Toon posts:

Amazon.de BTW-vraag

Pagina: 1
Acties:

• goldmemberf1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-04 09:32
Hoi allen,

Ik snap ff niks van het volgende:

Voor een aantal cyber monday deals heb ik vandaag op Amazon.de geshopt. Dit voor mijn eigen bedrijfje.

Op de eerste bestelling is geen MwSt gerekend. Daar staat: 'Anzurechnende MwSt: 0 EU'

Op de tweede bestelling ging het om een deal van 200 voor 140,00. Echter zie ik nu dat er op de factuur een bedrag wordt genoemd van 239,99 minus 99,49 als 'Gutschein eingelöst'. Over BTW / MwSt wordt helemaal niets gemeld.

Mijn vraag is: wat word ik nu geacht te doen bij de 1e en 2e factuur richting belastingdienst? Het is namelijk mij niet duidelijk wat de eisen zijn, aangezien op de 2e factuur niets over BTW staat.

• Bartezzzb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:51
Waarschijnlijk is de BTW verlegd naar jou. Je berekent zelf de BTW over het factuur bedrag en trekt deze vervolgens ook weer af. Staat er ergens op de factuur innergemeinsfhafliche lieferung?

[Voor 64% gewijzigd door Bartezzzb op 21-11-2018 21:57]

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

Bartezzzb schreef op woensdag 21 november 2018 @ 21:56:
Waarschijnlijk is de BTW verlegd naar jou. Je berekent zelf de BTW over het factuur bedrag en trekt deze vervolgens ook weer af. Staat er ergens op de factuur innergemeinsfhafliche lieferung?
Maar dan zou dit wel op de factuur moeten staan

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

After Hours 'til Dawn

Dit past beter in het Shopping Forum, daarom schop ik het topic ook die kant op.

| After Hours | Dawn FM | After Life | Tweakers Discord |

• goldmemberf1
Staat er niet op...

Op factuur 1 staat:
Zwischensumme: EUR 168,06
Verpackung & Versand: EUR 3,49
-----
Gesamtsumme ohne MwSt.: EUR 171,55
Umsatzsteuer: EUR 0,00
-----
Summe: EUR 171,55
Gutschein eingelöst: -EUR 6,85
-----
Gesamtsumme für diese Lieferung: EUR 164,70
-----

Op factuur 2 staat helemaal niets over de BTW, alleen over de korting. Echter zie ik nu dat de aanbieder daarvan een Chinese partij is. O+ Ik wist niet dat dat ook kon op Amazon...stom. Moet ik straks dan ook nog invoerrechten gaan betalen?

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:54
@goldmemberf1 ja die kans zit er dik in.
En vergeet btw niet.

[Voor 20% gewijzigd door loki504 op 22-11-2018 13:18]

Loki Gaming Mmo pvp channel

• goldmemberf1
loki504 schreef op donderdag 22 november 2018 @ 13:17:
@goldmemberf1 ja die kans zit er dik in.
En vergeet btw niet.
Ik lees hier: Tot €22,- worden er geen invoerrechten en BTW gerekend, vanaf €22,- tot €150,- vrij van invoerrechten maar met BTW. Dus daar zou 'ie net onder vallen...Wel met BTW, maar dat moet ik maar ff uitzoeken hoe ik dat dan als ondernemer doe.

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Besteld bij Amazon.de?
En 'Versand durch Amazon"? Maar de verkoper is [doet er niet toe]?

Dan wordt het gewoon vanuit een Amazon warehouse (al dan niet in DE, FR, whatever) verstuurd en krijg jij het keurig geleverd, zoals afgesproken. Niks douanegedoe.

BTW: als je je Nederlandse BTW nummer invult bij je account gegevens op Amazon.de (= Umsatzsteuer-Identifikationsnummer(n)), dan wordt bij bestellingen die door "Verkauf durch Amazon" uitgevoerd worden, de Duitse MwSt in mindering gebracht.

Mooie Plaatjes   

• goldmemberf1
ehtweak schreef op donderdag 22 november 2018 @ 16:51:
Besteld bij Amazon.de?
En 'Versand durch Amazon"? Maar de verkoper is [doet er niet toe]?

Dan wordt het gewoon vanuit een Amazon warehouse (al dan niet in DE, FR, whatever) verstuurd en krijg jij het keurig geleverd, zoals afgesproken. Niks douanegedoe.

BTW: als je je Nederlandse BTW nummer invult bij je account gegevens op Amazon.de (= Umsatzsteuer-Identifikationsnummer(n)), dan wordt bij bestellingen die door "Verkauf durch Amazon" uitgevoerd worden, de Duitse MwSt in mindering gebracht.
Ik kan het zo even niet vinden. Ik lees hier wel (had de settings op engels staan):
Sold by: [Chinees bedrijf]
Fulfilled by Amazon

Het BTW nummer had ik al ingevuld, maar alleen op de 1e factuur van Amazon zelf is de BTW er dus afgehaald.

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Als ik als bedrijf bestel wordt soms de BTW correct verrekend. Er wordt flink aangerommeld met allerlei kortingen. Amazon krijgt het kennelijk niet voor elkaar BTW te verleggen over transportkosten. Een Duitse verkoper vertelde me dat.

Soms vraag ik een verkoper wel eens om BTW verleggen aan te zetten in hun seller account. Sommigen doen dat, anderen doen net alsof ze water zien branden of doen alsof ik een compleet andere supportvraag heb gesteld (vermoedelijk Chinezen die soms niet meer weten hoe ze hun eigen westerse naam moeten spellen).

Ik test altijd wat de normale prijs (zonder in te loggen) en daarna of de prijs daadwerkelijk zakt bij afrekenen. Daarvoor moet je wel het hele proces door tot de laatste stap. Erg onhandig.

Amazon heeft nu een business account met vage "voordelen". Dat resulteerde bij mij tot een totale reset van het account. Account bestaat nog, maar zonder historie, en ik moest alles opnieuw invoeren en het BTW nummer ook. Dus dat ga ik niet meer proberen.

Iemand anders tips over hoe een en ander aan de sellerskant werkt en hoe sellers kunnen instellen om zonder BTW te leveren?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• theMob
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09-03 22:50
Ik kocht vandaag een item op Amazon.de, voor het eerst, en was volkomen voorbereid, ingelezen, BTW nummer paraat. Ik dacht dat ik mijn BTW nummer op het laatst moest invoeren, maar de prijs werd al zonder BTW vermeld en er werd helemaal niet om mijn BTW nummer gevraagd. Ik had bij het account aanmaken wel aangegeven dat mijn account zakelijk is. De verkoper is Amazon zelf en op het 'besteloverzicht' staat dat het geen BTW factuur is. Ik zal in voorgaande gevallen nog eens op mijn account kijken of ik daar mijn BTW nummer kan invoeren.

Er is nu volgens mij niets aan de hand, omdat ik geen BTW betaald heb hoef ik die ook niet terug te vragen of op te geven of wat dan ook. Ik kan wel mijn aankoop opvoeren als bedrijfskosten.

Correct me if I'm wrong.

N.B. Je kan, in tegenstelling tot wat ze in de informatie beweren, tegenwoordig gewoon met iDeal betalen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MR.Harok
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13:29
Ah, ik ben dus niet de enige die hier tegenaan liep. Ben benieuwd naar wat juist is. Uiteindelijk de koop maar privé gedaan en privé opnamen uit het bedrijf gedaan om gaten in de administratie te voorkomen

• mrmrmr
  • Niet online
Ik koop regelmatig iets bij amazon.de, met een apart prive en zakelijk account. Het probleem met een prive aankoop is natuurlijk dat je de Duitse (of in ieder geval buitenlandse) BTW niet zomaar terug krijgt. Daar zijn tamelijk hoge drempels voor (400 euro per kwartaal). Je kunt in een account een geldig BTW nummer opvoeren zodat je zonder BTW kan bestellen. Dat klinkt gunstig, maar de praktijk is niet zo eenvoudig.

