Toon posts:

Raid 1 stuk-schijven niet zichtbaar, tips/ervaring gevraagd.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• flo-78
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-06-2021
Beste tweakers, ik hoop hier enkele tips te krijgen, alvast erg bedankt!

In mijn pc heb ik een raid 1 opstelling van 2 harddisks.
Een jaar terug hoorde ik wat rare geluidjes en kreeg de melding dat m'n raid-harddisk niet meer zichtbaar is. Sinds die tijd mijn laptop gebruikt maar wil nu graag de pc weer draaiende hebben.

Ik heb ooit een raid 1 opstelling gemaakt zodat als 1 schijf stuk zou gaan, de ander nog alle info zou bevatten. Mij gaat het vooral om data op de schijven. Veel heb ik als back up, maar waarschijnlijk helaas niet alles.

Software en hardware:
Moederbord:Gigabyte X48-DQ6
Harddisks in de raid: 2x WD Caviar® SE16 SATA 640 GB, 3 Gb/s, 16 MB Cache
Windows 7pro op:OCZ Vertex 2 3.5" 90GB
Extra harde schijf van 2 GB
Raid chip via moederbord Gigabyte raid.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Pc van de week aangezet. Geluidjes waren weg. Schijven binnen windows 7 niet meer zichtbaar. PC werkte verder gewoon. Geen meldingen binnen windows dat er iets aan de hand is.
Ik ben in de raid bios gegaan en heb hier foto's van gemaakt (zie hieronder)

link naar imgur voor groter: https://imgur.com/a/mbGzNIH
Plan is nu :
De twee schijven in raid 1 verwijderen uit de pc.
Twee nieuwe identieke schijven plaatsen met een groter aantal mb op de oude Sata poorten.
Pc opstarten.

Vraag-Wat zou er dan gebeuren?

Vraag-Is de informatie op 1 van de oude schijven daarna uit te lezen met een HD docking station?

Hoe zou jij / jullie dit aanpakken?
Liefste heb ik er gewoon twee nieuwe schijven in + dat ik de info op de oude schijf (ven) nog kan redden.

Iemand misschien tips of hoe dit te doen? Op forums etc al veel gelezen over Raid maar de precieze oplossing nog niet gevonden.

Heel hartelijk dank voor welke tip dan ook. _/-\o_

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-05 21:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

RAID1 / mirror... Gewoon 1 disk aan een andere PC hangen en kijken of de data uit te lezen is. Daarna/of de andere disk en controleren of het dezelfde data is.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• flo-78
Ok ik wist niet dat dat zo makkelijk ging. Dacht dat Raid 1 niet altijd makkelijk via bijv een docking station uit te lezen was. Thx.

Wat als ik beide schijven vervang voor twee totaal nieuwe identieke schijven? Gaat de Raid software dan gek doen?
Is er een stappenplan voor mijn wens uit mijn begin post? Thx !

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-05 21:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Stappenplan? Ik weet niet precies wat je wil maar het aanmaken & ontmantelen van een RAID-set, staat waarschijnlijk beschreven in de handleiding van je moederbord.

Denk wel dat je even moet nakijken wat de maximale volume-size is die ondersteund wordt door je moederbord en door je OS. Kan me zomaar voorstellen dat, als voorbeeld, je 2x 20TB aan je moederbord hangt, je uiteindelijk maar 16TB in Windows ziet.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• flo-78
Tja stappenplan, ik zal wel te voorzichtig zijn, spoken zien maar ik ben niet meer zo bedreven in dit alles. Voor iemand die jaren niet meer heeft verdiept hierin ben je soms onzeker en dan is het super fijn om tips te krijgen van tweakers waar dit een peulenschil voor is. Vandaar mijn vragen.
De nieuwe volumes zullen maar 1gb zijn, dat moet goed gaan.

Of te wel niet te moeilijk doen, pak het moederbord boekje:
Schijven er uit, uitlezen met hd docking. Nieuwe schijven er in. Als de raid software het niet ziet of goed doet...oude raid opstelling verwijderen en evt nieuwe raid aanmaken.

Ieder geval bedankt voor het meedenken.

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-06 16:32
gooi er eens een linux usb-disk tegenaan?
Mogelijk ziet die netjes je disks en mogelijk herkent die zelfs de originele raid setup.
Kost je niks, maakt als je nergens aan gaat klooien in principe ook niks stuk, maar geeft je wel duidelijkheid over het leesbaar zijn van je data.

Ook zin in een outdoor geek-fest? eth0.nl

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee