Helaas is er geen home-build-server topic, dus ik denk dat dit de juiste plek is... (zo niet, please forgive my stupidity
)
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het apparaat gaat dienst doen als home-ESXi server waarbij ik de mogelijkheid wil om zoveel mogelijk VM's te kunnen draaien zonder in geheugen-ademnood te komen de komende jaren. Voor nu is de processor van minder belang, misschien dat ik deze later vervang door een versie met meer cores maar ik verwacht dat ik voor nu wel genoeg processorkracht zal hebben. Mijn huidige ESXi server, die nu ruim 6 jaar oud is, heeft een i5 met 32GB en ik loop regelmatig tegen het problem aan dat 32GB toch te weinig is. (zelfs met memory overcommit van VMWare)
Ter info, dit is mijn huidige system
Wat mag het systeem gaan kosten?
Grofweg 2500,- euro... iets meer is geen probleem als het niet te gek is...
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De netwerkkaarten in onderstaande lijst heb ik al, de rest nog niet. Misschien dat ik ooit 10Gbit wil, maar 1Gbit is voor nu snel zat. Goede netwerkkaarten en een 10Gbit switch is nu naar mijn mening niet het geld waard. De rest van de componenten zullen nieuw aangeschaft worden.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Veel geheugen
In onderstaande lijst zit nu 128GB in de vorm van 4x32GB, dus ik hou nog 4 banken over om later bij te kunnen plaatsen... Harddisks zijn niet nodig omdat alle disks van de VM's via iSCSI op de Synology NAS staan. (een RS2418+ en een DS2415+) De MicroSD kaart is om ESXi te kunnen booten, althans dat is de bedoeling als dat ondersteund wordt. Mocht dat niet lukken dan heb ik nog wel ergens een SSD van 120GB liggen.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Sinds zo'n 20 jaar heb ik een voorkeur voor Asus, dus ook deze machine zal een Asus mainboard krijgen. (de oplettende lezer ziet dat ik bij bovenstaande configuratie vreemd ben gegaan, maar deze keer zal ik me weer keurig gedragen) Wat processor betreft heb ik naar een Threadripper gekeken, maar ik zie nergens dat men dit goed heeft lopen onder ESXi dus dat lijkt me geen optie.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Er zijn weinig specifieke eisen afgezien van bovenstaande. Het ding komt op zolder in een hoekje te staan dus afmeting en geluidsniveau zijn niet zo boeiend.
Ga je overklokken?
Absoluut niet.. dit ding moet stabiel zijn en ik heb weinig zin in spontane reboots of iets anders...
Wat verwacht je van ons?
Ik kan over het mainboard erg weinig informatie vinden op internet. Afgezien van een video van onze grote vriend Linus (niet die ene met geitenwollen sokken
) is er niet zo heel gek veel informatie over dit board.
Heeft iemand ervaring met de on-board ASMB9? Wat ik nergens kan vinden is of dit ten koste gaat van de NIC voor het OS, of dat beide er tegelijkertijd gebruik van kunnen maken. Ook kan ik nergens vinden of het mainboard van de MicroSD kan booten, het lijkt me wel maar nergens staat het duidelijk vermeld.
Mocht iemand een goede suggestie hebben (bijvoorbeeld goedkoper gecertificeerd geheugen
) dan hoor ik dat uiteraard graag...
Edit:typos

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het apparaat gaat dienst doen als home-ESXi server waarbij ik de mogelijkheid wil om zoveel mogelijk VM's te kunnen draaien zonder in geheugen-ademnood te komen de komende jaren. Voor nu is de processor van minder belang, misschien dat ik deze later vervang door een versie met meer cores maar ik verwacht dat ik voor nu wel genoeg processorkracht zal hebben. Mijn huidige ESXi server, die nu ruim 6 jaar oud is, heeft een i5 met 32GB en ik loop regelmatig tegen het problem aan dat 32GB toch te weinig is. (zelfs met memory overcommit van VMWare)
Ter info, dit is mijn huidige system
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Core i5 3550 Boxed | € 0,- | € 0,- |
1 | MSI Z77A-GD55 | € 0,- | € 0,- |
2 | Samsung SpinPoint T133 HD401LJ, 400GB | € 0,- | € 0,- |
1 | WD Green WD20EARX, 2TB | € 0,- | € 0,- |
1 | Cooler Master CM 690 II Advanced (USB 3.0 version) | € 0,- | € 0,- |
2 | Intel Gigabit CT Desktop Adapter | € 24,90 | € 49,80 |
1 | Intel PRO/1000 PT Dual Port Server Adapter (PCI-e 4x) | € 47,98 | € 47,98 |
2 | GeIL Evo Corsa GOC316GB2133C10AQC | € 0,- | € 0,- |
1 | Samsung SH-222BB | € 0,- | € 0,- |
1 | OCZ ModXStream Pro 500W | € 0,- | € 0,- |
1 | Intel 330 120GB | € 0,- | € 0,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 97,78 |
Wat mag het systeem gaan kosten?
Grofweg 2500,- euro... iets meer is geen probleem als het niet te gek is...
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De netwerkkaarten in onderstaande lijst heb ik al, de rest nog niet. Misschien dat ik ooit 10Gbit wil, maar 1Gbit is voor nu snel zat. Goede netwerkkaarten en een 10Gbit switch is nu naar mijn mening niet het geld waard. De rest van de componenten zullen nieuw aangeschaft worden.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Veel geheugen

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Sinds zo'n 20 jaar heb ik een voorkeur voor Asus, dus ook deze machine zal een Asus mainboard krijgen. (de oplettende lezer ziet dat ik bij bovenstaande configuratie vreemd ben gegaan, maar deze keer zal ik me weer keurig gedragen) Wat processor betreft heb ik naar een Threadripper gekeken, maar ik zie nergens dat men dit goed heeft lopen onder ESXi dus dat lijkt me geen optie.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Er zijn weinig specifieke eisen afgezien van bovenstaande. Het ding komt op zolder in een hoekje te staan dus afmeting en geluidsniveau zijn niet zo boeiend.
Ga je overklokken?
Absoluut niet.. dit ding moet stabiel zijn en ik heb weinig zin in spontane reboots of iets anders...
Wat verwacht je van ons?
Ik kan over het mainboard erg weinig informatie vinden op internet. Afgezien van een video van onze grote vriend Linus (niet die ene met geitenwollen sokken

Heeft iemand ervaring met de on-board ASMB9? Wat ik nergens kan vinden is of dit ten koste gaat van de NIC voor het OS, of dat beide er tegelijkertijd gebruik van kunnen maken. Ook kan ik nergens vinden of het mainboard van de MicroSD kan booten, het lijkt me wel maar nergens staat het duidelijk vermeld.
Mocht iemand een goede suggestie hebben (bijvoorbeeld goedkoper gecertificeerd geheugen

# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Xeon W-2123 Tray | € 329,23 | € 329,23 |
1 | Asus WS C422 PRO/SE | € 361,- | € 361,- |
1 | Samsung MicroSDXC EVO 64GB | € 15,90 | € 15,90 |
1 | Cooler Master CM 690 III Closed | € 90,- | € 90,- |
2 | Intel Gigabit CT Desktop Adapter | € 24,90 | € 49,80 |
1 | Intel PRO/1000 PT Dual Port Server Adapter (PCI-e 4x) | € 47,98 | € 47,98 |
1 | Scythe Kotetsu Mark II | € 34,01 | € 34,01 |
4 | Kingston KSM26RD4/32MEI | € 363,- | € 1.452,- |
1 | Corsair CX450M | € 51,90 | € 51,90 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 2.431,82 |
Edit:typos