Vraag

• banaan09
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 07-02-2019
Hallo allemaal,

Ik ben met een Wifi netwerk bezig in een woning. Ik heb internet van Ziggo en heb 3 TP Link EAP225 units bedraad aangesloten via een Netgear GS108 naar de router van Ziggo. Sinds kort heb ik de modem/router van Ziggo gewisseld voor een nieuwe (omdat ik blijkbaar nog een hele oude had).

Bij de wissel van het modem zijn de problemen begonnen. De EAP225 units zijn soms disconnected, maar het meest vreemde is dat wanneer deze goed functioneren ze ip adressen uitdelen in verschillende ranges. Zodra ik bijvoorbeeld verbind met het draadloze netwerk van de EAP's krijgt het ene apparaat uit de range 192.168.178.X een ip adres (dit is de range van het Ziggo modem). Wanneer ik een ander apparaat verbind krijgt deze een ip adres uit de range 192.168.192.X.

De apparaten uit de range 192.168.178.X doen het gewoon goed alleen de apparaten uit de range 192.168.192.X doen het niet. Ik heb de drie EAP's al een vast ip adres gegeven zodat dit het probleem niet kan zijn.

Ik moet er wel bij vermelden dat 1 EAP op de GS108 rechtstreeks is aangesloten. de andere twee EAP's staan ook op deze GS108 maar staan daarna weer op een GS105 switch. dit heeft altijd gewerkt dus lijkt mij ook het probleem niet.

Dus in het kort: waar komt die tweede ip range vandaan en kan dit de oorzaak zijn waardoor mij EAP's disconnected raken?

Ik hoor het graag van jullie en alvast bedankt voor het meedenken.

Beste antwoord (via banaan09 op 22-11-2018 17:27)

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-05 11:38
banaan09 schreef op donderdag 22 november 2018 @ 16:11:
Valkenier in principe een mooie oplossing alleen mijn mediabox geeft het ipadres in de reeks 192.168.178.X uit. Als ik de DHCP uitzet geeft hij het probleem dat er helemaal geen internet meer is. Voor de rest: ik ben nog niet in de gelegenheid om op locatie te kijken wat de gateway is op het 192.168.192.X.
Praat je nu over het modem (connectbox) of je mediabox (horizonbox)?
Connectbox geeft standaard 192.168.178 uit, Mediabox 192.168.192
Vandaar mijn opmerking. DHCP uit, bedoel ik als in uit op de mediabox, niet op je modem.

Maar misschien heb je geen media/horizonbox. Dan moet je ergens anders een DHCP server zoeken.

Alle reacties

• Mrk87
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:30
Je hebt een 2e DHCP server in je netwerk. Dit kan 1 van de EAP's zijn. Controleer dit dus in de settings en schakel deze functionaliteit uit.Kijk ook even hoe de EAP's hun eigen IP adres krijgen, of dit vast is of via DHCP. Dit adres moet ook in dezelfde range als het ziggo modem zijn.

[Voor 6% gewijzigd door Mrk87 op 22-11-2018 12:01]

• banaan09
Bedankt voor je reactie. Ik heb de EAP's een vast ip adres in de range van het Ziggo modem gegeven. Dus dat staat goed. De EAP's hebben geen eigen DHCP server en fungeren als Mesh wifisysteem. De enige DHCP lijkt mij dus het Ziggo modem. Zou niet weten wat er in het netwerk nog meer een DHCP server heeft.

• Mrk87
  • Laatst online: 10:30
Wellicht een switch? Je zou even kunnen kijken wat het gateway adres is als je ipconfig /all doet op het moment dat je een 192.168.192.x adres hebt.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:29
Wat je zegt is niet mogelijk.

De DHCP server van Ziggo geeft zoals je zegt ipadressen in de reesk 192.168.178.xxx uit dus die andere reeks worden door een andere DHCP server uitgegeven.
Die komen natuurlijk niet zomaar uit de lucht vallen.

Switches hebben geen DHCP server aan boord dus het zijn gegarandeerd die EAP's die hun DHCP server aan hebben staan.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• banaan09
Ben(V) Ik snap dat er ergens een tweede DHCP server moet zijn, maar de EAP's zijn access points die in principe alles vanaf het ziggo modem doorkrijgen toch? Heb je toevallig ervaring met de EAP's en waar ik de DHCP kan uitzetten van de EAP's?

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:59

lier

MikroTik nerd

Wat je kan doen:

Op een pc/laptop/telefoon die een DHCP reeks uit de andere range krijgt, browse naar het gateway IP adres dat je daar toegewezen krijgt.

@Ben(V) EAP's hebben geen ingebouwde DHCP server...

Eerst het probleem, dan de oplossing

• banaan09
Kan de modem van ziggo toevallig een tweede DHCP reeks aanspreken?

• HKLM_
  • Laatst online: 28-05 21:45
banaan09 schreef op donderdag 22 november 2018 @ 13:03:
Ben(V) Ik snap dat er ergens een tweede DHCP server moet zijn, maar de EAP's zijn access points die in principe alles vanaf het ziggo modem doorkrijgen toch? Heb je toevallig ervaring met de EAP's en waar ik de DHCP kan uitzetten van de EAP's?
In de web gui kijken of je daar een DHCP optie ziet.

👩‍🚀 -> Astronauts use Linux because you cant open Windows in space <- 🚀

• valkenier
@banaan09 De 192.168.192.x reeks is typisch de reeks die een mediabox uitdeelt als hij voor DHCP staat te spelen. Haal dus de mediabox uit je netwerk, of zet op zijn minst de DHCP op dat ding uit.

[Voor 3% gewijzigd door valkenier op 22-11-2018 16:05]

• banaan09
Valkenier in principe een mooie oplossing alleen mijn mediabox geeft het ipadres in de reeks 192.168.178.X uit. Als ik de DHCP uitzet geeft hij het probleem dat er helemaal geen internet meer is. Voor de rest: ik ben nog niet in de gelegenheid om op locatie te kijken wat de gateway is op het 192.168.192.X.

• BMW_Gizzmo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10:48
Je wifi van je mediabox UIT zetten..

• banaan09
BMW_Gizzmo schreef op donderdag 22 november 2018 @ 16:17:
Je wifi van je mediabox UIT zetten..
Ook al gedaan uiteraard.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:36

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Lees ik goed dat je je ziggo modem/router en je mediabox aangesloten hebt op hetzelfde netwerk? Ik vermoed dat daar je probleem zit. Waarschijnlijk zijn dat je twee dhcp servers.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• banaan09
Janoz schreef op donderdag 22 november 2018 @ 16:22:
[...]

Lees ik goed dat je je ziggo modem/router en je mediabox aangesloten hebt op hetzelfde netwerk? Ik vermoed dat daar je probleem zit. Waarschijnlijk zijn dat je twee dhcp servers.
Nee sorry voor de verwarring. Ik bedoel de connectbox. zo noemen ze dat nieuwe modem toch?

• BMW_Gizzmo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10:48
Je connectbox en je mediabox hebben beide een wifi mogelijkheid, staan ze echt beide uit. Je hebt in elk geval in je omgeving iets wat een 2e dhcp server draait...

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:39
Zelfde probleem ook gehad, zorg dat je horizon box geen utp verbinding heeft met je modem

Je horizon box hoef je (als het goed is) alleen via de coax aan te sluiten op het aop, ding krijgt een aparte interface via ziggo

[Voor 43% gewijzigd door shure-fan op 22-11-2018 17:14]

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• valkenier
Vandaar mijn opmerking. DHCP uit, bedoel ik als in uit op de mediabox, niet op je modem.

Maar misschien heb je geen media/horizonbox. Dan moet je ergens anders een DHCP server zoeken.

• banaan09
valkenier schreef op donderdag 22 november 2018 @ 17:20:
[...]

Waarschijnlijk staat per ongeluk de Mediabox aangesloten op hetzelfde netwerk. Dus daar lijkt het probleem zich voor te doen. Bedankt voor het meedenken ik ga dit proberen en als het niet helpt horen jullie mij later wel.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee