Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Bas
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 05-06 09:12
Beste Tweakers,

Mijn magsafe 2 adapter (oplader van macbook) is het langzaam aan aan het begeven. De kleine ijzerdraadjes komen op dit moment naar buiten. Op de foto hieronder duidelijker te zien.

https://i.imgur.com/8VMSOtn.jpg

De oplader werkt nog wel als ik de draadjes goed tegen elkaar druk. Ik zat er zelf aan te denken om een krimpkousje eromheen te doen. Ben echter bang dat dit niet stevig genoeg is. Een stukje tape werkt ook niet optimaal.

Kan ik hier ook iets anders omheen draaien? (iets wat stroom geleid?) Of hebben jullie andere ideeën?

Ongeveer €70 uitgeven voor een oplader vind ik veel geld als hij weer binnen een jaar kapot gaat :X

Beste antwoord (via -Bas op 26-11-2018 10:49)

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:58
Dit is gewoon een bekend probleem bij apple kabels. Er zit inderdaad helemaal geen trekontlasting op. 1x goed trekken en het is meteen kapot. Bij andere kabels gaat dat niet zo makkelijk.
Het is gewoon ontworpen om kapot te gaan.

Beste oplossing, kabel kopen, op ebay oid, die er opnieuw aan solderen. Kan je dat niet? Iemand anders laten doen, of een nieuwe lader kopen.
Dit soort dingen vasttapen als ze eenmaal geen contact meer maken is brandgevaarlijk. Als er net 1 of 2 draadjes contact maken zal het ontzettend heet worden, en heb je kans dat het in de fik vliegt. Een kabel tapen is leuk als er een stukje isolatie vanaf is oid, als het echt kapot is, gewoon vervangen.

En zodra het vervangen is, tape omheen draaien, om te proberen te voorkomen dat het nog een keer gebeurt.

[ Voor 8% gewijzigd door WEBGAMING op 26-11-2018 04:52 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinL94
  • Laatst online: 18:14
Ik denk niet dat hier een goede fix voor is die langer dan een paar weken meegaat. Toch een nieuwe (tweedehands/immitatie) kopen.

Daarnaast, als je er een beetje met beleid mee omgaat gaan die dingen gewoon net zo lang mee als je laptop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:26
Dit is binnen een jaar? Gebruik je hem al lasso?

Je kunt dit repararen door de lader open te maken en de kabel opnieuw te monteren aan de print.
Dit herstellen met een stuk krimpkous is niet voldoende, uiteindelijk krijg je daar letterlijk brand.

Voortaan met meer zorg oprollen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Bas
Bedankt voor de reply's. En de linkjes.

Heb het binnen 2 jaar voor elkaar gekregen. Beter oprollen had dit waarschijnlijk voorkomen. De kabel heeft echter nooit klem gezeten, misschien in mn tas gebeurd? Vind het alsnog tamelijk snel.

Ga wel even aan de slag met elektrische tape om de kabels mee af te sluiten. Misschien dat dit de oplossing is voor korte termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:41
-Bas schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 11:03:
Ga wel even aan de slag met elektrische tape om de kabels mee af te sluiten. Misschien dat dit de oplossing is voor korte termijn.
Zou er toch mee oppassen. Mijn werklaptop rook laatst een beetje verbrand en ging niet meer aan. Kabel van de adapter zag er vergelijkbaar uit.
In het verleden ook ooit een iPhone op deze manier laten overlijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

Wat doen mensen toch altijd met die adapters; gewoon een beetje netjes mee omgaan, dan gaan ze makkelijk 5 jaar mee. :s

Anyway, m.i. kun je het beste een goede tweede handse originele kopen als je geen 70 euro wilt uitgeven. Reparatie van die dingen is tijdelijk (+brandgevaar) en een imitatielader zou ik niet doen omdat dit het laadcircuit van je MacBook kan slopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007

MsG

Forumzwerver

Juist dat strakke oprollen veroorzaakt dit, ik zie dit heel erg veel bij mensen. Dat plekje is precies het contrastgedeelte tussen het stugge rechte stukje vanaf de lader, naar het flexibele gedeelte. Bij bepaalde Asus-laders heb je precies hetzelfde probleem.

