Browser voor Linux

Pagina: 1
Acties:
  • 120 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik weet dat dit een best wel bekende vraag is, maar toch, ik krijg in de search geen lekkere recente resultaten, dus vandaar dat ik het zo even doe.

Ik ben ondertussen redelijk bedreven in het bouwen van Linux, kan kernel compilen, heb Debian met 2.4.4 kernel draaien, nog geen tijd gehad voor 2.4.6. Maar dit is mijn server, dus die heeft verder geen X erop staan. Nu wil ik mijn laptop (celli 500, 192MB) uitrusten met Linux, staroffice ed. zijn allemaal prima, maar alleen op het gebied van de browsers is voor mij weinig duidelijk.

Kan iemand mij vertellen wat hij gebruikt onder Linux als Browser, en eventueel ook welke distro/X window enzo.

Verwijderd

Wat je vraagt is nogal een kwestie van smaak.
Ik (persoonlijk) zou gewoon Mandrake installeren, is erg newbie-vriendelijk en daarin vind je meteen de meestgebruikte windowmanagers (o.a. KDE en Gnome) en webbrowsers (o.a. Mozilla, Galeon, Konqueror, Netscape), dan kun je zelf even kijken wat jou het meest lijkt of aanspreekt...
Als je Mandrake niks vindt probeer je bv. Suse of Redhat, of wat meer die-hard distributie als Debian of Slackware.
Suc6

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Mjah, is idd nogal persoonlijk. Vergeet als browser iig niet Opera te proberen, da's best een leuk dingetje :)

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Verwijderd

Op zaterdag 21 juli 2001 16:16 schreef Jotti het volgende:
Mjah, is idd nogal persoonlijk. Vergeet als browser iig niet Opera te proberen, da's best een leuk dingetje :)
Opera loopt haast nooit vast op me windows se bak, internet explorer, altijd, dat zuigt, echt een *** programma!!
Ik raar je opera aan, die vergeeft alles goed!
Ik zit nu ook in opera 5

• TheGhostInc
  • Niet online
Op zich heb ik geen moeite met een wat moeilijkere distro, tis gewoon een paar uurtjes klooien en dan begint het vanzelf te lopen.
Maar ik hoorde dus niet zoveel goeds over netscape, en hoorde van veel mensen ook dat browsers toch het 'grote' probleem zijn voor Linux distro's en had daar nog eigenlijk geen verandering op gehoord.
Maar welke browser gebruik jij nu?
(want dat was eigenlijk mijn vraag :) )

Verwijderd

Op zaterdag 21 juli 2001 16:17 schreef TheGhostInc het volgende:
[..]
Maar welke browser gebruik jij nu?
(want dat was eigenlijk mijn vraag :) )
Mozilla v0.9.2 onder Mandrake 8.0 /KDE /Kernel 2.4.6. :)

• Jordi
  • Niet online

Jordi

#1#1

Opera dus ;)
En af en toe Mozilla.

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Verwijderd

Opera 5, soms netscape

• TheGhostInc
  • Niet online
Allemaal bedankt, ik denk dat dit een hoop duidelijkheid heeft gegeven voor mij, maar ook voor wat mede Linux-ers

Verwijderd

Op zaterdag 21 juli 2001 16:28 schreef TheGhostInc het volgende:
Allemaal bedankt, ik denk dat dit een hoop duidelijkheid heeft gegeven voor mij, maar ook voor wat mede Linux-ers
graag gedaan, :)

Verwijderd

Waarom gebruikt niemand links??? :?
Da's toch een prachtbrowser? :)

Verwijderd

Ja ik gebruik ook Opera 5 onder linux, maar het lettertype ben ik niet echt tevreden over.. ik wil meer dat lettertype wat je ook in IE hebt (times new roman), maar dat heb je niet echt in opera, hoe kan ik daar dan wel aankomen?

Verwijderd

Ik gebruik de nieuwste Galeon, i.s.m. Mozilla 0.9.2

Galeon vind ik een fijne browser.

Verwijderd

Op zaterdag 21 juli 2001 17:10 schreef beelzebubu het volgende:
Waarom gebruikt niemand links??? :?
Da's toch een prachtbrowser? :)
Bedoel je Lynx? ja die gebruik ik ook, maar niet onder X. :)

• Sjonny
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:26

Sjonny

Fratser

nou we het hier toch over borwsers hebben, niet veel zin om hier een nieuwe zinloze topic over te starten:
als ik mozilla 0.9.2 installeer, en dan een pagina waar java op zit opzoek, dan wil die van netscape de java plugin installeren. leuk en aardig, dus dat doen we dan maar.
daarna moet je je mozilla opnieuw starten, maar dan komt ie met de melding dat de installtie niet goed is afgerond, en dan nokt ie er weer mee ... heel irritant..
heeft iemand hier al es mozilla met java aan de praat gehad? 0.8 die standaard bij mdk8 zit krijg ik ook al niet goed met java :(

The problem is in the part of your brain that handles intelligence.

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-08 12:09

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Ja, ik heb zelf mozilla 0.9.1 default jeSlackware 8.0 [ jummie :) ] en af en toe netscape voor webformulieren onder java die moeilijk doen.

Verder heb ik java support voor mozilla draaiend.Je moet hiervoor j2sdk_131_bla.bin van hun downloaden en dan die extracten en in je path dir zetten enzo. Maar lees gewoon ff de readme op java.sun.com en anders open je maar een nieuw topic! Het is in ieder geval mogelijk

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-08 18:05
Ik gebruik standaard mozilla (nightly build), en soms konqueror/opera
als ik mozilla 0.9.2 installeer, en dan een pagina waar java op zit opzoek, dan wil die van netscape de java plugin installeren. leuk en aardig, dus dat doen we dan maar.
daarna moet je je mozilla opnieuw starten, maar dan komt ie met de melding dat de installtie niet goed is afgerond, en dan nokt ie er weer mee ... heel irritant..
heeft iemand hier al es mozilla met java aan de praat gehad? 0.8 die standaard bij mdk8 zit krijg ik ook al niet goed met java <http://gathering.tweakers.net/showtopic.php/i/s/frown.gif>
Mozilla draait hier bij mij prima met java, je moet alleen wel zorgen dat je de juiste schrijf rechten hebt in de mozilla-dir(aks je dus die install vanaf de netscape ftp doet)..

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Verwijderd

Idem hier, Mozilla 0.9.2 met Java en Flash.
Draait prima.

Java help:
http://www.gerbilbox.com/newzilla/mozilla/usingmoz07.php

Verwijderd

Op zaterdag 21 juli 2001 18:46 schreef Mainwave het volgende:

[..]

Bedoel je Lynx? ja die gebruik ik ook, maar niet onder X. :)
Nee, links - da's lynx met support voor frames/tabellen enzo.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

Op zaterdag 21 juli 2001 20:30 schreef beelzebubu het volgende:

[..]

Nee, links - da's lynx met support voor frames/tabellen enzo.
w3m!

Laptop:
Debian Sid GNU/Linux, kernel 2.2.19, wm: Enlightenment, browser: Galeon.
Desktop:
Debian Sid GNU/Linux, kernel 2.4.6 (2.4.7 compilede hier niet ;( ), wm: Enlightenment, browser: Galeon.
Galeon gebruikt de rendering engine van Mozilla (gecko), maar dan zonder de bloat van Mozilla's user interface (bijv mailclient enz). Galeon is nog niet ideaal, maar de meeste dingen doet hij vrij aardig, en hij is lekker configbaar. Nu nog wat stabiel en sneller, en het is een erg mooie browser.
Voor sites waar de laatste Galeon op blijft crashen val ik terug op netscape 4.77.

• Aaargh!
  • Laatst online: 19-08 10:34

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

apt-get install mozilla-cvs

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Konquerorrr :) En anders Mozilla (of Galeon als je Gnome gebruikt.. heeft ook de mozilla core)

Verwijderd

konqeror en galeon bevallen mij het best

Verwijderd

Mijn favo in Linux is Opera. Werkt altijd lekker }:O

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:03
Op zaterdag 21 juli 2001 17:42 schreef Shark het volgende:
Ja ik gebruik ook Opera 5 onder linux, maar het lettertype ben ik niet echt tevreden over.. ik wil meer dat lettertype wat je ook in IE hebt (times new roman), maar dat heb je niet echt in opera, hoe kan ik daar dan wel aankomen?
Freetype geeft de mogelijkheid tot TT fonts in X (dus ook je Wingdings ;) )

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:03
En dan nu on topic ;)

Mozilla onder Linux EN Windhoos. Opera is goed, maar had net een paar probleempjes dat ie GoT pagina's niet lekker wilde laden. Mozilla dus ;)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• karelvandongen
  • Niet online
waarschijndelijk bedoel je dat opera oneidig lang bezig blijft met laden van de pagina.
dat kun je dus oplossen door in de prefs (ik bedoel daarmee op de Got pagina boven in.)de http compressie uit te schakkelen.

Verwijderd

heel kut als ik onder windhoos op opera zit, en got topic bekijken dan zet ie dit in de url balk:

http://adserver.webads.nl/hserver/SITE=TWEAKERS/AREA=TWK_GATHERING/POSITION=TOP/AAMSZ=468X60/ACC_RANDOM=995799479992

das van webads, de reclame dus, en als ik dan refresh doed, araaaaaaarrrrrhcccccccc, ik meot dus eerst op stop drukken en dan pas opre fresh! :(:(

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
De perfecte browser voor Linux: Galeon :9

- Vrije software zoals het hoort (in tegenstelling tot Opera)
- Snel, net zo snel als Konqueror (in tegenstelling tot Mozilla en Netscape)
- Mooie weergave door gebruik van Mozilla rendering engine (in tegenstelling tot Netscape)
- Geeft zo'n beetje alle sites goed weer, ook Tweakers.net (in tegenstelling tot Konqueror)

Het is een bitch om te compileren.

Eerst moet je Mozilla 0.9.2 (en geen andere versie) bakken, daarna het spul uit de dist dir apart zetten. (na compileren: cd ~/mozilla-0.9.2/dist; mkdir /usr/local/mozilla; cp -RP * /usr/local/mozilla/)
Daarna kun je Galeon compileren, en de juiste plaats van includes en libs geven. Libs staan niet in dist/lib maar in dist/bin (Mozilla-logica)
Welke ./configure parameters dat zijn weet ik niet maar ./configure --help | grep mozilla kan heel verhelderend werken :)

Maar goed: Galeon en je wilt nooit meer want anders.

Wat ik verder gebruik: Slackware 8.0 als basis, XFree 4.1.0, Gnome 1.4 (nieuwste packages, alles zelf gecompileerd) en Galeon 1.11.0 (mbv. Mozilla 0.9.2)

Verwijderd

svdmeer: De perfecte browser voor Linux: Galeon :9
Da's een mening ja. :)
- Snel, net zo snel als Konqueror (in tegenstelling tot Mozilla en Netscape)
Het zal niet aan de rendering-engine liggen.
- Mooie weergave door gebruik van Mozilla rendering engine (in tegenstelling tot Netscape)
Ja ja... :? |:(

/me Mozilla Spammer

• deadinspace
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

Op zondag 22 juli 2001 13:53 schreef Arien het volgende:
Da's een mening ja. :)
idd. ook de mijne :)
Het zal niet aan de rendering-engine liggen.
Nee, maar mozilla is nogal zwaar qua gui, en dingen als ingebouwde mailclient maken het nou ook niet bepaald lichter.
Ja ja... :? |:(
Mjah, hij bedoelt waarschijnlijk NS 4.77, omdat NS 6 nou niet echt je dat is.

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
idd, ik doelde op Netscape 4.x

Netscape 6 beschouw ik min of meer als Mozilla, omdat het vrijwel hetzelfde is.

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-05 21:44

wzzrd

The guy with the Red Hat

Als je ook een windows partitie hebt, kun je links maken van je c:\windows\fonts folder naar je fonts directory onder linux. Dan draai je ttmkfdir en heb je truetype fonts. Ook ff in je XF86config zetten bij de font paths.

Btw. Opera is fantastisch onder linux, alleen slaat 'ie mijn homepage niet op en verkleint 'ie vensters. Irritant...

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:51

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Konqueror als default-browser, werkt prima voor www.tweakers.net. GoT lukt echter niet ('protocol died unexpectedly', moet ik nog eens naar kijken), dus daarvoor gebruik ik mozilla. Voor de console gebruik ik standaard lynx, al is dat vooral omdat ik nog geen alternatieven bekeken heb. Galeon heb ik wel bekeken, maar gebruik ik niet omdat ik nergens zag hoe ik direct meer dan een pagina terug kon gaan. Dat is voor mij toch vrij essentieel, dus nog even wachten tot dat ook lukt en dan mag ie m'n mozilla vervangen, want dat is echt een kreng af en toe. Opera schijnt ads te bevatten, dan hoeft het voor mij al niet meer. Bovendien is het niet in debian te vinden, blijkbaar is het dus geen vrije danwel open-source software, wat toch ook een nadeel is.

[side-note] Las laatst ergens dat Linus Torvalds Konqueror gebruikt als browser. Voor wie het weten wil... [/side-note]

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• deadinspace
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

Op zondag 22 juli 2001 22:52 schreef odysseus het volgende:
Konqueror als default-browser, werkt prima voor www.tweakers.net. GoT lukt echter niet ('protocol died unexpectedly', moet ik nog eens naar kijken)
Misschien http compressie in je GoT prefs uitzetten.
Galeon heb ik wel bekeken, maar gebruik ik niet omdat ik nergens zag hoe ik direct meer dan een pagina terug kon gaan.
Feature request doen anders. Ik kan het hier in Galeon 0.11.1-1 ook niet vinden (ik mis het niet though).
Opera schijnt ads te bevatten, dan hoeft het voor mij al niet meer. Bovendien is het niet in debian te vinden, blijkbaar is het dus geen vrije danwel open-source software, wat toch ook een nadeel is.
Jah, Opera is proprietary.

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:51

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Weet er iemand of GoT standaard al compressie gebruikt? Ik denk namelijk dat konqueror niet direct inlogt (heeft immers nog geen session staan), waardoor hij mijn hele profile niet ziet. Voor www.tweakers.net meen ik me een optie te herinneren om geen compressie te gebruiken. Overigens kan ik wel error-pagina's krijgen (dus ik kan wel naar http://gathering.tweakers.net/blablabla/ om een 404 te krijgen). Ik heb al eerder met ethereal naar het netwerkverkeer gekeken, maar kan daar ook niet echt iets speciaals ontdekken. Bugreport is in de maak, maar moet nog even controleren of het inderdaad zo is als ik me denk te herinneren dat er in KDE 2.1.? een fix zat voor dergelijke errors. Misschien dat die in de nieuwste versies weer gedropt is, want de error is nu dus weer terug -> eerder kon ik wel op GoT komen met konqueror.

Anyway...zal er nog wel eens naar kijken...nog steeds vroeg opstaan voor vakantiebaantje dus niet te druk maken...morgen gaat de wekker weer om 5.25

* odysseus heeft zo maar het gevoel dat dit off-topic is, sorry.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Pagina: 1