Upgrade CPU in €1500 Game PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Nehpla
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-07 16:41
Ik zoek een?
CPU. Ik heb in 2016 een gamepc gekocht op advies van dit forum (zie lijstje onderaan). Ik ben hier over het algemeen erg tevreden mee, maar ik merk dat ik tegen wat problemen aanloop die ik na wat googlen aan mijn CPU kan wijten. Ook zie ik in mijn taakbeheer mijn processor vaak op 100% staan terwijl ik mijn pc op dat moment dat niet heel intensief gebruik. Games zoals Cities Skylines en GTA V draaien soms met moeite. FPS wordt lager en ik moet sommige games op lagere settings spelen dan naar mijn mening mogelijk zou moeten zijn. Ik weet dat Cities Skylines erg CPU intensief is maar ik loop al tegen problemen aan als mijn stad nog relatief klein is. Als deze erg groot is, is het bijna onmogelijk om over de map te scrollen. Ook heb ik vaak haperingen in mijn gehele systeem als ik Netflix kijk (via Google Chrome) of een video met Gom Player. Vandaar de behoefte aan een nieuwe CPU.

Wat is je budget?
Ik geen maximaal bedrag; hoe goedkoper hoe beter. Ik neem aan dat ik in ongeveer dezelfde prijsklasse zit als in 2016, dus 200-400 euro.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, het enige wat belangrijk is, is dat de nieuwe CPU aan te sluiten is in mijn huidige systeem.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600 Boxed€ 235,95€ 235,95
1Asus H170 PRO GAMING€ 141,-€ 141,-
1MSI GeForce GTX 1070 GAMING X 8G€ 439,50€ 439,50
1WD Blue WD20EZRZ, 2TB€ 60,99€ 60,99
1Fractal Design Define S€ 69,90€ 69,90
1TP-Link Archer T9E€ 55,90€ 55,90
1Asus MG279Q Zwart€ 515,90€ 515,90
1Arctic Freezer i32€ 39,91€ 39,91
1Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16€ 0,-€ 0,-
1Corsair RM550x Zwart€ 89,50€ 89,50
1Crucial MX300 2,5" 525GB€ 114,97€ 114,97
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.763,52

Ik heb zelf al een beetje rondgekeken hier op het forum en in de Best Buy Guides. Daaruit bleek dat vooral de AMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed wordt aangeraden. Ook zag ik de AMD Ryzen 5 2600X Wraith Boxed voorbij komen. Kunnen deze aangesloten worden in mijn systeem (aangezien ik nu Intel heb) en zijn dit eventueel goede opties?

Verder ben ik van plan de CPU zelf te vervangen. Ik heb hier echter geen ervaring mee. Is het mogelijk om dit als leek zelf te doen of raden jullie aan dit door iemand met ervaring te laten doen?

Tenslotte; is er nog een ander onderdeel in mijn lijst dat eventueel vervangen kan worden door iets beters? Of is mijn CPU eigenlijk nog goed genoeg en zit de kern van mijn problemen ergens anders? Ik hoor het graag!

Alle reacties

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19:35
- Als je Ryzen koopt, moet je ook een nieuw moederbord kopen, voor Ryzen 2xxx heb je een B450 of een
X470 (AM4!) moederbord nodig (of een b350 of x370 met bios update!)

- En een nieuwe cpu koeler

- En het liefst wil je voor Ryzen ook sneller RAM (3000Mhz+)

Misschien moet je eerst proberen om een windows te herinstalleren? geen idee of dat je probleem oplost, voor de zekerheid ook een virusscanner draaien? (Norton of malwarebytes?)

[ Voor 22% gewijzigd door iCore op 22-11-2018 12:09 ]

Don't let perfect be the enemy of good.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09:33
Eerlijk gezegd zie ik niet in waarom je deze CPU nu al zou willen upgraden. Het is een vrij recente, behoorlijk capabele CPU en ik kan me niet voorstellen dat je veel baat gaat hebben van een één of twee generaties nieuwere.

Je zou 'm natuurlijk om kunnen ruilen voor een compatible i7, maar Intel CPU's zijn op dit moment extreem duur... echt een handige koop zou dat (zeker op dit moment) niet zijn.

Andere optie is zoals iCore aangeeft je hele systeem vervangen... maar dan zit je niet meer in de 200-400 euro prijsklasse.

De haperingen die je ervaart bij het kijken van netflix lijken me eerder een configuratie fout. Deze CPU moet dat echt met 3 vingers in de neus kunnen.

• Nehpla
iCore schreef op donderdag 22 november 2018 @ 12:08:
Misschien moet je eerst proberen om een windows te herinstalleren? geen idee of dat je probleem oplost, voor de zekerheid ook een virusscanner draaien? (Norton of malwarebytes?)
Windows herinstalleren heb ik nog niet gedaan, maar ik heb wel een hele berg aan programma's scans laten uitvoeren. Het gaat hier dan onder andere om Malwarebytes. Dat heeft zeker wel geholpen maar het probleem blijft wel bestaan.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19:45
mcDavid schreef op donderdag 22 november 2018 @ 12:18:
Eerlijk gezegd zie ik niet in waarom je deze CPU nu al zou willen upgraden. Het is een vrij recente, behoorlijk capabele CPU en ik kan me niet voorstellen dat je veel baat gaat hebben van een één of twee generaties nieuwere.

Je zou 'm natuurlijk om kunnen ruilen voor een compatible i7, maar Intel CPU's zijn op dit moment extreem duur... echt een handige koop zou dat (zeker op dit moment) niet zijn.

Andere optie is zoals iCore aangeeft je hele systeem vervangen... maar dan zit je niet meer in de 200-400 euro prijsklasse.

De haperingen die je ervaart bij het kijken van netflix lijken me eerder een configuratie fout. Deze CPU moet dat echt met 3 vingers in de neus kunnen.
City off skylines is erg cpu intensief en GTA ook.
TS hij hgeeft zelf al aan dat die games niet goed draaien.

Echter Ts,heb je al eens MSI afterburner gebruikt om te kijken wat de bottleneck eventueel is,ik gok inderdaad de cpu ook,maar dan is het duidelijk.

En kijk is met Taskmanager, inderdaad welk precies het systeem zo traag maakt.
Trage reactie van het systeem ,terwijl je zelf niks intensief doet met de pc ,is niet normaal

[ Voor 7% gewijzigd door freaky35 op 22-11-2018 12:25 ]

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19:35
Misschien heb je veel bloatware? op de achtergrond draaien? kijk ook is bij
Taakbeheer --> Opstarten --> en schakel dan de programma's uit die niet uit zich zelf hoeven optestarten, kan ook al veel schelen

Don't let perfect be the enemy of good.

• Nehpla
mcDavid schreef op donderdag 22 november 2018 @ 12:18:

Ik heb de pc destijds samengesteld met het doel om hem zeker 4 jaar samen te houden. Merk gewoon dat bepaalde games dus niet zo runnen als ik zou willen, zeker als je bedenkt dat dit de al wat oudere games zijn. Als ik echter de helft van mijn systeem zou moeten vervangen is het mij waarschijnlijk niet waard.

Betreffende je netflix punt; mee eens. Zo ongeveer alles wat ik erover gelezen hebt zegt dat het probleem of bij netflix ligt of ergens in mijn configuratie. Ik heb er al ontzettend veel aan gedaan maar heb het lek nog niet boven water.

• Nehpla
iCore schreef op donderdag 22 november 2018 @ 12:22:
Misschien heb je veel bloatware? op de achtergrond draaien? kijk ook is bij
Taakbeheer --> Opstarten --> en schakel dan de programma's uit die niet uit zich zelf hoeven optestarten, kan ook al veel schelen
Ik heb inderdaad in taakbeheer veel taken tegelijk openstaan (7 toepassingen en 51 achtergrondprocessen), maar bij het opstarten staan er 14 taken. Dit zijn naar mijn weten allemaal taken die automatisch gestart horen te worden. Verder staat er dan de laatste BIOS-tijd 11.8 seconden was, wat mij prima lijkt.

