Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• SupriZe
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 14:57
Beste forumlezers,

Ik afgelopen week mijn nieuwe huis set-up voltooid, bestaande uit een RT2600AC en een MR2200AC (met backhaul via kabel). Dit synology netwerk is aangesloten op mijn Experia Box V8. Ik heb de volgende stappen gevolgd om het dit zo goed mogelijk werkend te krijgen. ( KPN Forum)

Tot nu toe erg tevreden over de behaalde snelheden op Wifi en LAN. Ik loop echter tegen 2 dingen aan.

#1 ik merk dat sites soms erg lang moeten laden. Ik kan me herinneren dat ik ooit iets heb gelezen over bepaalde instellingen van server op je router (misschien dat jullie hier nog tips voor hebben?)

#2 Het grote probleem. NAT instellingen met Gamen. (Voornamelijk EA servers). Ik heb ondertussen wel de enige ervaring met port forwarding en dit lukt me dan ook zonder problemen voor 1 PC. Echter is het zo dat ik nog al eens met mijn broer een spel speel (BF V etc.) Helaas is het niet mogelijk om port forwarding in te stellen voor 2 PC’s. (het hele internet al afgezocht maar lees toch echt overal dat het onmogelijk is.)
Helaas wordt ik zonder port forwarding random uit de game gegooid. Heel irritant dus.
Ik ben al jaren bezig om dit goed ingesteld te krijgen helaas zonder succes. We hadden eerst verschillende routers in huis staan voor goed bereik, dus ik hoopte dat het met een complete synology set-up misschien kon gaan werken.
Helaas is dat nog niet het geval, maar ik heb nu wel betere control over mijn settings.

Wat heb ik ondertussen allemaal al geprobeerd? DMZ mode, uPnP en traditionale port forwarding. Maar dit is allemaal alleen maar uit te voeren voor één pc zoals jullie weten.
Nu las ik het een en ander over ipv6 en dat NAT dat heel anders geregeld is.

Kan iemand mij vertellen of ik hiermee misschien een oplossing kan creëren? Of wellicht hebben jullie nog andere ideeën om dit irritante probleem voor altijd de wereld uit te helpen hier thuis.

Alvast bedankt!

Zo ziet mijn huidige set-up eruit

Het internet komt binnen op mijn KPN Experia Box V8. Vanuit de V8 gaan 3 aansluitingen naar 3 TV ontvangers. (Wifi is uitgeschakeld op de V8) De 4e LAN aansluiting loopt naar mijn Synology RT2600AC. Vanuit mijn RT2600AC loopt een kabel naar mijn DS214 NAS. De andere loopt naar een grote switch van TP-Link TL-SG2216. Vanuit deze switch zijn alle computers in het huis aangesloten, dus ook de 2 waar op gegamed wordt. Tevens is er ook nog een Synology MR2200AC aanwezig, deze heeft een bekabelde backhaul op de switch, dus op de RT2600AC. (deze wordt ook volledig aangestuurd door de RT2600AC, heeft geen eigen router settings zeg maar, omdat die als MESH staat ingesteld) Wifi in huis is perfect nu.

Wat instellingen betreft.
Bij de Experia Box V8 (IP adress = 192.168.2.254)
- Wifi is uitgeschakeld
- Bij LAN settings heb ik de RT2600AC doormiddel van het mac address een static DHCP gegeven op IP 192.168.2.250
- Vervolgens heb ik dat IP adress gekozen als DMZ adress en deze enabled.
- UpnP staat uit
- Geen portforwarding rules ingesteld

Bij de RT2600AC (IP adress = 192.168.1.1)
- In principe alles standaard, dus geen port forwarding geen UPnP geen DMZ.
- Beide ‘game’ computers hebben een static IP-adress door middel van DHCP reservation
- 192.168.1.113 voor PC 1 en 192.168.1.97 voor PC 2

[Voor 25% gewijzigd door SupriZe op 25-11-2018 12:28]

Alle reacties

• Cpt.Morgan
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 20-06 20:30
Voor het spelen van de meeste games is het tegenwoordig meestal helemaal niet nodig om port forwarding in te stellen, behalve als je zelf een game wilt hosten als server. Dit kan ook betekenen dat er iets anders in het netwerk niet lekker zit. Wellicht dat je 2x NAT in je netwerk hebt (Experiabox en RT2600AC)?

Het is inderdaad niet mogelijk om (voor jouw doel) 1 poort naar 2 PCs te laten verwijzen, maar dat moet ook helemaal niet de oplossing zijn waar je naar zoekt.

Beschrijf eens in detail hoe je netwerk er uit ziet (inclusief alle componenten, typenummers, etc.), hoe e.e.a. is ingesteld en bij welke games (alleen BF V of ook andere) je connectieproblemen hebt zonder port forwarding?

[Voor 6% gewijzigd door Cpt.Morgan op 23-11-2018 10:28]

• SupriZe
Cpt.Morgan schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 10:25:
Voor het spelen van de meeste games is het tegenwoordig meestal helemaal niet nodig om port forwarding in te stellen, behalve als je zelf een game wilt hosten als server. Dit kan ook betekenen dat er iets anders in het netwerk niet lekker zit. Wellicht dat je 2x NAT in je netwerk hebt (Experiabox en RT2600AC)?

Het is inderdaad niet mogelijk om (voor jouw doel) 1 poort naar 2 PCs te laten verwijzen, maar dat moet ook helemaal niet de oplossing zijn waar je naar zoekt.

Beschrijf eens in detail hoe je netwerk er uit ziet (inclusief alle componenten, typenummers, etc.), hoe e.e.a. is ingesteld en bij welke games (alleen BF V of ook andere) je connectieproblemen hebt zonder port forwarding?
Bedankt voor je reactie! Het is echter niet zo dat ik een dubbele NAT heb in mijn netwerk. De experia box heeft de RT2600AC in zijn DMZ staan en met een programma heb ik gecheckt of mijn port forwarding ook daadwerkelijk werkt.

Ik heb nu iets geprobeerd en dit lijkt te werken, maar heb nog niet veel speeltijd gehad om dit te checken.

Mocht dit niet werken dan zal ik je nog even de ins & outs van mijn netwerk uitleggen!

Thanks alvast!

• Frogmen
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Je NAT wel dubbel alleen in plaats van per poort van je experiabox naar je RT2600AC te forwarden. Forward je alles naar de RT, dat is namelijk het principe van een DMZ.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Cpt.Morgan
SupriZe schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 22:47:
[...]
Bedankt voor je reactie! Het is echter niet zo dat ik een dubbele NAT heb in mijn netwerk. De experia box heeft de RT2600AC in zijn DMZ staan...
Je doet dus wel dubbele NAT. DMZ betekent alleen dat door je Experiabox nu al het overige verkeer (dat geen andere forwarding rules heeft), naar de RT2600AC gerouteerd wordt. Die zal het dan eventueel via andere regels weer doorsturen, of gewoon het netwerk opgooien. Je Experiabox en RT2600AC functioneren nu dus beide als router en DHCP server, achter elkaar, dat is definitie van dubbele NAT. Als ik zou was zou ik eens proberen de RT2600AC helemaal niet meer als router te gebruiken, maar alleen als AP, en alle routing aan de Experiabox over te laten.
[...]
met een programma heb ik gecheckt of mijn port forwarding ook daadwerkelijk werkt.
Het kan nog steeds zo zijn dat dit voor geteste poorten wel werkt en voor andere poorten niet, als de instellingen in BEIDE routers niet goed staan. En wat bedoel je precies met "gecheckt". Heb je specifieke regels getest? Heb je uPNP getest? Welke protocollen heb je getest? Wat voor programma heb je gebruikt?
[...]
Ik heb nu iets geprobeerd en dit lijkt te werken, maar heb nog niet veel speeltijd gehad om dit te checken.

Mocht dit niet werken dan zal ik je nog even de ins & outs van mijn netwerk uitleggen!
Mocht dit "iets" het probleem oplossen, zou je dan die oplossing ook hier willen posten? Dat is fijn voor anderen die later met een zelfde probleem zitten ;)

[Voor 9% gewijzigd door Cpt.Morgan op 25-11-2018 01:20]

• SupriZe
Cpt.Morgan schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 10:25:

Ik heb mijn eerste bericht gewijzigd met extra informatie over mijn set-up

• SupriZe
Cpt.Morgan schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 21:14:
Het kan nog steeds zo zijn dat dit voor geteste poorten wel werkt en voor andere poorten niet, als de instellingen in BEIDE routers niet goed staan. En wat bedoel je precies met "gecheckt". Heb je specifieke regels getest? Heb je uPNP getest? Welke protocollen heb je getest? Wat voor programma heb je gebruikt?
Ik heb handmatig port forwarding ingesteld op mijn RT2600AC en deze vervolgens gecontroleerd met het programma smart port forwarding. Deze geeft dan aan dat bijvoorbeeld 3659 OPEN is op TCP & UDP. Zonder port forwarding zijn deze NOT open, dus volgens mij gaat dat goed.

Ik heb UPnp ook geprobeerd, maar dit werkt de ene keer wel en de andere keer niet meer. Weet ook niet op welke router ik dit dan aan zou moeten zetten?

• Cpt.Morgan
SupriZe schreef op zondag 25 november 2018 @ 12:26:
[...]
Ik heb UPnp ook geprobeerd, maar dit werkt de ene keer wel en de andere keer niet meer. Weet ook niet op welke router ik dit dan aan zou moeten zetten?
uPNP is nu juist een voorbeeld van iets dat niet lekker zal werken als je 2 routers achter elkaar hebt (dubbel NAT). Er is geen manier waarop een router een uPNP request door kan zetten naar de volgende router. Misschien dat het werkt als uPNP aan staat in je RT2600AC, in combinatie met die DMZ in de Experiabox, maar het blijft een suboptimale situatie.

Wat is de reden dat je je RT2600AC perse als router in plaats van als Access Point/Switch gebruikt? Je Experiabox is prima in staat om als router/DHCP server voor je interne netwerk te fungeren. Dan heb je geen dubbele NAT meer en kun je ook eens testen of uPNP je hier zou kunnen helpen...

[Voor 5% gewijzigd door Cpt.Morgan op 25-11-2018 16:51]

• jeroen3
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 15:52
SupriZe schreef op donderdag 22 november 2018 @ 23:13:
#2 Het grote probleem. NAT instellingen met Gamen. (Voornamelijk EA servers).
Dat los je op een vpn. Zolang die experiabox v8 ertussen zit gaat dit probleem niet weg.
Klinkt bevooroordeeld, maar die doet iets met UDP verkeer waardoor online games niet goed willen werken.
Waarschijnlijk één of andere QoS instelling, aangezien iTV en Voip ook voornamelijk UDP is, net als games. Ik heb mij er toen niet verder in verdiept, was er klaar mee.

Sommige games kunnen ook werken met TCP only, die games werken wel. Maar dat ligt aan de engine die ze gebruikt hebben.

Ik heb voorheen success gehad met IPVanish. (dat kreeg ik toch gratis bij eweka)
Maar er zijn nu tientallen opties die je kunt proberen.
Als het voor je console is kun je een goedkoop mikrotikje inzetten om de hele console in VPN te zetten. Of wellicht kan de Synology ook wel zoiets?

• SupriZe
Cpt.Morgan schreef op zondag 25 november 2018 @ 16:50:
[...]

uPNP is nu juist een voorbeeld van iets dat niet lekker zal werken als je 2 routers achter elkaar hebt (dubbel NAT). Er is geen manier waarop een router een uPNP request door kan zetten naar de volgende router. Misschien dat het werkt als uPNP aan staat in je RT2600AC, in combinatie met die DMZ in de Experiabox, maar het blijft een suboptimale situatie.

Wat is de reden dat je je RT2600AC perse als router in plaats van als Access Point/Switch gebruikt? Je Experiabox is prima in staat om als router/DHCP server voor je interne netwerk te fungeren. Dan heb je geen dubbele NAT meer en kun je ook eens testen of uPNP je hier zou kunnen helpen...
De RT2600AC moet samenwerken met de MR2200AC, dat gaat niet als hij als access point staat ingesteld.

• Cpt.Morgan
SupriZe schreef op maandag 26 november 2018 @ 15:39:
[...]
De RT2600AC moet samenwerken met de MR2200AC, dat gaat niet als hij als access point staat ingesteld.
Is er geen mogelijkheid om de MR2200AC handmatig in te stellen, zonder gebruik te maken van het automatisch instellen via de RT2600AC (zodat je die dus ook als AP kunt instellen)?

Als je alle WiFi settings (SSID / wachtwoord / encryptie / authenticatie) gelijk zet, zullen je devices nog steeds goed roamen tussen de 2 devices, daar is verder niets voor nodig.

• SupriZe
Cpt.Morgan schreef op maandag 26 november 2018 @ 20:25:
[...]

Is er geen mogelijkheid om de MR2200AC handmatig in te stellen, zonder gebruik te maken van het automatisch instellen via de RT2600AC (zodat je die dus ook als AP kunt instellen)?

Als je alle WiFi settings (SSID / wachtwoord / encryptie / authenticatie) gelijk zet, zullen je devices nog steeds goed roamen tussen de 2 devices, daar is verder niets voor nodig.
Voor mijn gevoel werkt het roamen dan minder goed dan bij een backhaul.

Even status update:

Ons internet thuis is maandag in quarantaine gezet door KPN (hoogst waarschijnlijk door de DMZ naar de RT2600AC) Deze heb ik dus uitgezet en het Abuse Team gaf aan dat de bedreiging toen weg was. (poort 3533 mag niet open staan) Beetje overdreven allemaal maar oke dat is nu opgelost.

Ik heb nu alleen port 3659 zowel in UDP als TCP geportforward naar de RT2600AC.

Tevens gebruik ik nu het programma Smart Port Forwarding en heb ik 3659 ook in deze ingesteld. Dit moet ik dan doen voordat ik Battlefield opstart. Maar sindsdien geen problemen meer gehad met disconnects, ook kan ik weer tegelijk met mijn broer spelen zonder problemen.

Hiermee wil ik dus aangeven dat het probleem is opgelost (voor nu dan :P)
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True