Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• BLACKfm
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 02:09
Hallo,

In een eerder topic kreeg ik internet niet aan de praat. Dit is inmiddels gelukt.

Nu krijg ik alleen de telefoon niet verbonden. Alleen een bezet-toon.

Voorheen was een oude speedtouch modem aangesloten, maar daar is de voeding van defect gegaan. De kennis waar dit is gebeurd heeft nu dus een fritzbox aangeschaft.

Uit de muur komt echter enkel 1 telefoonkabel.
Ik heb het idee dat middels de meegeleverde Y-kabel het internet en telefoonsignaal gesplits moet worden.
Maar ik weet niet of het helpt en wat ik specifiek nodig heb.

Ik denk dit ding: https://callvoip.shop/nl/...ing-splitter-analoog.html

Maar hoe kan ik dat, vooraf, zeker weten?

Internet is van online.nl en de (analoge) telefonie van KPN.

Litebit.eu voorraad check :).

Alle reacties

• Mijzelf
  • Registratie: september 2004
  • Niet online
Als je analoge telefonie van de KPN hebt, heb je inderdaad een splitter nodig. Hoe krijg je nu een bezettoon? Waar is die telefoon op aangesloten?

• Masimo
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 00:44
Zo'n ADSL splitter heb je inderdaad nodig. Telefoon moet i.i.g. niet op het modem aangesloten worden, maar op de telefoon uitgang van de splitter. Zo'n splitter hoeft overigens niet zo duur te zijn. Als je netjes vraagt in het "Vraag & Aanbod" gedeelte, krijg je er wellicht een gratis. Veel mensen hebben die dingen nog wel ergens rondslingeren zonder er gebruik van te maken.

• BLACKfm
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 02:09
Mijzelf schreef op woensdag 21 november 2018 @ 19:05:
Als je analoge telefonie van de KPN hebt, heb je inderdaad een splitter nodig. Hoe krijg je nu een bezettoon? Waar is die telefoon op aangesloten?
Ik ben niet erg goed op de hoogte van de infrastructuur, het ligt er al 15 jaar voor mijn gevoel.

Er komt nu een telefoonlijn binnen en daar zat een speedtouch modem op aangesloten. Via de speedtouch kon je vervolgens weer een telefoon aansluiten, zoals dat met deze fritzbox ook kan.

Voor zover ik kon zien was daarvoor geen splitter aanwezig, maar in de speedtouchzelf ging een RJ11 (telefoonplug) en in de fritzbox gaat een RJ45 (een netwerk kabel). Vanaf het wandcontact zit er nu een RJ11 naar RJ45 verloop met een normale netwerkkabel naar de fritzbox toe.

Ik denk dat het signaal eerst dus gesplits werd binnen het speedtouch modem en dat dit nu met een splitter bij het wandcontact moet gebeuren, de Y-kabel bij de fritzbox geeft volgens schema's nog steeds aan dat er 1 kabel de fritzbox in gaat, maar het internet en analoge telefoonsignaal gescheiden moet worden aangesloten 'vanuit de muur'.
Gezien ik maar 1 muurpunt heb (de telefoonlijn) verwacht ik daar dus een splitter nodig te hebben.

Ik vind het wel bijzonder dát het eerst gesplits moet worden om het vervolgens weer samen te voegen tot 1 kabel. Voor zover ik telefoonkabels ken zijn dat 4 kabels, dat moet toch wel gewoon direct aangesloten kunnen worden...

Litebit.eu voorraad check :).

• Mijzelf
  • Registratie: september 2004
  • Niet online
BLACKfm schreef op donderdag 22 november 2018 @ 12:07:
Ik vind het wel bijzonder dát het eerst gesplits moet worden om het vervolgens weer samen te voegen tot 1 kabel. Voor zover ik telefoonkabels ken zijn dat 4 kabels, dat moet toch wel gewoon direct aangesloten kunnen worden...
De telefoonkabel is zelfs maar 2 aders, er zijn er 2 niet in gebruik. *DSL en telefonie gaan over hetzelfde kabelpaar, alleen zit telefonie in een ander frequentiedomein. (<100kHz, terwijl *DSL van 150kHz tot vele MHz loopt). De splitter scheidt die domeinen.

Waarom die speedtouch een interne splitter had, en de fritzbox een externe, weet ik niet. Overigens hoef je de telefoon niet via die fritzbox aan te sluiten, hij kan direct op de splitter. Wanneer je het via de fritzbox doet kan hij internet telefonie 'bijmengen'.

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True