Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• 1063865
  • Registratie: juni 2021
  • Niet online
Momenteel ben ik in dienst als Sales Consultant.
Nu hebben ze me gevraagd of ik de taken van een product owner van een stuk belangrijke software op me wil nemen.

Dit zou +~ 1.5 dag per week bedrag waardoor mijn overige taken deels zullen worden opgevangen door collega's.

Hoe kijken jullie tegen zo'n deelfunctie aan?
Wat vinden jullie een faire extra vergoeding?

• unezra
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 17:06

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Wat houd je huidige functie in en waarom verwacht je een extra vergoeding?

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• BFmango
  • Registratie: december 2005
  • Nu online
Uhuh. Ken ik wel. Max 1,5d en collegas nemen wel wat over... uhuh. Niet doen.

• Catch22
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 22:46
Als product owner moet je vaak, zo niet altijd, bereikbaar zijn imo. Ik zou het niet doen. Zou als teamlid ook niet staan springen om iemand van sales als product owner te zien. Maar dat is een andere discussie

But if I offended you | Good | 'Cause I still don't give a f*ck
Hou eens op met die auto-analogieen mensen
AMD Ryzen 2700x - Asus 3090 TUF OC - 32Gb Corsair Vengeance RGB Pro - Aoc 27" 1440p 144hz - Samsung g9 49" 32:9

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 17:42

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Klinkt als Scrum / Agile; tenzij je er opleiding voor hebt gehad, zal je rol ongeveer worden "je hebt geen mening over het resultaat; je moet intermediair zijn tussen (simpel gezegd) de eisen van de afnemers en het gezucht van de developers".

Klinkt heel zwart/wit maar ze zoeken dus iemand die anderhalve dag per week klappen wil vangen? ;)

Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• thechip
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 10-06 21:46
Als een bedrijf de rol een beetje serieus neemt dan heb je gewoon volledig mandaat over het product en de visie.

• drooger
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 13:11

drooger

Falen is ook een kunst.

Een beetje product owner is inderdaad veel meer tijd kwijt dan 1,5 dag in de week.
Tenzij ze alleen maar iemand willen die ja en nee zegt tijdens de rituelen, zou ik toch achter de oren krabben en nadenken hoe jij je rol als product owner wil zien.

“Half of seeming clever is keeping your mouth shut at the right times.” ― Patrick Rothfuss, The Wise Man's Fear

• Yucon
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 21:49

Yucon

*broem*

Zijn er al andere product owners? Is het een bestaande functie of zoeken ze iemand om een petje op te zetten?

Product owner in 1,5 dag is met wat fantasie nog te doen. "Product owner van een belangrijk (=groot?) stuk software" wordt een ander verhaal.

[Voor 39% gewijzigd door Yucon op 22-11-2018 19:21]

• 1063865
  • Niet online
De huidge PO gaat weg.
Echter deed diegene veel meer dan de taken die bij het zijn van PO horen (trainingen/manuals maken/etc.).

Het is maar een dev team van 5 man en een scrum master. Niet bijzonder veel. De software is belangrijk, echter stabiel en de roadmap is vrij duidelijk.
Eindbeslissingen liggen bij de PO. Besteding budget, team indeling en leden etc. ook.

[Voor 13% gewijzigd door 1063865 op 22-11-2018 19:27]

• Nitai
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 22:06

Nitai

Feels good man

Heb je ook training gehad als PO want het is geen projectmanagement? Zo ja dan zou jij het beste kunnen beoordelen hoe serieus agile/scrum is geadopteerd en hoe groot je backlog is en welke verwachtingen er zijn van je team.

Vinnu#2173 | Thats all folks!

• 1063865
  • Niet online
Nitai schreef op donderdag 22 november 2018 @ 19:33:
Heb je ook training gehad als PO want het is geen projectmanagement? Zo ja dan zou jij het beste kunnen beoordelen hoe serieus agile/scrum is geadopteerd en hoe groot je backlog is en welke verwachtingen er zijn van je team.
Training nog niet. Zou wel ondereel zijn van.
De backlog is redelijk groot momenteel.

Verwachtingen zijn wel duidelijk (en realistisch).

• Metaalhoofd
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 09-06 12:41
Iamhere schreef op donderdag 22 november 2018 @ 19:26:
De huidge PO gaat weg.
Echter deed diegene veel meer dan de taken die bij het zijn van PO horen (trainingen/manuals maken/etc.).

Het is maar een dev team van 5 man en een scrum master. Niet bijzonder veel. De software is belangrijk, echter stabiel en de roadmap is vrij duidelijk.
Eindbeslissingen liggen bij de PO. Besteding budget, team indeling en leden etc. ook.
Een scrum team moet ook niet groter zijn dan dat. Op mijn huidig project is project owner anders fulltime time bezig om dingen voor ons uit te zoeken (komt nl ook een hoop wetgeving bij kijken en een ingewikkelde keten)

Star Citizen Referral Code

• BFmango
  • Registratie: december 2005
  • Nu online
Edit: foutje

[Voor 97% gewijzigd door BFmango op 22-11-2018 19:52]

• Transportman
  • Registratie: juli 2016
  • Nu online
Het hangt echt van de taken van de product owner af binnen jouw bedrijf en voor dat stuk software. Bij de klant waar ik nu werk en de software waar ik nu mee werk, heeft de product owner meer een overlegrol met andere teams om afspraken te maken hoeveel capaciteit er beschikbaar is en het aftekenen op releases (waarbij het advies van het team 99 vd 100 keer blind gevolgd wordt), maar ligt prioritering meer bij een paar mensen binnen het team. Dit kan ook omdat ons tempo in principe hoger ligt dan de teams waar we verder mee te maken hebben en onze software puur technisch is, waardoor we eigenlijk ook meer de andere teams moeten volgen.

Maar een deeltijdrol product owner vraagt wel goede afspraken. Staat de software volledig los van wat je als Sales Consultant doet, of zijn keuzes in de ene rol direct van invloed op de andere rol? Wat als het product ownerschap toch meer tijd kost, zijn daar afspraken over? En kan je makkelijk nee zeggen in je huidige rol? Want "mijn overige taken worden door mijn collega's opgevangen" klinkt nogal vrijblijvend, en voor je het weet zit je nog steeds je volledige huidige rol uit te voeren, en ook nog eens als besluiten als product owner te nemen.

• 1063865
  • Niet online
Ik doe de consultancy over hetzelfde stuk software.
Tevens het project management voor de klantimplementaties van dat stuk software.

Dus ik ben er al zeer intensief mee bezig.

Dank voor alle input.

Zien jullie een extra stuk salaris nog als fair?

[Voor 17% gewijzigd door 1063865 op 22-11-2018 20:20]

• Napo
  • Registratie: augustus 2006
  • Niet online

Napo

[Oo[:::|:::]oO]

Iamhere schreef op donderdag 22 november 2018 @ 20:19:

Waarom zou jij dat als "fair" zien?

• FreezeXJ
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 11-06 14:50

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Ik heb geen idee wat een sales consultant precies verdient, maar PO zie ik ongeveer gelijk aan senior dev, maar het is wel een drukke baan. Je bepaalt prioriteiten, en zet een praktische koers uit. De technische kant is niet aan jou, maar je krijgt wel heel veel functionele vragen. Tenzij je echt het product en de planning ervan al kent gaat dat snel meer dan 1.5 dagen kosten.

Vooral: PO moet heel veel beschikbaar zijn, ik heb slechte ervaringen met onbereikbare POs, juist als je vastzit is dit de persoon die de knoop moet doorhakken, anders gaat iedereen zelf maar wat prutsen. Stukje authoriteit dus, en dat moet je hebben. Mensen moeten juist naar de PO met vragen, en je moet snel een helder antwoord kunnen geven.

Few weapons in the arsenal of freedom are more useful than the power to compel a government to disclose the evidence on which it seeks to forfeit the liberty of its citizens - Learned Hand

• Tarkin
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 20:20
Iamhere schreef op donderdag 22 november 2018 @ 18:54:
Momenteel ben ik in dienst als Sales Consultant.
Nu hebben ze me gevraagd of ik de taken van een product owner van een stuk belangrijke software op me wil nemen.

Dit zou +~ 1.5 dag per week bedrag waardoor mijn overige taken deels zullen worden opgevangen door collega's.

Hoe kijken jullie tegen zo'n deelfunctie aan?
Wat vinden jullie een faire extra vergoeding?
In principe is een Product owner rol een full time job. Het feit dat ze zeggen dat het ong 1.5dag werk per week is zegt ook al genoeg :)
De huidge PO gaat weg.

Klinkt als we gaan agile doen, maar het werk voor het komende jaar is al volledig uitgeschreven en geroadmapped.

[Voor 32% gewijzigd door Tarkin op 23-11-2018 08:20]

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Tarkin schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 08:17:
[...]

In principe is een Product owner rol een full time job. Het feit dat ze zeggen dat het ong 1.5dag werk per week is zegt ook al genoeg :)
Dat is compleet afhankelijk van de omstandigheden. Ik heb product owners gezien die maar een dag of 2 bezig waren terwijl ik ook product owners heb gezien die eerder richting de 50 uur per week gaan. Daar is niet eenduidig wat over te zeggen.
Klinkt als we gaan agile doen, maar het werk voor het komende jaar is al volledig uitgeschreven en geroadmapped.
Dat hoeft niet verkeerd te zijn. Je kan prima agile werken terwijl je in hoofdlijnen weet wat je ongeveer in een jaar tijd wilt gaan realiseren.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• com2,1ghz
  • Registratie: oktober 2004
  • Nu online
Dit hoor je wel vaker. PO gaat weg, echter is het inwerken van een nieuwe PO nogal een taak. Toevallig heb jij de kennis in huis van het product en vonden ze jou daarvoor geschikt voor. Ze willen je erin luizen met 1.5 dag aan " PO werk".

Iets als een parttime PO bestaat niet. Hooguit een proxy PO die semi developer is. Of een fulltime PO die op meerdere projecten zit. Externe consultants als PO doen dit wel eens.
Als men een impediment moet melden, dan moet daar dezelfde dag actie voor ondernomen.

Ik weet niet of je nog klant contact hebt maar die gaat ook niet wachten op een reactie. De PO moet altijd bereikbaar zijn.

In die 1.5 dag, wat ga je eigelijk allemaal doen? Stories voorbereiden? Refinements? Retro's? Planning? Demo? Kortom, dit gaat je never nooit lukken in 1.5 dag.

Of ze nemen 1.5 dag letterlijk met 36 uur :+

• Tarkin
Tsurany schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 08:29:
[...]

Dat is compleet afhankelijk van de omstandigheden. Ik heb product owners gezien die maar een dag of 2 bezig waren terwijl ik ook product owners heb gezien die eerder richting de 50 uur per week gaan. Daar is niet eenduidig wat over te zeggen.
dat kan, de ervaring is meestal als je je job als PO volledig doet, dat het dan een full time taak is. Maar dat hangt af van wat het bedrijf ziet als de taken van de PO meestal.
[...]
Dat hoeft niet verkeerd te zijn. Je kan prima agile werken terwijl je in hoofdlijnen weet wat je ongeveer in een jaar tijd wilt gaan realiseren.
klopt volledig als je over de hoofdlijnen praat. Mijn gevoel echter hier is dat alles al geroadmapped is en in detail geanalyseerd is en dat ze nu al weten wat ze binnen 6 maand gaan opleveren. Dat zijn voor mij twee verschillende zaken.

• Hydra
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 16:28
Iamhere schreef op donderdag 22 november 2018 @ 18:54:
Hoe zou dit ingedeeld zijn? Het is wel belangrijk dat de PO bij de dagelijkse standups en de andere scrum meetings is. Je kunt dus niet alleen Ma en Di PO zijn.
Catch22 schreef op donderdag 22 november 2018 @ 18:59:
Als product owner moet je vaak, zo niet altijd, bereikbaar zijn imo.
Nee man. De PO in een scrum team is gewoon de vertegenwoordiger van de klant 'stem' in het team die vanuit klantperspectief prio's aangeeft. Die is echt niet meer of minder bereikbaar (binnen werktijden) dan de rest van het team. Da's echt flauwekul. Als je hier dergelijke ervaringen mee hebt is dat meer een bedrijfscultuur dingetje dan een PO dingetje.
com2,1ghz schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 08:39:
Iets als een parttime PO bestaat niet.
Dat is veel te generaliserend. Dat ligt nogal aan de complexiteit van het totale product, hoeveel teams daaraan werken, en de grootte van de teams. Als het een simpel product is waaraan een enkel team werkt, is het relatief weinig werk. Het lastige aan PO rollen is juist vaak de afstemming met andere PO's en de business.

[Voor 47% gewijzigd door Hydra op 23-11-2018 10:02]

https://niels.nu

• Catch22
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 22:46
Hydra schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 09:58:
[...]

Hoe zou dit ingedeeld zijn? Het is wel belangrijk dat de PO bij de dagelijkse standups en de andere scrum meetings is. Je kunt dus niet alleen Ma en Di PO zijn.

[...]

Nee man. De PO in een scrum team is gewoon de vertegenwoordiger van de klant 'stem' in het team die vanuit klantperspectief prio's aangeeft. Die is echt niet meer of minder bereikbaar (binnen werktijden) dan de rest van het team. Da's echt flauwekul. Als je hier dergelijke ervaringen mee hebt is dat meer een bedrijfscultuur dingetje dan een PO dingetje.
Ik bedoel meer dat als jij maandag en vrijdag bereikbaar bent in die rol, dat het wel eens lastig kan zijn als er toch vragen komen. Die kan je gedurende de week wel beantwoorden, maar dan gaat het je serieus tijd kosten.

But if I offended you | Good | 'Cause I still don't give a f*ck
Hou eens op met die auto-analogieen mensen
AMD Ryzen 2700x - Asus 3090 TUF OC - 32Gb Corsair Vengeance RGB Pro - Aoc 27" 1440p 144hz - Samsung g9 49" 32:9

• Hydra
Catch22 schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 10:02:
Ik bedoel meer dat als jij maandag en vrijdag bereikbaar bent in die rol, dat het wel eens lastig kan zijn als er toch vragen komen. Die kan je gedurende de week wel beantwoorden, maar dan gaat het je serieus tijd kosten.
Ah so. Ik ben het niet met je oneens, maar da's ook een kwestie van de senioriteit van het team en de complexiteit van de software. Over het algemeen ben ik gewend dat we na de refinements en planning gewoon met de stories aan de slag kunnen en tussendoor de PO niet zo vaak nodig hebben. Maar als je die refinements niet goed doet, dan kan het idd zo zijn dat je steeds naar je PO moet. Maar da's vooral een kwestie van maturity, niet zozeer een eigenschap van de rol.

• Tarkin
Hydra schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 10:04:
[...]

Ah so. Ik ben het niet met je oneens, maar da's ook een kwestie van de senioriteit van het team en de complexiteit van de software. Over het algemeen ben ik gewend dat we na de refinements en planning gewoon met de stories aan de slag kunnen en tussendoor de PO niet zo vaak nodig hebben. Maar als je die refinements niet goed doet, dan kan het idd zo zijn dat je steeds naar je PO moet. Maar da's vooral een kwestie van maturity, niet zozeer een eigenschap van de rol.
Maar tijdens die refinements en andere sessies is het wel belangrijk dat hij er is. Als het team er niet uitkomt over een visie/idee dan is het uiteindelijk aan de PO om te beslissen welke richting het product zal uitgaan. Daar kan je dan eens of oneens mee zijn maar op dat moment heeft de PO alle argumenten gehoord en heeft hij de beslissing gemaakt en moet het team dit wel volgen. Conflict is goed in planning en refinement meetings, maar oeverloos blijven discussieren is dat niet. Net daarom dat je één iemand moet hebben die die beslissing kan en mag nemen => PO.

Verder vind ik het wel handig dat de PO bij de daily scrum is maar voor mij is dat geen must. Op voorwaarde dat de refinements en planning goed gedaan worden is de daily scrum vooral voor de developers om te overleggen wat er moet gebeuren, geen statusmeeting voor de PO.

• timonnl
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 11-06 22:48
Ik doe de consultancy over hetzelfde stuk software.
Tevens het project management voor de klantimplementaties van dat stuk software.

Dus ik ben er al zeer intensief mee bezig.
Het lijkt er op alsof jezelf al een heel erg belangrijke stakeholder bent voor dit project en hier dus al een groot belang in hebt. Een voordeel is dat je al kennis van het systeem en de wensen van gebrukers hebt. Maar een nadeel is wel dat jij zelf (wellicht onbewust) ook meteen bevooroordeeld bent.
Als product owner ben jij nu eenmaal de persoon die de prioritering bepaald en dus wat er welke sprint wordt opgepakt. Ik kan me voorstellen dat het lastig is om dit te doen als jij hier zelf ook de voor- of nadelen van zult ontvangen.
Dit hoeft geen probleem te zijn (dit is natuurlijk erg afhankelijk van de organisatie en het ontwikkelteam), maar wel een belangrijk aandachtspunt.

Anderhalve dag in de week lijkt mij overigens wel heel erg weinig als je de rol goed wilt op pakken. Dit ben je al bijna kwijt aan de standaard rituelen en heb je maar heel weinig tijd over voor de refinement van je backlog en user stories. Maar ook dit is weer afhankelijk van de organisatie, het stuk software en het ontwikkelteam.

De belangrijkste vraag is IMHO overigens of jij als PO ook daadwerkelijk het mandaad krijgt om beslissingen te nemen en knopen door te hakken. Of dat jij na iedere beslissing nog overruled kan worden door een manager die ook een mening heeft of invloed uit moet kunnen blijven oefenen.
Als dit laatste het geval is, dan ben je eigenslijk geen PO en zou het antwoord heel duidelijk "Nee" moeten zijn.

• Hydra
Tarkin schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 11:33:
Maar tijdens die refinements en andere sessies is het wel belangrijk dat hij er is.
Daar is 'ie onmisbaar :) Zie ook m'n eerste reactie ;)

• Zebby
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 16:12
Het is moeilijk in te schatten of je een extra vergoeding verdient zonder te weten wat je nu verdient. Een PO kan een functie zijn met veel verantwoordelijkheid, of meer iemand met kennis van het product die voor de klant de prioriteiten mag aangeven (en meer niet). Training e.d. liggen als het goed is bij de scrum master.

In eerste instantie zeg ik nee - ik zou een extra vergoeding niet verwachten, tenzij het echt een stap omhoog is in verantwoordelijkheid t.o.v. je huidige functie dan wel dat je salaris nog in "junior" vlak ligt.

• Snuurtje
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 11-06 11:39
Catch22 schreef op donderdag 22 november 2018 @ 18:59:
Als product owner moet je vaak, zo niet altijd, bereikbaar zijn imo. Ik zou het niet doen. Zou als teamlid ook niet staan springen om iemand van sales als product owner te zien. Maar dat is een andere discussie
Precies dit, wij hebben nu ook een PO die te weinig beschikbaar is. Levert in ons geval meer werkdruk op op mensen die wel veel van de software / business weten maar geen PO zijn. Ongewenst.

• DragonChaser
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 15-04 09:31
Ik sluit me aan bij het "niet doen" kamp, tevens vind ik product owner iets als ondernemen "je bent het of je bent het niet". Zijn echt hele specifieke personen die dit A: goed doen en B: het leuk vinden.

• dvdbosch
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 19:15
PO van een “stuk software” worden...hmmm er valt nog wat werk te verzetten :-)

Dennis

• iamcj
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 14:09

Hiermee wordt je teamleider en budgetverantwoordelijk. Daar hoort zeker een hoger salaris bij. Ik zou het dan ook omdraaien. Je wordt teamleider/PO en gaat er sales bij doen. Een deel van de tijd is een PO kwijt met het begrijpen van de klant en het verzamelen van nieuwe input. Dat gaat in je Sales Rol vanzelf en lijkt me dan ook een haalbare combi. Wat je mist is de kennis en kunde van de PO, dat is ook gewoon een vak wat je zult moeten leren. Dat gaat je zeker tijd kosten in het begin. 3 dagen PO + 2 dagen sales, lijkt me een haalbare kaart. Drie keer scrum per week is wel het bare minimum.

Het is echt wel goed als een PO een dag buiten zit in plaats vanuit zijn veilige kantoor van alles probeert te bedenken.

• Hahn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 21:30
Hydra schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 14:47:
[...]

Daar is 'ie onmisbaar :) Zie ook m'n eerste reactie ;)
Of de PO bij een refinement moet zijn, daar verschillen de meningen nogal over, ook afhankelijk van hoe je refinement eruit ziet.

Bij ons proberen we bijvoorbeeld refinements zo goed mogelijk voor te bereiden, zodat je uiteindelijk tijdens een refinement (hopelijk) alleen maar hoeft in te schatten hoeveel punten het kost. En daar hoeft een PO, in ieder geval bij ons, niet bij te zijn.

The devil is in the details.

• Tarkin
Hahn schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 00:32:
[...]

Of de PO bij een refinement moet zijn, daar verschillen de meningen nogal over, ook afhankelijk van hoe je refinement eruit ziet.

Bij ons proberen we bijvoorbeeld refinements zo goed mogelijk voor te bereiden, zodat je uiteindelijk tijdens een refinement (hopelijk) alleen maar hoeft in te schatten hoeveel punten het kost. En daar hoeft een PO, in ieder geval bij ons, niet bij te zijn.
Maar dan doe je de refinement voor de refinement. Jullie gebruiken jullie "refinement" dan enkel voor in te schatten en dan is het geen refinement meer maar een inschattingssessie. Kan samen.

Een van de problemen met Scrum. Iedereen heeft sprints en refinements maar iedereen bedoelt er iets anders mee. Als je dan met de Scrum guide afkomt dan zeggen ze ineens dat het maar regels zijn die los te volgen zijn. Alsof je bij voetbal ook ineens de regels zomaar verandert..

• Croga
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 18:14

Croga

The Unreasonable Man

Tarkin schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 09:12:
Een van de problemen met Scrum. Iedereen heeft sprints en refinements maar iedereen bedoelt er iets anders mee. Als je dan met de Scrum guide afkomt dan zeggen ze ineens dat het maar regels zijn die los te volgen zijn. Alsof je bij voetbal ook ineens de regels zomaar verandert..
Één van de mooiste dingen van Scrum is dat iedereen sprints, refinement, daily scrum aanpast zodat het past bij degenen die het moeten uitvoeren. En dat is maar goed ook aangezien de wereld veel te complex is voor een one-size-fits-none aanpak.

Bij voetbal zijn twee teams tegen elkaar aan het strijden. Die strijd moet voldoen aan een set regels. Bij Scrum is één team aan het proberen hetgene te doen wat het beste voor hun werkt. Dan moeten de regels dus per definitie flexibel zijn.

In XP hebben we er zelfs een regel voor: http://www.extremeprogramming.org/rules/fixit.html

As for @TS ; Product Owner is een full time baan. Niet meer en niet minder. Dat kun je niet anderhalve dag per week doen. Als Sales Consultant zit je wel redelijk in een rol om PO te worden; de stem van de klant is in ieder geval goed vertegenwoordigt. Maar realiseer je ook dat er veel meer bij komt kijken. Laat je dus vooral goed opleiden! (en dan bedoel ik niet ergens een PSPO1 training gaan volgen, dan bedoel ik een keer echt een diepgaande training, mischien ook nog wel wat extra tijd in ruimen met je Scrum Master of, als die niet heel ervaren is, met een coach)
De Product Owner rol is zonder enige twijfel de lastigste rol in de Scrum guide.

• Hydra
Hahn schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 00:32:

Niet perse elke refinement; da's een beetje aan het team. Maar hij moet wel, IMHO, voor elke refinement beschikbaar zijn.

In m'n vorige project hadden we per sprint 3 refinement momenten. Eentje hoog-over, eentje in-depth en een om het samen te brengen naar planbare stories. Die in-depth was de PO meestal niet bij. Maar het kwam regelmatig voor dat we toch nog even iets moesten overleggen met de PO. Die refinement deden we ook design en duurden zo lang als het nodig was. Voor simpele zaken kon dat erg kort zijn, maar heb ook wel eens samen met een andere back-ender 3 uur samengezeten.

[Voor 9% gewijzigd door Hydra op 24-11-2018 10:59]

• Hahn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 21:30
Tarkin schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 09:12:
[...]

Maar dan doe je de refinement voor de refinement. Jullie gebruiken jullie "refinement" dan enkel voor in te schatten en dan is het geen refinement meer maar een inschattingssessie. Kan samen.

Dat is niet per se een probleem, dat is juist het hele idee achter 'Agile'. Dat je doet wat voor jouw team het beste werkt en dus varieert.

Die vergelijking met voetbal gaat dan ook volledig mank, want het zijn geen regels, het zijn richtlijnen om je te helpen ;)

The devil is in the details.

• jeanj
  • Registratie: augustus 2002
  • Niet online

jeanj

kijk eerst hoe de wind waait

Wat doe je als sales consultant? Zit je op kantoor of ben je naar de klant, en hoe lang ben je dan weg?
Wat is de sprint lengte, kan je niet eens met de po mee lopen? Schrijft de huidige po uren en kan je daaruit halen hoeveel hij er echt aan kwijt is.

Ik heb zelf eens meerdere rollen vervuld, en het gaat een keer wringen en dan moet je keuzes maken. En is altijd een slechte, dus ik ben er niet zo voor, tenzij je je andere job kan minder on demand.

Everything is better with Bluetooth

• Transportman
  • Registratie: juli 2016
  • Nu online
jeanj schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 13:44:
Ik heb zelf eens meerdere rollen vervuld, en het gaat een keer wringen en dan moet je keuzes maken. En is altijd een slechte, dus ik ben er niet zo voor, tenzij je je andere job kan minder on demand.
Ik denk dat in dit geval die schoen nog meer gaat wringen, omdat zijn rol als sales consultant en PO over hetzelfde stuk software gaat zijn. Dat gaat geheid scheve gezichten opleveren. Prioriteert hij zaken waar hij als sales consultant wat aan heeft, zullen andere teams altijd de vraag stellen of dat niet is omdat het in zijn straatje past, prioriteert hij andere zaken waar klanten niets aan hebben en moeten die klanten dus langer wachten, krijgt hij van klanten weer de vraag waarom hun feature niet geïmplementeerd is.

• Tarkin
Hahn schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 11:23:
[...]

Dat is niet per se een probleem, dat is juist het hele idee achter 'Agile'. Dat je doet wat voor jouw team het beste werkt en dus varieert.

Die vergelijking met voetbal gaat dan ook volledig mank, want het zijn geen regels, het zijn richtlijnen om je te helpen ;)
Rol van PO is een onderdeel van het Scrum framework. Niet van de Agile mindset. Het kan (en zal wel Agile zijn maar dat zijn 2 verschillende zaken).

Ik kan het niet direct terugvinden maar Scrum wordt (of op zijn minst was vroeger) wel degelijk aangekondigd als een game met bepaalde rules. Net zoals een teamsport.

De lol is dat iedereen zegt dat ze Scrum doen maar dat er heel weinig teams de regels volgen. Je hoeft helemaal geen Scrum te doen om Agile te zijn en als je besluit om er zelf iets van te gebruiken maar niet het hele framework noem het dan iets anders. Net zoals je niet gaat zeggen dat je voetbalt en tijdens het spel de bal vastneemt en rondloopt omdat het gemakkelijker is. Leuk maar niet dezelfde sport.

Ik zie het zelfs liever gebeuren dat teams zeggen we doen iets (zonder dat het een naam heeft) maar wel Agile zijn en value opleveren naar hun klant(en) dan het zoveelste team dat trots roept dat ze Agile zijn want ze doen Scrum (met hun Daily Scrum van 1uur en sprints van 3 maanden en voor de rest niets)
/Rant

• GoldenSample
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Tarkin schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 08:17:
[...]

[...]

Ah kijk de typische watervale methode en de human remains onderaan de voedselketen mogen het 'scrummy/agilify-en'. Ik zou er voor bedanken alleen al voor die reden, dat eindigt vaak in het worden van een loopjongen die de commando's van boven er door moet drukken maar wel verwacht wordt alle voordelen van een agile way of working te leveren.

Daarnaast met de rest van het 'niet doen kamp'. Ik zou het echt alleen doen als opstapje naar wat anders.

• CH4OS
  • Registratie: april 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Als je er geen of weinig kaas van hebt gegeten, lijkt het mij verstandiger om daar later pas iets mee te gaan doen. Als je al besluit het te gaan doen, zou ik eerst vragen of ze jou dan eerst een cursus kunnen geven hiervoor, zodat je al een beetje up to steam bent.
GoldenSample schreef op donderdag 29 november 2018 @ 11:36:
Ah kijk de typische watervale methode en de human remains onderaan de voedselketen mogen het 'scrummy/agilify-en'. Ik zou er voor bedanken alleen al voor die reden, dat eindigt vaak in het worden van een loopjongen die de commando's van boven er door moet drukken maar wel verwacht wordt alle voordelen van een agile way of working te leveren.

Daarnaast met de rest van het 'niet doen kamp'. Ik zou het echt alleen doen als opstapje naar wat anders.
Wellicht offtopic, maar ik ben zéér benieuwd waarom een PO een loopjongen zou zijn voor het management die zijn of haar zin van bovenaf doordrukt? Een beetje PO heeft namelijk gewoon overleggen, welke kant ze op willen met de (web)applicatie(s).

De PO vertaald dan die wensen naar de applicatie en zorgt dat alles met de juiste prioriteit opgepakt wordt door het development team). Uiteraard is hij ook het aanspreekpunt voor het development team bij (functionele) vragen, maar een PO is niet per definitie het 'wensen door druk loopjongentje' zoals jij dat nu schetst. Als je op zo'n manier werkt, werk je zeker niet agile of op basis van SCRUM.

[Voor 59% gewijzigd door CH4OS op 29-11-2018 19:05]

[ Steam ][ Diablo ][ CptChaos#2957 ]

• GoldenSample
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

CH4OS schreef op donderdag 29 november 2018 @ 18:57:
[...]
Als je er geen of weinig kaas van hebt gegeten, lijkt het mij verstandiger om daar later pas iets mee te gaan doen. Als je al besluit het te gaan doen, zou ik eerst vragen of ze jou dan eerst een cursus kunnen geven hiervoor, zodat je al een beetje up to steam bent.
[...]
Wellicht offtopic, maar ik ben zéér benieuwd waarom een PO een loopjongen zou zijn voor het management die zijn of haar zin van bovenaf doordrukt? Een beetje PO heeft namelijk gewoon overleggen, welke kant ze op willen met de (web)applicatie(s).

De PO vertaald dan die wensen naar de applicatie en zorgt dat alles met de juiste prioriteit opgepakt wordt door het development team). Uiteraard is hij ook het aanspreekpunt voor het development team bij (functionele) vragen, maar een PO is niet per definitie het 'wensen door druk loopjongentje' zoals jij dat nu schetst. Als je op zo'n manier werkt, werk je zeker niet agile of op basis van SCRUM.
We zijn het eens. Wat ik bedoelde te zeggen is; PO is meer dan 'een vaststaand setje requirements door een devteam drukken'. Als TS nu al zegt dat 'de backlog al duidelijk is en aangeeft wat binnen de komende 6 maanden opgeleverd moet gaan Worden' dan is dat in mijn ervaring 9 v/d 10 keer helemaal geen Agile Scrum werk omgeving. Meestal is dat dan gewoon een waterval omgeving met wat hippe woorden.

• 1063865
  • Niet online
Ik heb besloten om het niet te gaan doen.

Mede door informatie die jullie me hebben gegeven en de gesprekken die ik op het werk heb gevoerd gaven me niet die antwoorden die ik graag zou willen horen.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True