Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• ferryc
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 17-06 16:54
Ik wil een nieuw systeem gaan bouwen (i3-8100 of Ryzen 2600) met een MSI Radeon RX480 4GB Gaming X en 8GB geheugen op een ITX MB (wordt een soort gaming HTPC voor in de huiskamer, aangesloten op een HD-TV). Ik heb nog een Seasonic X-Series Fanless 460W voeding. Mijn vraag nu is of ik deze voeding nog volstaat voor een meer moderne set-up of dat die ook vervangen moet worden door bijv. de Seasonic Focus Plus Gold 550W?

De reden van het nieuwe systeem is dat hij er ineens mee ophield en ik geen idee heb of de processor (i5-3570K) of het MB (Asus P8Z77-M) stuk is. Voeding en geheugen (Kingston DDR3) werkte op een ander systeem prima; helaas kan ik niet bepalen of MB of CPU stuk is dus dan maar nieuwe spullen (mag ook wel eens :) .

Edit: Welke processor (i3-8100 of Ryzen 2600) zouden jullie aanraden voor zo een systeem? Primair dus een HTPC/Game PC gericht op HD.

Super bedankt voor jullie input!

[Voor 9% gewijzigd door ferryc op 24-11-2018 09:42]

Alle reacties

• Nikeo
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 16:05

Nikeo

Jawelles

Een CPU gaat bijna nooit stuk dus het zal je moederbord wel zijn aangezien je het geheugen en de voeding nog hebt getest en die het op een ander systeem gewoon deden.

Voor je nieuwe systeem hoef je geen zwaardere voeding te halen. Het spul dat je voorstelt kan makkelijk op die 460W gevoed worden. Je voeding zal wel een jaar of 4-5 oud zijn. Sommige tweakers zien liever dat je vaker je voeding vervangt maar ik zou hem gewoon opnieuw gebruiken maar dat zal wel een impopulaire mening zijn hier :) Maar wat ik in je geval zou doen is gewoon een nieuw of 2ehands moederbord kopen en daar lekker verder mee gaan. Je huidige i5 zal die 480 niet bottlenecken hoor of het moet een paar procent zijn die je niet eens merkt. Een nieuw systeem lijkt me overkill.

• mitsumark
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 12:36
Een 8100 is ongeveer even snel als een 3570k, de 2600 is tot quad-thread loads ongeveer even snel maar multithreaded ruim 2x zo snel en daarmee meer toekomstbestendig.
Daarbij verbruikt hij natuurlijk wel wat meer.

De voeding is nog prima te gebruiken, ik kan me niet voorstellen dat iemand gaat zeggen die te vervangen, geen idee hoe Nikeo daarbij komt (het was geen voeding van 4 tientjes).

• JappieR
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 17-06 06:09
Nikeo geeft juist aan om de voeding te "hergebruiken". :)
Zorg met die voeding in een htpc behuzing wel voor een goede luchtstroom voor de koeling. omdat het zo compact is loopt de temperatuur wel vlot op.

Zelf zou ik ook kiezen voor een Ryzen 2600, een toekomst bestendig platform waar in de toekomst weer nieuwe cpu voor worden uitgebracht.
Je zult ook nieuw geheugen moeten kopen, DDR4. Ik adviseer dan geheugen wat minimaal op 3000MHz werkt.

• E65
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 18-01-2020

E65

Aka Thunderstorm65

ferryc schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 09:29:
De reden van het nieuwe systeem is dat hij er ineens mee ophield en ik geen idee heb of de processor (i5-3570K) of het MB (Asus P8Z77-M) stuk is.
Hoe bedoel je ophield? Wat gebeurt er specifiek? Foutmeldingen, helemaal niets meer?

Doet graag mooie dingen met geluid

• mitsumark
JappieR schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 12:13:
Nikeo geeft juist aan om de voeding te "hergebruiken". :)
Klopt.
Nikeo schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 09:43:
Sommige tweakers zien liever dat je vaker je voeding vervangt maar ik zou hem gewoon opnieuw gebruiken maar dat zal wel een impopulaire mening zijn hier :)
Echter deze opmerking snap ik niet, ik denk dat niemand hier een nieuwe voeding zal adviseren.

• Hahn
  • Registratie: augustus 2001
  • Nu online
mitsumark schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 12:40:
[...]

Echter deze opmerking snap ik niet, ik denk dat niemand hier een nieuwe voeding zal adviseren.
Niemand? :D Ik zie op GoT te pas en te onpas aangeraden worden om een nieuwe voeding te kopen, om legio redenen.

[Voor 3% gewijzigd door Hahn op 24-11-2018 12:44]

The devil is in the details.

• mitsumark
Hahn schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 12:43:
[...]

Niemand? :D Ik zie op GoT te pas en te onpas aangeraden worden om een nieuwe voeding te kopen, om legio redenen.
Niet als het gaat om een 5 jaar oude Seasonic X-Series Fanless 460W...

• Hahn
  • Registratie: augustus 2001
  • Nu online
mitsumark schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 12:44:
[...]

Niet als het gaat om een 5 jaar oude Seasonic X-Series Fanless 460W...
Oh zeker wel dat er mensen zijn die dat zouden aanraden, want '5 jaar is oud en je weet maar nooit' ;)

The devil is in the details.

Hahn schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 12:43:
[...]

Ja omdat het dan nodig is, niet als het niet nodig is zoals nu.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• mitsumark
5 jaar is 'oud' voor een voeding die 4 tientjes heeft gekost, niet voor 1 die het 3 voudige kostte.

• ferryc
Hoi allen. Enorm bedankt voor jullie input. Ik ga de gok nemen met een 2e hands/reburbished MB en de CPU overzetten. Als het dan nog niet werkt ga ik voor een Ryzen 2600-opstelling gezien de huidige Intel prijzen. Wil er inderdaad wel op vooruitgaan qua performance.

• ferryc
E65 schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 12:24:
[...]

Hoe bedoel je ophield? Wat gebeurt er specifiek? Foutmeldingen, helemaal niets meer?
Hij deed ineens helemaal niets meer nee, er brandde nog wel een lampje op het MB en de UTP aansluiting flikkerde ook nog, maar geen post-boot piepjes meer, totaal geen beeld, paar keer de celbatterij eruit gehaald (zelfs vervangen) maar zo dood als een pier.

• E65
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 18-01-2020

E65

Aka Thunderstorm65

En de powerswitch is niet gaan hemelen?
Probeer eens de pinnen van de powerswitch op het moederbord kort te sluiten met een schroevendraaier, alleen als je dat aandurft uiteraard!

[Voor 5% gewijzigd door E65 op 24-11-2018 16:17]

Doet graag mooie dingen met geluid

• ferryc
E65 schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 16:17:
En de powerswitch is niet gaan hemelen?
Probeer eens de pinnen van de powerswitch op het moederbord kort te sluiten met een schroevendraaier, alleen als je dat aandurft uiteraard!
Gedaan. Hielp niets. Ook niet wanneer gedaan met een normaal koperdraadje. Thnx voor de tip!
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True