Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Windows 10 problemen met meerdere beeldschermen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Von Frankenburg
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 11-12-2018
Ik heb sinds een week een Medion Erazer met een Geforce GTX 1060 6GB.
Nu had ik op mijn oude systeem al jaren twee 22" BenQ monitoren draaien. Resolutie 1680x1050.

De nieuwe PC heeft een DVI, HDMI en 3 DisplayPorts. De monitors hebben VGA aansluiting.
Ik heb twee VGA->DP adapters gehaald en zo de monitoren aangesloten. Echter, alleen maar ellende. ;(

De ene keer herkent windows ze beiden, maar kan ik niet verder dan een (vervormde) 1280x1024.
Enkele uren kreeg ik één van beiden wel op 1680x1050. Maar de andere weigerde. Nu lukt het sowieso niet meer.
Als ze het allebei doen (na opnieuw inpluggen bijv) gaat de rechter (secundaire) monitor na ong. een kwartier onduidelijk beeld geven, en valt na een uur compleet uit. Krijgt dan geen signaal meer. :(
Ook windowstoets-P en dan beeldschermen uitbreiden werkt dan niet meer.

Ik draai op Ultramon, heb de nieuwste drivers erop voor zowel Geforce als Intel CPU. Heb geprobeerd om handmatig de hogere resolutie in het Nvidea configuratiescherm te zetten. Eerst wilde hij ze nog wel selecteren, maar was het beeld dan erg plat en niet schermvullend. Nu wil hij ze ook niet meer selecteren.
Bij beeldscherminstellingen kan ik max tot 1280x1024, staat ook aanbevolen bij. Eerder was 1680 aanbevolen. Ook staat de monitor die het nu wel doet als lcd_vga aangeduid. Toen de monitor wèl op 1680 wou draaien stond er gewoon BenQ. In apparaatbeheer staat PnP monitor, echter ook maar één stuk. En de drivers vervangen door de BenQ drivers weigert hij, "beste stuurprogramma geïnstalleerd".

Het is een lang en vaag verhaal, maar ik word er zwaar moedeloos van. 8)7
Hopelijk is het duidelijk en kan iemand mij helpen. De monitors zijn 100% goed, kan het aan de VGA-DP adapters liggen?

Beste antwoord (via Von Frankenburg op 23-11-2018 16:38)

• Croga
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 17:41

Croga

The Unreasonable Man

Von Frankenburg schreef op woensdag 21 november 2018 @ 19:15:
Ik heb twee VGA->DP adapters gehaald en zo de monitoren aangesloten. Echter, alleen maar ellende. ;(
VGA->DP is een behoorlijk lastige conversie. DP heeft geen enkel analoog signaal (in tegenstelling tot, bijvoorbeeld, DVI en HDMI) en mist het synchronisatie signaal. Zo'n adapter moet dus een Digitaal->Analoog conversie doen én zelf het sync signaal toevoegen. Een fatsoenlijke adapter kost tussen de 50 en 100 euro. Heb je minder dan €50 per stuk betaald dan heb je zowieso brakke adapters, heb je meer betaald dan zit je in de tombola.

Al met al: Die adapters zijn je probleem. De kans dat je dit aan de gang gaat krijgen is klein. Zeker voor de schermen die je hebt is het het niet waard. Een 22" 1080p scherm heb je voor onder de €100. Vervang gewoon die schermen, dat scheelt je een berg aan frustratie.

Alle reacties

• Von Frankenburg
Zojuist twee andere monitors er aan gehangen.
Geven nu wel betere resolutie, maar zelfde probleem. Na half uur valt scherm 2 uit, en is dan niet meer benaderbaar. Wel te zien in bureaubladinstellingen maar krijgt geen signaal meer.

• jgj82
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 15:55

jgj82

Ja, maar = nee

Von Frankenburg schreef op woensdag 21 november 2018 @ 21:46:
Zojuist twee andere monitors er aan gehangen.
Geven nu wel betere resolutie, maar zelfde probleem. Na half uur valt scherm 2 uit, en is dan niet meer benaderbaar. Wel te zien in bureaubladinstellingen maar krijgt geen signaal meer.
Hoe heb je die aangesloten?
Powersettings in Windows bekeken? Als in energysaving voor je PCI-express sloten?

Ryzen 9 5900X | AMD RX 6900 XT EKWB-Edition | Aorus X570 Master | Crucial Ballistix Elite 4x8GB@3600CL16 | Corsair Obsidian 900D | EKWB Velocity | 2x Alphacool 480x60mm + Alphacool 240x60mm | Alphacool D5 | AX860i | Aorus SSD Gen4 1TB | WD SN850 500GB

• Von Frankenburg
Op dezelfde manier, met de VGA naar DP adapter.
Heb de powersetting gecheckt, alles op maximale prestaties en/of besparing uitgeschakeld. Nog niks

[Voor 40% gewijzigd door Von Frankenburg op 22-11-2018 00:18]

• ResuCigam
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 16:08
Hopelijk is het duidelijk en kan iemand mij helpen. De monitors zijn 100% goed, kan het aan de VGA-DP adapters liggen?
Ik zou als eerste naar die adapters kijken, zeker met die vervorming en uitval na een tijdje. Dat klinkt alsof die niet zo best zijn.

We do what we must because we can.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 17:41

Croga

The Unreasonable Man

VGA->DP is een behoorlijk lastige conversie. DP heeft geen enkel analoog signaal (in tegenstelling tot, bijvoorbeeld, DVI en HDMI) en mist het synchronisatie signaal. Zo'n adapter moet dus een Digitaal->Analoog conversie doen én zelf het sync signaal toevoegen. Een fatsoenlijke adapter kost tussen de 50 en 100 euro. Heb je minder dan €50 per stuk betaald dan heb je zowieso brakke adapters, heb je meer betaald dan zit je in de tombola.

Al met al: Die adapters zijn je probleem. De kans dat je dit aan de gang gaat krijgen is klein. Zeker voor de schermen die je hebt is het het niet waard. Een 22" 1080p scherm heb je voor onder de €100. Vervang gewoon die schermen, dat scheelt je een berg aan frustratie.

• Umbrah
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 15:08

Umbrah

The Incredible MapMan

Windows 10 werkt juist goed met meerdere schermen. Ik ga echter mee met @Croga, je schermen zijn te oud voor je te nieuwe hardware. VGA is érg lastig, inderdaad, sowieso: weet je zeker dat je die resolutie goed hebt? 1680*1050 is veel gewoner... net als 1366*768. VGA is bij hoge resoluties een absurd gevoelig "schaduwen overal" drama...

Ik vind het een beetje zielig dat dat arme Windows 10 de schuld krijgt :( IPV: "NVIDIA doet moeilijk met mijn beeldstandaard uit 1987" of "BenQ werkt niet op displayport' of "medion schermen syncen niet" ;)

• Von Frankenburg
Ik heb gisteravond andere adapters besteld, weliswaar weer goedkope(re).
Denk er inderdaad over om andere schermen te kopen, maar wilde eerst zeker weten of het niet een software probleem is...
Vanmiddag de andere adapters maar proberen, en anders de markt op voor nieuwe schermen.

• Von Frankenburg
Kleine update: met de andere adapters werkt het wèl. Nog niet de optimale resoluties maar het uitvallen is verholpen.
Wel op korte termijn andere monitors halen (letters blijven 'vlekkerig') maar voor anderen met hetzelfde probleem die hier via Google bijv. komen: de adapters (of natuurlijk de schermen) vervangen.

Dank voor de hulp!

[Voor 15% gewijzigd door Von Frankenburg op 23-11-2018 16:39]

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True