Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Verwarmingprobleem

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Djang85
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 28-11-2018
Sinds enkele dagen krijg ik mijn woning niet voldoende warm. Na uren continu draaien haal ik ongeveer 19 graden. Er is de voorbije tijd niets veranderd aan de installatie.

Beschrijving installatie
Centrale ketel (Buderus) voedt collector die verwarming voorziet in de 3 appartementen van het gebouw. Elk gebouw heeft zijn eigen circulatiepomp. In andere appartementen is er geen probleem. Vertrektemperatuur is ongeveer 80C.

Beschrijving binnensituatie
Enkel convectoren in de living staan open. Normaal voldoende capaciteit om dit gedeelte te verwarmen. Indien ik op de verdieping een convector open zet, valt er beneden eentje uit. Onder normale omstandigheden is mijn badkamer op 30 minuten lekker warm. Na een duurloopje gisteren van meer dan een uur, was het in de badkamer een beetje opgewarmd.

Bijkomende informatie
Installatie wordt regelmatig ontlucht.
Mijn circulatiepomp (typische Grundfos) wordt gloeiend heet. Heeft de voorbije 2 jaar ook "vast" gehangen na de zomer. Telkens los gemaakt via het klepje vanvoor.
De aanvoer en vertrekbuis van de convectoren voelen warm aan (dus geen overduidelijk temperatuurverschil tussen beiden).

Eigen diagnose
Mijn circulatiepomp geeft onvoldoende vermogen of er is een verstopping.

Jullie suggesties zijn welkom.

• Ivow85
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 22:23
De circulatiepomp hoort niet/nauwelijks warmer te worden dan het water wat er doorheen stroomt. Hij wordt immers 'gekoeld' door het water wat er door stroomt. Wanneer de pomp warmer wordt dan de leiding waarop hij is aangesloten duidt dat er op dat de pomp wel flink energie (elektriciteit) verbruikt, maar ondanks dat geen of nauwelijks water door de pomp stroomt. Elektrisch vermogen is er, doorstroming niet. Dat kan een defect aan de pomp zijn (vastgeroest), maar ook door verstopping komen.

Hebben de radiatoren in jouw appartement thermostaatkranen? In dat geval kan het zijn dat die 'vast' zitten in de dichte stand, ondanks dat je de knop op maximaal hebt gezet. Hier heb ik bij mijn appartement ook last van gehad.

Je zult stap voor stap zaken moeten gaan uitsluiten.

Gasloos sinds 02-11-2017. Gasaansluiting op initiatief van Liander verwijderd op 30-04-2018. Nooit een rekening van Liander ontvangen.

• luigi87
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 14-06 08:47

luigi87

Domotica Fanaticus

Neem aan dat je je druk hebt gecontroleerd. zie het niet in je TS voorbij komen en is wel erg belangrijk. Even om uit te sluiten dat het hier aan ligt!

Thermostaat kranen kunnen vastrotten en zou je maandelijks even moeten draaien van volledig dicht tot open. mogelijk dat zoals @Ivow85 zegt dit vast zit, maar dan zouden andere radiators wel warm moeten worden.

Hier het linkje naar de guide voor presence detection op basis van Tasker + Autolocation op een Android Client, check me V&A voor 2de kans domotica dingetjes

• Djang85
Ik heb geen thermostaatkranen maar manuele kranen op elke convector. De druk in de installatie is ok (dit was ik vergeten te vermelden). Het feit dat er in de andere appartementen geen problemen zijn, wijst er mijn inziens op er toch een probleem is met mijn pomp of in het circuit naar mijn appartement.

Ik heb dit weekend ook enkele tochtstrips vervangen. De temperatuur stijgt nu wat vlugger, maar desondanks nog te langzaam vergeleken met "vroeger". Dit is vooral significant in bvb. de badkamer. Ik ga deze week de pomp eens losmaken en controleren.

• Goudvis
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 17-06 10:00

Goudvis

Juist in deze tijd!

Is het mogelijk dat één van de units boven 'eerder' op de aanvoerleiding is aangesloten en alle flow van de aanvoerleiding 'steelt'? Dat issue hebben wij gehad bij nieuwe radiatoren waarvan het retourventiel vol open bleek te staan.

Toch al zo zwaar! 3:16

• Djang85
De unit in de badkamer is de laatste op het circuit volgens de plannen (ik heb het niet zelf gebouwd).

Ik heb de thermische camera van het werk eens meegenomen en wat diagnose gedaan, ook vergeleken met de situatie bij een appartement waar er geen problemen zijn. Op zich is er geen verschil tussen beide installaties als ik naar individuele aanvoer en retour temperaturen kijk zowel bij een convector als aan de collector. De retour bij mij is inderdaad iets lager maar mijn appartement was ook koud, terwijl het andere op temperatuur was.

Opmerkelijk was wel de pomptemperatuur die bij mij duidelijk warmer was dan bij het andere appartement (10C verschil nadat beide installaties gestabiliseerd waren, merk ook op dat deze op de retour zit en dus iets lager was bij mij). Verder merk ik ook een ritmische tik op bij mijn pomp als ik mijn oor op de buis leg (op de isolatie wel te verstaan :)). Dit is er niet bij de andere. Ik vermoed dat de lagers versleten zijn en de pomp dus aan vervanging toe is...
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True