Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Elektrische kachel zuiniger dan CV

Pagina: 1
Acties:

• sip5080
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 07-06 11:50
Huidige situatie
Gezin met 2 volwassenen en er wordt 4 dagen p/week thuis gewerkt. In de werkkamer en woonkamer staan alle radiatoren open. Alle overige radioatoren staan dicht.
Om de 2 á 3u stookt de CV naar zo'n 18 á 18,5 graden (thermostaat hangt in de woonkamer). Hiermee wordt het zo'n 20 á 21 graden in de werkkamer (radiator volledig open in kleine kamer).

Probleemstelling
De woonkamer wordt nu eigenlijk voor niets opgewarmd. Een simpele oplossing zou kunnen zijn alle radiatoren hier dicht te draaien. Dat zijn er echter 5 en hier hebben we eigenlijk geen zin in. Oplossing zou een compleet Smart radiatoren systeem zijn, aanschaf ~ €500, erg kostbaar.

Beoogde oplossing
CV uitzetten op de 4 thuiswerkdagen De werkkamer is zo'n 7m2 groot; verwarmen met een 500w elektrische keramische kachel (Eurom modelletje van +/- €20). Stel dat deze 4u aanstaat, kost dit 2kwh omgerekend zo'n €0,42. Hier komt bij dat wij zonnepanelen hebben en waarschijnlijk lichte overproductie hebben.

Vraag 1
Denken jullie dat dit een realistische besparing gaat opleveren? Wij denken van wel. Momenteel ligt het gasverbuik op minimaal 2 soms 3m2 gas overdag (werkuren), dat kost minstens €1,30. Grofweg levert dit een besparing van €0,88 (1,30 - 0,42) . Uitgaande van 48 werkweken per jaar en 4 dagen per week 24*4*0,88 - €84,48 winst p/jaar.

Vraag 2
Zijn er hier mensen met dergelijke ervaringen? Het gehele verhaal is natuurlijk gebasseerd op enkele feiten maar ook wat aannames.

[Voor 10% gewijzigd door sip5080 op 23-11-2018 14:37]

• hanev001
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 13:54
Of het overgaan op elektrisch een goed idee is weet ik zo vlug niet maar er zit wel een fout in je berekening.

Je gaat uit van 48 weken maar je stookt toch niet het hele jaar? De helft lijkt me beter.

• Falcon
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 13:56

Falcon

Q.A. Engineer (.net/azure)

Die 48 weken.. daar ga je mank inderdaad :)

Daarnaast ga je na de werkdag toch de ruimte van de woonkamer vullen met warmte ivm dat je werkdag erop zit.

[Voor 56% gewijzigd door Falcon op 23-11-2018 14:37]

"You never come second by putting other people first"

• sip5080
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 07-06 11:50
hanev001 schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 14:35:
Of het overgaan op elektrisch een goed idee is weet ik zo vlug niet maar er zit wel een fout in je berekening.

Je gaat uit van 48 weken maar je stookt toch niet het hele jaar? De helft lijkt me beter.
Je hebt gelijk, meteen aangepast (6 maanden oktober t/m maart). Dan kom ik op een besparing van €84,48 p/jaar. Nog steeds zo'n 10 a 15% van de jaarlijkse gasrekening.
Falcon schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 14:37:
Daarnaast ga je na de werkdag toch de ruimte van de woonkamer vullen met warmte ivm dat je werkdag erop zit.
Dat is zo. Echter die 2 a 3m2 gas is gemeten over de werktijden. Natuurlijk moet de CV wel iets langer aanwarmen als de werkdag voorbij is.

[Voor 30% gewijzigd door sip5080 op 23-11-2018 14:42]

• Falcon
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 13:56

Falcon

Q.A. Engineer (.net/azure)

sip5080 schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 14:38:
[...]

Dat is zo. Echter die 2 a 3m2 gas is gemeten over de werktijden. Natuurlijk moet de CV wel iets langer aanwarmen als de werkdag voorbij is.
Andere oplossing... trek een dikke trui aan en drink veel warme drank onder het werken :+

"You never come second by putting other people first"

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 13:50

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica
Als je overproductie hebt dan is het sowieso het proberen waard. Ik heb 's avonds ook vaak een elektrisch kacheltje (1500W) aan staan om van m'n 800 kWh overschot af te komen (warmtepomp wordt ingewikkeld om te plaatsen).

Ik denk overigens dat 500W niet voldoende is als het buiten vriest. Een beetje radiator van een CV heeft een vermogen wat 3-4x zo veel is.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• S0epkip
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 22-06 10:54
ThinkPad schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 15:03:
Als je overproductie hebt dan is het sowieso het proberen waard. Ik heb 's avonds ook vaak een elektrisch kacheltje (1500W) aan staan om van m'n 800 kWh overschot af te komen (warmtepomp wordt ingewikkeld om te plaatsen).
Noot: Dit is post-salderen geen optie meer natuurlijk.

2430Wp ZW

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 13:50

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica
S0epkip schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 12:27:
[...]

Noot: Dit is post-salderen geen optie meer natuurlijk.
Dat klopt, gelukkig hebben we nog 2 jaar de huidige salderingsregeling :)

Verbruik gaat overigens best hard. Ik heb al 105 kWh verstookt in de elektrische kachel de afgelopen weken. Hij staat dan vaak 's avonds een paar uurtjes aan.

[Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 07-12-2018 12:43]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• T-Infinity
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 13:04

T-Infinity

Heen en weer....

sip5080 schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 14:25:
Huidige situatie
Oplossing zou een compleet Smart radiatoren systeem zijn, aanschaf ~ €500, erg kostbaar.
Dat kan ook wel onder de 100 euro hoor. Had ik ook in mijn flatje destijds. Maar dan moet je wel 'compatible' draaiknoppen hebben op je radiatoren (van die thermostaatknoppen). Zoveel stelt het natuurlijk niet voor. 4 of 5 bestuurbare draaiknopjes. Ze bestaan ook voor 12 euro per stuk zie ik nu (ander merk)

ik had deze:
https://www.conrad.nl/p/d...56890_pla-560897&vat=true

elders nog wel goedkoper te krijgen. werkte prima. je kunt ze synchroniseren (soort master/slave) dus draai je er 1 dicht: allemaal dicht, uitgezonderd die van je werkkamer.

edit: en kijk eens naar infraroodpanelen (1 onder je bureau, 1 boven je bureau). Kan ook interessant zijn, maar weinig échte ervaringen over te vinden helaas en een schimmige verkoperswereld.

[Voor 17% gewijzigd door T-Infinity op 07-12-2018 15:22]

• Illusion
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 10:35

Illusion

(the art of)

-foutje-

[Voor 98% gewijzigd door Illusion op 07-12-2018 15:32]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• MadMarky
  • Registratie: augustus 2001
  • Niet online
ThinkPad schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 15:03:

Ik denk overigens dat 500W niet voldoende is als het buiten vriest. Een beetje radiator van een CV heeft een vermogen wat 3-4x zo veel is.
Voor een kleine kamer is dat denk ik wel voldoende hoor. Mijn gamepc staat in een kamer van vergelijkbare grootte en verbruikt alles bij elkaar zo'n 300-400W. Met de deur dicht kan deze de kamer echt wel significant opwarmen. Met 500W moet je dan wel goed zitten. En anders geef je alsnog een paar euro extra uit aan een zwaarder model.

🖥️ | 🚗

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True