Overigens als de binnenste mantel niet kapot is zal er niet zomaar kortsluiting kunnen ontstaan. Alleen als maar weinig draadjes verbinding maken gaat de stroom door maar een paar draadjes, die worden daardoor veel te heet en dat is natuurlijk nooit goed.

Kan je de draadjes niet weer aan elkaar solderen en dan een krimpkous er omheen?

Op Marktplaats / V&A / Facebook Marketplace vind je overigens genoeg perfect werkende Apple-laders voor stukken minder dan die 70 euro.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

YouTube: How to unplug an Apple MagSafe power adapter

Het zou echter hebben geholpen als Apple een fatsoenlijke trekontlasting had ontworpen voor deze kabel/plug.

[ Voor 33% gewijzigd door Tyrian op 25-11-2018 22:15 ]

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:43
edit: oh had je al geprobeerd lees ik nu. ups.

Ik ga hem toch maar maken; probeer eerst gewoon wat tape oid? Als je dat goed strak eromheen rolt gaat dat prima toch?

Zelf is mijn adapter nu 5j oud, en ja, vanaf de aansluiting naar beneden ondertussen zo'n 25cm omwikkeld met tape... Telkens als je alleen dat stukje taped, scheurt het er net onder weer in :s. Anyways, werkt vooralsnog prima.

Mooi is het niet, maarja...:)

[ Voor 14% gewijzigd door eric.1 op 25-11-2018 22:23 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• WEBGAMING
Dit is gewoon een bekend probleem bij apple kabels. Er zit inderdaad helemaal geen trekontlasting op. 1x goed trekken en het is meteen kapot. Bij andere kabels gaat dat niet zo makkelijk.
Het is gewoon ontworpen om kapot te gaan.

Beste oplossing, kabel kopen, op ebay oid, die er opnieuw aan solderen. Kan je dat niet? Iemand anders laten doen, of een nieuwe lader kopen.
Dit soort dingen vasttapen als ze eenmaal geen contact meer maken is brandgevaarlijk. Als er net 1 of 2 draadjes contact maken zal het ontzettend heet worden, en heb je kans dat het in de fik vliegt. Een kabel tapen is leuk als er een stukje isolatie vanaf is oid, als het echt kapot is, gewoon vervangen.

En zodra het vervangen is, tape omheen draaien, om te proberen te voorkomen dat het nog een keer gebeurt.

[ Voor 8% gewijzigd door WEBGAMING op 26-11-2018 04:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

WEBGAMING schreef op maandag 26 november 2018 @ 04:49:
Het is gewoon ontworpen om kapot te gaan. .
Haha wat een onzin. :’)
Na 8 jaar intensief gebruik ziet mijn MagSafe adapter er nog steeds perfect uit.
Ook doe ik jaaaaren met de lightning-kabels van mijn iPhone/iPad.

Gewoon met beleid gebruiken en niet strak oprollen. Als ze zo’n kabel binnen een jaar kan slopen ligt het probleem absoluut niet bij de kabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
Het is gewoon een bekend probleem bij dit ontwerp kabels. Normale kabels hebben gewoon trekontlasting, dat hebben die apple kabels niet. Dat is gewoon een simpel feit.

Apple heeft dat niet, ra ra wat gebeurt er? De kabels breken, omdat er niet zo'n ontlasting op zit. En die kabels breken precies op het punt waar normaal die ontlasting zou zitten.
Heel bijzonder he? Hoe zou dat nou komen?

Dat jou kabels nog goed werken wil niet zeggen dat het ontwerp dan ineens goed is. Anekdotisch bewijs betekent helemaal niets. Jij kan je kabels als goud behandelen, sommigen gooien die kabels wel eens in een tas oid. (iets wat ook gewoon normaal gebruik is voor een kabeltje, net als oprollen.) :X

Ja, als die kabel na een jaar kapot gaat, kan het zeker wel aan de kabel liggen, omdat het gewoon bagger ontwerp is.
Trekontlasting is de grootste basis fout, de materialen zijn ook niet geweldig gekozen.
http://www.versiondaily.c...gers-cables-break-easily/

Als dit nou een van de weinige mensen was met problemen, had je misschien een punt gehad. Er zijn tig verhalen waar die kabels na 6 maanden gebruik kapot zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door WEBGAMING op 26-11-2018 06:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Bas
WEBGAMING schreef op maandag 26 november 2018 @ 05:44:
Het is gewoon een bekend probleem bij dit ontwerp kabels. Normale kabels hebben gewoon trekontlasting, dat hebben die apple kabels niet. Dat is gewoon een simpel feit.

Apple heeft dat niet, ra ra wat gebeurt er? De kabels breken, omdat er niet zo'n ontlasting op zit. En die kabels breken precies op het punt waar normaal die ontlasting zou zitten.

Dat jou kabels nog goed werken wil niet zeggen dat het ontwerp dan ineens goed is. Anekdotisch bewijs betekent helemaal niets. Jij kan je kabels als goud behandelen, sommigen gooien die kabels wel eens in een tas oid. (iets wat ook gewoon normaal gebruik is voor een kabeltje, net als oprollen.) :X

Ja, als die kabel na een jaar kapot gaat, kan het zeker wel aan de kabel liggen, omdat het gewoon bagger ontwerp is.
Trekontlasting is de grootste basis fout, de materialen zijn ook niet geweldig gekozen.

Als dit nou een van de weinige mensen was met problemen, had je misschien een punt gehad. Er zijn tig verhalen waar die kabels na 6 maanden gebruik kapot zijn.
Bedankt voor alle reacties. En ja de kabel zit altijd strak opgerolt in mijn tasje. Waarschijnlijk te strak.

Heb in mijn leven nog nooit een kabel of iets dat daar op lijkt moeten vervangen en heb al heel wat laptops in mijn bezit gehad. Gezien alle verhalen op internet lijkt het erop dat het een bekend probleem is. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
Apple is van mening dat de kabel van een speciaal soort hardere siliconen moet zijn. Terwijl de rest van de wereld eenvoudig stevig PVC or PUR gebruikt, of alleen zachte siliconen gebruiken voor kabels die extreem flexibel moeten zijn. De kabel aan je soldeerbout bijvoorbeeld, of testkabels.

Dat is tegen een prijs, want siliconen is veel zachter dan PVC or PUR, wat dus betekent dat meer dan van de trekkrachten op het koper zelf zullen komen. Dit dient daarvoor geschikt te zijn, door in een lichte spiraal gewonden te zijn bijvoorbeeld. Anders trek je het kapot.

PVC en PUR is weer heel stevig, maar minder flexibel. Dit faalt pas bij ernstige veroudering, met name UV schade. Het rekt amper uit, en slijt de geleiders alleen bij buigen. Het bekende kabelbreuk als je de kabel buigt.

Apple heeft deze eigenschappen gecombineerd, het rekvermogen van siliconen, buigvermogen van PVC en "toevallig" heeft dit materiaal ook een extreem snelle veroudering.

Maar uiteindelijk is het de gebruiker die het "verkeerd gebruikt". Wat wellicht technisch gezien juist is, met meer zorg gaat het langer mee, maar eigenlijk is het gewoon niet de meest ideale kabel voor de toepassing.

Ik beschouw dit als Apple Tax.
-Bas schreef op maandag 26 november 2018 @ 09:02:
[...]
En ja de kabel zit altijd strak opgerolt in mijn tasje. Waarschijnlijk te strak.
Alle kabels hebben een minimum buigradius. Afhankelijk van het type kan dit 4 tot ~10 keer de diameter zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door jeroen3 op 26-11-2018 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

WEBGAMING schreef op maandag 26 november 2018 @ 05:44:

Modbreak:*knip* nee

[ Voor 2% gewijzigd door br00ky op 26-11-2018 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:15
jeroen3 schreef op maandag 26 november 2018 @ 10:07:
Maar uiteindelijk is het de gebruiker die het "verkeerd gebruikt". Wat wellicht technisch gezien juist is, met meer zorg gaat het langer mee, maar eigenlijk is het gewoon niet de meest ideale kabel voor de toepassing.

Ik beschouw dit als Apple Tax.
Nou exact. Ze hebben dit ontwerp al jaren. Je zou verwachten als het een structureel probleem is het wel opgelost zou worden. Maar nee.

Bij mij is het ook al meerdere keren gebeurd. Exact op dezelfde plek.
Daarnaast wordt de kabel warm bij intensief gebruik en is hij al deels geel verkleurd hierdoor...

Geloof er ondertussen niets van dat het toeval is.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:02

lasharor

7 december 2004

Dit probleem had ik een aantal jaren geleden ook. Werkte toen bij een bedrijf in de consumenten electronica. Omdat dit in het buitenland was waren de Apple stores etc een beetje moeilijk te vinden.

Heb toendertijd onze reparatie dienst gevraagd om deze lader te repareren. Lader ging open, kabel een stukje afgeknipt opnieuw gestript en weer aan de juiste punten gesoldeerd. Oplader heeft het daarna nog jaren gedaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
Er zit een trekontlasting in, dat is dat stuk rubber waar de kabel uit komt. Die kan je ook los kopen (net als de kabel). Probleem is echter wel dat ze niet de juiste chip (wel een 1-wire switch, maar niet geprogrammeerd met wattage bits) in de stekker stoppen en daarmee de wattage indicatie niet meer werkt en je altijd op safe zit op te laden (65w o.i.d.). Namaak adapters zijn niet aan te raden, die bevatten nagenoeg geen bescherming (OVP, OCP, OTP) en zijn vaak net zo brandgevaarlijk als de kabelbreuk die je nu hebt.

Het is wel een wat groter probleem dan mensen denken; het product heeft relatief veel meldingen online over kabelbreuken, dat komt voornamelijk door dat de kunststof mantel een wat meer milieuvriendelijke weekmaker heeft die over tijd en afhankelijk van de omgeving z'n functie verliest en de buitenste laag broos maakt. Dat is ook wat er met sommige andere kabels gebeurt (o.a. diverse series Lightning kabels).

Andere fabrikanten die dezelfde weekmaker gebruiken hebben hetzelfde probleem, alternatief is een wat viezer klassiek materiaal gebruiken (vies als in, belastender voor het milieu), maar dat heeft dan ook weer een andere look & feel, en als je dat wat waard is, is die keuze wat lastiger te maken.

Ik heb er zelf overigens geen last van, niet bij Apple (diverse kabels, o.a. MagSafe 1 & 2 van meer dan 5 jaar oud) en ook niet bij andere merken. Waarschijnlijk heeft het te maken met de manier waarop je het spul gebruikt (en waar). Sommige andere kabels, zoals de lompe stugge PVC kabels zijn meer als 'catch all' product ontworpen waarbij zo'n beetje dezelfde eisen als een boormachine lijken te gelden.

Edit: dit is trouwens een nogal algemeen probleem, veel breuken komen juist net na de trekontlasting, hoe groot/flexibel je hem ook maakt. Het liefste hadden we allemaal mooie dikke koperen kabels met siliconen isolatie, maar daar wil niemand voor betalen, dus dan krijgen we het niet.

Breuk net na trekontlasting:
Afbeeldingslocatie: https://whattdw.com/wp-content/uploads/2015/11/5_laptop_charger_repair.jpg
Afbeeldingslocatie: https://1.bp.blogspot.com/-TnUBUSk6OFM/VLunVPu9xqI/AAAAAAAAAcg/FgTDqcnYDqQ/s1600/laptop%2Bpower%2Bsupply.jpg

Breuk waar bij de barrel plug en de choke te dicht op elkaar zitten:
Afbeeldingslocatie: https://support.hp.com/doc-images/54/c05359156.jpg

Breuk waar de trekontlasting zelf een trekontlasting had kunnen gebruiken:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.pbrd.co/images/GYkbaKh.jpg

Breuk op totaal andere plek:
Afbeeldingslocatie: https://www.imore.com/sites/imore.com/files/styles/xlarge/public/field/image/2017/01/frayed-macbook-charger-hero-01.jpg?itok=Ka7flDC6

[ Voor 25% gewijzigd door johnkeates op 26-11-2018 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

WEBGAMING schreef op maandag 26 november 2018 @ 11:00:
[...]

Naar mijn mening was mijn discussie al lang gewonnen toen zijn reactie kwam van haha gaat het wel goed met je. Maar het gaat mij niet om "winnen" als iemand anders gelijk heeft, ben ik ook de eerste om dat toe te geven.

Niet mee eens dat ik iemand een fanboy noem? Jammer dan. Iemand die alleen maar positief over een bepaald merk kan zijn, en alle negatieve punten negeert, noem ik een fanboy.

Als je normaal met die kabels om gaat, gaan ze dus OOK kapot, omdat het ontwerp gewoon slecht is.
Nou weetje wat het is. Ik spreek puur uit mijn eigen ervaring. En daar veranderd jouw mening natuurlijk niks aan.

En die ervaring is mijn MagSafe Adapter van 8 jaar oud die nog perfect werkt. En deze adapter van mijn vriendin van 7 jaar oud die er ook nog perfect uit ziet. (de adapter is 7 jaar oud, niet mijn vriendin)
Daarnaast heb ik ook nog nooit een nieuwe lightning of 30-pin-kabel hoeven kopen. :D
Fantastisch toch?

Blijkbaar zijn we erg uniek dat we er zo lang mee doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
Ja, eerlijk gezegd is jou verhaal inderdaad best uniek. Er zijn maar heel weinig Apple kabels die het zo lang hebben volgehouden.

Jij bent waarschijnlijk wat voorzichtiger op je spullen als de meeste mensen. Dat is natuurlijk hartstikke goed!

Maar nogmaals, dat betekent niet dat de kwaliteit van de kabels dan ineens goed is, en alle fouten met de kabels irrelevant zijn.

*knip* nee

[ Voor 30% gewijzigd door br00ky op 26-11-2018 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Zijn verhaal is absoluut niet uniek, de meeste gebruikers van MacBooks hebben precies dezelfde ervaring met hun kabels. Dat er van de tientallen miljoenen gebruikers ook een handjevol zijn die hun kabels kapot krijgen is te verwachten.
OT:
Modbreak:*knip* nee want wat OFF topic :X

[ Voor 90% gewijzigd door br00ky op 26-11-2018 19:20 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• johnkeates
WEBGAMING schreef op maandag 26 november 2018 @ 11:11:
Ja, eerlijk gezegd is jou verhaal inderdaad best uniek. Er zijn maar heel weinig Apple kabels die het zo lang hebben volgehouden.

Jij bent waarschijnlijk wat voorzichtiger op je spullen als de meeste mensen. Dat is natuurlijk hartstikke goed!

Maar nogmaals, dat betekent niet dat de kwaliteit van de kabels dan ineens goed is, en alle fouten met de kabels irrelevant zijn.
Zo uniek is het niet, we hebben hier een vloot van ~400 MacBook Pro's waarbij sommige tegen de 6 jaar zitten en er is nog geen enkele kabelbreuk geweest.

Aan de andere kant: de ~200 Dell opladers hebben echter 10% uitval door slechte condensatoren... en de HP's hebben een barrel jack die los raakt. De Lenovo's hebben een AC-plug die los raakt en de trekontlasting van de paar Asus laptops brokkelt af (waarschijnlijk om dat het uitdroogt).

