Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

SSD upgrade laptop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MR.Harok
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 22:16
Mijn vraag
Ik merk dat mijn SSD in mijn laptop nogal 'traag is' 200-300 mb lees en schrijf. Nu heb ik de mogelijkheid om een SSD 'gratis' te krijgen (ik hoef er niet voor te betalen). Dit mag een SSD zijn tussen de 60 en 120 euro.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik heb de volgende laptop: https://tweakers.net/pric...0vd-e4392t/specificaties/

Hier staat dat mijn laptop een msata aansluiting heeft maar volgens mij klopt dit niet. De laptop is bij CoolBlue aangeschaft: https://www.coolblue.nl/p...ok-pro-n580vd-e4392t.html

Dit is een afbeelding van mijn opgeschroefde laptop:
https://ibb.co/dx3c9q

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Nu zit ik te kijken naar de volgende upgrades alleen weet ik niet welke comptibel is met mijn laptop:Help me out, please :D

Beste antwoord (via MR.Harok op 22-11-2018 18:42)

• Renault
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 17:33
Ik zou voorlopig eens even helemaal niets doen, behalve kijken waarom je SSD zo traag is.
Op de foto lijkt het een M2 format SSD te zijn. De vraag is alleen of het een SATA of NVME type is.

Wat ik in jouw geval eerst zou doen:
1. (Installatie:) Apparaatbeheer nakijken of alle devices zijn ingeschakeld en goed draaien (dus geen rode kruisjes en geen gele uitroeptekens!.
2. (Softwarematige aansturing:) de gratis benchmark AS-SSD installeren en draaien: zet dat plaatje maar eens hier neer, dan kunnen we vertellen of dat er goed uit ziet.
3. (Defecten opsporen:) de Smart parameters van je SSD uitlezen en die hier neerzetten.
Dat kan je allemaal binnen 30 minuten doen.

Wellicht blijkt daaruit dat er alleen ergens een driver ontbreekt of zo.
Dat kan je doen met Crystaldiskinfo (dus met "info", niet met "mark"!): de volledige tabel uitlezen en hier als plaatje neerzetten, dus geen enkele test draaien!

[Voor 3% gewijzigd door Renault op 22-11-2018 17:21]

Alle reacties

• Nirrilith
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 21-06 09:22
een snelle zoekactie via google laat mij zien dat alleen de 3e schijf die je linkt een optie is.
Ik kon zo snel geen M2 slot ontdekken.

Battle.net ID: Nirrilith#2845

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Renault
Ik zou voorlopig eens even helemaal niets doen, behalve kijken waarom je SSD zo traag is.
Op de foto lijkt het een M2 format SSD te zijn. De vraag is alleen of het een SATA of NVME type is.

Wat ik in jouw geval eerst zou doen:
1. (Installatie:) Apparaatbeheer nakijken of alle devices zijn ingeschakeld en goed draaien (dus geen rode kruisjes en geen gele uitroeptekens!.
2. (Softwarematige aansturing:) de gratis benchmark AS-SSD installeren en draaien: zet dat plaatje maar eens hier neer, dan kunnen we vertellen of dat er goed uit ziet.
3. (Defecten opsporen:) de Smart parameters van je SSD uitlezen en die hier neerzetten.
Dat kan je allemaal binnen 30 minuten doen.

Wellicht blijkt daaruit dat er alleen ergens een driver ontbreekt of zo.
Dat kan je doen met Crystaldiskinfo (dus met "info", niet met "mark"!): de volledige tabel uitlezen en hier als plaatje neerzetten, dus geen enkele test draaien!

[Voor 3% gewijzigd door Renault op 22-11-2018 17:21]

• MR.Harok
Hoi @Renault, Dank voor je uitgebreide uitleg en instructie. ik heb stap 1 en 2 uitgevoerd: https://ibb.co/b0VGLV. lees en schrijf snelheid zijn nu iets hoger. Het is blijkbaar een micron 1100. even snel opgezocht en hij zou theoretisch 550/500 moeten kunnen halen.

ik ga nu aan de slag my crystaldisk info

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 16-06 14:01

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

(jarig!)
Theoretisch en praktisch zijn snelheden die je nooit moet vergelijken.

Lees de reviews van de 970 Evo maar eens; zodra het geen synthetische benchmark is, haalt dat ding ineens nog maar de helft bij, bijvoorbeeld, gaming of Photoshop.

Upgraden is vrij zinloos, vind ik. Heb 2 vergelijkbare laptops (chipset) en SATA-disks erin; veel hoger dan 460MB/s burst kom ik niet.

Allicht kan je eens bedenken om Windows eens kaal te installeren; de kant & klare meuk van HP, Dell, etc zorgt regelmatig voor een "tragere" ervaring.

Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• MR.Harok
Dit is crystaldiskinfo: https://ibb.co/b9gbnA

Lijkt er allemaal goed uit te zien. maar toch blijft de laptop trager aanvoelen.

@MAX3400 Dat heb ik al gedaan, maar blijft trager aanvoelen dan voorheen

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 16-06 14:01

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

(jarig!)
MR.Harok schreef op donderdag 22 november 2018 @ 18:46:

@MAX3400 Dat heb ik al gedaan, maar blijft trager aanvoelen dan voorheen
Wat is "trager"? De waarden van je meting zijn bijna hetzelfde als van enkele reviews. Alleen je 4K-64 waarde blijft wat achter. Als je regelmatig 4K-64 operaties uitvoert, dan had je geen SATA SSD moeten kopen in de laptop.

Het zal me allemaal niks verbazen als je Indexing aan hebt staan, dynamic pagefile, hibernation, Cortana en overige zaken die ik allemaal uitzet / weghaal van mijn machines.

/Edit: https://www.notebookcheck...ptop-Review.257952.0.html geeft exact dezelfde waarden als jou meting. Het is dus combi chipset en (zeer) trage SSD.

[Voor 14% gewijzigd door MAX3400 op 22-11-2018 18:57]

Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Renault
- Cristaldiskinfo laat zien dat er niets mis is met je SSD, ook geen communicatiefouten met je moederbord (C7=0).
- AS-SSD laat (linksboven, groen gemarkeerd) zien dat AHCI correct functioneert en daaronder dat de 4K alignment goed is gelukt.
Ook laat het zien dat je SSD aardig presteert in jouw hardware (moederbord), al valt de totaalscore wat tegen. Dat laatste kan komen door een trage SSD (wat hierboven wordt gezegd), maar in mijn eigen ervaring wordt dat veel vaker veroorzaakt door oude c.q. niet optimale implementatie van AHCI i.c.m. verkeerde drivers en/of een wat trager moederbord.

Maar: ook met deze prestaties moet je laptop (heel) snel aanvoelen.
Mijn eerste vraag zou zijn of je wel genoeg intern geheugen hebt (passend bij je Windows versie) en of daar de juiste Windows, drivers en applicaties op staan (voor alledrie: 32 of 64 bits, passen bij je hardware).
Om dat na te gaan kijk je bij Windwos 10 bij "Instellingen/Info" of je een 64 bits processor hebt en of daar ook een 64 bits Windows op wordt gebruikt. Daarna controleer je de rest.
Wat je als controle in elk geval kan doen (in Windows 10) is met de rechter muisknop op Start CMD als administrator uitvoeren en in dat venster "sfc/scannow" uitvoeren (zonder aanhalingstekens): Windows repareert dan zijn systeembestanden vanuit de opgeslagen bestanden.

Terugkijkend zie ik dat je een ASUS laptop hebt.
Nou heb ik in mijn omgeving vaker ASUS laptops meegemaakt die traag werden: die leefden helemaal op van een volledig nieuwe Windows versie (van internet/Microsoft gedownload) zonder al die ASUS hulpprogramma's. Dat kost je niet eens een nieuwe Windows 10 licentie (gewoon het licentievenster skippen, dan komt het goed).

Ik zou dan wel vooraf even kijken of jouw laptop bij ASUS.com driver-ondersteuning heeft voor Windows 10. Zo ja: herinstallatie is vrij risicoloos na het maken van een goede databackup.
Zo nee: voor de camera en het geluid kan het zijn dat je de overeenkomstige 32/64 bit driver uit Windows 7 moet installeren om ze werkend te krijgen (let dan op het hardwareID in Apparaatbeheer), maar dat staat allemaal op internet beschreven. En een goede databackup is vanzelfsprekend.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True