Macbook Pro – Geen Batterij Beschikbaar

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 924547

Topicstarter
Hallo!

Sinds vanmorgen heb ik een vervelend probleem met mijn Macbook Pro. Bij het opstarten zag ik plotseling bij de batterij: ‘Geen Batterij Beschikbaar’. De laptop werkt nu enkel op de adapter. Ik heb inmiddels van alles geprobeerd. Een SMC rest uitgevoerd, een NVRAM reset uitgevoerd, een clean install… Allemaal zonder resultaat. Wie heeft er nog tips? De batterij heeft voor vandaag nooit kuren gehad, dus ik begrijp niet waar het opeens vandaan komt.

In het ergste geval kan ik de laptop enkel nog op netstroom gebruiken, maar daar komt nu ook nog een probleem bij. Door de clean install heb ik weer Yosemite erop staan, maar het lukt me niet om een update uit te voeren. Wanneer ik wil updaten krijg ik de melding dat de laptop niet op de lichtnetadapter is aangesloten, waardoor ik het niet kan voortzetten. Iemand daar nog tips voor om het te omzeilen? Want hij is dus JUIST op de netvoeding aangesloten… Zonder update kan ik een hoop programma’s (zoals pages, photoshop) niet installeren, omdat mijn versie te oud is… Ik hoop dat iemand me uit de brand kan helpen!

Ik hoor het graag!

Groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:52

SuBBaSS

-has Ryzen

Lastig issue!
Het regelen van batterij/netvoeding wordt door hetzelfde circuit geregeld. Wat dat betreft geen verbazing dat je die melding krijgt bij de installatie. Gok dat het probleem daar dan ook zal zitten.

Heb je toevallig nog een andere voeding liggen (en was degene die je gebruikte origineel?).
Het klinkt in ieder geval als een hardware issue, je hebt zelf al goede stappen uitgevoerd.

Maar wat meer info nodig: welk modeljaar is het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja precies... Ik baal er echt van hoor, je legt toch een som met geld neer voor zo'n macbook, en dit is niet het eerste probleem waar ik tegenaan loop...

De voeding die ik nu gebruik is origineel. Geen gekke dingen te zien aan de kabel, lampje brandt. Ik heb geen andere voeding liggen, maar kan er misschien eentje lenen van iemand om het even te checken.

Modeljaar is begin 2015.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:52

SuBBaSS

-has Ryzen

Ja best matig. Hij is dan wel niet echt jong meer maar je mag meer verwachten van zo'n apparaat.
Als het lampje op je charger brandt dan zou die in orde moeten zijn. Maar het is toch een kwestie van dingen uitsluiten. Dus andere adapter proberen kan sowieso geen kwaad.

Wat je zou kunnen doen is een afspraak bij een genius bar maken zodat ze hem gratis voor je kunnen diagnosticeren. Maar ja, die heb je alleen in Haarlem, Amsterdam en Den Haag. Moet je ook maar net tijd/zin/mogelijkheid voor hebben om 'even' heen te gaan. En het is niet een oplossing waar je direct wat aan hebt.

Zoeken op de termen "macbook pro 2015 battery/charger not recognized" vind ik vele resultaten.
Een van de 'stappen' is ook het fysiek controleren van de aansluiting van de lader of er bijv. geen stof in zit.
(Verklaart niet direct waarom je batterij niet herkend wordt, maar zoals gezegd; het loopt via hetzelfde circuit).
Je weet zeker dat de smc-reset goed gegaan is?
Als het goed is zie je bij een geslaagde reset de led op de magsafe even van kleur veranderen.
https://support.apple.com/en-us/HT201295
Altijd de moeite waard om alsnog te proberen (kan verder ook geen kwaad).

Maar ja, kans is dus aanwezig dat er een probleem in het logic board zit en dat zijn altijd klotedingen. Apple zelf vervangt die alleen helemaal (voor apple prijzen). Reparaties worden wel gedaan op componentniveau, maar niet door apple zelf.

Als je de adapter uitgesloten hebt en zeker weet dat de smc resets geslaagd zijn dan vrees ik dat je maar weinig opties hebt (behalve dus die troubleshooting door een apple genius waarna je als het goed is wel duidelijkheid hebt over wat er precies mis is).

De onvolprezen Louis Rossman (die doet dat soort logic board repairs) heeft een aantal interessante videos over dit specifieke probleem:
YouTube: Macbook battery recognition & charging issues EXPLAINED

Het is niet zelden op te lossen door vervangen van een aantal weerstandjes op het bord, maar dat doe je helaas niet zomaar even met een 'huis tuin en keuken-soldeerpook'.

[ Voor 4% gewijzigd door SuBBaSS op 23-11-2018 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor de uitgebreide reactie!

Drie jaar is inderdaad niet gloednieuw, maar een batterij die er van de op andere dag mee ophoudt is toch ook niet de bedoeling. Een jaar geleden was het mijn scherm. Daarbij zijn de reparatiekosten echt buiten proporties, daar heb je een nieuwe (windows) laptop voor.

Is bij de genius bar het laten nakijken gratis ja? Misschien wel een idee, Den Haag is niet zo ver voor me.

Ik heb de aansluiting gecontroleerd op stof/schoongemaakt, tevens zonder resultaat. Ik heb de smc-recet meerdere malen geprobeerd, en ik zie het lampje veranderen van kleur. Ik zal nog eens duiken in de Engelse links, dankjewel.

Maar er zijn voor nu dus ook niet echt opties om op een andere manier updates uit te voeren? Beetje irritant dat verder alles werkt, maar ik nu dus niet uit de voeten kan met programma's die ik nodig heb :-(.

-

Even een korte update! Het is me na een hoop gedoe in elk geval gelukt de Macbook te updaten naar Mojave, uiteindelijk via een herinstallatie, daar herkende die de voeding plots wel. Inmiddels staat er nu ook een andere melding bij de batterij, van 'batterij niet zichtbaar' is het nu naar 'batterij wordt niet opgeladen'. Ook staat erbij: 'Staat: vervang nu.' Voeding wordt herkend nu. In elk geval iets, morgen maar weer verder kijken...

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 924547 op 23-11-2018 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

Waarschijnlijk is je accu gewoon gaar. Je schrijft dat dat raar zou zijn omdat hij het altijd goed heeft gedaan. Dat is een beetje een vreemde redenering; accu's doen het tot ze het niet meer doen :)
Via Apple authorized service providers kun je deze laten vervangen voor een originele. Bij andere non-authorized bedrijven (zoals ikzelf :)) kun je hem laten vervangen voor een aftermarket exemplaar. Zoals hierboven beschreven kunnen deze bedrijven je ook helpen mocht het logic board defect zijn. Bij Apple (authorized) wordt in dat geval het logic board direct vervangen.
Pagina: 1