Toon posts:

Primary Linux Mint, Secundaire Windows 10

Pagina: 1
Acties:

• Valdispert
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-06 12:28
Primair
Linux Mint Cinnamon 19 snelle laptop GTX970m.
Ik gebruik dit systeem voor dagelijks gebruik sinds 1 week geleden, hiervoor had ik Windows 10 als primair met sideboot Linux Mint Cinnamon 18.

Ik heb recent en wil nog meer verdiepen in Linux omdat ik hierhin '23 november' ga solliciteren in de IT en omdat ik Linux altijd al interessant vind.

Secundair
Linux Mint 19 Cinnamon is mijn primair OS sinds 1 week, hiervoor had ik versie 18 maar niet heel veel gebruikt. Nu wel en dit is en blijft mijn primaire OS

Ubuntu beviel me niet.

Ik heb Visual Studio Enterprise nodig voor de opleiding daarom wil ik de volgende eisen:
Ik wil een clean install van Linux Mint en Windows 10. Momenteel heb ik windows + 256gb SSD + 750gb HDD, waarvan als het goed is Linux op een 50gb partitie op de SSD staat

Ik wil een clean installl van beide zodat ik Linux primair gebruik zoals nu de dual boot is maar nu had ik dus als eerste OS Windows 10, Ik wil Linux op de SSD + 80gb Windows partitie, en de 750gb HDD voor linux installs maar hiervoor eerst de overige SSD ruimte vullen.

Dus ik wil mijn 256gb SSD gebruiken voor Linux met sideload partitie Windows 10, en mijn 750gb HDD voor data zoals normaal.

Hoe moet ik dat doen tijdens de install?
Normaal bij Windows wis ik alle partities en installeer ik Windows. Kan ik nu hetzelfde doen, alles partities verwijderen Linux via bootable usb als primair OS installeren en daarna Windows 10 sideloaden?

Bedankt _/-\o_

[Voor 5% gewijzigd door Valdispert op 23-11-2018 07:16]

• Anoniem: 472287
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
https://itsfoss.com/guide...int-16-dual-boot-windows/

Is over een oude versie van Linux Mint maar het principe blijft natuurlijk hetzelfde :)

Zo zijn er op google nog wel een guide of duizend te vinden denk ik...

• clogie886
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 30-03 15:21
Je kan ook Linux Mint laten draaien via Oracle VM Virtualbox, heb je geen dual boot nodig.

De overheid is niet de oplossing maar de oorzaak van veel problemen.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01:22

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Welke hardware hebben we het over, of eigenlijk beter, welke boot methode (UEFI of good old BIOS/MBR/Legacy)? Want in het geval van UEFI maakt de installatievolgorde niet uit, je stelt naderhand, als beide besturingssystemen zijn geïnstalleerd de volgorde in welke eerst moet starten (dat is dus Grub, daarin kan je daarna ook naar Windows). Start je via MBR/Legacy, dan moet Windows eerst omdat die je MBR anders overschrijft en je Grub opnieuw moet installeren in het MBR.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Valdispert
clogie886 schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 08:10:
Je kan ook Linux Mint laten draaien via Oracle VM Virtualbox, heb je geen dual boot nodig.
Ik wil juist als primaire OS Linux en windows als dualboot, nu heb ik eigenlijk het omgekeerde.

• Valdispert
Hero of Time schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 08:29:
Welke hardware hebben we het over, of eigenlijk beter, welke boot methode (UEFI of good old BIOS/MBR/Legacy)? Want in het geval van UEFI maakt de installatievolgorde niet uit, je stelt naderhand, als beide besturingssystemen zijn geïnstalleerd de volgorde in welke eerst moet starten (dat is dus Grub, daarin kan je daarna ook naar Windows). Start je via MBR/Legacy, dan moet Windows eerst omdat die je MBR anders overschrijft en je Grub opnieuw moet installeren in het MBR.
Ik gebruik nu Grub als dualboot tool om te kiezen of ik Linux of Windows wil starten, mijn vraag is nu als volgt.

Ik had Windows op mijn SSD 256gb, en 750gb HDD als data schijf. Toen ben ik Linux gaan installeren als dualboot met een 50gb partitie op de SSD. Nu wil ik voortaan Linux als primair OS gaan gebruiken dus zou Linux eigenlijk de baas over mijn opslag en partities moeten zijn en Windows bijv. op een partitie van 80gb.

Ik vroeg me dus af hoe dat gaat, kan ik gewoon alle partities wissen en dan Linux installleren, en daarna met een bootable usb windows op een aparte partitie installeren.

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Installeer WSL op Windows 10 en je hebt echt geen aparte Linux-installatie meer nodig :)

• Valdispert
Radiant schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 09:01:
Installeer WSL op Windows 10 en je hebt echt geen aparte Linux-installatie meer nodig :)
Hier heb ik alleens gebruik van gemaakt, ik wil juist van Windows af.

EDIT
Ik ben super tevreden met mijn Linux Mint Cinnamon 19.

[Voor 8% gewijzigd door Valdispert op 23-11-2018 09:02]

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08-06 11:33
Als je nu al dual boot draait, hoezo wil je dan überhaupt opnieuw installeren? Configureer grub gewoon dat 'ie by default Linux Mint start, dan ben je toch een gelukkig mens?

Die partities zou ik niet te veel aan doen. 50GB is méér dan zat voor een Linux installatie, zeker als je je documents, pictures, etc symlinkt naar de dataschijf. Dat terwijl 200GB voor Windows al aan de krappe kant is.

Tevens, kun je VS Code tegenwoordig niet gewoon op Linux draaien met Mono?

[Voor 46% gewijzigd door mcDavid op 23-11-2018 09:05]

• Valdispert
mcDavid schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 09:02:
Als je nu al dual boot draait, hoezo wil je dan überhaupt opnieuw installeren? Configureer grub gewoon dat 'ie by default Linux Mint start, dan ben je toch een gelukkig mens?
Default start Linux, het gaat mij om de partities, mijn Linux partitie is nu 50gb die zou ik kunnen vergroten. Maar momenteel zijn mijn beide schijven helemaal ingericht in de windows format.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08-06 11:33
Valdispert schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 09:04:
[...]

Default start Linux, het gaat mij om de partities, mijn Linux partitie is nu 50gb die zou ik kunnen vergroten. Maar momenteel zijn mijn beide schijven helemaal ingericht in de windows format.
Zie edit. Daarnaast kun je ook gewoon de partities resizen als je even een live sessie vanaf je usb-stick start. Wel ff controleren of je back-ups een beetje up to date zijn voor je dat doet, better safe than sorry.

• Valdispert
mcDavid schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 09:07:
[...]

Zie edit. Daarnaast kun je ook gewoon de partities resizen als je even een live sessie vanaf je usb-stick start. Wel ff controleren of je back-ups een beetje up to date zijn voor je dat doet, better safe than sorry.
Thanks voor de tip ik zal me er eens in verdiepen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee