Beste tweakers, ik hoop hier enkele tips te krijgen, alvast erg bedankt!
In mijn pc heb ik een raid 1 opstelling van 2 harddisks.
Een jaar terug hoorde ik wat rare geluidjes en kreeg de melding dat m'n raid-harddisk niet meer zichtbaar is. Sinds die tijd mijn laptop gebruikt maar wil nu graag de pc weer draaiende hebben.
Ik heb ooit een raid 1 opstelling gemaakt zodat als 1 schijf stuk zou gaan, de ander nog alle info zou bevatten. Mij gaat het vooral om data op de schijven. Veel heb ik als back up, maar waarschijnlijk helaas niet alles.
Software en hardware:
Moederbord:Gigabyte X48-DQ6
Harddisks in de raid: 2x WD Caviar® SE16 SATA 640 GB, 3 Gb/s, 16 MB Cache
Windows 7pro op:OCZ Vertex 2 3.5" 90GB
Extra harde schijf van 2 GB
Raid chip via moederbord Gigabyte raid.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Pc van de week aangezet. Geluidjes waren weg. Schijven binnen windows 7 niet meer zichtbaar. PC werkte verder gewoon. Geen meldingen binnen windows dat er iets aan de hand is.
Ik ben in de raid bios gegaan en heb hier foto's van gemaakt (zie hieronder)
link naar imgur voor groter: https://imgur.com/a/mbGzNIH
Plan is nu :
De twee schijven in raid 1 verwijderen uit de pc.
Twee nieuwe identieke schijven plaatsen met een groter aantal mb op de oude Sata poorten.
Pc opstarten.
Vraag-Wat zou er dan gebeuren?
Vraag-Is de informatie op 1 van de oude schijven daarna uit te lezen met een HD docking station?
Hoe zou jij / jullie dit aanpakken?
Liefste heb ik er gewoon twee nieuwe schijven in + dat ik de info op de oude schijf (ven) nog kan redden.
Iemand misschien tips of hoe dit te doen? Op forums etc al veel gelezen over Raid maar de precieze oplossing nog niet gevonden.
Heel hartelijk dank voor welke tip dan ook.
In mijn pc heb ik een raid 1 opstelling van 2 harddisks.
Een jaar terug hoorde ik wat rare geluidjes en kreeg de melding dat m'n raid-harddisk niet meer zichtbaar is. Sinds die tijd mijn laptop gebruikt maar wil nu graag de pc weer draaiende hebben.
Ik heb ooit een raid 1 opstelling gemaakt zodat als 1 schijf stuk zou gaan, de ander nog alle info zou bevatten. Mij gaat het vooral om data op de schijven. Veel heb ik als back up, maar waarschijnlijk helaas niet alles.
Software en hardware:
Moederbord:Gigabyte X48-DQ6
Harddisks in de raid: 2x WD Caviar® SE16 SATA 640 GB, 3 Gb/s, 16 MB Cache
Windows 7pro op:OCZ Vertex 2 3.5" 90GB
Extra harde schijf van 2 GB
Raid chip via moederbord Gigabyte raid.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Pc van de week aangezet. Geluidjes waren weg. Schijven binnen windows 7 niet meer zichtbaar. PC werkte verder gewoon. Geen meldingen binnen windows dat er iets aan de hand is.
Ik ben in de raid bios gegaan en heb hier foto's van gemaakt (zie hieronder)
link naar imgur voor groter: https://imgur.com/a/mbGzNIH
Plan is nu :
De twee schijven in raid 1 verwijderen uit de pc.
Twee nieuwe identieke schijven plaatsen met een groter aantal mb op de oude Sata poorten.
Pc opstarten.
Vraag-Wat zou er dan gebeuren?
Vraag-Is de informatie op 1 van de oude schijven daarna uit te lezen met een HD docking station?
Hoe zou jij / jullie dit aanpakken?
Liefste heb ik er gewoon twee nieuwe schijven in + dat ik de info op de oude schijf (ven) nog kan redden.
Iemand misschien tips of hoe dit te doen? Op forums etc al veel gelezen over Raid maar de precieze oplossing nog niet gevonden.
Heel hartelijk dank voor welke tip dan ook.