Als je een gewoon account hebt met gekoppeld BTW nummer, dat lijkt vooralsnog het beste. De prijzen worden tijdens het shoppen inclusief Duitse BTW getoond en dat wordt ook goed aangegeven. Bij bestellen gaat het anders. Vaak wordt aangegeven wordt dat de BTW 0 is. Dat klopt soms wel en soms niet. Daar ontstaan de problemen: sommige verkopers brengen de prijs inclusief BTW in rekening. amazon als verkoper doet het wel goed en haalt de BTW van de prijs af. Je moet dus per product zelf narekenen of inderdaad de BTW eraf is gehaald. Dat geeft amazon.de niet aan voor zover ik weet.

amazon.de maakt het nog moeilijker door transportkosten inclusief BTW te vermelden (informatie van een Duitse verkoper) en verkopers kunnen dat niet verrekenen. amazon.de deelt in mijn geval kortingen uit die dat ongeveer compenseren.

Ik heb het vermoeden dat achterliggende Chinese leveranciers sowieso geen BTW in rekening brengen of afdragen. Daar vang je dus bot als je BTW terugvraagt. De vraag lijken ze niet te begrijpen.

Het geheel verdient geen fraaiheidsprijs. Het is in ieder geval wel zaak alles zelf na te rekenen. Als je alsnog 19% extra kwijt bent kan het gunstiger zijn elders te bestellen, of per aanbieder na te gaan door het besteltraject steeds opnieuw te doorlopen per verkoper of ze wel of niet zonder de BTW aanbieden.

Als ik het me goed herinner krijgt je met het speciale zakelijke account dat ze zijn begonnen aan te bieden alle prijzen te zien als exclusief BTW, of ze nu wel of geen BTW bevatten. Dus dan weet je niet of je teveel betaald.

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12:43
Nope. Het is een intracommunautaire levering, ofwel een levering vanuit een EU land naar een EU land. Daarover wordt 0% BTW berekend.

Hello. Is it me you're looking for?

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Ik bestel bijna wekelijks (zakelijk) bij Amazon.de
Niet bij elk product staat een bedrag "beschikbaar" ex BTW. Dan wordt de BTW verlegd of gewoon doorbelast.
Bij de bestellingen waar ook een bedrag ex BTW bij staat, wordt nooit BTW geheven. (bij afrekenen)

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:27

SeatRider

Hips don't lie

iamerwin schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 10:06:
[...]

Nope. Het is een intracommunautaire levering, ofwel een levering vanuit een EU land naar een EU land. Daarover wordt 0% BTW berekend.
Innergemeinsfhafliche lieferung is natuurlijk gewoon Duits voor intracommunautaire levering. Dat is niet hetzelfde als BTW verleggen, dat doe je namelijk als Nederlandse bedrijven onderling. Overigens is een BTW nummer verplicht als je een intracommunautaire bestelling/levering doet, want je moet dit opgeven bij de belastingdienst.

Bron: ik doe veel zaken met Duitse bedrijven op die manier. Bij de BTW aangifte moet ik dan aangeven aan welke BTW nummers ik welke bedragen intracommunautair heb geleverd. En zij doen dat bij hun aangifte ook, en dat zal ongetwijfeld gecontroleerd worden.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bartezzzb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:51
SeatRider schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 10:12:
[...]

Dat is niet hetzelfde als BTW verleggen, dat doe je namelijk als Nederlandse bedrijven onderling.
Er bestaat zowel een binnenlandse als een buitenlandse verleggingsregeling. Bovenstaande constatering is dus maar half waar.

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:27

SeatRider

Hips don't lie

Bartezzzb schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 15:09:
[...]

Er bestaat zowel een binnenlandse als een buitenlandse verleggingsregeling. Bovenstaande constatering is dus maar half waar.
Technisch gezien heb je denk ik gelijk, maar buitenlands verleggen dat is dus een intracommunautaire levering :)

Nederlands is makkelijker als je denkt

• mrmrmr
  • Niet online
offtopic:
Het is beide, de BTW wordt verlegd (je moet de BTW afdragen aan de Belastingdienst, maar je mag het meteen weer terugvragen in dezelfde aangifte, netto nul), en de bestelling is intracommonautair. Daarvoor moet je ook nog een apart formulier invullen bij de Belastingdienst want de Belastingdienst wil bijhouden wat er verlegd wordt.

Een nultarief is niet hetzelfde als BTW verleggen. Een nul tarief betekent dat er geen BTW verschuldigd of terug te vragen is.

Als je als verkoper € 0,00 BTW opvoert in een intracommonautaire leveringsfactuur is het verplicht om daarin te vermelden dat de BTW verlegd is. Dat moeten EU leveranciers in andere landen ook doen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee