Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Excel: cijfers genereren van percentage naar cijfer

Pagina: 1
Acties:
  • 307 views

Onderwerpen

Vraag

• JTabois
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 13-06-2019
Dag allemaal,

Mij is gevraagd of ik in Excel een cijferlijst wil maken. De bedoeling is dat collega's het percentage goed kunnen invullen van een toets en er dan in de cel daarnaast een cijfer uit rolt. Is dit mogelijk met een formule?

VB: 100% = 10
98-99% = 9.5
96-97% = 9
etc.

Kan iemand mij hierbij helpen?
Dank je wel alvast!

Alle reacties

• Maverick
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 24-06 15:43
Je mag wel iets meer vertellen over wat je wilt, hoe moet die formule er überhaupt uitzien?
Bij 95% goed heb je dus minder dan een 9? Das een beetje gek toch?

PSN: DutchTrickle PVoutput

• ShitHappens
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 12:02
Je zou een tabel kunnen maken met alle percentages en bijbehorende cijfers, en daar een VLOOKUP overeen doen.
Of nog simpeler, percentage / 10, tevens nog wat eerlijker ook :)

• Atanamir
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 24-06 12:56
Ik zou voor de vlookup gaan. Kun je de tabel gewoon beheren van welk percentage bij welk cijfer hoort.
En uiteraard hoef je niet ieder percentage individueel in te vullen, maar kun je gewoon ranges gebruiken. Zie in onderstaande link het stukje over "approximate match".

https://www.extendoffice....ct-approximate-match.html

• Maverick
Das toch allemaal overkill voor wat met een simpele formule kan?

Gewoon zo:
code:
1
=FLOOR(A1*0,09+1;0,5)

100% is een 10, 0% is een 1 en alles daartussen afronden op halve cijfers naar beneden. Alleen is 96% bij mij dus een 9,5 en geen 9.

• eric.1
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 09:06
Maverick schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 10:48:
[...]

Je mag wel iets meer vertellen over wat je wilt, hoe moet die formule er überhaupt uitzien?
Bij 95% goed heb je dus minder dan een 9? Das een beetje gek toch?
Niet als je iets als de gokaap gebruikt :). Dat je bijvoorbeeld 60% goed moet hebben om een 1 te scoren.

Maar goed, dit moet je wel om kunnen toveren tot een formule. Deze formule in de kolom ernaast zetten en klaar?

• Maverick
eric.1 schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 11:14:
[...]

Niet als je iets als de gokaap gebruikt :). Dat je bijvoorbeeld 60% goed moet hebben om een 1 te scoren.

Maar goed, dit moet je wel om kunnen toveren tot een formule. Deze formule in de kolom ernaast zetten en klaar?
Gokaap? Nooit van gehoord. Maar goed, dan wordt je formule idd alleen anders:
code:
1
=FLOOR(A1*0,225-12,5;0,5)

• eric.1
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 09:06
Maverick schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 11:17:
[...]

Gokaap? Noot van gehoord. Maar goed, dan wordt je formule idd alleen anders:

code:
1
Och geen idee of het een officiële term is, het werd door mijn docenten nog wel eens gebruikt bij multiple-choice testen.

Het idee was (schijnt gebaseerd te zijn op een onderzoek); zet een aap achter die test - dan haalt die gemiddeld een score van 50%. Dus als je niets weet kun je al de helft goed hebben. Dat is dus de bottom line.

Anyways, inderdaad, gewoon die formule erin gooien en basta :).

• Icephase
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 12:47

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Maverick schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 11:17:
[...]

Gokaap? Nooit van gehoord. Maar goed, dan wordt je formule idd alleen anders:
code:
1
Volgens mij bedoelen we hetzelfde, maar ik vind de formule
code:
1
=ALS(A1<66%;1;AFRONDEN.BENEDEN.NAUWKEURIG(((A1-60%)/4)*100;0,5))

nog nét iets beter.

Alles van 65% of lager is een 1,0. Maar de formule heeft een range van 40% (want hij rekent normaal naar 0 en niet naar 1), dus je haalt er eerst 60% van af. Het resultaat in % doe je * 100 (van procenten naar getallen) en vervolgens deel je door 4 (want 40 = 10,0, 0 = 0,0). Afronden gaat op veelvouden van 0,5 en naar beneden.

Dus eerst laat je checken of er überhaupt wel boven de 1 wordt gescoord, en zo ja laat je de formule zijn werk doen.

• F_J_K
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

@JTabois welkom op GoT!

Je lijkt een vraag te hebben 'gedumpt' en meteen daarna weg te lopen zonder te reageren op de mensen die willen meedenken.. Schijnbaar ook zonder zelf te hebben nagedacht over het probleem. Ook omdat je de invultekst hebt verwijderd die je kreeg bij openen van het topic. Iets dat je vast niet accepteert van je scholieren ;)

Als ik het goed zie, gaat het om een gevalletje Verticaal zoeken. Maar vanwege bovenstaande sluit ik het topic. Prima om een nieuw topic te openen, maar geef dan wel wat meer info over de huidige opzet en eigen probeersels. Zie ook Het algemeen beleid #topicplaatsen

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True