Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Advies game pc budget ~ €1000,-

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Backxs
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 22-06 22:44
Hoi mede tweaker!

Net als de zovele andere op dit gedeelte van het forum is het tijd om een nieuwe computer aan te schaffen. Na 5 jaar trouwe dienst is het een beetje uit met de pret voor mijn oude stalen ros. Dit jaar wil ik (weer) een computer van the ground up bouwen. Het moet een game pc worden waar ik de komende jaren nog veel plezier aan ga hebben, zonder al te veel hoge eisen. Ik heb een streef budget van €850,- en het aller belangrijkste naast de functionaliteit van de computer vind ik de 'bang for buck' , voor goeie prijs kwaliteit met het oog op niet-ecologische duurzaamheid ben ik bereid iets meer dan €1000,- uit te geven. Ik heb een 1080p monitor met niet super specs, maar dat is iets waar ik later pas naar wil kijken.
Voor het overzicht zal ik de standaard kopjes gebruiken:

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
In principe is dit reuze makkelijk te antwoorden: Gamen. --> Mijn forte ligt bij Fantasy RPG action games en shooters. Games zoals The Witcher 3, Fallout New Vegas, Counterstrike, Divinity, Elder Scrolls etc etc. Ik ben ook niet vies van RTS games e.d.
Verder werk ik (eens) wel achter mijn computer, maar dat beperkt zich vaak word en excel. Recentelijke heb ik het op mij zelf genomen om te leren programmeren in c++, maar tot dusver bak ik er nog niet veel van en verwacht hier ook geen aanpassingen in de build voor te willen maken.

Wat mag het systeem gaan kosten?
De streefprijs zou zijn €850,-, maar in het kader van bang for buck v.w.b. duurzaamheid ben ik bereid tot iets over de €1000,- te gaan met uiterste maximum van €1100,- inclusief verzend kosten en alles.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Voeding Corsair RM550x (2018), ik twijfel nog of het niet alsnog verstandig is om een nieuwe ssd te kopen aangezien mijn oude slechts rond de 250gb is. Aangezien ik een ssd en nog hdd's heb hoeft een eventuele tip hiervoor niet mee te worden genomen in de prijs berekening. Toetsenborden en muizen heb ik in overvloed, mijn monitor en tv lopen achter op de kwaliteit van de nieuwe computer. Deze wil ik wel vervangen, maar ik ben bang dat ik dan te veel geld kwijt zal zijn in 1x.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Mijn topprioriteit ligt in de duurzaamheid van totaalproduct. Ik heb geen hoge eisen, ik vind gamen op 1080p prima. Ik wil wel graag over 4 jaar nog steeds de wat nieuwere games normaal (op medium of net daaronder) kunnen draaien op 1080p. Het liefst zou ik willen dat het voor mij makkelijk is om over 3 jaar 1 onderdeel te upgraden zodat deze weer een jaartje mee kan om zo een vloeiende upgrade reeks te houden. Ik wil niet weer opeens 1k pietermannen kwijt zijn aan iets geheel nieuws.

Ga je overklokken?
Ik geef de voorkeur aan iets wat standaard goed is boven dat waar ik nog moet overklokken (vooral omdat ik dit nog niet kan), maar overklokken heb ik niets op tegen en wil het best leren. (zoals met in de build hieronder vind ik de overclock mogelijkheid van een amd ryzen 5 2600 de minder prijs meer dan waard om niet een ryzen 5 2600X te kopen en toch te overklokken

Wat verwacht je van ons?
Ik ben erg slecht in keuzes maken vooral met de hoeveelheid mogelijkheden die er zijn. Ik heb geen voorkeur voor amd of intel en met alle pro's en cons die rond worden gesmeten heb ik maar 2 builds gemaakt waarvan ik dacht dat zij best viable zouden kunnen zijn. Ik zou graag kritiek op mijn builds ontvangen en het aller liefst een goeie tip die of de computer nog beter maakt voor rond dezelfde prijs of juist die heerlijk bang for bucks geeft! Ik hoor het ook graag als men denkt dat een nieuwe monitor niet opzich kan laten wachten ten opzichte van een nieuwe pc.

Mijn amd setup:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 165,-€ 165,-
1ASRock Fatal1ty B450 Gaming K4€ 84,95€ 84,95
1Gigabyte GeForce RTX 2070 Windforce€ 519,01€ 519,01
1Fractal Design Meshify C - Dark TG€ 69,50€ 69,50
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B€ 25,05€ 25,05
1G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 117,50€ 117,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 981,01

Mijn Intel setup:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-8400 Boxed€ 235,-€ 235,-
1MSI Z370-A PRO€ 95,-€ 95,-
1Gigabyte GeForce RTX 2070 Windforce€ 519,01€ 519,01
1Fractal Design Meshify C€ 69,50€ 69,50
1G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 117,50€ 117,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.036,01

Verdere opmerkingen/overwegingen
In dit geval valt denk ik op dat ik een aardig dure GPU erin heb gezet en een (relatief) goedkope CPU. Ik weet eigenlijk niet of dit een verstandig idee is, maar ik dacht voor (vooral bij AMD setup) die 130eu (blackfriday) is het niet erg om bij een mooie volgende ontwikkeling (bijv over 2 jaar of misschien al iets eerder) een nieuwe CPU erin te zetten zodat de bottleneck weer een paar jaar opgeschoven kan worden tot uiteindelijk de cpu en mobo goed genoeg zijn en de gpu aan vervanging toe is e.d.
Ik heb al gezocht naar alternatieve voor de GPU, maar ik heb het idee dat een gtx 1070 of 1070ti eigenlijk relatief duur is voor wat je krijgt en dat het de investering nog best waard kan zijn om dan richting de 1080 te gaan en omdat ik toch een beetje tweaker ben ik voor de spannende rtx variant gegaan die het helemaal niet zo slecht lijkt te doen zelfs zonder games die de raytracing ondersteunen.

Ik hoop dat ik mijn vraagstelling duidelijk genoeg heb gemaakt en dat ik wat om handen heb gegeven met mijn eigen builds. Ik hoop dat iemand mij kan helpen/sturen in een betere variant van mijn build of een beter idee heeft! Alvast bedankt mocht je de tijd ervoor nemen!

Alle reacties

• 455451n
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online
Als je een nieuwe CPU er na 2 jaar in wilt zetten dan valt de Intel al af. Het is namelijk nog niet zeker of de cpu later nog compatible zal zijn met je gekozen moederbord. De AM4 socket daarentegen is door AMD gegarandeed tot 2020 (zen3).

Wat betreft de GPU is het een beetje "overkill" omdat je nu op 1080p gaat gamen. Als je eisen medium is dan is de 2070 zeker overkill. Met een 1060 kom je volgens mij al minimaal aan medium quality. Deze heeft ook genoeg power om de meeste spellen op 60 fps te spelen. Als je later inderdaad op 1440p/144hz gaat gamen dan wil het nog nuttig zijn om deze grafische kaart te nemen.

Als je nog niet zeker weet of je wilt overclocken dan kan je de koeler bij de Ryzen weglaten. De bijgeleverde koeler voldoet. Bij de Intel kan je die koeler weer wel erbij zetten omdat daar als het goed is geen koeler bij zit.

[Voor 4% gewijzigd door 455451n op 24-11-2018 02:15]

• Backxs
455451n schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 02:14:
Wat betreft de GPU is het een beetje "overkill" omdat je nu op 1080p gaat gamen. Als je eisen medium is dan is de 2070 zeker overkill. Met een 1060 kom je volgens mij al minimaal aan medium quality. Deze heeft ook genoeg power om de meeste spellen op 60 fps te spelen. Als je later inderdaad op 1440p/144hz gaat gamen dan wil het nog nuttig zijn om deze grafische kaart te nemen.
Dit is inderdaad een beetje het dilemma waar ik mee zat. Is een GPU zoals een 1060 niet voldoende? Mijn idee was door voor de "overkill" te gaan ik nu op hoge settings kan gamen dit in de toekomst voort te zetten door alleen de cpu te vervangen. Voor mijn gevoel moet ik de gtx 1060 over max 3 jaar al vervangen (en wss ook de cpu) wat neer komt op dat ik alsnog bijna een nieuwe computer aanschaf.

vervolg vraag naar aanleiding van de reactie
Is het moederboard eigenlijk wel de juiste? Ik zie veel mensen met een b450 Tomahawk die iets duurder is. Van dit component snap eigenlijk het minst. Ik begrijp dat de socket en aansluitingen moeten compatible moeten zijn (en evt bepaalde chipsetversie voor overclocking) Maar is er een bepaalde meer waarde die ik over het hoofd zie bij de duurdere moederboards van €150 (behalve rgb)? Nu heb ik deze ASrock gekozen , want hij leek mij goeie usb en video aansluitingen te hebben.

