Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

VPS provider die om root wachtwoord vraagt

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Devion
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 02-06 22:05

Devion

Space for rent ;-)

Topicstarter
Al tijden een server aan laten hosten bij een VPS provider (niet eens zo'n kleintje), ga de naam niet noemen maar.. die stuurde zonet een mailtje naar een segment van hun klanten (waaronder ik dus) over een migratie die al een tijdje in de planning staat met daarin dit bijzonder stukje:
Voor de succesvolle uitvoering van de migratie hebben we de volgende gegevens nodig:
Gebruikersnaam beheerdersaccount: root / administrator
Wachtwoord beheerdersaccount:
Ik weet niet of ik moet lachen.. of huilen.. of alle tegelijkertijd... en het erge is dat er waarschijnlijk genoeg klanten/zzp'ers zijn die er geen seconden over nadenken en zo 't wachtwoord over de lijn gooien.. :x

Wow... :X

Beste antwoord (via Devion op 23-11-2018 09:40)

• kamerplant
  • Registratie: juli 2001
  • Niet online

kamerplant

lekker toch

https://www.vultr.com/.

[Voor 99% gewijzigd door kamerplant op 22-11-2018 07:38]

Alle reacties

• CH4OS
  • Registratie: april 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik zou eerst maar eens vragen om wat voor migratie het exact gaat en of de mail wel legitiem is. Ik kan mij namelijk niet voorstellen waarom een hoster dergelijke toegang opeens nodig heeft. Als dat zo was, hadden ze de structuur ook wel totaal anders ingericht.

En dan dus niet terug mailen, maar even bellen met hun klantenservice. Mocht het allemaal legitiem zijn, dan zou ik ze vervolgens uitlachen en opzeggen. Mocht je daar niet aan willenn, kun je eventueel natuurlijk vragen of jij die werkzaamheden voor ze kan doen. Ik zou nooit zomaar vanuit een e-mailtje een ander vertrouwen. Voor hetzelfde geld 'backupped' hij jouw database(s) met al jouw klantgegevens... En dan zit je opeens ook weer in de AVG / GDPR hoek...

[Voor 26% gewijzigd door CH4OS op 21-11-2018 15:34]

[ Steam ][ Diablo ][ CptChaos#2957 ]

• Devion

Devion

Space for rent ;-)

Topicstarter
Headers gevalideerd - komt echt van hun af. Dat was pretty much stap 1 kijken of 't geen phishing attempt was.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Headers zegt nog niets; zijn ook te spoofen. Daarom dus bellen met ze en de mail totaal niet vertrouwen.
Je zou kunnen checken of er SPF, DKIM en DMARC instellingen te vinden zijn via de DNS. Maar mijn advies blijft: bellen met ze en vragen hoe het exact zit.

Ik kan mij echt niet voorstellen dat een dergelijke hoster (hoe klein of groot ook) dit zomaar vraagt. Getuigd imo van slecht beheerdersschap.

[Voor 104% gewijzigd door CH4OS op 21-11-2018 15:37]

• Devion

Devion

Space for rent ;-)

Topicstarter
Dat is ook zo.. mmh.. tijd om te bellen.

M.b.t. waar de migratie iig over ging was al bekend en kan ik me wel inbeelden dat ze willen switchen van hypervisor setup

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Als ze willen switchen van hypervisor, hebben ze die gegevens als ze het goed doen helemaal niet nodig.
Testen of iets naar behoren nog werkt, kan jij als klant het beste testen, in elk geval beter dan de VPS hoster.

Misschien wel zo handig om het onderwerp en de datum van de e-mail te delen, zodat andere Tweakers (imo) ook gewaarschuwd zijn.

Mag ik vragen op welke hypervisor de hoster zit en naar welke hypervisor men wil migreren?

[Voor 70% gewijzigd door CH4OS op 21-11-2018 15:42]

• Devion

Devion

Space for rent ;-)

Topicstarter
Onderwerp: Migratie VPS [interne servername].[host] 26 november 2018 - 27 november 2017
Ontvangen: 21-11-2018 15:03

En de mail met wat censuurl:

Ze zitten op OnApp, ze gaan naar ProxMox... en gok dat met een beetje googlen je wel bij de provider uitkomt ;)
Om onze klanten nu en in de toekomst nog beter van dienst te kunnen zijn zijn wij genoodzaakt jouw VPS te migreren. Details over waarom is eerder gecommuniceerd via onze blog (https://www.[provider].com/blog/thi......) en via de mail (https://mailchi.mp/2e85ba6.......).

Hieronder staan gegevens van welke VPS we op welke datum / tijd gaan migreren. Wij zijn gedurende de migratie bereikbaar via support@[vps provider].com en zorgen ervoor dat de VPS na afloop correct is opgestart en bereikbaar is via het internet. Mochten er onverhoopt problemen ontstaan met de migratie draaien we alles terug en zal de VPS weer opgestart worden op de oude omgeving.

Gedurende de migratie is de VPS onbereikbaar.

VPS: [mijnserver]
Datum migratie: in de nacht van 26 november op 27 november 2018
Tijd migratie: 23:00 uur CET - 05:00 uur CET

Voor de succesvolle uitvoering van de migratie hebben we de volgende gegevens nodig:
Gebruikersnaam beheerdersaccount: root / administrator
Wachtwoord beheerdersaccount:

Impact: Je server zal gedurende migratie onbereikbaar zijn. In meeste gevallen zal je server hierna weer bereikbaar zijn. Maar het kan voorkomen dat bepaalde services hierna niet werken. We hebben de veelvoorkomende problemen hierbeneden benoemd:

- Bootloader probleem
- Er zijn aanpassingen aangebracht maar zijn nog niet doorgevoerd en wordt met de migratie doorgevoerd

De checks die wij uitvoeren na de migratie zijn alsvolgt:

- Netwerk check
- Ping / arping check

Indien je wilt dat wij bepaalde services controleren na de migratie zien we graag de stappen en informatie tegemoet om dit te controleren.

Mochten er nog vragen zijn m.b.t. de migratie naar het nieuwe platform verneem ik dat graag.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik zou het emailadres nog even uit de e-mail halen als je niet wil bekendmaken om welke hoster het gaat. ;)

Hint: support@

[Voor 9% gewijzigd door CH4OS op 21-11-2018 15:44]

• Devion

Devion

Space for rent ;-)

Topicstarter
Ik zag 'm, fixed!

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 16-06 14:01

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Het enige wat ik kan bedenken is dat de "integration services" of "virtuele drivers" tussen VM en host aangepast moeten worden. Maar dit is een beetje lastig want OF de VPS-huurder moet het root-account afgeven OF de hoster moet het hypervisor-account aan klanten geven.

Beetje catch22; zonder elkaar tegemoet te komen (al dan niet in goed overleg), kan het zomaar zijn dat iedereen een mail krijgt dat als je VPS niet optimaal werkt, dat je kaal/opnieuw moet installeren.

Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Volgens mij zijn beide hypervisors Linux-based en zou jouw VPS ook Linux draaien, kom je met de open-vm-tools (zo heet ie althans op Debian) er denk ik wel goed vanaf en is er verder niets nodig. Als je zo'n client al draait.

Maar goed, om zeker te weten wat en hoe ze dat gaan doen, lijkt het me handig om dat even na te vragen.

[Voor 19% gewijzigd door CH4OS op 21-11-2018 15:51]

• Devion

Devion

Space for rent ;-)

Topicstarter
In alle eerlijkheid zou ik liever kaal opnieuw beginnen met een backup van m'n klanten data dan het wachtwoord afgeven.. maar das mijn mening ;)

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 23:52

CurlyMo

www.pilight.org

MAX3400 schreef op woensdag 21 november 2018 @ 15:48:
Het enige wat ik kan bedenken is dat de "integration services" of "virtuele drivers" tussen VM en host aangepast moeten worden.
Provider kan dan toch gewoon mailtje sturen met uitleg en het advies om driver X te installeren? Als dat niet gebeurt het systeem minder goed kan werken.

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• Radiant
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Devion schreef op woensdag 21 november 2018 @ 15:53:
In alle eerlijkheid zou ik liever kaal opnieuw beginnen met een backup van m'n klanten data dan het wachtwoord afgeven.. maar das mijn mening ;)
Alsof je VPS-provider niet sowieso wel bij je data kan als ze dat willen :z

• Devion

Devion

Space for rent ;-)

Topicstarter
Dat is ook zo, VHDX'je openen of wat voor formaat ze gebruiken is niet zo moeilijk, maar dat betekend iig niet dat er ergens een wachtwoord in een mailtje rondslingert, al dan niet expired.

(Gok trouwens dat als een VPS provider in klanten data gaat zitten vroetten dat ze niet lang VPS provider zijn als dat eenmaal uitlekt)

[Voor 26% gewijzigd door Devion op 21-11-2018 15:59]

• ThePsycho
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 00:11

ThePsycho

Biertje?

Radiant schreef op woensdag 21 november 2018 @ 15:56:
[...]

Dan is er nog wel een verschil tussen toegang krijgen en toegang 'nemen'.
(daarbij zou het wel mooi zijn als dit zo geregeld was dat het niet kan)

Maar ik zou persoonlijk geen wachtwoorden geven, een particulier zal mogelijk weinig problemen er mee hebben, maar eigenlijk kan je niet van klanten verwachten dat je een wachtwoord zomaar kan opvragen.

Of toch kaas.

• Ultraman
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 20:04

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Radiant schreef op woensdag 21 november 2018 @ 15:56:
[...]

Dan kunnen ze ook zelf even het root wachtwoord kopiëren, vervangen voor een eigen bekende variant, de boel migreren en het oude root wachtwoord terugzetten.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Devion

Devion

Space for rent ;-)

Topicstarter
Reactie per mail gekregen;

Nu lijkt met mij heel simpel, indien de bak gewoon netjes opspint.. dan installeer ik dat zelf wel.
Root access is een vereiste bij Windows installaties en helpt ons enkele zaken te regelen. Meeste zaken kunnen we via een chroot omgeving regelen maar bij Windows hebben wij gemerkt dat nadat de disk is overgezet de IP opnieuw ingesteld moet worden. We installeren daarnaast ook de volgende zaken:
- Qemu guest agent
- VirtIO ballooning
- SCSI driver
- SCSI serial driver
- Windows Server 2016 in jullie geval fixen we ook de HID driver https://bugzilla.redhat.com/show_bug.cgi?id=1377155

Hierna voeren we nog een defragmentation uit. In onze nieuwe omgeving maken we gebruik van SCI i.c.m discard en hiervoor voeren we dit uit.

Eventueel kun je de wachtwoord wijzigen naar de password dat vermeld staat in jullie klantenpaneel. Na de migratie kan deze weer aangepast worden. Indien je dit anders opgelost ziet hoor ik dat graag. Bij Windows installatie kunnen we helaas de boven genoemde zaken niet regelen. Als je liever geen wachtwoord deeld wat ik kan volkomen kan begrijpen wil ik wel vragen of we anders een datum kunnen
inplannen waarbij iemand van jullie ons hierin ondersteund.

[Voor 4% gewijzigd door Devion op 21-11-2018 16:09]

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Devion schreef op woensdag 21 november 2018 @ 16:08:

Nu lijkt met mij heel simpel, indien de bak gewoon netjes opspint.. dan installeer ik dat zelf wel.

[...]
Klopt het dat je Windows op je VPS draait?

• Devion

Devion

Space for rent ;-)

Topicstarter
Ja - 2016

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Ik was in verwarring door de term root. In geval van Windows had ik het administrator genoemd. Ik zou ook vragen of ze je de configuratieprocedure kunnen sturen zodat je het zelf kan doen.

• Stoelpoot
  • Registratie: september 2012
  • Niet online
Devion schreef op woensdag 21 november 2018 @ 16:08:

[...]
Mja, als het IP opnieuw ingesteld moet worden kan je dat zelf uiteraard niet, tenzij je dat daar op locatie wilt doen. (Zou ik overigens ook serieus overwegen)

• Devion

Devion

Space for rent ;-)

Topicstarter
Jep, IP moet opnieuw ingesteld worden.. en dat kan ik dus remote niet doen.. hrm.. en zo zijn cloud diensten in eens niet zo geweldig handig :p

• kamerplant
  • Niet online

kamerplant

lekker toch

Foei! En dat moet per machine worden gedaan dus, met de hand! Je betaald vast een behoorlijk bedrag voor Windows hosting!

• Devion

Devion

Space for rent ;-)

Topicstarter
+/- 70 euro per maand (incl.)

• Axewi
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 20-06 12:56
Devion schreef op woensdag 21 november 2018 @ 16:38:
Jep, IP moet opnieuw ingesteld worden.. en dat kan ik dus remote niet doen.. hrm.. en zo zijn cloud diensten in eens niet zo geweldig handig :p
Kwestie van admin wachtwoord veranderen en na de wijzigingen weer terugzetten naar je eigen wachtwoord. En anders even een tijdelijk account aanmaken met admin rechten die je daarna weer verwijderd.

Belangrijkste is gedaan, controleren of dit verzoek echt van ze af komt en of het noodzakelijk is.

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

• Radiant
  • Niet online

Radiant

Of nu alvast een scriptje maken dat bij opstart het goede IP instelt en vervolgens zelf die extra drivers en acties uitvoeren in overleg met de hoster.

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Devion schreef op woensdag 21 november 2018 @ 16:38:
Is in overleg met hun een static IP vooraf geen optie? Wellicht dat ze er een paar interne voor kunnen reserveren. Of moet de netwerk driver opnieuw ingesteld worden?

• Radiant
  • Niet online

Radiant

CurlyMo schreef op woensdag 21 november 2018 @ 16:46:
[...]

Is in overleg met hun een static IP vooraf geen optie? Wellicht dat ze er een paar interne voor kunnen reserveren. Of moet de netwerk driver opnieuw ingesteld worden?
Vermoedelijk ziet Windows door de switch naar een andere hypervisor een nieuwe netwerkkaart en daardoor staat die weer op de standaardinstellingen (DHCP).

• GlowMouse
  • Registratie: november 2002
  • Niet online

GlowMouse

wees solidair

Radiant schreef op woensdag 21 november 2018 @ 16:48:
[...]

Vermoedelijk ziet Windows door de switch naar een andere hypervisor een nieuwe netwerkkaart en daardoor staat die weer op de standaardinstellingen (DHCP).
Dan gebruiken ze toch DHCP om het ip-adres in te stellen? Zo zou het van meet af aan gedaan moeten zijn. Ik vind dit heel vreemd.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

• Radiant
  • Niet online

Radiant

DHCP is heel ongebruikelijk voor het uitdelen van externe IP-adressen.

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

GlowMouse schreef op woensdag 21 november 2018 @ 16:50:
[...]

Dan gebruiken ze toch DHCP om het ip-adres in te stellen? Zo zou het van meet af aan gedaan moeten zijn. Ik vind dit heel vreemd.
Precies, nu alle MAC adressen van deze klanten opschrijven en na de migratie de MAC adressen vanuit de hypervisor weer aan de virtuele netwerk apparaten knopen, waardoor ze weer hetzelfde IP adres krijgen. Dat is als het goed is allemaal in te stellen aan de kant van de hoster.

• GlowMouse
  • Registratie: november 2002
  • Niet online

GlowMouse

wees solidair

Radiant schreef op woensdag 21 november 2018 @ 16:50:
DHCP is heel ongebruikelijk voor het uitdelen van externe IP-adressen.
Bij dedicated servers wellicht, maar bij VPS'en heb ik nooit iets anders dan DHCP gezien.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

• Devion

Devion

Space for rent ;-)

Topicstarter
Nou, mijn virtual servertje heeft anders toch gewoon een vast ip staan ipv dhcp. Misschien moet ik toch maar eens rond gaan kijken voor een andere partij... weet iemand een goeie partij (vast ip, 8GB mem min., 500GB storage min.)?

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Devion schreef op woensdag 21 november 2018 @ 18:20:
Nou, mijn virtual servertje heeft anders toch gewoon een vast ip staan ipv dhcp. Misschien moet ik toch maar eens rond gaan kijken voor een andere partij... weet iemand een goeie partij (vast ip, 8GB mem min., 500GB storage min.)?
Het doel van je hosting is misschien wel handig.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• kamerplant
  • Niet online

kamerplant

lekker toch

https://www.vultr.com/.

[Voor 99% gewijzigd door kamerplant op 22-11-2018 07:38]

• unezra
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 19-06 20:55

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

GlowMouse schreef op woensdag 21 november 2018 @ 16:55:
[...]
Bij dedicated servers wellicht, maar bij VPS'en heb ik nooit iets anders dan DHCP gezien.
Huh?

Fixed IP's zijn *standaard* bij VPSen. DHCP zou ook enorm onhandig zijn, hoe zie je dat voor je, dat je webserver iedere dag een ander IP heeft en je je zonefile mag aanpassen omdat je een reboot hebt gehad van je VPS?

Een VPS word in de regel niet anders behandeld dan een dedicated server en je ziet vaker dat er soms wat vaag word gedaan over of iets een dedicated server is, of een VPS. Er word wel gesproken over VDS, Virtual Dedicated Server. Een virtuele server, een VPS dus.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Devion

Devion

Space for rent ;-)

Topicstarter
Doel is web en deel processing power (paar applicaties die data verwerken in/out)

• unezra
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 19-06 20:55

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Devion schreef op donderdag 22 november 2018 @ 08:09:
Doel is web en deel processing power (paar applicaties die data verwerken in/out)
Waarom wil je switchen?

Remote het IP aanpassen moet gewoon kunnen lijkt me, kwestie van via het console je machine overnemen en gaan. Dat kan óók prima op Proxmox.

Ik vind het ook wat apart dat ze om het beheer wachtwoord vragen, maar aan de andere kant, als ze veel klanten hebben die zelf de change niet kunnen doorvoeren snap ik ook wel dat ze dit als service doen om de migratie voor klanten pijnlozer te maken.

In dat geval zou ik zoals anderen ook suggereren, een 2e account aanmaken met elevated rights.

Sowieso zou ik op die manier werken, ook voor jezelf. Administrator password ergens in de kluis, voor iedere beheerder een *eigen* elevated account (al dan niet én een regulier account én een elevated account) met *eigen* wachtwoord.

Zeg maar functioneel vegelijkbaar met sudo, maar dan anders.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Jordi
  • Niet online

Jordi

#1#1

unezra schreef op donderdag 22 november 2018 @ 07:44:
Fixed IP's zijn *standaard* bij VPSen. DHCP zou ook enorm onhandig zijn, hoe zie je dat voor je, dat je webserver iedere dag een ander IP heeft en je je zonefile mag aanpassen omdat je een reboot hebt gehad van je VPS?
DHCP houdt niet automatisch in dat het een dynamisch (wisselend) toegekend IP-adres is, dat idee heb jij waarschijnlijk vanwege de diverse consumentenprovidersetups waar je bijna nergens een vast IP-adres krijgt, behalve bij bv. XS4ALL. Ook mijn VPS/VM/cloud server/geef-het-een-naam heeft DHCP zoals dat door hoster standaard wordt geleverd.

Op deze manier is VM-management veel gemakkelijker. Je deelt gewoon vaste IP's uit via DHCP op basis van MAC-adres. Dat MAC-adres staat gewoon in de configuratie van de VM. Wanneer je als hoster om technische redenen een ander type virtual NIC wilt gaan gebruiken, ken je gewoon het bestaande MAC-adres toe aan die nieuwe NIC, die vervolgens het juiste IP krijgt d.m.v. DHCP. Zo kan een eventuele standaardimage gelijk blijven qua netwerksetup en hoef je niet in te loggen met wachtwoorden die je met visserig-ogende mails van je klant moet vragen.

• mrmrmr
  • Registratie: april 2007
  • Niet online
Het aanpassen van een IP is prima mogelijk zonder Windows op te starten. Je kunt de registry hives off line editen en terugplaatsen. Geen wachtwoord nodig. Het werkt alleen niet al de (virtuele) schijf versleuteld is.

Windows is vooral duur vanwege de licentiekosten, denk ik.

palimpsest

• Geert de Graaf
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 19-06 11:37
Mogelijk is deze black friday actie wat voor je: https://www.transip.nl/
"50% korting op BladeVPS, een heel jaar lang!"

[Voor 39% gewijzigd door Geert de Graaf op 23-11-2018 01:57]

Geert

• Devion

Devion

Space for rent ;-)

Topicstarter
Ze hebben het voor nu op opgelost door een 2de VM op te spinnen op het nieuwe platform en kan ik alles zelf migreren. Kost me wat tijd maar iig geen wachtwoorden op straat.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True