Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cagXZ
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16-02 13:24
Beste tweakers!

Vandaag heb ik dus mij pc verkocht aan een Belgische inkoper, hij kwam langs en heeft heeft als het goed is een overboeking gemaakt: Ik vind het alleen een beetje sketchy afschrift wat ik gekregen heb en vroeg mij af of iemand hier wat ervaring mee heeft:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/43yWtrE.png

Kan iemand bevestigen of dit legitiem is?
Ik heb mijn persoonlijke info eruit gelaten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Je hebt het geld dus nog niet op je rekening staan? :? Dan zou ik het nog niet vetrouwen ;)

Heeft hij de PC wel al?

[ Voor 12% gewijzigd door Room42 op 23-11-2018 18:44 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 320788

Geen geld op je rekening. Geen spullen mee geven.

Oja en de afbeelding ziet er uit als een bank app of zo.
Maar helaas zegt dat niks.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
De app van Belfius ziet er wel zo uit maar dat valt ook na te maken natuurlijk. Mijn ervaring is dat een overschrijving van België naar Nederland meestal een werkdag duurt. Soms twee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Er zijn inderdaad een aantal nep apps en dat soort dingen in omloop de laatste jaren, ik wacht altijd totdat het geld op mijn rekening staat voordat ik iets verzend. Betalen aan de deur doe ik ook alleen nog maar contant en niet via een app of zo. Wel even zorgen dat je dan een stift hebt om de echtheid van het geld te controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 30-04 08:45
En in het weekend gebeurt er niets. Heb je het vandaag niet dan wordt het pas maandag (of dinsdag).
In Nederland is van bank naar bank de volgende dag, internationaal kan daar een dagje bijkomen.

Kloppen de gegevens van koper en bankrekening wel?

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mijn moto.

Geld in hand of op mijn rekening. Anders geen product.

Gelul zoals internet storing/ bank storing/ pas vergeten/ bank token vergeten boeit mij helemaal niks, wat ik verkoop vertrekt niet voor dat ik het geld via mijn telefoon via mijn bankapp op mijn bank zie staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cagXZ
Dit gaat waarschijnlijk heel stom klinken allemaal, maar dit was mijn eerste verkoop wat ik via Tweakers verricht heb (eveneens in het algemeen) en ik ging er wel van uit dat het in orde was maar na iedereen zijn reactie gelezen te hebben, moest ik vele malen voorzichtiger zijn.

Mocht het toch zo zijn dat ik (sorry voor het taalgebruik) genaaid ben, heb ik de koper zijn ID gegevens. Zou ik daar eventueel wat mee kunnen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivysaur
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
-

[ Voor 149% gewijzigd door Ivysaur op 13-01-2020 10:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cagXZ
Ivysaur schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 21:21:
Ja. Aangifte doen bij de Politie.

https://www.politie.nl/aangifte-of-melding-doen

En de koper op hoogte brengen dat je aangifte hebt gedaan. Hoeft niet, als ik het me goed herinner. Krijgt die brief van de politie in de bus, en klein hartaanvalletje. :P
Heeft dat wel in dit geval daadwerkelijk nut? Want als ik even een aangifte van een fietsendiefstal zou maken, wordt het opgeslagen en waarschijnlijk (kan het fout hebben) nooit meer naar gekeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivysaur
  • Niet online
-

[ Voor 106% gewijzigd door Ivysaur op 13-01-2020 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cagXZ
Ivysaur schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 21:26:
[...]

Aangifte heeft altijd nut. En ook Tweakers op hoogte brengen. Krijgt zijn account een kanttekening. Voordat je zaken doet met mensen altijd even op de website van de politie bankrekeningnummer, telefoonnummer enz controleren.

En altijd even kijken of account goede beoordelingen heeft. 3+ is best netjes.
Wijze les ofschoon het toch te laat is ;w

Ik ga er van uit dat ik het bedrag as. maandag binnen heb, mocht dat toch niet zo zijn, zal ik de autoriteiten raadplegen

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• kamustra
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Geef het misschien een paar dagen extra voor je in paniek schiet? Weekend + internationaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cagXZ
kamustra schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 21:31:
Geef het misschien een paar dagen extra voor je in paniek schiet? Weekend + internationaal.
Bedankt voor de toevoeging! Zal ik inderdaad rekening mee houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivysaur
  • Niet online
-

[ Voor 100% gewijzigd door Ivysaur op 13-01-2020 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cagXZ
Ivysaur schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 21:32:
[...]

Ja wacht tot maandagmiddag. Staat het er niet op dan dinsdag. En daarna aangifte doen. En je ouders vertellen wat er is gebeurd. Misschien willen ze je 700 euro geven, en je vertellen dat het leven soms kut is. Les geleerd.
Helaas zal dat niet gebeuren, puur omdat mijn eigen ego het niet toe laat en ik dondersgoed weet dat dit mijn eigen schuld is. Maar ik waardeer je input!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivysaur
  • Niet online
-

[ Voor 101% gewijzigd door Ivysaur op 13-01-2020 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

cagXZ schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 21:20:
eerste verkoop wat ik via Tweakers verricht heb
Dus de koper zit op Tweakers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cagXZ
Ivysaur schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 21:42:
[...]

Heel misschien je stoute schoenen aantrekken en morgen dat bedrijf/bank bellen van die overboeking of de overschrijving in de wacht staat / echt is.
Hier had ik niet bij stilgestaan.. Dit is goudwaard! Ik zal morgen kijken of er inderdaad wat aan de gang is!

Ik zal de thread up to date houden!
Ja hij zit op tweakers maar ik blijf daar nog even stil over vooral omdat ik nog minimaal 3 a 4 dagen de tijd heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat is prima. Maar controleer even of zijn account nieuw of oud is.
Heeft hij va beoordelingen etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Ivysaur schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 21:26:
[...]

Aangifte heeft altijd nut. En ook Tweakers op hoogte brengen. Krijgt zijn account een kanttekening. Voordat je zaken doet met mensen altijd even op de website van de politie bankrekeningnummer, telefoonnummer enz controleren.

En altijd even kijken of account goede beoordelingen heeft. 3+ is best netjes.
Exact waarvan denk je aangifte te gaan doen? Hij heeft (in het slechtste geval) niet betaald voor geleverde goederen. De verkoper heeft een conflict over een verkoopovereenkomst, dat is privaatrecht, en het strafrecht (en dus de politie) hebben daar niets mee te maken.

Jij bent vast ook wel eens vergeten een rekening te betalen en je hebt je vast niet afgevraagd waarom je dan een brief van een incasso-bureau krijgt, in plaats van dat de politie je ophaalt en vastzet in een cel op het politiebureau net zolang tot je betaald hebt.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:35
burne schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 23:12:
[...]

Exact waarvan denk je aangifte te gaan doen? Hij heeft (in het slechtste geval) niet betaald voor geleverde goederen. De verkoper heeft een conflict over een verkoopovereenkomst, dat is privaatrecht, en het strafrecht (en dus de politie) hebben daar niets mee te maken.

Jij bent vast ook wel eens vergeten een rekening te betalen en je hebt je vast niet afgevraagd waarom je dan een brief van een incasso-bureau krijgt, in plaats van dat de politie je ophaalt en vastzet in een cel op het politiebureau net zolang tot je betaald hebt.
Uhm :? Een rekening niet betalen is heel wat anders dan doen alsof je betaald hebt, terwijl dat niet waar is. Dat laatste is oplichting en kan je prima aangifte van doen, natuurlijk.

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1002969

-

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 1002969 op 27-01-2019 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Hahn schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 23:14:
[...]

Uhm :? Een rekening niet betalen is heel wat anders dan doen alsof je betaald hebt, terwijl dat niet waar is. Dat laatste is oplichting en kan je prima aangifte van doen, natuurlijk.
Lees je anders even in in de materie.

Als jij beweert dat de koper een oplichter is moet je dat wettelijk en overtuigend aantonen. Zelfs TS kan dat niet op dit moment, laat staan dat jij het kan.

Je moet als je aangifte van oplichting wilt doet met bewijs van oplichting komen. Als je dat niet hebt is je aangifte nietig en gaat 'ie de prullenbak in. Er wordt niet eens onderzoek gedaan.

Zoek maar terug, zelf hier op t.net kun je genoeg verhalen vinden van tweakers die andere tweakers niet betalen voor geleverde goederen en niet vervolgt kunnen worden voor oplichting omdat de bewijslast daarvoor heel lastig te leveren is.
Anoniem: 1002969 schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 23:17:
[...]
Onzin... Als iemand "bewust" een afschrift vervalst is er gewoon sprake van overduidelijke oplichting. Dat is gewoon een strafbaar feit.
Je denkt dat de bewering (het screenshot) van TS genoeg is om wettelijk en overtuigend aan te tonen dat de koper 'm bewust bedrogen heeft en dat hij daar "een beroep of gewoonte" van gemaakt heeft?

Maar: don't shoot the messenger. Als jij (of iemands anders) verwacht dat oom agent je onbetaalde rekeningen voor je gaat innen ga je van een hele koude kermis thuiskomen. Ik waarschuw je alleen maar.

[ Voor 26% gewijzigd door burne op 23-11-2018 23:28 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hahn
burne schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 23:21:
[...]

Lees je anders even in in de materie.

Als jij beweert dat de koper een oplichter is moet je dat wettelijk en overtuigend aantonen. Zelfs TS kan dat niet op dit moment, laat staan dat jij het kan.

Je moet als je aangifte van oplichting wilt doet met bewijs van oplichting komen. Als je dat niet hebt is je aangifte nietig en gaat 'ie de prullenbak in. Er wordt niet eens onderzoek gedaan.

Zoek maar terug, zelf hier op t.net kun je genoeg verhalen vinden van tweakers die andere tweakers niet betalen voor geleverde goederen en niet vervolgt kunnen worden voor oplichting omdat de bewijslast daarvoor heel lastig te leveren is.
Misschien dat je wat minder belerend zou kunnen doen. Als de topicstarter een duidelijke communicatiegeschiedenis heeft waarin de koper aangeeft betaald te hebben, inclusief het hier getoonde screenshot, terwijl hij geen geld heeft ontvangen (na eerst meerdere dagen te hebben gewacht), dan lijkt mij dat een prima startpunt om aangifte mee te doen.

Jij vroeg "Exact waarvan denk je aangifte te gaan doen?", het antwoord is: van oplichting. Dat de politie er misschien niks mee doet zou jammer zijn, maar doet daar niks aan af.

[ Voor 11% gewijzigd door Hahn op 23-11-2018 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

-

[ Voor 100% gewijzigd door Anoniem: 1002969 op 27-01-2019 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Hahn schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 23:24:
Dat de politie er misschien niks mee doet zou jammer zijn, maar doet daar niks aan af.
De politie is extreem duidelijk over wanneer en op welke wijze ze in actie komen en ze leggen dat in detail uit op (je verwacht het niet) hun website.

https://www.politie.nl/themas/internetoplichting.html

Dat jij dat niet weet doet daar niets aan af.
Anoniem: 1002969 schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 23:38:
Je knipt om je standpunt bij te zetten maar de helft van mijn zin af? 8)7 De ervaring leert dat de politie pas in actie komten als meerdere mensen aangifte doen (patroon), dan is het duidelijke oplichting.
Dat is precies het 'beroep of gewoonte'-aspect uit het wetboek van strafrecht-artikel wat ik al eerder aanhaalde. En dat is een van de dingen die jij zult moeten aandragen als je aangifte wilt doen van oplichting. Doe je dat niet, dan wordt er niet heel lang naar je aangifte gekeken.

[ Voor 41% gewijzigd door burne op 23-11-2018 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Als ik zo snel google op 'belfius mobile detail historiek' dan kom ik bij een redelijk gelijkende afbeelding uit. Waarschijnlijk krijg je deze afbeelding als je op de knop 'delen' klikt.

Ik ga niet de afbeelding rechtstreeks linken, aangezien daar alle gegevens zichtbaar zijn, maar in deze post de 2de bijlage:
https://nl.forum.proximus...ohamad-walid-ashtar-41588

Verder is Belfius (voorheen Dexia) een 'normale' bank, en zelfs eigendom van de Belgische staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
burne schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 23:39:
[...]

De politie is extreem duidelijk over wanneer en op welke wijze ze in actie komen en ze leggen dat in detail uit op (je verwacht het niet) hun website.

https://www.politie.nl/themas/internetoplichting.html

Dat jij dat niet weet doet daar niets aan af.
Ik zie nog steeds nul argumenten waarom de topicstarter géén aangifte zou kunnen doen voor oplichting op basis van wat 'ie nu heeft verteld.

Bijvoorbeeld, uit de door jou aangedragen link:
Wat is oplichting volgens de wet?
Oplichting is strafbaar gesteld in artikel 326 van het Wetboek van Strafrecht. Als het gaat om internetoplichting focust de politie op die gevallen waarbij een slachtoffer door misleiding bewogen is tot het afgeven van een goed of geld.

Het misleiden kan gebeuren doordat de partij met wie u zaken hebt gedaan, gebruik heeft gemaakt van een valse naam of een valse hoedanigheid (hij doet alsof hij een betrouwbare verkoper is, maar zijn contactgegevens kloppen niet), door listige kunstgrepen (een truc of een listige handeling) of door een samenweefsel van verdichtsels (opeenstapeling van leugens).
Dit lijkt mij in dit geval perfect van toepassing, mits er over zeg pak 'm beet een week nog geen geld overgemaakt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Hahn schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 23:44:
[...]
Dit lijkt mij in dit geval perfect van toepassing, mits er over zeg pak 'm beet een week nog geen geld overgemaakt is.
Dat lijkt me meer dan overtuigend bewijs dat het screenshot van TS geen onomstotelijk bewijs van oplichting is. En jouw hele argument over het doen van aangifte hangt juist op het punt dat het screenshot juist wel onomstotelijk bewijst dat TS opgelicht is.

Als het screenshot bewijs is, is het dat nu, morgen en over zevenennegentig jaar.

Als het nu nog geen bewijs is, maar volgende week wel, wat is het dan?

('bewijs' is een objectieve waarheid. Voor iedereen altijd gelijk.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
burne schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 00:11:
[...]

Dat lijkt me meer dan overtuigend bewijs dat het screenshot van TS geen onomstotelijk bewijs van oplichting is. En jouw hele argument over het doen van aangifte hangt juist op het punt dat het screenshot juist wel onomstotelijk bewijst dat TS opgelicht is.

Als het screenshot bewijs is, is het dat nu, morgen en over zevenennegentig jaar.

Als het nu nog geen bewijs is, maar volgende week wel, wat is het dan?

('bewijs' is een objectieve waarheid. Voor iedereen altijd gelijk.)
Nope, want geld overschrijven kost nou eenmaal tijd.

Maar weet je wat? Laten we het eens worden dat we het niet eens gaan worden. Jij hebt mij niet overtuigd en vice versa.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Teijgetje
Het is gisteren(vrijdag) verkocht en overgemaakt.
Zelfs een Nederlandse bank had het waarschijnlijk niet gelijk naar een andere bank overgeschreven, en ook niet vandaag of morgen. Maandag na 10 uur op zijn vroegst.
Dat een internationale overboeking minimaal er even lang of iets langer over doet kan je dan op je klompen aanvoelen.

Het blijft dan toch apart dat TS en sommigen gelijk beginnen over oplichting en juridische procedures op maandagochtend of eerder?
De bank bellen, meeste zijn open op zaterdagochtend, en vragen of er een betaling in de wacht staat gaat waarschijnlijk ook niet werken, tenzij je je kan identificeren. En dan hopen dat het in het systeem gevonden kan of dat betreffende afdeling aanwezig is. Misschien is langsgaan dan beter.
Geen idee wanneer die in-de-wacht-info beschikbaar komt, misschien wordt dat ook pas na het weekend, dus als je vandaag niets in de wacht ziet staan dan hoeft dat misschien ook nog niets te zeggen.
ABN-AMRO heeft daar een pagina over als TS daar bankiert.
Andere banken zullen die info ook vast bieden on-line.

Imo is het allemaal een beetje voorbarig.
Je hebt zelfs zijn ID en hij heeft een account hier zeg je. Zou hij je willen oplichten dan zou dat ID en rekening op naam (misschien even beter zwartmaken in je screenshot/) beiden vals moeten zijn???
Ik zou eerst maar gewoon afwachten voordat je "WOLF!!" roept. Zoals al gezegd duurt overschrijven gewoon één of enkele werkdagen.
Aan het screenshot te zien is zijn bank ook Nederlands en zou het er maandag moeten zijn.
En dan kan je natuurlijk ook eerst kontakt met de koper opnemen.

[ Voor 17% gewijzigd door Teijgetje op 24-11-2018 04:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaMoon
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12-04 16:37
Is het uberhaupt een afgeronde overboeking? aangezien de optie "hiernaar overschrijven" er nog bij staat.
cagXZ schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 18:40:
Beste tweakers!

Vandaag heb ik dus mij pc verkocht aan een Belgische inkoper, hij kwam langs en heeft heeft als het goed is een overboeking gemaakt: Ik vind het alleen een beetje sketchy afschrift wat ik gekregen heb en vroeg mij af of iemand hier wat ervaring mee heeft:

[Afbeelding]

Kan iemand bevestigen of dit legitiem is?
Ik heb mijn persoonlijke info eruit gelaten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

-

[ Voor 100% gewijzigd door Anoniem: 1002969 op 27-01-2019 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

tattooboy1985

Moest hij niet nog bevestigen hiernaar overschrijven?

Een beter screenshot was geweest dat het er bij hem af wasgeschreven en dat je bijv zijn laatste transsactie nog zou zien

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brynnie
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Het screenshot is van de app van de Belgische bank Belfius. De knop “Hiernaar overschrijven” staat er om het eenvoudiger te maken om nogmaals een bedrag naar deze begunstigde (de verkoper dus) over te schrijven. Soms kan dat handig zijn.

Het screenshot toont een “overzicht” van de reeds uitgevoerde overschrijving.

Uit ervaring weet ik dat de ontvanger ( NL ) het geld van de koper ( B ) wellicht niet voor woensdag moet verwachten.

En nee, ik (noch enige familie, vrienden, kennissen) ben op geen enkele wijze betrokken partij bij deze transactie.

Edit: typos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:32
Keep cool.
In 99% van de gevallen komt dit mooi in orde. Ik heb zelf een Belfius rekening en app, en dat ziet er exact uit als op je screenshot.
Als het echt een oplichter was, dan zou hij toch geen id gegevens los laten.

Internationaal duurt soms wel een dag of 3, en weekends tellen niet.

Daarenboven, wij belgen voelen ons te dom om een nederlander op te lichten.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cagXZ
Teijgetje schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 00:56:
Het is gisteren(vrijdag) verkocht en overgemaakt.
Zelfs een Nederlandse bank had het waarschijnlijk niet gelijk naar een andere bank overgeschreven, en ook niet vandaag of morgen. Maandag na 10 uur op zijn vroegst.
Dat een internationale overboeking minimaal er even lang of iets langer over doet kan je dan op je klompen aanvoelen.

Het blijft dan toch apart dat TS en sommigen gelijk beginnen over oplichting en juridische procedures op maandagochtend of eerder?
De bank bellen, meeste zijn open op zaterdagochtend, en vragen of er een betaling in de wacht staat gaat waarschijnlijk ook niet werken, tenzij je je kan identificeren. En dan hopen dat het in het systeem gevonden kan of dat betreffende afdeling aanwezig is. Misschien is langsgaan dan beter.
Geen idee wanneer die in-de-wacht-info beschikbaar komt, misschien wordt dat ook pas na het weekend, dus als je vandaag niets in de wacht ziet staan dan hoeft dat misschien ook nog niets te zeggen.
ABN-AMRO heeft daar een pagina over als TS daar bankiert.
Andere banken zullen die info ook vast bieden on-line.

Imo is het allemaal een beetje voorbarig.
Je hebt zelfs zijn ID en hij heeft een account hier zeg je. Zou hij je willen oplichten dan zou dat ID en rekening op naam (misschien even beter zwartmaken in je screenshot/) beiden vals moeten zijn???
Ik zou eerst maar gewoon afwachten voordat je "WOLF!!" roept. Zoals al gezegd duurt overschrijven gewoon één of enkele werkdagen.
Aan het screenshot te zien is zijn bank ook Nederlands en zou het er maandag moeten zijn.
En dan kan je natuurlijk ook eerst kontakt met de koper opnemen.
Mooi gezegd! Ik heb alleen niet echt al iemand voor Wolf verklaart (zie mijn vorige posts). Ik was echter meer bezorgd om de sketchy afschrift, dat dat wellicht vals kan zijn gezien de koper dat kreeg door op delen te drukken op zijn app. Ik dacht dat het wellicht iets vervalst zou kunnen zijn
Ivysaur schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 21:42:
[...]

Heel misschien je stoute schoenen aantrekken en morgen dat bedrijf/bank bellen van die overboeking of de overschrijving in de wacht staat / echt is.
Ik heb dus zojuist naar Belfius Mobile gebeld en het blijkt een daadwerkelijke bank te zijn. Uiteraard probeerde ik aan de medewerker de gesuggereerde plan voor te stellen maar dat kon helaas niet uitgevoerd worden wegens privacy etc.

Wel heb ik een duidelijke indicatie gekregen dat een bedrag zo maximaal tot woensdag onderweg kan zijn. Playing the waiting game voor nu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cagXZ
Tommie12 schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 11:05:
Keep cool.
In 99% van de gevallen komt dit mooi in orde. Ik heb zelf een Belfius rekening en app, en dat ziet er exact uit als op je screenshot.
Als het echt een oplichter was, dan zou hij toch geen id gegevens los laten.

Daarenboven, wij belgen voelen ons te dom om een nederlander op te lichten.
Niemand is perfect, maar na iedereen zijn authentieke mening gelezen te hebben weet je wel per direct hoe je later in de toekomst moet handelen, zeer blij mee en daar wil ik iedereen ook voor bedanken :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 632581

Eerst afwachten en dan pas conclusies trekken. Hoe ik te werk ga wanneer ik iets verkoop is dat aan deur altijd contant betaald moet worden. Verzenden pas wanneer het bedrag op mijn rekening staat ik hem ook ga verzenden. Zeker voor het onzekeren. Nooit problemen hiermee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-04 07:26

WhiteDog

met zwarte hond

Anoniem: 632581 schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 11:20:
Eerst afwachten en dan pas conclusies trekken. Hoe ik te werk ga wanneer ik iets verkoop is dat aan deur altijd contant betaald moet worden. Verzenden pas wanneer het bedrag op mijn rekening staat ik hem ook ga verzenden. Zeker voor het onzekeren. Nooit problemen hiermee gehad.
Wel controleren dat de gegevens van de betaler en het adres waar je naar verzendt enigszins overeen komen. Je kan nog steeds opgelicht worden (lees: als de oplichter aangemerkt worden) in een transactie met 3 partijen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
cagXZ schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 11:10:
Ik heb dus zojuist naar Belfius Mobile gebeld en het blijkt een daadwerkelijke bank te zijn. Uiteraard probeerde ik aan de medewerker de gesuggereerde plan voor te stellen maar dat kon helaas niet uitgevoerd worden wegens privacy etc.
Ik dacht dan eerder je eigen bank. ;)
Daar kan je je misschien wel identificeren als zijnde klant en rekeninghouder. En dan geven ze je misschien wel die info, als ze dat kunnen zien.
Een bank bellen waar je geen rekening hebt en vragen om saldo-informatie is bij voorbaat kansloos.
Vandaar misschien beter langs gaan, dan heb je meer kans dat ze even in de computer duiken als dat kan.(of eerst even vragen of dat überhaupt gevonden kan voordat je een reis daar naar toe maakt. Filialen die open zijn op zaterdag worden schaars en zijn vaak verder weg)

[ Voor 18% gewijzigd door Teijgetje op 24-11-2018 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cagXZ
Teijgetje schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 11:50:
[...]

Ik dacht dan eerder je eigen bank. ;)
Daar kan je je misschien wel identificeren als zijnde klant en rekeninghouder. En dan geven ze je misschien wel die info, als ze dat kunnen zien.
Een bank bellen waar je geen rekening hebt en vragen om saldo-informatie is bij voorbaat kansloos.
Vandaar misschien beter langs gaan, dan heb je meer kans dat ze even in de computer duiken als dat kan.(of eerst even vragen of dat überhaupt gevonden kan voordat je een reis daar naar toe maakt. Filialen die open zijn op zaterdag worden schaars en zijn vaak verder weg)
Net ING aan de lijn gehad en zij zeggen dat het pas maandag op de rekening kan staan en niet mogelijk is om in te zien of iets wel of niet onderweg is

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
@cagXZ
Kijk, dan weet je al meer, als je eigen bank die gegevens nog niet kan inzien. ;)
En dat de (voort)gang van zaken dus niet raar is.

Ook mijn Rabo-app geeft bij delen van een transactie maar een summier plaatje/screenshot door, met de minimaal benodigde info.
Ik denk dat alle banken het zo doen. Jouw screenshot lijkt me dus ook gewoon legitiem, en is min of meer al zo bevestigd door een Belfius rekeninghouder.

Geduld is even een schone zaak in deze.
(al blijf ik me toch altijd verbazen dat we een 24 uurs economie hebben wereldwijd en dat banken salon-openings- en verwerkingstijden er op na kunnen houden, imo de grootste reden dat contant geld altijd bestaansrecht houdt.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• juniordiscart
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-02 13:39
Zelf als Belgische Tweaker heb ik in het verleden al wel wat aangeboden op V&A, en telkens ik een overeenkomst had met iemand uit NL maakte ik hun ook duidelijk dat een internationale storting een aantal werkdagen kon duren. Indien het iemand betrof met een hoge V&A feedback score nam ik soms genoegen met een screenshot van betaling om het al op te sturen, maar iemand met een lage of onbestaande score wachtte ik op het geld tot het binnen was. En ik hield hen ook wel op de hoogte van wanneer ik iets had binnengekregen en wat mijn volgende stappen zijn.

Vaak maakte ze er geen issue van als je het ook goed communiceert. :)

Ik zou nog even geduld hebben en zeker geen overhaaste beslissingen nemen tot komende woensdag of wanneer je het geld op je rekening ziet verschijnen. De tegenpartij heeft mogelijk de overschrijving gedaan, en kan nu ook niet direct meer iets ondernemen omdat het weekend er tussenzit. Dus maak vooral hem en jezelf niet ongerust tot dat punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 632581

WhiteDog schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 11:50:
[...]

Wel controleren dat de gegevens van de betaler en het adres waar je naar verzendt enigszins overeen komen. Je kan nog steeds opgelicht worden (lees: als de oplichter aangemerkt worden) in een transactie met 3 partijen.
Ik verzend naar het adres dat opgegeven wordt via Tweakers, die ik hou ik ook altijd achterhand. De berichten hou ik ook achterhand tot alles afgerond is. Verzendbewijs bewaar ik ook tot dat ik van de klant/persoon een berichtje krijg dat hij geleverd is of ik kijk zelf de PostNL pagina na.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

burne schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 23:12:
[...]

En DAT is dus precies het probleem: je moet aangifte doen, want anders flikt hij het keer op keer weer. En komt er iedere keer mee weg, terwijl het gewoon oplichting is.

De politie wilde in eerste instantie ook geen aangifte opnemen toen ik daar kwam na een soortgelijk incident. Pas toen ik ze vroeg hoe ze dan dachten dit soort structurele oplichters in beeld te krijgen werd er met frisse tegenzin toch de aangifte opgenomen.

De verwijzing naar privaatrecht is leuk, maar onzinnig. Pas als het om een conflict gaat over wat er geleverd of betaald is, is het een privaatrechtelijke zaak. Niet betalen is oplichting en dus strafrecht!

Edit: zie dat TS contact heeft gehad met de bank en nog even afwacht. Verstandig natuurlijk! :)
Hoop dat het allemaal in orde komt voor hem.

[ Voor 6% gewijzigd door Pietervs op 24-11-2018 14:40 ]

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyCloud
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:31
Ik zou ook even wachten tot na het weekend, want een internationale overschrijving duurt een beetje langer.

Maar anderzijds ziet een bevestiging van overschrijving via de bank-app van Belfius er toch anders uit.
Ik wil je niet bang maken, maar dit lijkt mij eerder een screenshot van het moment dat hij/zij het bedrag wíl overschrijven en niet het overzicht dat het bedrag ook écht overgeschreven is. Je ziet ook dat de optie 'hiernaar overschrijven' gewoonweg nog bevestigd moet worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amamus
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 31-12-2021
Ik ben ook opgelicht via ebay, kocht een Titan xp voor 999 euro van een persoon uit Frankrijk.
Na dat ik het betaald had werd de zelfde aanbieding opnieuw geplaatst voor 899 euro.
Ik heb gelijk ebay op de hoogte gebracht en zij hebben de aanbieding verwijderd.
Na 2 weken wachten had ik nog steeds niets ontvangen, dus heb ik aangifte gedaan bij de politie.
Ik kreeg 2 maanden later ongeveer bericht van de politie dat zij door gebrek aan personeel en de hoeveelheid aan aangiften, het geen prioriteit vonden om het in behandeling te nemen.
Gelukkig had ik het betaal met mijn creditcard en kreeg ik het volledige bedrag andere halve maand later terug.Dit soort dingen geeft heel veel rompslomp. En aangifte doen heeft gewoon geen zin lijkt het wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kamustra
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
SkyCloud schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 14:41:
Ik zou ook even wachten tot na het weekend, want een internationale overschrijving duurt een beetje langer.

Maar anderzijds ziet een bevestiging van overschrijving via de bank-app van Belfius er toch anders uit.
Ik wil je niet bang maken, maar dit lijkt mij eerder een screenshot van het moment dat hij/zij het bedrag wíl overschrijven en niet het overzicht dat het bedrag ook écht overgeschreven is. Je ziet ook dat de optie 'hiernaar overschrijven' gewoonweg nog bevestigd moet worden...
Doe dat dan ook niet. Je ziet ook het woord historiek staan.
De app biedt je de mogelijkheid een nieuwe overschrijving naar hetzelfde rekeningnummer te doen, dat is die knop die je ziet. Staat ook al in dit topic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-04 12:52
Wat ongelooflijk veel onzinnige posts zeg, iets waar TS niks aan heeft.

Niks zegt dat hij is opgelicht, voor nu heeft hij een ID en betaalbewijs van de koper. Het is weekend dus er word geen bankoverdracht gedaan, dit zal maandag gebeuren en zal het er op zijn vroegst woensdag op staan.

Alleen als de koper 0 beoordelingen heeft en pas net op Tweakers actief is zou ik mij idd achter de oren krabben maar zelfs dan is het nog geen reden tot paniek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 567735

SkyCloud schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 14:41:
Tommie12 in "Koper uit België"Tommie12 schreef op zaterdag 24 november 2018[/message]:
Ach jongens. Onthoud nou voor eens en altijd: een SEPA-betaling naar welke bankrekening ook binnen de Europese Unie moet net zo snel uitgevoerd zijn als een nationale betaling, en sowieso voor het einde van de volgende 'bankdag' (vaak ook bekend als D+1).

We hebben één groot bankgebied binnen de hele Europese Unie. Jammer dat dit soort verworvenheden van de EU vaak niet benoemd en beseft worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-04 21:21
Anoniem: 567735 schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 17:20:
[...]

[...]

Ach jongens. Onthoud nou voor eens en altijd: een SEPA-betaling naar welke bankrekening ook binnen de Europese Unie moet net zo snel uitgevoerd zijn als een nationale betaling, en sowieso voor het einde van de volgende 'bankdag' (vaak ook bekend als D+1).

We hebben één groot bankgebied binnen de hele Europese Unie. Jammer dat dit soort verworvenheden van de EU vaak niet benoemd en beseft worden.
Vrijdag overmaken is in NL ook pas maandag bijgeschreven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

pennywiser schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 17:55:
[...]

Vrijdag overmaken is in NL ook pas maandag bijgeschreven.
Volgens mij is dat geen andere informatie dan dat ik verstrek, maar dan weet je in ieder geval direct ook wanneer een betaling van Nederland naar België uiterlijk bijgeschreven is op een Belgische bankrekening. Of op een Cypriotische, een Finse, Ierse, noem maar op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Anoniem: 567735 schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 18:52:
[...]

Volgens mij is dat geen andere informatie dan dat ik verstrek, maar dan weet je in ieder geval direct ook wanneer een betaling van Nederland naar België uiterlijk bijgeschreven is op een Belgische bankrekening. Of op een Cypriotische, een Finse, Ierse, noem maar op.
Ja dat is wel andere informatie die je verstrekt.
Jij zegt min of meer dat binnen SEPA de overboeking bijschrijving uiterlijk de volgende dag (D+1) is.

Zowel de Belfius als de ING, beide betreffende banken, zijn gebeld door TS. Beiden geven aan dat het pas woensdag (D+3) op zijn rekening kan staan.
Maar ach, de jongens daar weten het blijkbaar minder goed dan jij. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Teijgetje schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 20:18:

Zowel de Belfius als de ING, beide betreffende banken, zijn gebeld door TS. Beiden geven aan dat het pas woensdag (D+3) op zijn rekening kan staan.
cagXZ schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 12:03:
[...]

Net ING aan de lijn gehad en zij zeggen dat het pas maandag op de rekening kan staan en niet mogelijk is om in te zien of iets wel of niet onderweg is
Maandag, woensdag.. zullen we dinsdag aanhouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
My bad, dacht vanochtend daar ook woensdag gelezen te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Teijgetje schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 20:18:
[...]

Ja dat is wel andere informatie die je verstrekt.
Jij zegt min of meer dat binnen SEPA de overboeking uiterlijk de volgende dag (D+1) is.

Zowel de Belfius als de ING, beide betreffende banken, zijn gebeld door TS. Beiden geven aan dat het pas woensdag op zijn rekening kan staan.
Dan verwijs ik je naar de ECB, die stelt:
Making retail payments faster, especially cross-border payments, was one of the prime initial policy objectives of SEPA. This objective has been clearly met for cross-border payments: since 1 January 2012, the Payment Services Directive has obligated all EU payment service providers to adhere to strict time limits in the execution of their payments (“D+1”). The impact of SEPA on the speed of execution of retail payments at the national level will, however, be less obvious, as, for instance, the starting conditions have varied substantially across the different countries.
(onder het kopje "Does SEPA make retail payments faster everywhere in Europe?")

Er is natuurlijk een voorbehoud voor de zogenaamde 'cut-off time' die meestal ergens tussen 15:00 en 17:00 (lokale tijd) ligt, en het moet ook nog een betaling zijn die electronisch aangeboden wordt aan de bank.

Mocht derhalve de betaling de betaling bijvoorbeeld om 16:05 aangeboden zijn op vrijdag en de cut-off time 16:00 zijn, dan is de betaling op z'n laatst op dinsdag (zijnde D+1) op de rekening van de OP bijgeschreven.

Bovendien is de D+1 waarover ik sprak de eerstvolgende datum waarop op de financiële markten gehandeld wordt, hetgeen niet altijd 100% gelijk oploopt met onze nationale feestdagen in Nederland. Vandaar 'bankdag' tussen aanhalingstekens. Dat was klaarblijkelijk niet duidelijk genoeg.

Je kunt een paar voorbeelden hier zien: Bank of Ireland, Deutsche Bank NL (eerdere cut-off maar meestal dan nog zelfde dag), TopTarif.

TopTarif heeft de regels zoals ik eerder al noemde ook nog een klip en klaar (maar in het Duits) op de door mij verlinkte pagina staan. Je kunt daarvoor ook bij de Rabobank kijken.

En EU/260/2012 is je uitgangspunt als je meer lezen wilt.

Dus ja, als jij het zo stelt, dan weet ik het beter dan de diverse callcentra, en link ik gelijk maar de bronnen om dat te staven. Als dat niet zo zou zijn, zou ik mijn werk niet goed doen.

Ik zal er overigens ook nog bij vermelden dat er niet zoiets is als een 'zakelijke' of 'particuliere' SEPA-overboeking, en dat ik ook weet dat er SEPA Instant is. Dat is nog weer een ander concept, dat ik hier verder onbenoemd laat.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 567735 op 24-11-2018 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxl
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Anoniem: 567735 schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 20:48:
[...]

Dan verwijs ik je naar de ECB, die stelt:

[...]

(onder het kopje "Does SEPA make retail payments faster everywhere in Europe?")

Er is natuurlijk een voorbehoud voor de zogenaamde 'cut-off time' die meestal ergens tussen 15:00 en 17:00 (lokale tijd) ligt, en het moet ook nog een betaling zijn die electronisch aangeboden wordt aan de bank.

Bovendien is de D+1 waarover ik sprak de eerstvolgende datum waarop op de financiële markten gehandeld wordt, hetgeen niet altijd 100% gelijk oploopt met onze nationale feestdagen in Nederland. Vandaar 'bankdag' tussen aanhalingstekens. Dat was klaarblijkelijk niet duidelijk genoeg.

Je kunt een paar voorbeelden hier zien: Bank of Ireland, Deutsche Bank NL (eerdere cut-off maar meestal dan nog zelfde dag), TopTarif.

TopTarif heeft de regels zoals ik eerder al noemde ook nog een klip en klaar (maar in het Duits) op de door mij verlinkte pagina staan. Je kunt daarvoor ook bij de Rabobank kijken.

En EU/260/2012 is je uitgangspunt als je meer lezen wilt.

Dus ja, als jij het zo stelt, dan weet ik het beter dan de diverse callcentra, en link ik gelijk maar de bronnen om dat te staven. Als dat niet zo zou zijn, zou ik mijn werk niet goed doen.

Ik zal er overigens ook nog bij vermelden dat er niet zoiets is als een 'zakelijke' of 'particuliere' SEPA-overboeking, en dat ik ook weet dat er SEPA Instant is. Dat is nog weer een ander concept, dat ik hier verder onbenoemd laat.
Daar staat toch duidelijk:
Making retail payments faster
En ik denk met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid aan te kunnen nemen dat TS geen retailer is maar consument.

Ik zie hier (webshop) buitenlandse overschrijvingen doorgaans ook een stuk later binnenkomen dan Nederlandse.

I'm really easy to get along with, once you people learn to worship me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Foxl schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 21:00:
[...]
En ik denk met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid aan te kunnen nemen dat TS geen retailer is maar een consument.
Gelukkig staat er ook de definitie van een retail payment bij, bij doorklikken zie je dan:
What are retail payments?
Retail payments are “everyday” payments between individuals – private persons, companies, NGOs, government agencies – of relatively low value and typically not of a time-critical nature. For instance, retail payments are made by consumers to retailers, or to utility or media providers. Salary payments, tax payments and social contributions made by businesses also belong to this category.
Dit is de bron, en ik heb zelf het belangrijkste stukje vet gemaakt.

Ik herhaal de stelling, zoals in de SEPA-richtlijnen vastgelegd, dat een SEPA-betaling nooit langer duren mag dan een binnenlandse betaling.

Dat ze bijvoorbeeld in Duitsland nog behoorlijk lang over een binnenlandse betaling doen, betekent dat een SEPA ook zo lang kan duren, nog even los daarvan dat veel Duitsers nog naar een kantoor toegaan om een overboeking op te geven, of naar een 'bankierautomaat'. We hebben in Nederland gewoon een behoorlijk efficiënt systeem.

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 567735 op 24-11-2018 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Anoniem: 567735 schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 20:48:
Een AMRO link naar SEPA betalingen en hoe lang overboekingen duren gaf ik gisteravond/vanochtend al.
De bank zal echt zijn best doen het zo snel mogelijk bij jou te krijgen, daartoe zijn ze wettelijk verplicht met die verdragen.
Maar het is iets met theorie en praktijk.
Helaas kan een overboeking soms langer duren, ik zal vast niet de enige zijn die die ervaring heeft.
Of zoals sommigen al postten; van Nederland naar België of omgekeerd duurt vaak D+3.

Daar doe je niets aan, ook scheldend bij de bank staan met een SEPA-verdrag om je gelijk te halen helpt dan niets.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

waar hebben we het over.

We hadden toch over het hele topic de consensus dat de ts minstens tot maandag moet wachten voor er verdere conclusies getrokken konden worden.

Zullen we dan kappen met d-1 d+11 en gewoon even ontopic afwachten op wat er maandag door de ts gepost zal worden?

Ik bedoel,. We zijn nu gewoon aan het textbommen naar elkaar.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• cagXZ
Ik wil bij deze mededelen dat alles A-OK is!
Persoonlijk had ik sinds de gehele weekend een brok in mijn keel maar gelukkig was mijn koper een deugend persoon en is er niets mis gegaan!

Zeker wel een les voor de volgende keer dat er zwart op wit contant moet worden betaalt of vooraf overgemaakt moet worden om een misverstand zoals nu te voorkomen! Ik wil iedereen zijn input bedanken en ik neem het allemaal als een les mee!

Nogmaals bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

toppie.

les geleerd, dit gebeurd je geen 2de keer.

ik merk dat wanneer ik iets verkoop en dit via een ing betaalverzoek laat betalen, dit meestal binnen 3 min op mijn eigen rekening staat. (ook als het van een andere bank af komt)

vind ik zelf een erg fijne gang van zaken,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Een Tikkie of betaalverzoek via je bankieren-app werkt net zo lekker. Je ziet meteen nadat de koper de overboeking bevestigd heeft de status wijzigen. Daarna kun je er op vertrouwen dat het geld bij jou terecht komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
sypie schreef op maandag 26 november 2018 @ 22:14:
Een Tikkie of betaalverzoek via je bankieren-app werkt net zo lekker. Je ziet meteen nadat de koper de overboeking bevestigd heeft de status wijzigen. Daarna kun je er op vertrouwen dat het geld bij jou terecht komt.
In veel gevallen zou dat een prima oplossing zijn, maar het ging hier om een Belgische koper. Dus dan is het wat lastiger ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
@cagXZ
De koper wel positief beoordeeld toch, op T.net?
Na de halve paniek bleek deze geheel bonafide. ;)

Pagina: 1