Niet warm wordende verwarming. Thermostaatknop verplaatsen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustavson
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 29-05 06:44
Beste tweakers,
In de hal heb ik een vasco flatline T33 radiator hangen in maatje 60x60cm. Past precies en geeft in theorie voldoende vermogen af voor de ruimte. Echter sinds installatie valt me al op dat de radiator niet goed warm wordt. Ook niet als de knop volledig open is gedraaid.

Nu denk ik het probleem gevonden te hebben: de thermostaatknop zit (volgens installatieinstructies) op de verkeerde plek (links boven ipv rechtsboven). Ik hoop het op te kunnen lossen zonder leidingen te hoeven omleggen of de radiator te hoeven verplaatsen (daar is overigens ook weinig ruimte voor).

Wat ik geprobeerd/getest heb:
- Verwarming is ontlucht
- Ketel op volle kracht en alle andere radiatoren dichtgedraaid: verwarming wordt warmer, maar niet heet zoals alle andere radiatoren.
- Aanvoer/afvoer is goed aangesloten: heet links, koud rechts

Mijn vragen:
- Kan de verkeerd gemonteerde thermostaatknop inderdaad de oorzaak zijn?
- Kan deze verwarming ZONDER deze knop? Niet regelbaar en warm is m.i. beter dan nu.
- Zie ik iets over het hoofd?
- Iemand een goede oplossing?

Ik hoop dat een van jullie me verder op weg kan helpen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uf8LJunWqegKfiDOSTUWpOPY/thumb.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wCLBKqCcg2WUTKmuMR124Gqv/thumb.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door gustavson op 21-11-2018 21:40 ]

Beste antwoord (via gustavson op 24-11-2018 10:37)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:20

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Heb je een regelbaar onderblok (dus waar aan en af oer bij elkaar komen)? Ziet er ongeveer zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://static.installand.nl/SiteFiles/temp/8c3068efa64c8afa7de077112dc120f8-800x800.jpeg

Dopje links kun je er af draaien met bijv een tang, daaronder zit de instelling van het blok qua doorstroming. Inbusje er op en open draaien.

Verder zou het kunnen zijn dat je radiatorknop zelf ook een instelring heeft voor de doorstroming. Check daarvoor even de handleiding van de knop.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjast
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-12-2021
Check even goed of de warm en koudwaterleiding juist zijn aangesloten, kan schijnbaar op 2 manieren. Ik heb dezelfde met een gelijksoortig probleem (klapperende thermostaat en een half koude verwarming). Blijkt dat de installateur een foutje heeft gemaakt door een onduidelijke handleiding.

Ik heb t opgelost door de thermostaatkraan er helemaal af te halen.

Edit: hij kan dus zonder de knop. Wel even met de schroevendraaier goed afstellen.

[ Voor 14% gewijzigd door kjast op 21-11-2018 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:39
Inderdaad wat @kjast zegt. Dan zijn de leidingen verkeerd om aangesloten. Persoonlijk heb ik dat aan laten passen. Was redelijk kostbaar, maar dan sta je later ook niet voor verrassingen. Tevens viel het bij ons onder de VvE dus redelijk te regelen. Mocht je dat niet hebben, dan zou je het inderdaad alleen met het voetventiel kunnen regelen. Nog steeds niet ideaal natuurlijk.

• gustavson
Dank voor jullie berichten. Dacht ook dat leidingen verkeerd aangesloten waren, maar kloppen wel volgens het schema van de fabrikant (zie bijgevoegd plaatje). Links zit aanvoer, rechts zit afvoer. Duidelijk te voelen ook met de hand heet/koel.
Dan lijkt de enige optie dus te zijn het verwijderen van de thermostaatknop.

Wat betreft de interne doorstroming van de radiator: Is een thermostaatknop vol open opengedraaid anders dan de thermostaaknop er helemaal uit halen?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:20

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Heb je een regelbaar onderblok (dus waar aan en af oer bij elkaar komen)? Ziet er ongeveer zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://static.installand.nl/SiteFiles/temp/8c3068efa64c8afa7de077112dc120f8-800x800.jpeg

Dopje links kun je er af draaien met bijv een tang, daaronder zit de instelling van het blok qua doorstroming. Inbusje er op en open draaien.

Verder zou het kunnen zijn dat je radiatorknop zelf ook een instelring heeft voor de doorstroming. Check daarvoor even de handleiding van de knop.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• gustavson
Dit is een foto van het blok; lijkt inderdaad regelbaar. Ga morgen even kijken of ik hem in kan stellen. Thanks

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/gUuRiSndSRlaM9EfoiSBRfs0/medium.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 14:04
gustavson schreef op donderdag 22 november 2018 @ 21:42:
Dank voor jullie berichten. Dacht ook dat leidingen verkeerd aangesloten waren, maar kloppen wel volgens het schema van de fabrikant (zie bijgevoegd plaatje). Links zit aanvoer, rechts zit afvoer. Duidelijk te voelen ook met de hand heet/koel.
Dan lijkt de enige optie dus te zijn het verwijderen van de thermostaatknop.

