• appelflap1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07:37
Hallo Teakers,

Ik heb een 0 urencontract van een half jaar. In de cao staat dat je met een 0 urencontract na 6 maanden recht hebt op het gemiddeld aantal uren dat je in die 6 maanden gewerkt hebt. Nu is mijn vraag stel het 0 urencontract wordt verlengt met een half jaar (weer 0 uren) heb ik dan recht op het gemiddeld aantal uren dat ik gewerkt heb in het eerste half jaar, dus het vorige contract?

Ik heb gegoogeld en de cao gelezen maar ik kon hier geen duidelijk antwoord voor vinden en ik gok dat er vast meer tweakers hier ervaring mee hebben. Ergens ga ik er vanuit dat je er geen recht op hebt omdat het een nieuw contract is maar ik wil het toch even horen van iemand die het weet.

Mijn dank is groot.

Groeten,
Ap

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-07 19:35
Het aantal contracten maakt niet uit. Ze vormen samen een arbeidsrelatie en het recht na 6 maanden is van toepassing.

• bernard038
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:37
Ik denk dat je hier wel wat aan hebt:
https://www.allesoverhr.n...ncontract-mag-wel-en-mag/

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-07 13:19

Mx. Alba

hen/die/zij

In de praktijk bestaat een 0-uren-contract sowieso alleen op papier zelfs als het niet in de CAO zou staan dat je recht op een bepaald aantal uren hebt bij een tweede contract. Mocht het namelijk tot een rechtszaak komen, dan zal de rechter een 0-uren-contract namelijk vrijwel bij definitie interpreteren als een contract voor het gemiddeld aantal uren dat je in de praktijk hebt gewerkt. Dus stel dat je een 0-uren-contract hebt, je hebt altijd gemiddel 20 uur gewerkt, maar opeens word je niet meer ingeroosterd, dan zal de rechter dat contract dat je had interpreteren als een contract voor 20 uur en van daaruit verder redeneren.

Kan je een linkje posten naar het artikel van de CAO in kwestie? Want daar zal natuurlijk "alles" vanaf hangen. Maar dus, zelfs als je nu weer een 0-uren-contract tekent, zal dat in de praktijk door een rechter geïterpreteerd worden als een contract voor het aantal uren dat je gebruikelijk word ingeroosterd als het ooit tot een rechtszaak zou komen.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Dat heet het "rechtsvermoeden van arbeidsomvang". Maar het staat ook al in de CAO. Na een half jaar heb je recht op een bepaalde omvang. Of dat half jaar nu in 1, 2 of 3 aansluitende contracten is gediend, mag geen verschil maken.

• appelflap1992
Allereerst bedankt voor de snelle reacties.
Dat had ik ook gevonden maar geeft geen uitsluitsel over een 2de halfjaarcontract.
Mx. Alba schreef op donderdag 22 november 2018 @ 15:57:
Kan je een linkje posten naar het artikel van de CAO in kwestie? Want daar zal natuurlijk "alles" vanaf hangen. Maar dus, zelfs als je nu weer een 0-uren-contract tekent, zal dat in de praktijk door een rechter geïterpreteerd worden als een contract voor het aantal uren dat je gebruikelijk word ingeroosterd als het ooit tot een rechtszaak zou komen.
https://www.fnv.nl/site/a...bedrijf-cao_2016-2019.pdf
Dit is de link naar de CAO.

De vraag is eigenlijk: werk je volgens de wet al een half jaar bij het bedrijf als je het 2de halfjaarcontract ingaat.
t_captain schreef op donderdag 22 november 2018 @ 16:21:
Dat heet het "rechtsvermoeden van arbeidsomvang". Maar het staat ook al in de CAO. Na een half jaar heb je recht op een bepaalde omvang. Of dat half jaar nu in 1, 2 of 3 aansluitende contracten is gediend, mag geen verschil maken.
U zegt dus dat het niet uitmaakt dat er een nieuw contract getekend wordt. Kunt u dit onderbouwen met wetgeving of iets dergelijks?

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-07 13:19

Mx. Alba

hen/die/zij

Ik heb er eens doorheen gescrolld maar ik zie daarin zo snel niets over nulurencontracten of vernieuwing van tijdelijke contracten?

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Over welke sector gaat het? Ben je direct in dienst bij je werk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bernard038
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:37
appelflap1992 schreef op donderdag 22 november 2018 @ 16:25:
U zegt dus dat het niet uitmaakt dat er een nieuw contract getekend wordt. Kunt u dit onderbouwen met wetgeving of iets dergelijks?
Tuurlijk kunnen we dat! Zie: https://www.arbeidsrechte...ereenkomst-van-rechtswege

Misschien is dit niét heel duidelijk, er ontstaat een keten van arbeidsovereenkomsten, die als een dienstverband worden gezien.

PS: als het goed is, weet je werkgever dit..
Succes!

[ Voor 18% gewijzigd door bernard038 op 22-11-2018 16:40 ]

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
appelflap1992 schreef op donderdag 22 november 2018 @ 16:25:

[...]

De CAO refereert niet aan contracten, maar aan dienstjaren. Dienstjaren kunnen over meerdere contracten worden opgebouwd, dat heet "opvolgend werkgeverschap". Het is heel gangbaar dat mensen eerst op een tijdelijk contract werken (in sommige sectoren nog een 2e, 3e tijdelijk contract) en dan op een vast contract. De dinestjaren tellen in al die gevallen gewoon door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• appelflap1992
Oke ik weet genoeg. Iedereen bedankt voor de reacties. _/-\o_
Pagina: 1