chromecast op hdmi poort receiver?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-01 19:06
Ik heb een chromecast in mijn ledtv. nu zit ik al een tijd te zoeken naar een chromecast waarmee ik youtube naar mijn receiver (enkel audio) kan streamen. Ik dacht dus klaar te zijn met chromecast audio, maar die bleek niet te kunnen wat ik wil volgens de specificaties.
Nu dacht ik vandaag ineens: maar wat als ik de reeds geconfigureerde chromecast nu niet aan mijn tv hang, maar aan mijn receiver? Kan ik dan gewoon van de youtube filmpjes de audio streamen naar mijn receiver?
Dan ga ik achter een nieuwe versie chromecast voor mijn tv aan...

Of moet ik hem weer helemaal opnieuw configureren als hem in mijn receiver steek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-05 20:04
Zou gewoon moeten werken. Wat let je om het te proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:22

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Waarom zou je nog een tweede kopen voor in je tv? Laat je receiver het beeld naar de tv doorsturen.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
hmm dat is ook nog een optie. Waarom ik een tweede zou kopen is dat mijn chromecast al een 2013 versie is. De nieuwere versie heeft natuurlijk weer wat meer/betere support voor moderne specs qua full hd / 4k etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douwe.nl
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09-05 11:49
Ik heb mijn chromecast in mijn denon geprikt, werkt perfect, HDMI naar de tv en gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
ik heb deze (oude) receiver: sony str-ks1100:
Afbeeldingslocatie: https://www.fein-hifi.de/images/product_images/original_images/str-ks1100f.jpg

in welke hdmi poort zou ik nu de chromecast moeten stoppen? Ik heb hem er al ingestopt, kon gewoon casten, maar kreeg vervolgens geen geluid. Dus ik vraag mij af of ik hem in de goede hdmi poort geprikt heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douwe.nl
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09-05 11:49
Ik neem aan dat bij de DVD ook gewoon geluid via je speakers is als je hem in de juiste poort gedrukt had. Dat zou bij je Chromecast niet anders moeten zijn volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:50
Ja, wat je wil werkt prima. Je laat als het ware je monitor beeld uit. In jouw geval heb je wel heel weinig hdmi ports beschikbaar, maar dat moet je zelf even prioriteren.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
ja, via die hdmi poort had ik inderdaad de dvd ook. Ik vraag mij af of de chromecast het youtube filmpje kan vertalen naar een signaal dat mijn receiver aan kan. De tv heeft er geen moeite mee, die speelt zowel beeld als geluid af uiteraard. Maar ik wil graag via youtube streamen met enkel de receiver aan als ik voor de kids eens een filmpje/liedje af wil spelen.

Zou het kunnen zijn dat mijn receiver te oud is waardoor het niet ermee over weg kan?
MrAngry schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 22:26:
Ja, wat je wil werkt prima. Je laat als het ware je monitor beeld uit. In jouw geval heb je wel heel weinig hdmi ports beschikbaar, maar dat moet je zelf even prioriteren.
de andere 3 hdmi poorten worden nu niet gebruikt. Mijn video 2 wordt wel gebruikt via toslink (die video 2 heeft een dubbele ingang blijkbaar, zowel hdmi als toslink). De Dvd is zowel coaxiaal mogelijk als via HDMI. Ik nu de coax kabel naar mijn dvd speler lopen vanaf mijn receiver, ik weet niet of mijn receiver het aankan als er zowel via de hdmi poort voor dvd een signaal mogelijk is als via de coax poort.

Ik ga nog even een keer een poging wagen door de chromecast in de dvd hdmi poort te prikken.

[ Voor 47% gewijzigd door DeRooney op 23-11-2018 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:22

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Hdmi is hdmi, signaal blijft hetzelfde.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
Wat ik merk is dat je voor dvd en voor video2 2 input mogelijkheden hebt. Dvd is coaxiaal en hdmi, video2 is optisch en hdmi.

Ik heb de chromecast in de de hdmi poort gestopt en de receiver op dvd gezet. Hij blijft dan op het display coax aangeven, en ik krijg ook geen geluid of iets dergelijks. Ook als ik de coax kabel eruit trek blijft dit zo. Hetzelfde voor video 2. Als ik die selecteer staat er op het display 'opt' van 'optisch'. Ik ben benieuwd of ik ergens een instelling moet kunnen wijzigen zodat de hdmi poort gebruikt wordt. Maar dan moet ik nog kiezen tussen de apparaten die nu op dvd of video2 zijn aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:35
Je moet ook een instelling wijzigen zodat hij beeld en geluid via hdmi doet. Iig is dat bij mijn Marantz wel zo. Kan dan verschillende opties instellen, maar dan moet je het menu in duiken.
Waarschijnlijk staat je dvd speler niet aangesloten met hdmi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
Nee, klopt. Die heb ik via de coaxiaal kabel nu. Of ik ergens een menu heb waar ik mijn hdmi instelling kan wijzigen ga ik even onderzoeken...