Wat er vooral gebeurt met het Apple spul is dat mensen goed zijn in zeiken op internet, en om dat er maar 1 soort lader is en maar 1 soort plug iedereen over die ene lader en die ene plug komt zeuren. Als er dan een miljoen stuk gaan valt dat wel op (en dan lijkt het ook gek veel), maar als het dan blijkt dat er 500 miljoen in omloop zijn ziet het er weer anders uit en is de failure rate nagenoeg identiek aan zo'n beetje alle adapters ooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Sorry, maar dat vind ik ook heel lastig om te geloven. Bij 400 systemen is er nog nooit een kabelbreuk geweest? Nog geen enkele?

En staan die constant op een bureau, of worden ze ook meegenomen?

Probleem is, het is niet 1 specifieke kabel, of lader, of wat dan ook, het is een structureel probleem bij een hele hoop Apple kabels. Ze zijn bijna allemaal hetzelfde ontwerp, en hebben dus bijna allemaal hetzelfde probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Bas
johnkeates schreef op maandag 26 november 2018 @ 11:16:
[...]

Zo uniek is het niet, we hebben hier een vloot van ~400 MacBook Pro's waarbij sommige tegen de 6 jaar zitten en er is nog geen enkele kabelbreuk geweest.

Aan de andere kant: de ~200 Dell opladers hebben echter 10% uitval door slechte condensatoren... en de HP's hebben een barrel jack die los raakt. De Lenovo's hebben een AC-plug die los raakt en de trekontlasting van de paar Asus laptops brokkelt af (waarschijnlijk om dat het uitdroogt).

Wat er vooral gebeurt met het Apple spul is dat mensen goed zijn in zeiken op internet, en om dat er maar 1 soort lader is en maar 1 soort plug iedereen over die ene lader en die ene plug komt zeuren. Als er dan een miljoen stuk gaan valt dat wel op (en dan lijkt het ook gek veel), maar als het dan blijkt dat er 500 miljoen in omloop zijn ziet het er weer anders uit en is de failure rate nagenoeg identiek aan zo'n beetje alle adapters ooit.
Punt is wel gemaakt denk ik zo. Ik wil ook zeker niet beweren dat Apple opladers slecht zijn/van slechte kwaliteit zijn.

Wat ik al zei, misschien heb ik domweg pech gehad, of ben ik volgens volgens de Apple normen te hardhandig met mijn oplader omgegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Je kunt altijd zo goed discussieren over spullen van Apple. :P
Ik kan ook de kant van Apple beredeneren: de kabel is zo gemaakt dat als er slijtage in de geleiders komt, ook de mantel slijtage vertoont zodat het er voor de gebruiker een visueel defect is. Dit is dan weer bervorderlijk, want de kabel zal niet "spontaan" te heet worden en in brand vliegen. Immers lijkt deze kapot, en is de hoop dat men deze kabel dan niet meer gebruikt.

Tegenover Apple staan de USB/DC-jack kabels, waar niet de kabel maar het plugje het zwakste deel is.
Allebei niet perfect. Maar van de hemels geprijsde producten van Apple verwacht men wel perfectie.
Met die verwachting kun je alleen maar teleurgesteld worden.

[ Voor 6% gewijzigd door jeroen3 op 26-11-2018 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Wootism schreef op maandag 26 november 2018 @ 05:26:
[...]

Haha wat een onzin. :’)
Na 8 jaar intensief gebruik ziet mijn MagSafe adapter er nog steeds perfect uit.
Ook doe ik jaaaaren met de lightning-kabels van mijn iPhone/iPad.

Gewoon met beleid gebruiken en niet strak oprollen. Als ze zo’n kabel binnen een jaar kan slopen ligt het probleem absoluut niet bij de kabel.
Ik heb voor mijn werk een ipad, persoonlijk een android telefoon en chromebook. Alle drie hebben hun eigen opladers en gaan alle drie op dezelfde manier in de tas als ik naar mijn werk ga. Daar komt bij dat de oplader/kabel van apple alleen op mijn werk gebruikt wordt en die van mijn telefoon en chromebook dagelijks ook thuis.

In vijf jaar drie keer een kabel kapot gehad, en dat was drie keer die van apple. Dus onder dezelfde manier van vervoer en minder gebruik toch veel meer kapot.

Ontopic:
Wat TS als beste antwoord gekozen heeft lijkt mij een prima oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:51
Wootism schreef op maandag 26 november 2018 @ 11:08:
[...]

Nou weetje wat het is. Ik spreek puur uit mijn eigen ervaring. En daar veranderd jouw mening natuurlijk niks aan.

En die ervaring is mijn MagSafe Adapter van 8 jaar oud die nog perfect werkt. En deze adapter van mijn vriendin van 7 jaar oud die er ook nog perfect uit ziet. (de adapter is 7 jaar oud, niet mijn vriendin)
Daarnaast heb ik ook nog nooit een nieuwe lightning of 30-pin-kabel hoeven kopen. :D
Fantastisch toch?

Blijkbaar zijn we erg uniek dat we er zo lang mee doen.
Wel 2 adapters... :O

We gebruiken op werk 300+ hp laptops, adapters vertonen nooit slijtage.

Daarnaast hebben ook 500+ apple apparaten, de adapters zijn inderdaad gemaakt om kapot te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
>:)
Nopheros schreef op maandag 26 november 2018 @ 14:59:
[...]

Wel 2 adapters... :O

We gebruiken op werk 300+ hp laptops, adapters vertonen nooit slijtage.

Daarnaast hebben ook 500+ apple apparaten, de adapters zijn inderdaad gemaakt om kapot te gaan.
In watch voor branche zit je dan? Hebben we hier totaal geen last van. Ik weet dat het bij sommige externe gebruikers voorkomt, maar ook daar is het niet vaker/minder vaak dan bij andere kabels/apparatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-06 13:52
johnkeates schreef op maandag 26 november 2018 @ 15:48:
>:)
[...]

In watch voor branche zit je dan? Hebben we hier totaal geen last van. Ik weet dat het bij sommige externe gebruikers voorkomt, maar ook daar is het niet vaker/minder vaak dan bij andere kabels/apparatuur.
Ik werk zelf op een interne Service Center. Wij hebben ook honderen Apple devices en ik constateer hetzelfde.
En vaak is het geeneens de lader zelf, maar eigenlijk altijd het kabeltje wat stuk gaat. Afgelopen 2 jaar hebben wij een paar honderd iPhones uitgeleverd. Maar na een half jaar zie je de eerste kabels alweer terug komen.

De laders zelf gaan wel vrij lang mee. Maar die kabels.... :/

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:11
WEBGAMING schreef op maandag 26 november 2018 @ 11:00:
[...]

Als je normaal met die kabels om gaat, gaan ze dus OOK kapot, omdat het ontwerp gewoon slecht is.
Sorry maar ben ik niet met je eens. Ik heb nu al 10+ jaar iPhones, Macbooks, Dell, HP en heb nog nooit een originele kabel kapot gehad.

Ik zie om mij heen 2 kampen. Een groep mensen waarbij ALTIJD de kabel (lightning, magsafe maar ook microusb/dell) kapot gaat en een groep waar het nooit mis gaat.

Mag jij eens raden wellke groep mensen zich vaker online melden ;) Bij een grote gebruikersgroep wordt dat snel een " apple gate".

Overigens snap ik niet wat ik dan goed doe want over het algemeen ga ik super lomp om met mijn spullen, het oprollen doe ik dan waarschijnlijk wel op een goede manier :P

Maar hier koop je natuurlijk niet voor: Ik zou een nieuwe lader kopen (of vragen onder garantie bij apple) en hierna een 3rd party kabelbeschermer bevestigen. Schijnbaar hoor je bij groep waar de kabel wel kapot gaat, de volgende zal dan ook kapot gaan tenzij je maatregelen treft :)

[ Voor 22% gewijzigd door laurens0619 op 26-11-2018 16:46 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellfire_ultd
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13-02 15:57

hellfire_ultd

Effe checke!

WEBGAMING schreef op maandag 26 november 2018 @ 04:49:
Op de foto van TS is te zien dat de kabel is gebroken aan de kant van de adapter. Dat maakt het nog makkelijker: adapter openen, kabel inkorten en opnieuw strippen, vastsolderen en adapter weer sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Dit topic...
't Is ook allemaal verschrikkelijk he jongens, al die kapotte spulletjes. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
ChojinZ schreef op maandag 26 november 2018 @ 15:56:
[...]

Ik werk zelf op een interne Service Center. Wij hebben ook honderen Apple devices en ik constateer hetzelfde.
En vaak is het geeneens de lader zelf, maar eigenlijk altijd het kabeltje wat stuk gaat. Afgelopen 2 jaar hebben wij een paar honderd iPhones uitgeleverd. Maar na een half jaar zie je de eerste kabels alweer terug komen.

De laders zelf gaan wel vrij lang mee. Maar die kabels.... :/
Maar is dat dan voor een MSP? VAR? Of intern in een bouwvakkersbedrijf? :P Ik vind het wel interessant om te weten of er onderscheid is in gebruikerssoorten. Hier is het vooral software developers, netwerk infra, windows beheer enz. intern voor een online retailer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
johnkeates schreef op maandag 26 november 2018 @ 16:18:
[...]

Maar is dat dan voor een MSP? VAR? Of intern in een bouwvakkersbedrijf? :P Ik vind het wel interessant om te weten of er onderscheid is in gebruikerssoorten. Hier is het vooral software developers, netwerk infra, windows beheer enz. intern voor een online retailer.
Voornamelijk kantoorpersoneel wat zittend werk verricht. Laders hangen aan het stekkerblok onder het buro.
Er zijn geen speciale omstandigheden waardoor slijtage sneller zou gaan dan wat normaal is.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helox-in-a-box
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:32
Bekend probleem bij alle laders, heb maar een pak sugru gehaald om dat op de zwakke punten te zetten:
https://bertrandsoulier.com/sugru-reparer-hacker-objets/

Heb alleen wel witte putty genomen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
Helox-in-a-box schreef op maandag 26 november 2018 @ 17:02:
Bekend probleem bij alle laders, heb maar een pak sugru gehaald om dat op de zwakke punten te zetten:
https://bertrandsoulier.com/sugru-reparer-hacker-objets/

Heb alleen wel witte putty genomen :P
2 krimpkousjes om het kabeltje, vervolgens de kousjes laten krimpen, daarna wat lijm uit een lijmpistool en tada! klaar! Ziet er niet uit, maar de kabels gaan wel minimaal 3 jaar mee. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:25

br00ky

Moderator Harde Waren
Modbreak:Even de bezem door dit topic gehaald. Mensen, trek (pun intended) je het niet zo persoonlijk aan. Reageer niet op flames en flamebaits maar maak gewoon een topicreport aan (dank voor iedereen die dag gedaan heeft!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:46

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Het is idd een bekend Probleem en ja het zit hem in het verkeerde gebruik. Het is leuk dat Apple aan weerskanten van die oprolhaken gemaakt heeft waar mensen hem soms wat te strak om heen draaien.

Trouwens had Apple van de magsafe 1 een Recall vanwege dit probleem.

Ik had er inmiddels 3 met dit probleem. Kabel krijg je voor 3 Euro op eBay of Amazon en met de iFixit handleiding is het vervangen voor iemand die een beetje kan solderen en knutselen vrij makkelijk te doen.

https://nl.ifixit.com/Gui...e+Stecker+und+Kabel/21842

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

Pagina: 1