Wat betreft de interne doorstroming van de radiator: Is een thermostaatknop vol open opengedraaid anders dan de thermostaaknop er helemaal uit halen?
Kijk eens goed naar waar de thermostaatkraan zit en de leidingen. Kijk dan eens naar het bijgevoegde plaatje. Je radiator komt niet overeen met de afbeeldingen.
Je hebt een verkeerd uitgevoerde radiator hangen of het verkeerde plaatje. (het laatste lijkt me logischer).
wil je eens kijken of je in de radiator nog een leiding ziet zitten(kraan lichaam) en of hier de thermostaatkraan op is aangesloten ? zo ja dan heb je het verkeerde plaatje.
(maak anders even een foto van bovenaf. dan kunnen we dat in ieder geval dat ook weer uitsluiten)

[ Voor 17% gewijzigd door miciel op 23-11-2018 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustavson
miciel schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 13:19:
[...]

Kijk eens goed naar waar de thermostaatkraan zit en de leidingen. Kijk dan eens naar het bijgevoegde plaatje. Je radiator komt niet overeen met de afbeeldingen.
Je hebt een verkeerd uitgevoerde radiator hangen of het verkeerde plaatje. (het laatste lijkt me logischer).
wil je eens kijken of je in de radiator nog een leiding ziet zitten(kraan lichaam) en of hier de thermostaatkraan op is aangesloten ? zo ja dan heb je het verkeerde plaatje.
(maak anders even een foto van bovenaf. dan kunnen we dat in ieder geval dat ook weer uitsluiten)
Dank voor je bericht. Volgens mij is klopt dit schematisch aansluit overzicht wel voor dit type radiator (vasco flatline T33), heb het van de website van Vasco zelf gehaald. Zie foto van bovenaf. Er loopt aan de rechter kant inderdaad een intern buisje (waar denk ik de thermostaatknop op zou moeten zitten, alleen is deze dus links gemonteerd bij installatie...).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ppUIuXZ7kDd3ggUupIPoju1d/thumb.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door gustavson op 23-11-2018 17:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:38

The End

!Beginning

Als je de thermostaat knop eraf haalt (niet de hele koppeling!), dan zit daar vaak een afstel ring. Die kan de toevoer knijpen. Zie b.v. https://www.cvtuning.nl/u...rzijdig-inregelbaar-2.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gustavson
Dank voor alle suggesties. Het probleem is opgelost / sterk verbeterd. Heb twee dingen gedaan:

1: de Thermostaatknop losgeschroefd en de afstelring vol open gedraaid (stond op 3, nu op 5)
2: het ventiel van het onderblok verder opengedaaid

Radiator wordt nu normaal warm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 14:04
gustavson schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 17:57:
[...]

Dank voor je bericht. Volgens mij is klopt dit schematisch aansluit overzicht wel voor dit type radiator (vasco flatline T33), heb het van de website van Vasco zelf gehaald. Zie foto van bovenaf. Er loopt aan de rechter kant inderdaad een intern buisje (waar denk ik de thermostaatknop op zou moeten zitten, alleen is deze dus links gemonteerd bij installatie...).

[Afbeelding]
ja die zit inderdaad niet zoals dat het hoort. waarschijnlijk heeft uw thermostaatkraan nu geen functie.
oftewel je kan je radiator waarschijnlijk niet uitzetten, (niet dat dat uw klacht/vraag is)
het buisje is inderdaad de aanvoer van de thermostaatkraan.
(bij radson hebben ze linkse en rechtse radiatoren speciaal voor zulke gevallen.)
gustavson schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 21:48:
Dank voor alle suggesties. Het probleem is opgelost / sterk verbeterd. Heb twee dingen gedaan:

1: de Thermostaatknop losgeschroefd en de afstelring vol open gedraaid (stond op 3, nu op 5)
2: het ventiel van het onderblok verder opengedaaid

Radiator wordt nu normaal warm!
bedankt voor het terugmelden.

off topic:
voor nu lekker laten zitten vanwege de kou. mocht je thermostaatkraan echt niet werken (en je er last van hebben :+ ) kan je als het wat lekkerder weer is wel de kraan omdraaien of wel een goede radiator ophangen. waarschijnlijk past de thermostaatknop niet in de hoek, of te weinig ruimte om de juiste temp te voelen/krappe ruimte dus te snel warm waardoor je kraan eerder dicht loopt dan de bedoeling is. eventueel kun je een handbediende knop nemen. maar ach wanneer wil je een radiator dicht zetten ?
en je hebt altijd nog je onderblok.

wel vervelend voor de loodgieter als er nog ergens een luchtbelletje zit of als men gaat klagen over dat de radiator niet uit wil :P .
Pagina: 1