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Ik speel ook Cities Skylines, het draait prima op mijn Core i5 2500K@4GHz dus ik zie niet in waarom jij problemen zou moeten hebben?

Misschien is het handig om met programma's als CPU-Z en Speedfan even te kijken wat het systeem doet. Met de CPU-Z kun je kijken of het systeem onder belasting wel de volle kloksnelheden haalt, dat zou bij jou tussen de 3300 en 3900Mhz moeten zijn.
Met Speedfan kun je controleren of je processor niet te warm wordt waardoor deze zijn snelheid begrenst.

🖥️ | 🚗

• Nehpla
MadMarky schreef op donderdag 22 november 2018 @ 12:39:
Ik speel ook Cities Skylines, het draait prima op mijn Core i5 2500K@4GHz dus ik zie niet in waarom jij problemen zou moeten hebben?

Misschien is het handig om met programma's als CPU-Z en Speedfan even te kijken wat het systeem doet. Met de CPU-Z kun je kijken of het systeem onder belasting wel de volle kloksnelheden haalt, dat zou bij jou tussen de 3300 en 3900Mhz moeten zijn.
Met Speedfan kun je controleren of je processor niet te warm wordt waardoor deze zijn snelheid begrenst.
Ik hoop dat ik alles goed begrijp, maar in CPU-Z staat er blij corespeed een getal dat fluctueert tussen 3550 MHz en 3750 MHz, zowel ingame als niet ingame.

De temperatuur van de processor is ~80 graden ingame en 50-55 graden niet ingame.

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Je processor zou bij lage belasting moeten terugklokken naar waardes onder de 2000Mhz, dus dat betekent in ieder geval dat je buiten je games om processen hebt draaien die je CPU flink belasten. Kijk nog eens goed rond in taakbeheer want ik denk dat daar je probleem zit.

Verder is een temperatuur van 80 graden flink hoog. Kijk eens of je koeler niet vol stof zit, of je wel voldoende airflow in je kast hebt en of de koeler wel goed gemonteerd zit. Een temperatuur van ~65°C is een stuk normaler als maximum.

🖥️ | 🚗

• freaky35
rhcp1994 schreef op donderdag 22 november 2018 @ 12:52:
[...]

Ik hoop dat ik alles goed begrijp, maar in CPU-Z staat er blij corespeed een getal dat fluctueert tussen 3550 MHz en 3750 MHz, zowel ingame als niet ingame.

De temperatuur van de processor is ~80 graden ingame en 50-55 graden niet ingame.
80c is echt te warm voor deze cpu.

welke koeler gebruik ?
Check zeker de koeling checken op stof en of deze goed vast zit
Eventueel ook de koelpasta vervangen .

Deze cpu mag maximaal 71c worden op de IHS, daar zit je nu toch ver boven.
Dus voordat je gaat gamen, zou ik eerst de koeling in orde maken.

https://ark.intel.com/pro...-6M-Cache-up-to-3-90-GHz-

[ Voor 21% gewijzigd door freaky35 op 22-11-2018 13:17 ]

• Nehpla
MadMarky schreef op donderdag 22 november 2018 @ 13:00:
Je processor zou bij lage belasting moeten terugklokken naar waardes onder de 2000Mhz, dus dat betekent in ieder geval dat je buiten je games om processen hebt draaien die je CPU flink belasten. Kijk nog eens goed rond in taakbeheer want ik denk dat daar je probleem zit.

Verder is een temperatuur van 80 graden flink hoog. Kijk eens of je koeler niet vol stof zit, of je wel voldoende airflow in je kast hebt en of de koeler wel goed gemonteerd zit. Een temperatuur van ~65°C is een stuk normaler als maximum.
freaky35 schreef op donderdag 22 november 2018 @ 13:10:
[...]

80c is echt te warm voor deze cpu.

welke koeler gebruik ?
Check zeker de koeling checken op stof en of deze goed vast zit
Eventueel ook de koelpasta vervangen .

Deze cpu mag maximaal 71c worden op de IHS, daar zit je nu toch ver boven.
Dus voordat je gaat gamen, zou ik eerst de koeling in orde maken.

https://ark.intel.com/pro...-6M-Cache-up-to-3-90-GHz-
Ik heb volledig de plank misgeslagen. De temperaturen die ik zojuist noemde waren van mijn GPU, niet mijn CPU. Mijn excusues 8)7 Ik ben wel even aan de slag gegaan met mijn stofzuiger en een busje perslucht. Er kwam toch weer meer stof af dan gedacht. Daarna nog even alle test doorlopen en nu wel de juiste statistiekjes gelezen; CPU is 30-35 graden niet ingame en 40-45 graden ingame. Qua prestaties ingame is er echter niet echt een vooruitgang, het valt me zelfs op dan mn CPU maar 40-45% wordt gebruikt ingame terwijl mijn GPU rond de 90% zit.

En om even terug te komen op MadMarky; mijn CPU blijft rond de 3600 MHz staan als ik niet ingame ben. In mijn taakbeheer wordt deze maar 15% belast en dat is nu voornamelijk omdat er meerdere tabbladen google chrome open staan, wat ik normaal niet doe tijdens het gamen.

[ Voor 7% gewijzigd door Nehpla op 22-11-2018 13:42 ]

• freaky35
Stofzuiger, voor de volgende keer zeker niet doen,statische stroom, van het mondstuk of de buis, dit kan computer componenten zeker beschadigen.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Daar lopen al genoeg discussies over hier op het forum, zelfde geldt voor het busje perslucht. Iets met vocht wat dan kan ontstaan en zo in combinatie met stroom... ;) Lijkt me niet handig om voor beiden wederom een discussie te starten.

[ Voor 6% gewijzigd door CH4OS op 22-11-2018 13:44 ]

• Nehpla
freaky35 schreef op donderdag 22 november 2018 @ 13:42:
Stofzuiger, voor de volgende keer zeker niet doen,statische stroom, van het mondstuk of de buis, dit kan computer componenten zeker beschadigen.
Ik heb hem ook niet in de kast gestoken, heb hem gebruikt om de filters schoon te zuigen nadat ik ze uit de kast had gehaald en om de stof op te zuigen nadat het rondom de kast was neergedaald. Toch bedankt voor de waarschuwing!

• Nehpla
CH4OS schreef op donderdag 22 november 2018 @ 13:44:
Daar lopen al genoeg discussies over hier op het forum, zelfde geldt voor het busje perslucht. Iets met vocht wat dan kan ontstaan en zo in combinatie met stroom... ;) Lijkt me niet handig om voor beiden wederom een discussie te starten.
Ik was niet op de hoogte van een discussie hierover; wat wordt gezien als de beste manier om stof uit de kast te halen? Als perslucht en een stofzuiger geen optie zijn bedoel ik dan.

• freaky35
CH4OS schreef op donderdag 22 november 2018 @ 13:44:
Het grappige is dat je zelf nu de discussie start :)

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

rhcp1994 schreef op donderdag 22 november 2018 @ 13:46:
Ik was niet op de hoogte van een discussie hierover; wat wordt gezien als de beste manier om stof uit de kast te halen? Als perslucht en een stofzuiger geen optie zijn bedoel ik dan.
Het forum heeft een mooie search; zoeken naar 'schoonmaken PC'. Maar denk niet dat schoonmaken alleen het probleem oplost. Ook zou ik adviseren de PC digitaal schoon te maken, eventueel met een nieuwe installatie en dan nogmaals testen. Als de performance dan ook nog slecht is, weet je in elk geval zeker dat het niet komt door vervuiling in het OS en heb je dus meer gronden om te upgraden lijkt me.

