Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Dynion
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 12-05 13:43
Hoi!

Het is tijd voor een minder slimme vraag. Ik had verwacht hier ongeveer 30 topics over te vinden, maar ik gebruik de verkeerde zoektermen of ik ben de enige die er niet uit komt |:(

Ik vond mijn 128gb samsung 830 een beetje klein en oud worden. Ik besloot over te stappen op een samsung 970 EVO van 500 GB. Uiteraard is dat een ander type SSD, dus ik heb gecheckt of mijn moederbord (Asus z-97K) dat ondersteunt. Dat doet hij (linkje: https://www.asus.com/Motherboards/Z97K/ )

Toen hij aankwam kreeg ik hem echter niet in mijn moederbord, want de aansluiting is anders. Ik dacht dat een NVME in een PCIe slot ging, en een SATA SSD in een SATA slot. Schijnbaar is het complexer. van plaatjes zie ik dat veel moderne moederborden een dedicated slot hebben. 8)7

Ik heb een aantal adapters gevonden die de ssd in een PCIE slot kunnen plaatsen, maar die zien er ook allemaal weer net anders uit. Daarnaast ben ik bang dat dat gevolgen heeft voor het gebruik van deze SSD als bootschijf.

in het kort drie vragen:
- Kan ik de 970 EVO alsnog op mijn moederbord gebruiken?
- Wat voor adapter moet ik daarvoor hebben?
- Kan hij dan nog steeds als bootschijf gebruikt worden?

Ik hoop dat iemand me wil helpen om me iets minder dom te voelen! :-)

Alvast bedankt

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 13:39

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Je enige slot zit hier, ongeveer 4 cm rechts van de tekst "SUPPORT":

De 970 is overkill maar dat is niet zozeer mijn probleem. In de Storage QVL van Asus kan je vinden welke SSD's ondersteund worden.

Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Dynion
Ah, dat verklaart een hoop. Daar zit een flinke processorkoeler overheen :-)

Hartstikke bedankt! Je wilt niet weten hoe lang ik me blind heb gestaard op zo iets simpels.

Hoezo is hij trouwens overkill? 10gbit/s =10.000 mbps. De SSD gaat tot 3500mb

of bedoel je dat de evo sneller is dan ik ooit ga gebruiken, dat is zeker waar. Ik ging vooral liever over op een NVME SSD en ik heb meer vertrouwen in Samsung dan andere merken :-)

• White Feather
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 13:16
Dynion schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 13:55:
Hoezo is hij trouwens overkill? 10gbit/s =10.000 mbps. De SSD gaat tot 3500mb
Nope, 10gbit/s=1000MB/'s effectief (bij pci/e 2.0 zijn er voor elke 8 data bits 2 bits extra nodig).
De Evo doet er 3500. Dus wordt zwaar tegengehouden door je moederbord.

Nu kun je wel een adapter kopen naar Pci-e, maar ik neem niet aan dat je je gpu-slot wilt opofferen voor volledige snelheid (namelijk 4 lanes op pci-e 3.0, de config van NVMe-m2 ssd's) en in je andere sloten doet hij maximaal 4 lanes op pci-e 2.0, dus 2000 MB/'s, ongeveer de helft van zijn normale snelheid. Dus nog geen volledige snelheid en weer extra kosten voor een adapter.
of bedoel je dat de evo sneller is dan ik ooit ga gebruiken, dat is zeker waar. Ik ging vooral liever over op een NVME SSD en ik heb meer vertrouwen in Samsung dan andere merken :-)
Yep: https://nl.hardware.info/...t-van-nvme-in-de-praktijk

In de praktijk heb je in 98% van de gevallen niets aan een nvme ssd. Pas bij zwaar gebruik, zoals flinke foto/videobewerking, zware databases of de hele dag pareren en rarren etc merk je iets van de extra snelheid.

Waarschijnlijk heb je meer aan een grotere (2.5"/m2) sata ssd of houd het extra geld dat een nvme-ssd kost gewoon in je zak.

[Voor 26% gewijzigd door White Feather op 24-11-2018 11:32]

• marcg60
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 11-06-2019
oke dacht het ook relevant was, maar bij deze leeggemaakt.

[Voor 90% gewijzigd door marcg60 op 29-11-2018 13:04]

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 13:39

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@marcg60 beetje jammer dat je andermans topic ermee moet "vervuilen". Vergelijk de fabrieksopgave maar met je eigen metingen.

Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Dynion
Hoi,

lang verhaal, maar ik denk ook dat er vrij veel info te delen is :P

Het lijkt er op dat ik het best hier verder kan gaan - het enige andere topic dat ik kon vinden over dit issue, was onder software, en die was daar gesloten omdat ie naar hardware moest.

Ik heb nu een NVME ssd, en die wordt prima uitgelezen in windows. Echter wil ik hem graag clonen met mijn huidige (128gb samsung 830) en hem bootable maken. Nuja, daar zijn wat issues mee. Zo zijn er issues met het CSM (dat moet worden uitgeschakeld geloof ik?) en met GPT en MBR. Dat laatste is vooralsnog veruit het grootste issue.

we hebben de 128gb 830 in GPT en een 512gb 970 evo in MBR (en twee losse harde schijven die ik fysiek heb afgekoppeld).

de 970 evo moet dus naar GPT, voordat hij bootable kan worden. Er staat momenteel geen data op die moet worden behouden. Hij is leeg.

Nu, voor zover ik weet zijn is MBR2GPT daar de normale command voor. Echter krijg ik daarbij administrator issues, ondanks dat ik administrator ben en het uitvoer als administrator.

Zodoende besloot ik het maar in de windows recovery modus te doen. Ik denk dat daarbij twee main issues zijn.
- Selecteren van de juiste schijf (niet de 830 maar de 970)
- de 970 heeft momenteel twee partities, eentje van 500mb die automatisch is ontstaan en die ik kan verwijderen in disk management en eentje van 465gb die ik niet kan verwijderen, en ook niet kan uitbreiden met de 500mb van de andere partitie.

het command dat ik in de windows recovery modus probeer te gebruiken is:

mbr2gpt /validate /disk:1
waarbij disk 1 de 970 is volgens DISKPART

ik heb het ook in windows geprobeerd, daar wordt het

mbr2gpt /validate /disk:1 /allowFullOS

Beiden geven de volgende error anneer ik het probeer:

Validating layout, disk sector size is: 512 bytes
Disk layout validation failed for Disk 1

Wanneer ik windows er op probeer te installeren via een bootable drive krijg ik de volgende error:

" windows cannot be installed to this disk, the selected disk has an MBR partition table. on EFI systems, Windows can only be installed to GPT disks"

Saillant detail, op de 830 draait momenteel m'n legale windows 10 pro (geupgrade vanaf Win 8). de bootdrive heeft een... ehm ander soort ISO, aangezien Microsoft schijnbaar geen iso's beschikbaar heeft om een bootdrive te maken. Een verse installatie is in principe geen probleem, maar dan moet ik wel m'n windows activatie op de een of andere manier mee zien te krijgen, zonder de DVD te gebruiken aangezien ik geen DVD speler heb.

Samenvatting: Ik heb geen flauw idee hoe ik de 970 omzet naar GPT. Zodra dat is gelukt komen er nog wat UEFI issues, maar die kan ik zelf denk ik wel oplossen.

Alvast hartstikke bedankt voor de hulp. Mochten er inderdaad mensen willen helpen; mijn kennis in dit soort software is waarschijnlijk gelijk aan die van je grootmoeder 8)7 Om alvast de verwachtingen een beetje aan te passen :P

• RedHat
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 13:46
Met de Media Creation Tool van Microsoft kun je gewoon bootable Windows ISOs maken op een USB stick.

Diablo3 BattleTag: RedHat#2846
Mijn Diablo 3 Monk Season 16

• Dynion
Hey

Bedankt voor het advies

De bootable stick heb ik wel (of refereer jij aan dezelfde activatie hebben?)

Het hoofdprobleem is die harde schijf omzetten van mbr naar gpt, wat de computer dus met man en macht tegen wil gaan om onduidelijke reden.

• Zap_pa
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 14-06 23:18

• Dynion
Hey

Bedankt voor de suggestie.

Ik heb uiteindelijk een werkende oplossing gevonden. Die deel ik hier graag voor eventuele mensen met eenzelfde probleem.

via de bootable windows usb stick kun je via Shift + F11 in een cmd scherm komen dat niet gelieerd is aan je huidige windows installatie. Daarmee ben je dus af van de computer die de schijf wilt beschermen. Daar kun je via Diskpart (commando's hieronder) de schijf formatteren en converteren naar GPT.

booten via USB --> in het windows installatie scherm Shift+ F11 voor een commando scherm.
Diskpart
list disk
select disk XXX
clean
convert gpt

de harde schijf omzetten. Latere kun je dan weer de partitie toevoegen als GPT. Daarmee is de schijf omgezet.

Vanaf daar was het een Bios update om NVME support te krijgen en voila! Het werkt.

Bedankt voor de suggesties allemaal! Het is opgelost :-)
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True