Toon posts:

Initiele connectie naar SQL server traag, daarna snel

Pagina: 1
Acties:

• Bielie993
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-05 13:44
Hoi Tweakers,

Ik ben al een paar dagen aan het worstelen met het volgende probleem:

Ik heb een applicatie die verbinding maakt via een connection string naar MS SQL Server 2014. Deze applicatie staat op heel veel plekken in de zelfde vorm bij verschillende klanten. Overal gaat het goed behalve bij deze klant.

Op de PC's staat de applicatie geïnstalleerd welke verbinding maakt naar een SQL server ergens in het netwerk. Het opzetten vna de verbinding duurt soms meer dan 1 minuut. Maar zodra hij 1x verbinding maakt loopt het vlot. Als de PC een tijdje niet gebruikt is of de PC opnieuw opgestart wordt duurt het weer langer.

Om te troubleshooten heb ik geprobeerd om een lokale instantie van SQL te installeren op de machine. De verbinding loopt nu iets sneller, maar nog steeds onacceptabel (10-15 seconden). Dit lijkt er dus op dat er lokaal ook iets gebeurd waardoor (alle) sql connecties er langer over doen?.

Ik heb alles zonder DNS geprobeerd, maar het is nog steeds traag.

Ik heb de hardware vervangen van zowel de server als de cliënt. Bij het wijzigen vna de server hardware is SQL ook opnieuw geinstalleerd (mixed mode, met named pipes en tcp ip op een vaste poort).

Windows opnieuw geïnstalleerd op de clients. Netwerk adapter drivers geupgrade en gedowngrade.

De slaapstand staat uit op de clients.

Pingen naar server gaat wel snel.

Ik beheer het domein waar de PC in zit niet zelf, dus die instellingen kunnen ook nog een probleem vormen. (Maar aan welke instellingen moet ik dan denken? NAP?)

Het moet bijna wel in de authorisatie laag zitten of er is een soort connection pool die moet woden opgezet die na een tijdje wegvalt.

Mijn vraag is: Is er hier iemand die een soortgelijk probleem heeft of meer snapt van alle lagen die clients doorlopen om bij de server te komen. Ik ben het spoor bijster en google heeft weinig resultaat. (Alles al geprobeerd van de gevonden oplossing, maar geen werkt.)

[Voor 7% gewijzigd door Bielie993 op 23-11-2018 10:21]

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:20

lier

MikroTik nerd

Kan je, afgezien van je credentials, de connectionstring hier posten?
Is er een reden dat je het hier post in plaats van in Softe goederen

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Bielie993
lier schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 10:47:
Kan je, afgezien van je credentials, de connectionstring hier posten?
Is er een reden dat je het hier post in plaats van in Softe goederen
Data source = server;Initial Catalog = Database;User ID = username;Password = password;Persist Security Info=True;Connection Timeout=30;Max Pool Size = 5000

Ik heb hem hier gepost, omdat ik denk dat het een netwerk probleem is en niet perse een software probleem. Maar ik denk dat het in dit geval een beetje grijs gebied is. Dus als hij verkeerd staat mijn excuses.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:20

lier

MikroTik nerd

Geen probleem, probeer alleen mee te denken! :)

Zou je in plaats van server óf de FQDN óf het IP adres willen testen?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Bielie993
lier schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 11:16:
Geen probleem, probeer alleen mee te denken! :)

Zou je in plaats van server óf de FQDN óf het IP adres willen testen?
Dit had ik inderdaad al getest, maar het probleem blijft hetzelfde.

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Om switches, firewalls en routers uit te sluiten zou je eens een client aan de switch kunnen hangen waar die server op zit, als het dan snel is zit het ergens in het netwerk.

• Marco1994
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15:42
Is het niet zi dat die een connection pool vult met 5000 verbindingen en daar op wacht.

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-07-2021
Wat heb je nou exact gedaan? Want in het onderstaande heb je het erover dat je hardware van server en client hebt vervangen, maar windows is alleen opnieuw geinstalleerd op de client? Wat is er dan op de server gebeurt?
Bielie993 schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 10:10:
Ik heb de hardware vervangen van zowel de server als de cliënt. Bij het wijzigen vna de server hardware is SQL ook opnieuw geinstalleerd (mixed mode, met named pipes en tcp ip op een vaste poort).

Windows opnieuw geïnstalleerd op de clients. Netwerk adapter drivers geupgrade en gedowngrade.
Probeer anders eens vanaf de sql server naar en de client en de ad-master te pingen op de fqdn?
Want als je sql server staat te authenticeren tegen de ad aan dan kan daar ook je vertraging inzitten.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
10-15 seconden vertraging kunnen nooit in het netwerk zitten als het gewoon lokaal is, daar moet je het echt niet zoeken.

Het lijkt wel op of hij eerst de hele SQL-server op moet starten.
Heeft de server wel voldoende geheugen en staat hij niet als een gek te swappen?

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16:51
Wordt er wellicht geprobeerd in eerste instantie via IPv6 te verbinden? En dat er na de time-out wordt overgegaan op IPv4 dat wel snel werkt?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-05 21:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Samenvatting startpost:

- alle hardware vervangen (client en servers)
- alle software opnieuw geinstalleerd
- reproduceerbaaar traag op dezelde momenten / situaties

Wat @Bierkameel zegt, is best een goede test; hang eens een client direct aan de server. Misschien wel met een unmanaged switch (en dus ook een connectie naar AD ofzo).

@Anoniem: 19347 Een mixed login op SQL synct toch zelf al? Juist om te voorkomen dat als AD er niet is, dat je niet bij SQL kan?

@Bielie993 heb je mixed logins of native sql accounts? Sterker nog; treedt het probleem ook op als je (ter test!!!!!) een connectie legt met als user/pass het service-account van de instance zelf?
Bielie993 schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 10:54:
[...]
Data source = server;Initial Catalog = Database;User ID = username;Password = password;Persist Security Info=True;Connection Timeout=30;Max Pool Size = 5000
En als je een np-connectie opzet? Zoals ongeveer beschreven in https://docs.microsoft.co...ipes?view=sql-server-2014
When a new connection is opened, if the connection string is not an exact match to an existing pool, a new pool is created. It is normal that the first database connection takes 4-10 seconds.
Kan je dit ook dubbelchecken? Dat je connectionstring wel overeenkomt met je pool settings?

[Voor 38% gewijzigd door MAX3400 op 23-11-2018 16:10]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:13
Wat is je max MTU naar de server? Kan dat netjes worden bepaald? Een van de eerste packets is iets van 1498 bytes, waardoor als je je MTU niet direct goed bepaald is er soms geen connectie tot een trage opbouw ontstaat.

Ook zou ik je DNS checken, misschien dat de primaire server een timeout geeft waarna de secundaire het wel weet.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:43
Doet de server toevallig een reverse DNS controle op het IP van de cliënt? Wat als je die in de hostsfile zet?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:36

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Doe ff:
- telnet op poort 1433 (iirc) naar de server. Kijken of de connectie gewoon open staat
- Check op je authenticatie. Is dat met local accounts of met AD accounts?
- indien AD acounts: maak een local account aan en log daar mee in. Gaat het dan wel snel --> Zo ja: je authenticatiemechanisme is de bottleneck

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee