Toon posts:

Uitdaging rondom plaatsing surround speakers

Pagina: 1
Acties:

• Trenchdog
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:45
Had ik de plaatsing van speakers net op orde, gooit het luxeprobleem van een verhuizing roet in het eten. De indeling van de woonkamer is nu ruwweg als volgt geworden:

De achterwand is ver weg en biedt niet zo heel veel opties door kasten en ramen. De plaatsing van de meubels (oranje) staat redelijk vast. Voornaamste WAF-factor is het wegwerken van kabels.

De surround speakers zijn nu Q Acoustics 3050 vloerstaanders. De ruimte tussen de gordijnen (geel) en de bank (oranje, net als de andere meubels) laat net zo een speaker (groen) toe. Aan de andere kant van de kamer kan er een speaker naast een kast staan. Deze kan niet verder naar rechts, dan staat hij in de loop.

Zowel ruimte als plaatsing is zo op het oog niet ideaal als je de richtlijnen van bijvoorbeeld Dolby in acht neemt.

Voor de volledigheid, rondom de bank zullen SVS Prime Elevation speakers aan het plafond komen voor Atmos. De fronts zijn Q Acoustics Concept 40 vloerstaanders met een Concept Centre speaker in het midden. De subwoofer is een SVS SB-4000 met draadloze aansluiting. De receiver heeft Audissey MultiEQ (via app op iPad) om het een en ander aan akoestiek e.d. bij te kunnen trekken.

Ik zit nu te dubben wat wijsheid is qua plaatsing van de surround-speakers.

Oplossingsrichtingen

Vasthouden aan de vloerstaanders als surround met suboptimale plaatsing? Kan bijna niet, want de surround rechts staat dan gesandwicht tussen bank en gordijn.

Kleinere surrounds dichter bij de bank, wat kabels wegwerken lastiger maakt? Inrichting-technisch niet ideaal, hoewel kabels misschien wel onder de bank zijn weg te werken. Feit blijft dat er kabels een stukje over de vloer moeten vanaf de gordijnen (waarachter weer schuifdeuren naar een balkon zitten).

Out-of-the box oplossingen die ik niet zie?

HELP :+

Aan mooi geluid voor muziek, film en games beleven wij een hoop lol, maar interieur-technisch moet het wel een beetje te doen blijven. Heeft er iemand ervaring met zo een situatie? Ervaring of kennis van een speaker-oplossing die hier goed kan passen? Ik ben erg nieuwsgierig hoe ik dit puzzeltje op kan lossen :)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:50

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Links front speaker beetje verder naar links, sub tussen linkerfront en tv meubel.
Rears gewoon achter, bijna tegen de muur, RA waar nu de sub staat en LA tegenover de FL. De receiver compenseert de extra afstand wel qua volume en timing :)

Heb hier iets soortgelijks gedaan, rears (ook vloerstaanders) staan ca 1,75m achter de bank. Om ze iets beter richting zitpositie te focussen heb ik ze tip-in gezet (fronts trouwens ook) en dat werkt prima :)
Rears (Klipsch F1) staan ca 5 cm van de muur, fronts (Klipsch F3) ca 20 cm maar die zijn ook twee slagen groter :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• switchboy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-05 15:49

switchboy

-ruimte te huur-

Draadloze rear speakers? Als je de vloer moet leggen kabels onder de vloer door?

My Steam Profile (Name Switch) Worth: 889€ (225€ with sales)Games owned: 83

• The Eagle

The Eagle

Hier gewoon bedraad. Kabelgoot via het plafond achter de gordijnrails, zie je niks van. Kabels achter gordijn omhoog en omlaag. Was hier sowieso de enige mogelijkheid, ik zit met vloerverwarming plus een dubbele tuindeur te kijken :P

[Voor 4% gewijzigd door The Eagle op 23-11-2018 22:32]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Trenchdog
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:45
@The Eagle Hier zouden de rears zo een 4,5 meter achter ons komen te staan dan, maar why not misschien. Mijn vriendin begint al driftig ja te knikken ;)

Voelt tegennatuurlijk, maar aan de andere kant, de speakers moeten dat makkelijk aankunnen qua afstand. Kabelgoot loopt er al voor netwerkkabel, dat is geen issue.

Fronts staan hier idd ook ingedraaid overigens, dank voor de je input.

[Voor 10% gewijzigd door Trenchdog op 23-11-2018 22:50]

• The Eagle

The Eagle

4,5 metr is wel te overbruggen cq te corrigeren met levels en timings. Ik zou zeggen: zet het neer, regel het in, en bevalt het, werk dan pas de kabels weg :)
En test ook even met stereo naar multichannel omzetten. Gaat prima klinken :)

Subwoofer bij de fronts ipv op een flinke afstand heeft overigens als voordeel dat die iets minder hard hoeft te staan. Niet veel, maar wel een beetje. En je hebt geen lange subwooferkabel nodig met risico op storingen, paar meter coaxiaal is dan al voldoende.

Welke receiver heb je overigens?

Meanwhile: zou willen dat ik jouw ruimte had, mijn setup staat hiet in ca 5x5 meter en that's it.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee