Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monnikje
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 30-07-2024
Hoi allemaal,

Op dit moment heb ik een tablet, een samsung tab 3, uit begin 2014 die ik meeneem wanneer ik op reis ga. Hij is echter supertraag geworden (voer een letter in, wacht een paar seconden, voer de volgende letter in: zo traag) en een factory reset heeft niet geholpen. Ik vind dat het nu dus tijd is voor een vervanger. Het aanbod is echter erg groot, en ik ben er nog niet helemaal over uit wat voor mij de handigste oplossing is. Ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen.

Hoewel ik op dit moment een tablet heb, sluit ik een laptop niet uit. Sterker nog, ik twijfel erg of ik beter een tablet of een laptop kan nemen.

Wat ga je met je laptop/tablet doen?
Ik ga er geen zware dingen mee doen, daar heb ik mijn reguliere thuis-pc voor. Ik wil er onderweg het volgende mee kunnen doen:
- Mijn mail checken.
- Facebook checken en er af en toe een foto plaatsen van waar ik nu weer uithang.
- Foto's van mijn digitale camera op het apparaat zetten (dat kan dmv een kabel in m'n camera te pluggen en de usb-kant van de kabel in het apparaat te stoppen, of door de micro-sd-kaart waar ik de foto's op heb gemaakt direct in de tablet/laptop te stoppen en de foto's zo over te hevelen).
- Ik wil documenten kunnen schrijven.
- Ik wil apps kunnen gebruiken (aangezien ik geen mobiele telefoon heb en apps toch steeds gebruikelijker worden, vind ik het fijn om een apparaat te hebben waar ik dat ook mee kan), zoals apps voor twee-factor-authenticatie en dat soort ellende.
- Ik wil via gps kunnen weten waar ik ben, voor als ik eens verdwaald ben en de almachtige google maps om hulp wil vragen.
- Ik ga er niet mee gamen. Daar heb ik tijdens mijn vakantie geen tijd voor, en thuis heb ik daar mijn desktop voor.
Bonus: het zou een mooie bonus zijn als ik mijn Lightroom op het apparaat aan de praat krijg, zodat ik onderweg alvast wat foto's kan nabewerken. Dit is echter geen hoofdvereiste.

Wat is je budget?
Omdat dit echt een klein reisapparaat is dat ik normaal gesproken niet supervaak gebruik, wil ik er ook niet teveel in investeren. Ik denk dat ik voor ongeveer € 300,- wel een leuk apparaat moet kunnen krijgen, maar ik ben bereid om tot € 500,- te gaan als daar goede redenen voor zijn, zoals dat een bepaalde duurdere processor écht veel meerwaarde voor mij zou betekenen.

Ben je van plan je laptop/tablet veel mee te nemen?
Aangezien dit mijn reislaptop/tablet wordt, is het antwoord hierop volmondig ja. De 10.1 inch van mijn huidige samsung tab 3 is een mooi formaat: het past precies in mijn jaszak, en is groot genoeg dat ik toch nog documenten redelijk kan lezen en foto's goed kan zien. Kleiner wil ik niet, en het liefst niet véél groter (hoewel ietsje groter wel kan).

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
In de samsung tab 3 zitten veel programma's voorgeïnstalleerd die je niet kan verwijderen, en die soms zelfs heel irritant zijn (S-voice, I'm talking about you!). Ik ben niet echt fan van samsung geworden. Ook wil ik niet aan de Apple: ik blijf het liefst bij de Android- of Windows-omgevingen die ik al ken. Verder ben ik niet merkvast. Of het nu Lenovo, HP, ACER, Microsoft of iets compleet anders wordt, dat maakt mij niet zoveel uit.

Verder vind ik voor de navigatie een touchscreen erg prettig, maar om te tikken heb ik de voorkeur voor een echt toetsenbord in plaats van die op het scherm. Dus in het geval van een tablet moet ik er nog een los toetsenbord bij halen, in het geval van een laptop wil ik er eigenlijk wel een met touchscreen.

Uiteraard heb ik zelf al wat rond zitten snuffelen, en de apparatuur van Lenovo ziet er in eerste instantie helemaal niet slecht uit.

Ik zat qua tablet te denken aan:
Lenovo Tab 4 Plus 10 WiFi, 4 GB ram, 64GB opslag Zwart
Lenovo Tab P10 64GB Zwart
Ik heb hier de 64GB-variant neergezet maar ik ben er nog niet over uit of ik voor 32GB of 64GB ga. Ik zag dat de P10 net uit is: biedt die veel voordelen ten opzichte van de Tab 4 10, of vinden jullie het een 'minor upgrade'?

Ik zat qua laptop te denken aan:
LENOVO Miix 320-10ICR
ACER Spin 1 (SP111-31-C7TX)
HP Chromebook x360 11-ae031nd
Ik zie diverse Chromebooks van Acer, HP en Asus rond de € 330,-, terwijl ik iets goedkopere laptops met Windows 10 zie. De Acer Spin 1-serie heeft zo te zien een heleboel gradaties: is daar behalve de hoeveelheid RAM nog enig groot verschil tussen?

Ik zat nog naar een Core i3 te kijken, maar dan zit je qua laptop met touchscreen toch alweer snel op de € 600,-: is dat écht de moeite waard gezien wat ik ermee wil gaan doen?

Mijn vraag is dus: zal ik voor een tablet gaan (+ bluetooth toetsenbord: hopelijk werkt mijn huidige op de nieuwe, anders moet ik daar een nieuwe voor halen), of voor een budget-laptop? En welke adviseren jullie dan, en waarom?

Beste antwoord (via monnikje op 22-11-2018 22:17)

• -madison-
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 03-06 15:25
Is de Microsoft Surface Go niet iets voor je? Volledige laptop in tablet vormfactor, touchscreen, lekker compact en de instapper is binnen je maximale budget. Lightroom zal er prima op draaien, het enige waar ik niet zeker van ben is of 'ie GPS heeft..

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• -madison-
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 03-06 15:25
Is de Microsoft Surface Go niet iets voor je? Volledige laptop in tablet vormfactor, touchscreen, lekker compact en de instapper is binnen je maximale budget. Lightroom zal er prima op draaien, het enige waar ik niet zeker van ben is of 'ie GPS heeft..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monnikje
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 30-07-2024
Ik had nog niet aan de Microsoft Surface Go gedacht, bedankt!

Zo te zien is er een Microsoft Surface Go onder de € 500,-:
Microsoft Surface Go WiFi 4GB ram 64GB opslag
Het betere model zit boven de € 500,-:
Microsoft Surface Go WiFi 8GB ram 128GB opslag
Er komt ook nog een toetsenbord bij als mijn huidige er niet op werkt:
Microsoft Surface Go Type Cover (Qwerty Zwart) - Prijzen

Ik zat net de videoreview te kijken, en hij ziet er inderdaad erg mooi uit. Bij de specificaties zie ik wel dat er geen GPS op zit.

Wat is jullie mening over de pentium-processor in de Surface Go ten opzichte van de Celeron in de Chromebook, Spin 1 of Miix? Is het verschil van tussen de € 150,- en € 200,- tussen de twee Surface Go modellen de moeite van het overwegen waard, als je bedenkt dat je voor dat geld ipv 64GB emmc dan 128GB ssd en 8GB ram ipv 4GB krijgt?

Het instapmodel is sowieso al een flink stuk duurder (maar inderdaad nog wel binnen mijn maximum) dan de modellen die ik eerder op het oog had: is hij het naar jullie mening absoluut waard?

EDIT: Ik zag in een ander topic deze ervaring. De Surface Go ziet er zo toch wel aantrekkelijk uit, en die pen klinkt ook wel erg goed. Ik maak me alleen nog wel even zorgen om de batterijduur, die er wel erg kort uitziet.

EDIT2: Een interessante benchmark!

EDIT3: Op dit moment hebben heel veel winkels de Surface Pro flink in de aanbieding gegooid, met de i5 8GB 128GB nu beschikbaar voor € 799,-. Bij de mediamarkt krijg je er vervolgens ook nog eens gratis een toetsenbord bij, en ik heb nog een cadeaubon van € 100,- voor de Mediamarkt liggen, zodat deze voor mij € 699,- zou kosten. Ja, 200 euro boven mijn budget, maar dit is denk ik een kans die ik niet mag laten liggen: een erg goede machine voor een goede prijs. Ik denk dat ik daar voor ga.

[ Voor 23% gewijzigd door monnikje op 22-11-2018 22:20 . Reden: Goede beschrijving van ervaring van de Surface Go gevonden in een ander topic, en een interessante benchmark, en een aanbieding. ]