De handleiding zegt mij dat hdmi op zou moeten lichten:
"[hdmi] lights up [on display] when a playbackcomponent is connected to thisreceiver using a HDMI jack(page 18)

COAX Lights up when the DVD input isselected.
OPT Lights up when the VIDEO 2input is selected"

https://www.manualslib.co...ge=6&term=Hdmi&selected=2

In de handleiding staat ook een aantal opmerkingen over hdmi:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/Yhv5GXXY/Screenshot-20181124-094247-Duck-Duck-Go.jpg

Bij mij licht hdmi dus niet op..

[ Voor 73% gewijzigd door DeRooney op 24-11-2018 10:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-05 19:06
Het is goed mogelijk dat je receiver enkel fungeerd als HDMI switch. Audio verwacht hij idd via toslink of coax.
Even goed de gebruiksaanwijzing doorlezen of dat zo is.
Als dat zo is dan gaat het niet werken met je chromecast.

Er bestaan HDMI audio extractors. Die plaats je tussen de chromecast en de tv, paar euro bij Ali:

HDMI SPDIF, COAXIALE, OORTELEFOON, 2CH/5.1CH, Audio Extractor Converter Audio Splitter met usb-kabel
https://s.click.aliexpress.com/e/bPOKNwu0

Audio doe je dan weer naar je receiver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
ik ga eens kijken. Wat ik ook zat te denken: zijn er ook eenvoudige dongles / adapters waar ik via bluetooth naar kan streamen? als die dan de split tussen beeld en audio maakt en ik dan de audio via mijn receiver gewoon kan ontvange, is het prima. Dat zou ook nog een optie kunnen zijn, ware het niet dat dan de dongle niet onafhankelijk van je telefoon nog doorgaat met streamen (vermoed ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

arjoderoon schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 20:55:
ik ga eens kijken. Wat ik ook zat te denken: zijn er ook eenvoudige dongles / adapters waar ik via bluetooth naar kan streamen? als die dan de split tussen beeld en audio maakt en ik dan de audio via mijn receiver gewoon kan ontvange, is het prima. Dat zou ook nog een optie kunnen zijn, ware het niet dat dan de dongle niet onafhankelijk van je telefoon nog doorgaat met streamen (vermoed ik).
pricewatch: Logitech Bluetooth Audio Adapter
Zoiets bedoel je '?

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
ja, ik had zelf een stick in gedachten, vergelijkbaar met een chromecast.
Of gewoon een chromecast audio, maar daar kan ik geen youtube naar streamen begreep ik al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

arjoderoon schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 21:06:
ja, ik had zelf een stick in gedachten, vergelijkbaar met een chromecast.
Of gewoon een chromecast audio, maar daar kan ik geen youtube naar streamen begreep ik al.
Via je telefoon kan dat toch gewoon?

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
wel? wat ik las was dat youtube streamen naar chromecast audio niet kon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

arjoderoon schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 22:39:
wel? wat ik las was dat youtube streamen naar chromecast audio niet kon.
Net getest, gaat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servpage
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 25-04 21:00
Hier kan dat ook maar alleen vanaf Windows pc, vanaf een Android device krijg ik de cca niet te zien.

Collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
Servpage schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 20:26:
[...]

Hier kan dat ook maar alleen vanaf Windows pc, vanaf een Android device krijg ik de cca niet te zien.
Dat is wel een belangrijk element. Enkel android devices hier in huis namelijk. 2x telefoon, 1x tablet.

Ik ga nog eens verder zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07:57
Ik heb geen AV receiver maar wel een stereo versterker met digitale ingangen. Ik heb een Chromecast ultra in een HDMI poort van mijn tv gestopt en de audio out van de tv gaat optisch naar de versterker. Dus ik kan filmpjes naar de tv casten en het geluid desgewenst via de stereo afspelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servpage
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 25-04 21:00
@nineball TS wil alleen audio van Youtube weergeven zonder dat de tv aanstaat, zijn hdmi op de avr doet alleen maar dienst als switch.

Ik denk dat de eerder genoemde oplossing van een hdmi audio splitter/extractor een goede is.

Collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vewa
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-02-2021
Toevallig wilde ik vandaag precies hetzelfde proberen en heb ik ook precies dezelfde ingangen op mijn oude sony receiver.
Ik liep dus ook tegen hetzelfde probleem aan. Prima geluid (en beeld) op de tv, maar bij rechtstreeks op de receiver helemaal niks.
Twijfel dus ook om een chromecast audio aan te schaffen maar wil wel graag ook muziek van youtube streamen.
Blijf dit topic even volgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
ik heb Sony ook gemaild voor informatie over dit vraagstuk.

Zij hebben me het volgende retour gestuurd:
De HDMI in poort op de receiver is bedoeld om een DVD speler op aan te sluiten, waarnaast u ook een optische kabel nodig heeft. Dit kan beteken dat u de chrome cast dit ook nodig heeft.

In principe moet het mogelijk zijn dit apparaat met de receiver te verbinden, alleen het is niet duidelijk of het apparaat het signaal van de chromecast kan verwerken.

Hiermee weet ik nog niet of het zou moeten kunnen, maar goed.
Exorcist schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 19:25:
[...]

Net getest, gaat prima.
Net even gezocht:
https://productforums.goo...ic/chromecast/gBkR80NUk2s
Thanks for posting in the Chromecast forum.

You can cast Youtube to the regular video Chromecast but for the Chromecast Audio you will need to get the YouTube music or one of the other Cast apps for speakers. Regular Youtube is not an audio app even though there is lots of music. The Chromecast Audio apps for speakers are separate from the Chromecast apps.

There would be a cast icon available in YT when you have a (video) Chromecast available.
dus in de youtube app geen mogelijkheid om te casten naar een chromecast audio.
Wellicht dan toch maar de reguliere chromecast gebruiken icm die hdmi splitter.

[ Voor 43% gewijzigd door DeRooney op 03-12-2018 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
@Anoniem: 30187 kan dit bericht verwijderd worden? Heb inhoud bij mij post ervoor geplaatst.

[ Voor 92% gewijzigd door DeRooney op 03-12-2018 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:54
arjoderoon schreef op maandag 3 december 2018 @ 11:45:
Zij hebben me het volgende retour gestuurd:
De HDMI in poort op de receiver is bedoeld om een DVD speler op aan te sluiten, waarnaast u ook een optische kabel nodig heeft. Dit kan beteken dat u de chrome cast dit ook nodig heeft.
Wat ze daar zeggen is dat de receiver alleen het beeld via hdmi kan doorgeven. Het geluid moet altijd via een aparte kabel worden aangesloten. De chromecast direct in je versterker gaat hem dus niet worden. Om het werkend te maken zonder je televisie zul je er een kastje tussen moeten zetten dat het audio-signaal afsplitst van het hdmi-signaal. De zoekterm is dan iets als hmdi audio extractor.

[ Voor 22% gewijzigd door T-MOB op 03-12-2018 12:01 ]

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

arjoderoon schreef op maandag 3 december 2018 @ 11:45:

[...]

Net even gezocht:
https://productforums.goo...ic/chromecast/gBkR80NUk2s
Thanks for posting in the Chromecast forum.

You can cast Youtube to the regular video Chromecast but for the Chromecast Audio you will need to get the YouTube music or one of the other Cast apps for speakers. Regular Youtube is not an audio app even though there is lots of music. The Chromecast Audio apps for speakers are separate from the Chromecast apps.

There would be a cast icon available in YT when you have a (video) Chromecast available.
dus in de youtube app geen mogelijkheid om te casten naar een chromecast audio.
Wellicht dan toch maar de reguliere chromecast gebruiken icm die hdmi splitter.
toon volledige bericht
Ik heb getest in Chrome (casten naar), op de site van Youtube. Kreeg alle vier de Chromecasts als optie (2x een v2, 1x een v1 en dan de Chromecast Audio). Afspelen ging hierna prima naar de Audio, geluid was dus gewoon te horen. Vanuit de app durf ik het je niet te zeggen, dat heb ik dan niet geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
vanuit Sony heb ik nog een aanvullende reactie ontvangen:
De HDMI poort is geschikt om zowel geluid als beeld te ontvangen, dit zou niet voor het probleem moeten zorgen.
Voor u heb ik naar verschillende artikels gekeken, die u kunnen helpen bij het verbinden van de chromecast. Let op, dit is geen artikel van Sony, aangezien het niet uitmaakt welke receiver u gebruikt.
- https://blog.bestbuy.ca/t...audio-to-your-av-receiver
Wat belangrijk is om te weten dat wij geen garantie kunnen geven dat dit moet werken, maar we verwachten wel dat u een chromcast correct aan moet kunnen sluiten.
nog even verder puzzlen dus.
wat mij in het artikel van best buy ook triggert is dit:
"You will also need to ensure the input you have selected is going to accept the audio from the HDMI cable and isn’t looking for it from another input. This is usually a very simple step in the input setup menu."
net als wat eerder al genoemd is in een reactie. Alleen moet ik nog uitvogelen hoe/waar ik dat zou moeten kunnen bij mijn receiver. Heb het reeds in mijn email aan sony gevraagd, ik wacht weer af.

edit: in geval van mijn receiver hoeft er niks aangepast te worden qua instelling volgens sony:
U hoeft bij uw receiver geen instelling aan te passen, dat het geluid geaccepteerd zal worden. De receiver zal die zelf herkennen.

[ Voor 34% gewijzigd door DeRooney op 07-12-2018 16:51 ]

Pagina: 1