De Enterprise modelleren - waarmee?

Pagina: 1
Acties:

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:29

Wish

ingwell

Topicstarter
Mijn functie wordt Enterprise Architect genoemd. Heel kort door de bocht: de strategie van een organisatie proberen te (laten) realiseren. Dit houdt in dat ik naast heel veel praten, koffie drinken, ideeën genereren, plannen maken en deze probeer te laten uitvoeren, ik soms ook wel eens wat moet modelleren.

Dat modelleren is eigenlijk een mengsel van modellen zoals Archimate 3.0, BPMN en nog wat andere fraaie standaarden. Mij boeit het eigenlijk niet of het een standaard model is, maar de wens is wel dat vanuit de strategie (of andere, bijvoorbeeld externe, drivers) de doorvertaling te kunnen maken naar te veranderen processen, applicaties en uiteindelijk infrastructuur. En daarbij de impact van die verandering op het portfolio te kunnen laten zien (dus wat gaat de delta zijn ten opzichte van nu).

Hiervoor zijn verschillende tools in de markt beschikbaar, van commercieel tot open source. Denk daarbij aan mega; Sparksystems, Bizzdesign, Orbus, Bluedolpin maar ook Archi (open source en client based). En eentje waar ik net over struikelde: The Essential Project.

Op dit moment hebben we een Confluence omgeving waarbij we via (een voor mij) dramatisch ingewikkelde constructie met een Git viewpoints als plaatjes importeren vanuit Archi (de clientbased versie). Dit betekent dat onderhoud erg onhandig is en de kennis primair bij 1 persoon ligt. Daarnaast voldoet het puur generen van viewpoints zoals Archi dit doet, niet aan mijn minimale eisen. Ik ben dan eigenlijk continu naar de As-Is aan het kijken en dat bijhouden in plaats van bijvoorbeeld me beargumenteerd focussen op de To Be.

Wat is dan de vraag eigenlijk? Well...

Een daadwerkelijk SaaS omgeving (inclusief repository) die voor een relevante groep gebruikers (business en IT) toegankelijk is voor een redelijke prijs. Die redelijke prijs lijkt arbitrair, maar hou het op max €20K per jaar. Daarbij kan ik onderscheid maken tussen bewerkers (editors) en viewers (kan ik meteen de IT auditors toegang geven en ze succes wensen :) ).

Wat moet het functioneel kunnen:
Modelleren van de enterprise (zoals hierboven toegelicht in verschillende architectuurlagen: business, proces, informatie, applicatie en infra). Zowel As-Is als verschillende To-Be's (scenario denken). Hier delta's en roadmaps voor kunnen definiëren. IT- en Applicatieportfoliomanagement (wat doet het, wat kost het, wanneer moet het worden vervangen, lifecyclemanagement), business proces analyse, kostanalyse (niet alleen van bijvoorbeeld projectkosten, maar ook de kosten van running business (kosten infra, applicaties, licenties, outsourcingspartner). Bonus zou zijn als we ook projecten high over zouden kunnen managen die relaties hebben naar artefacts binnen de Enterprise (dus eigenlijk alles, proceswijziging of applicatieverandering).

Aanbieders zoals MEGA, Ado, Orbus, Bluedolphin komen hier wel voor een heel groot deel in de buurt, maar meestal voldoet of de oplossing niet helemaal (Bluedolphin) of zijn te duur (de eerste drie).

Wat zijn jullie ervaringen en welke heb ik over het hoofd gezien die eventueel voldoen aan mijn (financiële) requirements?

No drama