Dank voor je reactie en ik snap de vraag goed
Laat ik mezelf even quoten, uit de reacties
Dit artikel gaat over een keuze die Apple heeft gemaakt met Siri in de manier waarop het informatie ophaalt om te presenteren aan gebruikers en hoe dat mis kan gaan. Vandalisme op een Wikipedia-pagina leidt hierbij tot het laten zien van zo'n foto - waar Apple aantoonbaar fel op tegen is - aan een onbekend aantal gebruikers van iPhones.
Dit soort artikelen brengen we vaker, zoals deze. Digitale assistenten brengen nieuwe uitdagingen met zich mee en het lijkt me niet meer dan logisch dat we daarover schrijven, zelfs als dat - zoals in dit geval - om een penis gaat.
Merk op dat het artikel bewust heel terughoudend is; ik doe met opzet hier niet lollig over, want het is geen grappig onderwerp. Dit is een serieus probleem van digitale assistenten, die wel móeten leunen op online diensten voor kennis. Door het woord 'penis' lijkt het triviaal, maar dat is het natuurlijk niet. Dit is een thema dat steeds meer gaat spelen als inderdaad digitale assistenten een grotere rol gaan spelen in het dagelijks leven. Zonder of met beperkte interface, hoe kun je dingen checken die je hoort, hoe kun je weten dat functies wel of niet bestaan? Dat zijn dingen die op een computer normaal zijn, maar bij een spraakgestuurde interface ineens problemen opleveren.