Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Nieuwe home-ESXI build

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Jeroen V
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 03-06 20:41

Jeroen V

yadda yadda yadda

Topicstarter
Helaas is er geen home-build-server topic, dus ik denk dat dit de juiste plek is... (zo niet, please forgive my stupidity :))

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het apparaat gaat dienst doen als home-ESXi server waarbij ik de mogelijkheid wil om zoveel mogelijk VM's te kunnen draaien zonder in geheugen-ademnood te komen de komende jaren. Voor nu is de processor van minder belang, misschien dat ik deze later vervang door een versie met meer cores maar ik verwacht dat ik voor nu wel genoeg processorkracht zal hebben. Mijn huidige ESXi server, die nu ruim 6 jaar oud is, heeft een i5 met 32GB en ik loop regelmatig tegen het problem aan dat 32GB toch te weinig is. (zelfs met memory overcommit van VMWare)

Ter info, dit is mijn huidige system
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3550 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MSI Z77A-GD55€ 0,-€ 0,-
2Samsung SpinPoint T133 HD401LJ, 400GB€ 0,-€ 0,-
1WD Green WD20EARX, 2TB€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master CM 690 II Advanced (USB 3.0 version)€ 0,-€ 0,-
2Intel Gigabit CT Desktop Adapter€ 24,90€ 49,80
1Intel PRO/1000 PT Dual Port Server Adapter (PCI-e 4x)€ 47,98€ 47,98
2GeIL Evo Corsa GOC316GB2133C10AQC€ 0,-€ 0,-
1Samsung SH-222BB€ 0,-€ 0,-
1OCZ ModXStream Pro 500W€ 0,-€ 0,-
1Intel 330 120GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 97,78

Wat mag het systeem gaan kosten?
Grofweg 2500,- euro... iets meer is geen probleem als het niet te gek is...

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De netwerkkaarten in onderstaande lijst heb ik al, de rest nog niet. Misschien dat ik ooit 10Gbit wil, maar 1Gbit is voor nu snel zat. Goede netwerkkaarten en een 10Gbit switch is nu naar mijn mening niet het geld waard. De rest van de componenten zullen nieuw aangeschaft worden.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Veel geheugen :) In onderstaande lijst zit nu 128GB in de vorm van 4x32GB, dus ik hou nog 4 banken over om later bij te kunnen plaatsen... Harddisks zijn niet nodig omdat alle disks van de VM's via iSCSI op de Synology NAS staan. (een RS2418+ en een DS2415+) De MicroSD kaart is om ESXi te kunnen booten, althans dat is de bedoeling als dat ondersteund wordt. Mocht dat niet lukken dan heb ik nog wel ergens een SSD van 120GB liggen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Sinds zo'n 20 jaar heb ik een voorkeur voor Asus, dus ook deze machine zal een Asus mainboard krijgen. (de oplettende lezer ziet dat ik bij bovenstaande configuratie vreemd ben gegaan, maar deze keer zal ik me weer keurig gedragen) Wat processor betreft heb ik naar een Threadripper gekeken, maar ik zie nergens dat men dit goed heeft lopen onder ESXi dus dat lijkt me geen optie.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Er zijn weinig specifieke eisen afgezien van bovenstaande. Het ding komt op zolder in een hoekje te staan dus afmeting en geluidsniveau zijn niet zo boeiend.

Ga je overklokken?
Absoluut niet.. dit ding moet stabiel zijn en ik heb weinig zin in spontane reboots of iets anders...

Wat verwacht je van ons?
Ik kan over het mainboard erg weinig informatie vinden op internet. Afgezien van een video van onze grote vriend Linus (niet die ene met geitenwollen sokken :)) is er niet zo heel gek veel informatie over dit board.
Heeft iemand ervaring met de on-board ASMB9? Wat ik nergens kan vinden is of dit ten koste gaat van de NIC voor het OS, of dat beide er tegelijkertijd gebruik van kunnen maken. Ook kan ik nergens vinden of het mainboard van de MicroSD kan booten, het lijkt me wel maar nergens staat het duidelijk vermeld.
Mocht iemand een goede suggestie hebben (bijvoorbeeld goedkoper gecertificeerd geheugen :)) dan hoor ik dat uiteraard graag...

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon W-2123 Tray€ 329,23€ 329,23
1Asus WS C422 PRO/SE€ 361,-€ 361,-
1Samsung MicroSDXC EVO 64GB€ 15,90€ 15,90
1Cooler Master CM 690 III Closed€ 90,-€ 90,-
1Scythe Kotetsu Mark II€ 34,01€ 34,01
4Kingston KSM26RD4/32MEI€ 363,-€ 1.452,-
1Corsair CX450M€ 51,90€ 51,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.431,82

Edit:typos :S

Alle reacties

• 455451n
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online
Ik zou zeggen probeer het hier eens.
Wat betreft het geheel, daar durf ik niet zoveel op aan te merken. Ik ben zelf namelijk niet zo thuis in de materie. Maar volgens mij wordt meestal ESXi van een usb stick geboot.
AFAIK zou je ook eventueel tweedehandse hardware kunnen kopen om dit te draaien. Ik heb dat online gelezen maar zelf niet uitgevoerd, dus kan niet uit ervaring spreken dat het werkt of niet en welke complicaties er bij komen kijken.

Oh ja niet geheel onbelangrijk, het is raadzaam om te vermelden wat je allemaal erop gaat draaien natuurlijk. Aan de hand daarvan kan er verder gekeken worden wat eventueel passender zou zijn voor jou.

Succes!

[Voor 45% gewijzigd door 455451n op 24-11-2018 02:57]

• Jeroen V

Jeroen V

yadda yadda yadda

Topicstarter
Thanks! Mijn vragen zijn echter met name op het moederbord gericht, dus hoe werkt de ASMB9? Dat kan ik namelijk nergens vinden. En de USB stick denk ik niet nodig te hebben, daar heb ik de MicroSD voor. (wat dus feitelijk op hetzelfde neerkomt als de USB stick) Maar ook dat kan ik nergens vinden op internet... Maar het kan in ieder geval geen kwaad om ook eens te vragen in het door jou genoemde topic...

• Gitano
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 08:38
Ik snap alleen de keuze niet voor een sd kaart om van te booten ? Gooi er toch gewoon een goedkope ssd in.

Wat threadripper betreft, ik heb pas geleden een esxi server gemaakt op basis van de 1920x op een asus prime x399 moederbord . En dat loopt super met de verschillende vm’s . Echter ik lees ook veel problemen, maar dat zijn vrij specifieke dingen vooral met grafische kaarten wat dan niet helemaal lekker werkt. De vm’s in mijn geval draaien allemaal linux ( ubuntu server) dus alles command line en geen grafische load.
Draait nu 3 weken en voor nu stabieler dan de vorige oplossing :-) maargoed is dus afhankelijk van wat je voor vm’s wilt draaien denk ik of het een optie is.

• Jeroen V

Jeroen V

yadda yadda yadda

Topicstarter
Gitano schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 09:05:
Ik snap alleen de keuze niet voor een sd kaart om van te booten ? Gooi er toch gewoon een goedkope ssd in.

Wat threadripper betreft, ik heb pas geleden een esxi server gemaakt op basis van de 1920x op een asus prime x399 moederbord . En dat loopt super met de verschillende vm’s . Echter ik lees ook veel problemen, maar dat zijn vrij specifieke dingen vooral met grafische kaarten wat dan niet helemaal lekker werkt. De vm’s in mijn geval draaien allemaal linux ( ubuntu server) dus alles command line en geen grafische load.
Draait nu 3 weken en voor nu stabieler dan de vorige oplossing :-) maargoed is dus afhankelijk van wat je voor vm’s wilt draaien denk ik of het een optie is.
Keuze voor de MicroSD is voor mij meer iets 'omdat het kan' :) Overigens zie je dit vaak bij de 'echte' VMware machines, er zijn behoorlijk wat servers te krijgen met dergelijke opties. (zelfs 2 om het redundant te kunnen maken) Overigens heb ik nog genoeg SSD's liggen die ik hiervoor zou kunnen gebruiken dus dat is ook een prima optie.

Wel heel erg interessant om te horen dat je de Threadripper goed aan de praat hebt gekregen met ESXi. De problemen die je hebt gezien, is dat puur een Windows VM, of zijn dat meer problemen met passthrough grafische kaarten? Dat laatste zal ik toch niet gebruiken, maar problemen met het draaien van Windows VM's zou voor mij een groot probleem zijn.

• Gitano
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 08:38
Jeroen V schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 11:31:
[...]

Keuze voor de MicroSD is voor mij meer iets 'omdat het kan' :) Overigens zie je dit vaak bij de 'echte' VMware machines, er zijn behoorlijk wat servers te krijgen met dergelijke opties. (zelfs 2 om het redundant te kunnen maken) Overigens heb ik nog genoeg SSD's liggen die ik hiervoor zou kunnen gebruiken dus dat is ook een prima optie.

Wel heel erg interessant om te horen dat je de Threadripper goed aan de praat hebt gekregen met ESXi. De problemen die je hebt gezien, is dat puur een Windows VM, of zijn dat meer problemen met passthrough grafische kaarten? Dat laatste zal ik toch niet gebruiken, maar problemen met het draaien van Windows VM's zou voor mij een groot probleem zijn.
Voor zover ik gelezen heb ging dat puur over passthrough met videokaarten, windows vm schijnt verder prima te draaien, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee. Systeem wat ik opgezet heb heeft alleen meerdere ubuntu servers draaien. ( mailserver, asterisk, apache/tomcat, vpn/firewall , filtering dns server en dat soort dingen. Niks dus dat iets grafisch doet)

• Jeroen V

Jeroen V

yadda yadda yadda

Topicstarter
Gitano schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 14:09:
[...]

Voor zover ik gelezen heb ging dat puur over passthrough met videokaarten, windows vm schijnt verder prima te draaien, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee. Systeem wat ik opgezet heb heeft alleen meerdere ubuntu servers draaien. ( mailserver, asterisk, apache/tomcat, vpn/firewall , filtering dns server en dat soort dingen. Niks dus dat iets grafisch doet)
Nou maak je het me toch lasting... Aan de ene kant een veel krachtigere CPU, verder soortgelijke specs... Aan de andere kant een moederbord wat naar mijn mening meer op servergebruik gericht is.... (en natuurlijk een vrijwel gegarandeerde correcte werking met ESXi)

Voor vrijwel hetzelfde bedrag zou ik dan hier zo'n beetje op uit komen….
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen Threadripper 1950X€ 555,50€ 555,50
1Asus Prime X399-A€ 323,95€ 323,95
1Asus R5 230 1GB€ 65,79€ 65,79
1Cooler Master CM 690 III Closed€ 86,08€ 86,08
1Noctua NH-U12S TR4-SP3€ 66,-€ 66,-
1Corsair Vengeance LPX CMK128GX4M8A2666C16€ 1.037,-€ 1.037,-
1Corsair CX550M€ 54,90€ 54,90
1Samsung 970 Evo 500GB€ 105,95€ 105,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.392,95

Nog maar eens goed over nadenken… Heeft geen haast gelukkig :)

• tazzdevil
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 19-06 19:09
oud topic

[Voor 101% gewijzigd door tazzdevil op 15-09-2019 12:19]

Asus A8n32sli; AMD X2 4400+ ; 2GB; areca1220 5x300

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True