Toon posts:

Onderhuurders in onze pand voorzien van eigen router(s)??

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• oyay
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 06-06 14:21
Hallo allen, o/

Ik zit in de volgende situatie.

Wij zitten met ons bedrijf in een redelijk groot pand waarvan wij een aantal ruimtes verhuren aan kleine start-ups. Wij hebben een 100/100 glas verbinding die wij willen delen met deze start-ups.

Om deze start-ups te voorzien van een eigen netwerk heb ik voor iedere start-up een vlan gemaakt en via onze switch iedere start-up zijn eigen poort gegeven.

Dit werkt goed. Ze hebben hun eigen netwerk waar ze hun printers en andere apparaten op kunnen aansluiten.

Nu zijn er 2 start-ups die het liefst een eigen router gebruiken. Internet staat vol met scenario's waar men 2 of 3 routers gebruiken in 1 netwerk. Ik heb nog niet kunnen vinden of het mogelijk is om meer dan 3 routers te gebruiken.

Mijn vragen:

Is het mogelijk om meer dan 3 routers te configureren in 1 netwerk? Zit daar een max op?

If The Bitch Don't Like Me Something Must Be Wrong With The Bitch!

Beste antwoord (via rens-br op 26-11-2018 12:55)

• oyay
Hi allen,

sorry voor de late reacties. Ben een beetje druk geweest.

Net een meeting gehad met het MT over wat we nu gaan doen met de onderhuurders en hun verbinding. De meeste zullen meeliften op onze wifi die ik over een aparte vlan laat lopen.

De start-ups die een eigen router willen zullen zelf een verbinding moeten nemen bij een glas leverancier. Wij willen hier eigenlijk niet mee bezig zijn. Kost te veel voor wat het op gaat leveren.

Ik wil jullie allen bedanken voor de info en hulp. Ik heb weer wat geleerd :)

Alle reacties

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
In principe niet, je zou ze bijna eindeloos aan elkaar kunnen knopen.
Waarom willen ze een eigen router, hopen ze dan te kunnen portforwarden oid, want dan moet jij jouw setup ook aanpassen om public IP's aan hun routers door te geven, anders hebben ze er maar weinig aan...

Fixing things to the breaking point...

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Kijk anders of het mogelijk is een aantal EVC's af te sluiten? Dan gaan ze tenminste niet prutsen op het IP adres van je bedrijf...
Op een Glasvezelverbinding kunnen behalve meerdere leveranciers ook meerdere EVC (Ethernet Virtual Circuit) verbindingen tot stand komen.
Jij neemt ze af en de klant betaald maandelijks voor zijn eigen EVC inclusief eigen IP adres.

• oyay
RGAT schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 21:14:
In principe niet, je zou ze bijna eindeloos aan elkaar kunnen knopen.
Waarom willen ze een eigen router, hopen ze dan te kunnen portforwarden oid, want dan moet jij jouw setup ook aanpassen om public IP's aan hun routers door te geven, anders hebben ze er maar weinig aan...
Ja zo dacht ik inderdaad ook. Bedankt voor de info.

• oyay
Vorkie schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 21:18:
Kijk anders of het mogelijk is een aantal EVC's af te sluiten? Dan gaan ze tenminste niet prutsen op het IP adres van je bedrijf...

[...]

Jij neemt ze af en de klant betaald maandelijks voor zijn eigen EVC inclusief eigen IP adres.
Bedankt.

Een EVC klinkt interessant. Echter zijn het echt kleine kantoortjes en kleine start-ups. Echt veel budget hebben ze niet. Sommige start-ups zijn met 2 man. Voor hun is een paar honderd euro voor een internet verbinding niet echt een optie.

Ik zal maandag eens vragen wat een EVC kost.

Wil je voortaan de wijzig-knop gebruiken? Twee reacties onder elkaar plaatsen binnen 24 uur is niet gewenst.

[Voor 8% gewijzigd door rens-br op 26-11-2018 10:24]

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:55
Is het zakelijk glas?

Vraag dan een blokje extra externe ip's aan. Kosten vaak niks tot zeer weinig.

Dan geef je die 2 startups hun eigen externe ip. En hun zetten dat ip op hun router. Heb jij geen gezeur met port forwarding en dergelijke en hun kunnen helemaal losgaan.

[Voor 31% gewijzigd door Jan-man op 24-11-2018 10:08]

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
oyay schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 21:25:
[...]

Bedankt.

Een EVC klinkt interessant. Echter zijn het echt kleine kantoortjes en kleine start-ups. Echt veel budget hebben ze niet. Sommige start-ups zijn met 2 man. Voor hun is een paar honderd euro voor een internet verbinding niet echt een optie.

Ik zal maandag eens vragen wat een EVC kost.
En als EVC's geen optie is, zou je een IP subnet kunnen aanvragen (2x /27 of zoiets) en dan op een router in VLAN's verdelen.

Je eigen firewall gaat dan op die router in VLAN10 (je eerste subnet) en de rest van de start-ups kunnen dan hun eigen routers op de overige VLAN (je 2de subnet) plaatsen en hier een extern IP adres van gebruiken.

De kortste keren gaan ze port forwardings vragen om even een webservertje beschikbaar te maken voor een testje, zo neem je dat stuk weg. Snappen ze het zelf niet, kan jij daar weer als dienstverlener beheer op je nemen (niets is gratis... die schoorsteen moet toch roken)

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

kijk eerst hoe de wind waait

De vraag van RGAT is belangrijk. Een eigen router aansluiten kan altijd zodat je je eigen lokale netwerk kan beheren echter willen ze een eigen extern ip en poort beheer doen, want dat is een andere vraag (ik ze dat ze dat willen)

Kan je niet als je meerdere externe ipadressen hebt deze doorsturen naar hun router die in de dmz van jouw modem staat staat? (Met de dmz een apart vlan).

Dat ze niet veel geld hebben, is begrijpelijk, maar ze moeten betalen voor wat ze nodig hebben. Als dat een extern ip is met de mogelijkheid zelf poorten beheer te doen, dan is dat duurder dan gebruik van een shared omgeving, welkom in de echte wereld.

Nb Heb je de mogelijk overwogen dat ze zelf een eigen abonnment op glas nemen, kan dat in het gebouw?
Nb2 vraag nog even wat ze er mee willen doen, als ze een eigen website willen hosten ovh 3 euro per maand voor de goedkoopste vps.... Let ook op dat als ze een heel server park gaan inrichten (met verouderde servers) dat de stroom verbruik wel eens flink hoger kan worden. Verhuur je met een vast bedrag voor stroom?

[Voor 18% gewijzigd door jeanj op 24-11-2018 08:54]

Everything is better with Bluetooth

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Waar komt dat port mapping/eigen server vandaan? Voordat er oplossingen worden bedacht misschien eerst nagaan of het uberhaipt een wens is.

Meeste startups gebruiken anno 2018 een Amazon instance ipv eigen server :)

CISSP! Drop your encryption keys!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Het netste is gewoon hun eigen IP adres geven even navragen bij de provider maar die kosten vallen vaak mee. Dan kunnen ze het verder zelf regelen en heb je er verder ook geen last meer van.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:18

lier

MikroTik nerd

@oyay Beetje onduidelijk topic (voor mij), hebben de startups behoefte aan een eigen publiek IP adres? En in dat geval, waarom? Hoe doe je de verbinding verdelen met de verschillende bedrijven? Is je vraag inmiddels beantwoord?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11:01
Elke huurder zijn eigen IP-adres geven is sowieso raadzaam al is het maar zodat je misbruik kan herleiden.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• oyay
Hi allen,

sorry voor de late reacties. Ben een beetje druk geweest.

Net een meeting gehad met het MT over wat we nu gaan doen met de onderhuurders en hun verbinding. De meeste zullen meeliften op onze wifi die ik over een aparte vlan laat lopen.

De start-ups die een eigen router willen zullen zelf een verbinding moeten nemen bij een glas leverancier. Wij willen hier eigenlijk niet mee bezig zijn. Kost te veel voor wat het op gaat leveren.

Ik wil jullie allen bedanken voor de info en hulp. Ik heb weer wat geleerd :)

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee