Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Sterke aannames in ZiggoVodafone-5Gb/s-artikel

Pagina: 1
Acties:

• Bacchus
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 16:25
nieuws: VodafoneZiggo brengt in 2020 5Gbit/s-kabelinternet met docsis 3.1 uit...
@Koekiemonsterr

"In de praktijk zullen de snelheden lager liggen, omdat de capaciteit vanuit de wijkcentrale met de gehele wijk of in ieder geval een deel daarvan moeten worden gedeeld. Coax is een gedeelte kabel, waardoor iemand met een 5Gbit/s-abonnement die snelheid door piekmomenten en de netwerksegmenten in de praktijk niet zal halen."
Dit is een beetje stemmingmakerij. Je maakt de aannames dat ZiggoVodafone 5 Gb/s-abo's gaat verkopen, dat meerdere van de abonnees met het hoogste abo in hetzelfde segment tegelijk hun best gaan doen hun pijp te vullen en dat concurrenten een effectief lagere overboeking verkopen. In de reacties kan dit best, in het artikel hoort dit m.i. niet.

• MsG
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 13:10

MsG

Forumzwerver

Het valt me al langere tijd op dat Tweakers dingen altijd zo negatief mogelijk moet neerzetten in artikelen. Ik weet niet of dat tegenwoordig onder 'kritisch' wordt beschouwd? Maar dan heb ik toch een iets andere definitie.

nieuws: Google begint met aanbieden Duplex voor restaurantreserveringen in VS
Bovendien werkt het voor veel horecagelegenheden niet en is de dienst beperkt tot Pixel-telefoons.
Ik ga het wat meer bijhouden, want tot nu toe kom ik alleen even op dit artikel. Zijn er meer die dit opvalt?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Koekiemonsterr
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 16:42

Koekiemonsterr

Redacteur

I am so huuungry!

Tja, als kritische, puur ter nuance bedoelde kanttekeningen al als 'stemmingmakerij' worden beschouwd....

Wat betreft die quote uit het Ziggo-artikel. Wellicht had ik het iets duidelijker/beter moeten opschrijven en ik heb die '5Gbit/s' eruit gehaald, want dat leidt kennelijk af en is niet zo relevant voor het voorbeeld. Prima. Maar het lijkt me verder vrij duidelijk dat ik daar enkel probeer om duidelijk te maken dat coax een gedeelde kabel is, en er dus capaciteit gedeeld moeten, waardoor je niet zomaar even de officiële snelheden haalt. Dat is een nuance die er gewoon bij moet; als ik dat niet doe en lezers steeds het idee geef dat je straks in de praktijk effectief 5Gbit/s haalt, dan krijg ik ook weer commentaar hier, van waarom ik niet erbij vertel dat het iets ingewikkelder zit. En dat commentaar zou dan ook terecht zijn. Kwestie van volledigheid.

Die quote uit het Google Duplex-artikel is min of meer hetzelfde wat mij betreft; wat is daar mis mee? Misschien vind je de woordkeuze 'bovendien' iets te negatief overkomen, maar ook die zin is puur een uiteenzetting die duidelijk maakt welke beperkingen het heeft. Waarom zou je dat niet mogen noemen? Als je dit soort beperkingen niet als nuance in een verhaal brengt, ben je in feite precies datgene aan het verkondigden dat de pr-figuren graag zouden zien. Kortom een grote goed-nieuwsshow. Dat lijkt me toch ook niet de bedoeling.

• MsG
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 13:10

MsG

Forumzwerver

Als je dit soort beperkingen niet als nuance in een verhaal brengt, ben je in feite precies datgene aan het verkondigden dat de pr-figuren graag zouden zien. Kortom een grote goed-nieuwsshow. Dat lijkt me toch ook niet de bedoeling.
Dat wordt altijd gauw naar het andere uiterste getrokken om het argument te staven. Mijnsinziens kan de stemming van een artikel losstaan van of er relativering in zit, want uiteraard is nuance goed. Maar heden ten dage lijkt het populair te zijn om je veel op het negatieve of nog niet goed werkende te storten. Ik mis soms juist een beetje een visionaire blik in dat soort artikelen over iets conceptueels, onder het mom van "als we het positief brengen ziet men het als PR" wordt een artikel vaak beperkt tot feitelijkheden + de beperkingen noemen, maar iets over potentiële mogelijkheden met een blik in de toekomst lees ik maar zelden.

Het valt een beetje samen met het steevast doodverklaren van technieken in kinderstadium, wat uiterst populair lijkt te zijn onder de leden hier. Terwijl dan steevast de techniek beter wordt en wèl doorbreekt, en de Tweaker ontgoocheld in verbazing kijkt hoe iets wèl een succes aan het worden is. VR, 3D, QR-code, dit zie je bij nagenoeg elke techniek waar over bericht wordt terugkeren.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Bacchus
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 16:25
Natuurlijk deel je capaciteit met de buren maar zolang je niet rechtstreeks van hen download is niet de capaciteit van de koperkabel de beperkende factor maar de ook gedeelde uplink vanaf de centrale. Ik noem het stemmingmakerij omdat dit soort nuance nooit bij FtTH- of xDSL-artikelen gemaakt wordt.

• sdk1985
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 17:31
Het huidige netwerk van Ziggo, dat gebruikmaakt van de docsis 3.0-standaard, komt wat de snelheden voor consumenten betreft niet verder dan 400Mbit/s down en 40Mbit/s up. De genoemden down- en uploadsnelheid van 5Gbit/s en 1Gbit/s respectievelijk, zijn theoretische snelheden. In de praktijk zullen de snelheden lager liggen, omdat de capaciteit vanuit de wijkcentrale met de gehele wijk of in ieder geval een deel daarvan moeten worden gedeeld. Coax is een gedeelte kabel, waardoor iemand met een gigabit-abonnement de theoretisch maximale snelheid door piekmomenten en de netwerksegmenten in de praktijk niet zal halen.
Jeetje! Krijg hier een beetje dezelfde kriebels van als wanneer ik een item op het NOS journaal voorbij zie komen waarbij duidelijk wordt wat ik daarvan zou moeten vinden. Hou het aub bij de feiten.

Wat betreft die feiten. Enkele maanden geleden hebben we het hier ook al over gehad. Toen heb ik bronnen naar Cisco documentatie gelinked waar uit blijkt dat die capaciteit in de wijkcentrale vele malen hoger ligt dan in de redenaties steeds wordt gesteld en bovendien met aparatuur is uit te breiden. Dat is voor 3.1 niet anders... Er is technisch totaal geen enkele reden om aan te nemen dat de beloofde snelheden niet kan worden behaald. Er wordt hier nu gesteld dat de docsis standaard per definitie de beloofde snelheden niet kan halen. Dat is echt onzin, het was nu juist het nadeel van xDSL waarbij de afstand tot de central een impact heeft.

Natuurlijk ga ik daarmee niet stellen dat overboeking niet bestaat. Overboeking is essentieel onderdeel om de dienstverlening betaalbaar te houden. Vroeger werd dat bij xDSL netjes vermeld, bij demon (bbned) was dat bijvoorbeeld 20 op 1. Wil je 1 op 1 internet dan kan dat, betaal je echter wel ineens 1500 euro per maand voor een zakelijke glasvezel verbinding van 1 gbit. Tegenwoordig heb je daar als consument eigenlijk geen inzicht meer in, verder ook niet erg zo lang je er geen last van hebt. Dat theoretische nadeel heeft echter betrekking op alle technieken; kabel, adsl, glasvezel, 4g, 5g, enz. Er zit altijd ergens een uplink met een bottleneck.

Lezers van dit nieuwsbericht worden nu fout ingelicht er wordt een fictief onderscheid aangehaald waarop vervolgens een doemscenario wordt gebaseerd. Dit doemscenario wordt voor waarheid bij een aankondiging voor 5 Gbit gezet. Los van dat hier pijnlijk duidelijk wordt dat de docsis techniek niet wordt begrepen hoort dit per definitie niet bij een nieuwsbericht.
Koekiemonsterr schreef op donderdag 22 november 2018 @ 13:15:

Wat betreft die quote uit het Ziggo-artikel. Wellicht had ik het iets duidelijker/beter moeten opschrijven en ik heb die '5Gbit/s' eruit gehaald, want dat leidt kennelijk af en is niet zo relevant voor het voorbeeld. Prima. Maar het lijkt me verder vrij duidelijk dat ik daar enkel probeer om duidelijk te maken dat coax een gedeelde kabel is, en er dus capaciteit gedeeld moeten, waardoor je niet zomaar even de officiële snelheden haalt. Dat is een nuance die er gewoon bij moet; als ik dat niet doe en lezers steeds het idee geef dat je straks in de praktijk effectief 5Gbit/s haalt, dan krijg ik ook weer commentaar hier, van waarom ik niet erbij vertel dat het iets ingewikkelder zit. En dat commentaar zou dan ook terecht zijn. Kwestie van volledigheid.
Wat is dit voor onzinnige redenatie? Natuurlijk is coax een gedeelde kabel. Jij denkt dat je de capaciteit van een zendmast niet deelt? Of de apparatuur in street cabinet en bijbehorende centrale in xDSL niet? Bij elke bestaande internet techniek is sprake van gedeelde capaciteit. Dat betekent niet dat je de daaruit de conclusie kunt trekken dat je de 'officiële snelheden' niet kunt halen.

Kijk aub eens naar de ontwikkeling van Docsis 3.0 (2006). Deze is gespecificeerd op 1.2 Gbit/s bij 200 Mbit/s. Het lijkt erop dat jij er van overtuigd bent dat die 1200 Mbit dan door de hele wijk gedeeld zou worden. Dat is niet hoe de techniek werkt, het gaat daar om maximale snelheden per CM (cable modem) en niet van het netwerk in geheel. Dus waar Docsis 3.1 nu 10 Gbit/s bij 1 Gbit/s specificeert betreft het daar ook niet de totale capaciteit van het netwerk. Die ligt, afhankelijk van de configuratie, veel hoger. Dus net als dat je nu prima 400 Mbit kunt halen, kun je straks ook prima 5 Gbit halen...

Natuurlijk is enige nuance daarbij op zijn plaats. In de basis is kabelnetwerk zelf is vrijwel volledig verglaasd en is met docsis 3.1 en zijn theoretische 10 Gbit het coax stukje ook geen probleem meer. Echter zoals altijd zal het jaren duren voor het hele 'internet' daar daadwerkelijk wat mee kan. Gros van de servers en vps diensten zitten nu op 1 Gbps per poort en dan kom je dus op het punt dat je in de praktijk die 5 Gbps alleen terug ziet op bepaalde servers bij speedtest.net.... Zal ongetwijfeld weer een decenia duren voor iedereen 'om' is. Maar dat is een hele redenatie dan zoals hierboven besproken, dat heeft niets met de opzet van DOCSIS te maken en alles met inertie van aan internet gerelateerde diensten. Wat van toepassing is op elke verbindingstechniek.

Netwerkcapaciteit maak ik mij niet zo zorgen om. Snelle verbindingen zijn in de praktijk juist uitermate gunstig voor je belasting. Ga maar eens na. Stel jij zit bij een seminar en je download via een 4G mast een bestand en dit duurt 100 seconde met 10 Mbit. Gedurende die periode houd je de verbinding open. Nu zijn er nog 99 mensen op die seminar en dus heb je voor 100 users dus 100* 10 = 1 Gbit nodig op de mast. Geef je diezelfde klant een pieksnelheid van 450 Mbit dan is diezelfde download in 2.22 seconde klaar. Gevolg is dat het aantal gelijktijdige verbindingen enorm afneemt en daardoor de beschikbare straalkracht (nadeeltje van mobiel) per verbinding enorm toeneemt. Verder zal de natuurlijke spreiding veel beter verlopen. Door die korte tijd is de kans dat die downloads exact tegelijk lopen veel kleiner. Het kan zo maar zijn dat in de praktijk er dan nog maar 1 of 2 concurrent users zijn.

Voor vast zijn de voordelen minder aanwezig, maar dat maakt het omgekeerde niet waar. Stel dat iedereen morgen 10 Gbit krijgt van Ziggo dan maakt dat hetgeen dat wordt gestreamed/gedownload niet groter. Daar gaan weer jaren overheen. Waar mogelijk zullen taken in dat geval wel eerder klaar zijn hetgeen via de beschreven logica weer een positief effect kan geven; lager aantal concurrent users en betere spreiding.

Overigens zal de uitrol van docsis 3.1 ongetwijfeld gefaseerd gebeuren. Documentatie genoeg te vinden voor wie zoekt:

Docsis 3.1 is een heel veelbelovende technologie die zich kan meeten met fiber to the home en een zeer grote bedrijging voor xDSL vormt.

[Voor 59% gewijzigd door sdk1985 op 22-11-2018 16:07]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• sdk1985
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 17:31
Dit is dus precies het ongewenste effect:
Volgens Ziggo bieden ze straks 1 Gbs aan. Volgens Tweakers ligt dat nogal wat genuanceerder
'Tweakers' is nu een bron van deze statement geworden. Terwijl 'tweakers' zelf geen bron wil (en kan) aanleveren om deze pessimistische voorspelling te onderbouwen.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True