Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• Astrom
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 21-08-2019
Hoi allen,

Ik ben momenteel 24 jaar en werk momenteel ruim vier jaar al fulltime. Mijn vooropleiding is MBO-4 in de richting van toerisme.

Ik ben werkzaam bij de afdeling reisinformatie van een heel erg grote vervoerder hier in NL, en ik zou me graag om willen laten scholen tot HBO ICT'er. Nu is voltijd financieel niet echt meer mogelijk en wenselijk (dit zou me namelijk een totale studieschuld van 75k opleveren), en een thuisstudie zie ik niet zitten. Instellingen zoals NTI en LOI vertrouw ik sowieso niet omdat het echt commerciele bedrijven zijn. Daarnaast zou ik wel graag in de schoolbanken zitten.

Dus het enige wat overblijft is een deeltijdstudie. En ik heb al bij heel erg veel scholen gekeken, maar een veel voorkomende eis is óf werkervaring, óf een relevante werkplek van minimaal 20 uur. Nu is mijn huidige werkplek niet relevant, en kan ik daarnaast ook geen relevante werkplek vinden omdat ik geen ICT voorgrond heb. Stage zou ik overigens wel prima vinden, dit zou mogelijk zelfs binnen mijn huidige bedrijf mogelijk zijn.

Als sidenote: studeren via mijn werkgever is wel mogelijk, maar ook eigenlijk weer niet. Er zitten enorm veel haken en ogen aan en... lang verhaal kort; ook niet wenselijk en ideaal.

Dus, hebben jullie ideeën of tips? Gaan hogescholen erg streng om met de werkplek eis? Zijn er anderen die hier deeltijdstudies volgen? Help me out!

Beste antwoord (via Astrom op 23-11-2018 21:37)

• unezra
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 12-06 17:06

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Astrom schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 16:29:
[...]

Ik heb vanaf jongs af aan al affiniteit met computers. Op de basisschool werd een projectgroepje opgezet die website mocht leren maken, ik mocht niet meedoen en baalde hiervan. Uiteindelijk heb ik samen met een vriend zelf websites/fora gemaakt, een beetje gekloot met html, ftp en mysql. Vervolgens na mijn MBO-4 studie begonnen met cursussen van bijv. Swift en C#, maar nooit afgemaakt ivm tijdgebrek destijds. Ik ben trouwens ook de go-to guy voor computerproblemen op mijn huidige afdeling en binnen mijn familie/vriendenkring.

Ik ben nu op het punt waarop ik denk; ik wil HBO, ik ben jong, maar welke kant wil ik op? De kant van software engineer spreekt mij aan, en vooral als ik denk waar mijn interesses vanuit vroeger liggen (als ik terug ga naar de basis) lijkt de IT kant mij de juiste keuze.
Development en beheer zijn twee totaal verschillende kanten. Het is allebei ICT, maar tenzij je gaat voor een devops positie, zijn het verschillende werelden, vaak werelden die elkaar maar af en toe écht ontmoeten.

Ik denk dat dat, voor je kijkt *waar* je een opleiding kunt volgen, een keuze is die je moet maken. Wil je beheer, of development. Je geeft zelf daarentegen al aan dat je richting software engineer wil, dat versmalt de keuze qua opleidingen al enorm.

Aan de andere kant moet je je ook afvragen waarom je weg wil uit je huidige functie en huidige richting. ICT is geen heilig iets, het kan heel goed zijn dat het als hobby heel leuk lijkt en als beroep totaal niet wat je wil.

Ik zou dus niet alleen nadenken over wat je wil in de ICT en wat je daarin aan spreekt, maar ook waarom je weg wil uit je huidige vakgebied en of er niet eventueel een "zachte" overstap te maken is. Bijvoorbeeld aan de slag bij een bedrijf dat zowel in de reisbranche/toerisme werkt als in de softwarehoek. Je ervaring met het toerisme is dan van toegevoegde waarde. Denk aan booking.com waar je wellicht je huidige kennis en ervaring kunt inzetten voor het verbeteren van hun product.

Wellicht dat er bij zo'n bedrijf ook ruimte is om een deeltijdopleiding te volgen, terwijl je gelijktijdig in de praktijk met dat vak bezig bent.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Alle reacties

• MisterEagle
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 10:36
Ik volg deeltijd BIM op de hogeschool Rotterdam. (3e jaars)
Wat lastig is, is dat ik in het laatste jaar zit dat in de huidige vorm het onderwijs geeft. Na ons jaar zijn ze gestart met een nieuwe vorm. Daarin is een relevante werkgever een harde eis. Er moet namelijk een overeenkomst komen tussen school en werkgever dat zij jou kunnen begeleiden en ruimte kunnen geven om te ontplooien.

Overigens, in de IT zijn er veel detacheerders te vinden waar je kan starten zonder werkervaring. De meeste hiervan zullen dan echter beginnen met een spoed/basis cursus ICT zodat je in elk geval op projecten gezet kan worden. Mijn ervaring uit het verleden is dat de meeste detacheerders erg blij worden van wanneer jij jezelf verder wilt opleiden en daarin kunnen dus zaken als kosten besproken worden.
Echter, hierbij moet je zelf wel goed opletten, er zijn ook detacheerders die alleen meerwaarde zien in certificaten omdat ze je daardoor sneller tegen hogere tarieven weg kunnen zetten.

• unezra

unezra

Waarom wil je je laten omscholen? Wat is je drijfveer?

• Frieda
  • Registratie: mei 2002
  • Niet online
Bij een aantal scholen is een werkplek in de IT pas in het tweede jaar een eis, bij de HvA bijvoorbeeld.

• Astrom
unezra schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 15:20:
Waarom wil je je laten omscholen? Wat is je drijfveer?
Ik heb vanaf jongs af aan al affiniteit met computers. Op de basisschool werd een projectgroepje opgezet die website mocht leren maken, ik mocht niet meedoen en baalde hiervan. Uiteindelijk heb ik samen met een vriend zelf websites/fora gemaakt, een beetje gekloot met html, ftp en mysql. Vervolgens na mijn MBO-4 studie begonnen met cursussen van bijv. Swift en C#, maar nooit afgemaakt ivm tijdgebrek destijds. Ik ben trouwens ook de go-to guy voor computerproblemen op mijn huidige afdeling en binnen mijn familie/vriendenkring.

Ik ben nu op het punt waarop ik denk; ik wil HBO, ik ben jong, maar welke kant wil ik op? De kant van software engineer spreekt mij aan, en vooral als ik denk waar mijn interesses vanuit vroeger liggen (als ik terug ga naar de basis) lijkt de IT kant mij de juiste keuze.

• Astrom
MisterEagle schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 15:18:
Ik volg deeltijd BIM op de hogeschool Rotterdam. (3e jaars)
Wat lastig is, is dat ik in het laatste jaar zit dat in de huidige vorm het onderwijs geeft. Na ons jaar zijn ze gestart met een nieuwe vorm. Daarin is een relevante werkgever een harde eis. Er moet namelijk een overeenkomst komen tussen school en werkgever dat zij jou kunnen begeleiden en ruimte kunnen geven om te ontplooien.

Overigens, in de IT zijn er veel detacheerders te vinden waar je kan starten zonder werkervaring. De meeste hiervan zullen dan echter beginnen met een spoed/basis cursus ICT zodat je in elk geval op projecten gezet kan worden. Mijn ervaring uit het verleden is dat de meeste detacheerders erg blij worden van wanneer jij jezelf verder wilt opleiden en daarin kunnen dus zaken als kosten besproken worden.
Echter, hierbij moet je zelf wel goed opletten, er zijn ook detacheerders die alleen meerwaarde zien in certificaten omdat ze je daardoor sneller tegen hogere tarieven weg kunnen zetten.
Ik heb hier inderdaad ook al naar gezocht, alleen durf ik hier nog niet zo op te reageren omdat ik uiteindelijk toch wel veel waarde hecht aan het "HBO" papiertje.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• unezra

unezra

Astrom schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 16:29:
[...]

Development en beheer zijn twee totaal verschillende kanten. Het is allebei ICT, maar tenzij je gaat voor een devops positie, zijn het verschillende werelden, vaak werelden die elkaar maar af en toe écht ontmoeten.

Ik denk dat dat, voor je kijkt *waar* je een opleiding kunt volgen, een keuze is die je moet maken. Wil je beheer, of development. Je geeft zelf daarentegen al aan dat je richting software engineer wil, dat versmalt de keuze qua opleidingen al enorm.

Aan de andere kant moet je je ook afvragen waarom je weg wil uit je huidige functie en huidige richting. ICT is geen heilig iets, het kan heel goed zijn dat het als hobby heel leuk lijkt en als beroep totaal niet wat je wil.

Ik zou dus niet alleen nadenken over wat je wil in de ICT en wat je daarin aan spreekt, maar ook waarom je weg wil uit je huidige vakgebied en of er niet eventueel een "zachte" overstap te maken is. Bijvoorbeeld aan de slag bij een bedrijf dat zowel in de reisbranche/toerisme werkt als in de softwarehoek. Je ervaring met het toerisme is dan van toegevoegde waarde. Denk aan booking.com waar je wellicht je huidige kennis en ervaring kunt inzetten voor het verbeteren van hun product.

Wellicht dat er bij zo'n bedrijf ook ruimte is om een deeltijdopleiding te volgen, terwijl je gelijktijdig in de praktijk met dat vak bezig bent.

• M. Cannibale
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 17-10-2020
Bij veel deeltijdopleidingen ICT kun je het eerste jaar zonder werkplek gewoon starten. In het tweede jaar wordt het vanzelf wel logisch (en nodig) om een baan te hebben die bij de studie aansluit, omdat je anders alles weer vergeet.

• Astrom
unezra schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 17:16:
[...]

Nice! Bedankt voor je tips. Zoals je zelf al door had zou ik zelf heel graag willen developen. De hele beheer kant spreekt me niet aan. Mijn huidige functie is geen functie waar ik voor gestudeerd heb en niet uitdagend. Daarnaast haalt de automatisering mijn werk in, waardoor mijn afdeling waarschijnlijk over een paar jaar niet meer bestaat. Ik werk hier overigens sinds 1,5 jaar. Daarvoor heb ik ruim 3 jaar in de luchtvaart gewerkt. Het probleem trouwens is dat ik niet in de randstad woon, wat al weer heel veel werkgelegenheid wegneemt....

• jeanj
  • Registratie: augustus 2002
  • Niet online

jeanj

kijk eerst hoe de wind waait

Kijk eens of er voorlichtingsdagen zijn van een opleiding in de buurt die je wilt volgen. En ga er dan heen om met de deelnemers te praten om te kunnen solliciteren bij hun werkgever. Vind ook uit wat de werkgever bijdraagt. En als het je wat lijkt vraag die persoon of die een gesprek kan regelen.

Zo heb je een shortlist van relevante bedrijven, in de buurt en die bereid zijn te investeren in personeel.

Everything is better with Bluetooth

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True