[ Voor 29% gewijzigd door CH4OS op 22-11-2018 13:51 ]

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

80°C is ook vrij warm voor een GPU, maar niet uitzonderlijk warm. Wel heb je dan al het risico op terugklokken. De load van 90% is wel erg uitzonderlijk voor een GTX1070 dus daar zit eerder je probleem. Maar ook de heatsink hiervan eens goed schoon. Eventueel kun je met MSI Afterburner de snelheid van je GPU controleren om te zien of deze niet terugklokt door de warmte.
Of game je soms op een resolutie van 4K?

@freaky35 zolang je niet met de stofzuigermond over je moederbord heen butst is er weinig aan de hand, heb altijd nog met een stofzuiger en een kwastje PC's schoongemaakt.

🖥️ | 🚗

• freaky35
rhcp1994 schreef op donderdag 22 november 2018 @ 13:46:
[...]

Perslucht of zo'n spuitbusje kan je wel gebruiken, echter laat de pc oor de zekerheid drogen en haal deze van de stroom af als je gaat schoonmaken

Mocht er eventueel vocht uit het busje zijn gekomen,dan kan het geen kwaad

Houd ook de spuitbus recht als je deze gebruikt :)

on topic:

Raar dat het cpu verbruik zo laag blijft
Kijk eens voor de zekerheid of de RAM sticks in de juiste slots zitten,

RAM sticks draaienzeker weten in dual channel?

[ Voor 20% gewijzigd door freaky35 op 22-11-2018 13:54 ]

• Nehpla
MadMarky schreef op donderdag 22 november 2018 @ 13:49:
80°C is ook vrij warm voor een GPU, maar niet uitzonderlijk warm. Wel heb je dan al het risico op terugklokken. De load van 90% is wel erg uitzonderlijk voor een GTX1070 dus daar zit eerder je probleem. Maar ook de heatsink hiervan eens goed schoon. Eventueel kun je met MSI Afterburner de snelheid van je GPU controleren om te zien of deze niet terugklokt door de warmte.
Of game je soms op een resolutie van 4K?

@freaky35 zolang je niet met de stofzuigermond over je moederbord heen butst is er weinig aan de hand, heb altijd nog met een stofzuiger en een kwastje PC's schoongemaakt.
Ik heb mijn GPU nog nooit aangeraakt en dus ook niet schoongemaakt. Een snelle google zoekopdracht vertelde mij dat ik hem moet open schroeven om de heatsink schoon te maken. Klopt dit?

En ik game op 1440p, niet op 4K.

• freaky35
rhcp1994 schreef op donderdag 22 november 2018 @ 13:52:
[...]

Ik heb mijn GPU nog nooit aangeraakt en dus ook niet schoongemaakt. Een snelle google zoekopdracht vertelde mij dat ik hem moet open schroeven om de heatsink schoon te maken. Klopt dit?
Stof wegblazen met perslucht helpt al enorm ,houd wel de fans stil, fans kunnen kapot gaan als deze meedraaien.

Zeker als je de GPU nog nooit schoongemaakt hebt,dan zal er wel een beetje stof in zitten

• Nehpla
freaky35 schreef op donderdag 22 november 2018 @ 13:57:
[...]

Stof wegblazen met perslucht helpt al enorm ,houd wel de fans stil, fans kunnen kapot gaan als deze meedraaien.

Zeker als je de GPU nog nooit schoongemaakt hebt,dan zal er wel een beetje stof in zitten
Ik heb dit net gedaan. De temperatuur niet ingame is gedaald naar 45-50 graden, maar zodra ik ingame ga schiet hij weer naar de 80. Ook dit heeft verder niet voor een verbetering ingame gezorgd, fps blijft laag en zodra ik het spel laat runnen schieten de CPU en GPU naar 90%. Ook valt het me op dat de fans van de GPU pas aanschieten als ik het spel opstart. De temperatuur loopt dan terug naar 70-75 graden. Als ik geen game run gaan de fans dus ook niet aan en blijft de temperatuur rond de 50 graden.

[ Voor 15% gewijzigd door Nehpla op 22-11-2018 14:22 ]

Pagina: 1