En bereik ik met een rtx 2070 eigenlijk niet helemaal het doel? Welke videokaart zou beter passen bij mijn wens nu (aangezien dit jaar de investering wordt gedaan) op hogere settings te gamen en over 4 jaar (bijna) alle games te kunnen spelen op medium en pas te werken aan een vervanging?

Edit: Atlernatief?
Gigabyte Radeon RX VEGA 56 GAMING OC 8G deze heb ik gevonden voor ong €360,- en even goed als een gtx 1070 te zijn maar niet veel duurder dan menig gtx 1060 van rond de €300,-
Zou dit een alternatief zijn?
pricewatch: Gigabyte Radeon RX VEGA 56 GAMING OC 8G

[Voor 23% gewijzigd door Backxs op 24-11-2018 12:57. Reden: Alternatieve gpu gevonden? + verbeteren zinnen]

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Chain DL,SQ,BP,MP, and Flys

@Backxs Prima bordje, hier zonder lichtjes pricewatch: ASRock B450 Pro4
RTX2070 presteert beter dan een Vega56. als je een scherm met Freesync hebt, kun je ook de Vega kopen.werkt alleen met AMD kaarten, en veel betaalbare schermen zijn ermee voorzien

[Voor 13% gewijzigd door Hackus op 24-11-2018 16:13]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Backxs
Misschien een topic wat buiten het onderwerp van deze forum post gaat, maar zou je mij kunnen uitleggen waarom de ASRock b450 Pro4 (pricewatch: ASRock B450 Pro4) beter voor mijn setup zou zijn dan het moederboard dat ik zelf bedacht had (hoeft niet diep op technische te gaan). Dan leer ik er wat van :X
Hackus schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 16:12:
RTX2070 presteert beter dan een Vega56. als je een scherm met Freesync hebt, kun je ook de Vega kopen.werkt alleen met AMD kaarten, en veel betaalbare schermen zijn ermee voorzien
Ik heb geen scherm met software of methode (hoe je het ook noemt) zoals Freesync, dus ben hieraan verder ook niet gebonden. De RTX2070 is beetje de crême de la creme voor mijn budget (naar mijn mening, liever dan een 1080) en de Vega 56 zou eventueel een mogelijk downgrade zijn die mij geld zou besparen. Tot dusver weinig mensen die een voorbeeld hebben gegeven voor eventueel andere videokaart die past bij mijn build. Ik zal zeker rekening houden met de "compatibility" met de videokaart wanneer ik een monitor ga aanschaf, dank je :) .

Ik hoop dan ook dat iemand een beter product weet voor mijn wensen en dit hier kan laten weten (minder geld zelfde wensen meer beter)!

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Chain DL,SQ,BP,MP, and Flys

Backxs schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 16:36:
[...]

Misschien een topic wat buiten het onderwerp van deze forum post gaat, maar zou je mij kunnen uitleggen waarom de ASRock b450 Pro4 (pricewatch: ASRock B450 Pro4) beter voor mijn setup zou zijn dan het moederboard dat ik zelf bedacht had (hoeft niet diep op technische te gaan). Dan leer ik er wat van :X

[...]

Ik heb geen scherm met software of methode (hoe je het ook noemt) zoals Freesync, dus ben hieraan verder ook niet gebonden. De RTX2070 is beetje de crême de la creme voor mijn budget (naar mijn mening, liever dan een 1080) en de Vega 56 zou eventueel een mogelijk downgrade zijn die mij geld zou besparen. Tot dusver weinig mensen die een voorbeeld hebben gegeven voor eventueel andere videokaart die past bij mijn build. Ik zal zeker rekening houden met de "compatibility" met de videokaart wanneer ik een monitor ga aanschaf, dank je :) .

Ik hoop dan ook dat iemand een beter product weet voor mijn wensen en dit hier kan laten weten (minder geld zelfde wensen meer beter)!
Het is +- hetzelfde bord alleen zonder lichtjes, niet beter of slechter. die jij hebt gekozen heeft rode verlichting. Daarom zei ik prima bordje ;)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Backxs
Hackus schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 16:41:
[...]
die jij hebt gekozen heeft rode verlichting. Daarom zei ik prima bordje ;)
Had ik even over het hoofd gezien, haha je hebt zeker gelijk en mooi alternatief ook :) !

• 455451n
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online
Backxs schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 12:32:
[...]

Dit is inderdaad een beetje het dilemma waar ik mee zat. Is een GPU zoals een 1060 niet voldoende? Mijn idee was door voor de "overkill" te gaan ik nu op hoge settings kan gamen dit in de toekomst voort te zetten door alleen de cpu te vervangen. Voor mijn gevoel moet ik de gtx 1060 over max 3 jaar al vervangen (en wss ook de cpu) wat neer komt op dat ik alsnog bijna een nieuwe computer aanschaf.
En bereik ik met een rtx 2070 eigenlijk niet helemaal het doel? Welke videokaart zou beter passen bij mijn wens nu (aangezien dit jaar de investering wordt gedaan) op hogere settings te gamen en over 4 jaar (bijna) alle games te kunnen spelen op medium en pas te werken aan een vervanging?
Een 1060 is zeker voldoende, maar als je 3 jaar langer wilt gamen op medium dan zal dat lastiger zijn. Ik heb de 1060 voornamelijk genoemd omdat er op 1080p werd gegamed en je geen hoge eisen had voor de performance.
Je geeft aan dat je nu iets meer wilt investeren in een grafische kaart zodat je de komende paar jaar goed zit dan is de 2070 een betere keuze. Dus concluderend, de 2070 voldoet aan je eis om een aantal jaren te kunnen gamen op medium en waarschijnlijk zelfs hoger.

• Backxs
@455451n Erg bedankt voor de feedback!
Vandaag, nog met korting, de RTX 2070 gekocht en de AMD setup, wel ben ik voor een ander moederboard gegaan namelijk de volgende: pricewatch: Gigabyte Aorus B450 PRO (rev. 1.0) (ivm met de geluidskaart en betere reviews, vooral als ik toch een beetje aan de OC zou gaan). De processorkoeling heb ik nog niet aangeschaft en doe ik pas wanneer ik daadwerkelijke OC plannen heb.

• Backxs
Na weken te hebben moeten wachten heb ik EINDELIJK alle componenten van de pc binnen. Uiteindelijk zijn het de volgende onderdelen geworden:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 163,-€ 163,-
1Gigabyte Aorus B450 PRO (rev. 1.0)€ 108,-€ 108,-
1Gigabyte GeForce RTX 2070 Windforce€ 534,05€ 534,05
1Fractal Design Meshify C - Dark TG€ 84,-€ 84,-
1G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 114,50€ 114,50
1Corsair RM550x (2018)€ 84,90€ 84,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.088,45

De grote maar
Ik ben niet zo te spreken over het moederbord (welke overigens na veel problemen met UPS erg laat is geleverd bij een verkeerd adres). Bovendien heb komt morgen pas mijn RTX 2070 (ja na meer dan 2 weken pas, gelukkig wel korting gekregen scheelt weer) binnen en heb voor de tussen tijd mijn 2e keuze van Vega 56 aangeschaft om alles te controleren of het werkt.

Alle componenten lijken prima te werken, maar sinds het installeren van de drivers van het moederbord heb ik enkele complicaties met de audio en bovendien heb ik het idee (na het lezen van reviews) dat het moederbord verder ook qua voltage niet heel lekker zou zijn. In mijne vorige PC's heb ik ook Gigabyte onderdelen gehad en ook toen liep ik tegen problemen aan. Mijn conclusie is een beetje dat ik Gigabyte vooral k*t vind.

Verandering van spijs (mobo)
Ondertussen ben ik iets veranderd van mening over de RGB, helemaal niets mis mee. Verder bedacht ik me aangezien ik onder het mom van 'future proof' het niet zo'n slecht idee was een wat beter moederbord aan te schaffen voor eventuele CPU upgrade over een jaartje of 2. Tot die tijd wil ik een niet al te gekke overlock toch niet helemaal uit mn hoofd zetten. Het leek me echter weer wel net wat te dol om meer dan ¬160,- euro neer te leggen voor het moederbord.

Ik heb me verder ook laten inlichten door de volgende site en filmpje:
https://nl.hardware.info/...4-moederborden-vergeleken
YouTube: Top 5 Best B450 Motherboards for AMD's 2nd Gen Ryzen CPUs

Ter vervanging van het moederbord zat ik te denken aan de volgende opties:

pricewatch: MSI B450 Gaming Pro Carbon AC
pricewatch: MSI X470 Gaming Plus

NB. Wel heb ik ergens gelezen dat MSI kaarten weer niet best zijn voor OC omdat iets met Voltage Offset ?? Maakt dit voor mij uit met future proof dingen (zal dus evt wel OC'en, maar niet heel fanatiek)?

Iemand die mij hier uit de brand kan helpen met een keuze?
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True