Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• Tribunus
  • Registratie: juni 2004
  • Nu online
Ik zoek een?
Een volledige 5.1 Home cinema set, dit is dus inclusief A/V receiver en boxen. Ik heb al wat advies ingewonnen bij verschillende partijen. Het blijkt helaas lastig een leverancier te vinden welke de combinaties heeft staan waar ik over na denk en daar te beluisteren. Daarnaast twijfel ik zelf heel erg om voor een soundbar te gaan of een volledige 5.1 set. Het eventuele prijs verschil kan enorm zijn. Ik zoek wel een set waar ik een hele tijd mee vooruit kan. Voordeel van een soundbar is uiteraard ook het installatie gemak.

Wat is je budget?
Ik heb een redelijk flexibel budget. Ik ga er even vanuit dat de betere soundbars rond de 1000 euro kosten en dat ik voor een volledige en 5.1 set zo maar eens 3000 euro kwijt kan zijn. Uiteraard is goedkoper beter. Wanneer iets significant beter is ben ik bereid daar wel voor te betalen!

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik wil een nieuwe soundbar of 5.1 set aanschaffen omdat ik aardig wat films en series kijk. Daarnaast is het ook de bedoeling dat ik in staat ben met deze apparatuur makkelijk vanaf verschillende apparaten audio kan streamen i.v.m. muziek e.d.

Op dit moment heb ik een H/K 2.1 set waar ik ontevreden over ben. Niet zo zeer de kwaliteit van het geluid maar meer omdat de uitzendingen/films/series vaak 5.1 zijn en de stemmen erg gedempt zijn. Daar ben ik nu klaar mee en wil dus investeren voor de toekomst.

Qua aansluitingen heb ik nodig:
1x HDMI out (LG OLED 55C7) met 4K UHD
2x HDMI in. 1 voor PS4Pro en voor de tv ontvanger.

Wat heb je zelf al gevonden?
Qua soundbar zat ik te denken aan de Sony HT-ST5000. Ik hoor hier erg goede verhalen over en de aansluitingen op de bar zijn voldoende voor mijn toepassing. De prijs is alleen al aan de hoge kant en daarom neig ik zelf meer naar een 5.1 set met A/V receiver. Dit omdat een soundbar schijnbaar (begrijpelijk) nog steeds behoorlijk onderdoet voor een goede 5.1 setup

Qua 5.1 set. Voor de receiver zat ik te denken aan Denon AVR-X3500H. Wederom goede verhalen en naar mijn mening genoeg aansluitingen en power. De prijs is daarnaast ook goed te doen! Verdere voordeel is uiteraard ook meerdere aansluitingen en HEOS zou ik daar iets mee willen gaan doen.

Qua speakers zat ik te denken aan de volgende opties:
- Q Acoustics 3050i. Goede reviews. Design spreekt me ook wel aan.
- DALI Zensor 7 / Zensor Vokal / Zensor Pico. Goede reviews design voor mij ook prima te doen.

Welke vragen heb je hier nog over?
- Soundbar of 5.1 set. Is het verschil in prijs ook te merken in de kwaliteit (bar vs 5.1 set)
- Zijn er betere opties dan de Sony HT-ST5000 (wellicht betere prijs/kwaliteit)
- Is de soundbar toereikend qua power

- Kent iemand hier de Q Acoustics 3050i zo ja, wat zijn de ervaringen.
- Kent iemand de DALI combi, zo ja wat zijn de ervaringen.
- Is de AVR-X3500H in staat om dit alles aan te sturen of is het zwaar overkill.
- Kan ik beter apart aanschaffen of in een SET waar mogelijk.
- Kan ik mijn bestaande H/K subwoofer (HKTS 200) gebruiken in plaats van een nieuwe.
- Zouden beide opties kunnen werken voor een eventuele grotere woonkamer.
- Zijn er andere speakers welke ik zou moeten overwegen in deze prijsklasse.

Hieronder heb ik even een plaatje (op schaal) van mijn woonkamer. De oppervlakte is ca. 26m2 en de inhoud 67m3. Vloer is parket en bij de ramen hebben we vouwgordijnen en ook normale “zware” gordijnen die nooit gesloten zijn.

Als ik nog wat ben vergeten hoor ik het uiteraard graag!

Indeling Woonkamer

Alle reacties

• pascaldv
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 13:42
Inmiddels ook een goede week systemen aan het vergelijken.
Je ziet mijn topic ook in de lijst staan, ik kom nu uit rond de 1.500-2.000 lijkt het op.

Wat ik bij Dali tegen kwam is dat de speakers aan de achterkant een opening hebben.
Hierom moeten ze met enige afstand van de muur opgesteld worden.
Misschien iets om rekening mee te houden, ik ga mijn speakers iig tegen de muur ophangen.

• TheKerremenke
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 19:17
Q Acoustics 3020/3010 hebben ook een opening aan de achterkant. Volgens mij de i serie ook

Je krijgt er wel foam plugs bij, waarmee je ze kunt afdichten. Maar dat zal waarschijnlijk bij de Dalis ook zijn..

Tevens iets om rekening mee te houden, mocht je ooit Atmos overwegen. De q Acoustics zijn aan de bovenkant afgerond. Hierdoor is het plaatsen van upfiring atmos speakers vrij lastig (merk ik nu)

[Voor 32% gewijzigd door TheKerremenke op 22-11-2018 11:03]

iPad Pro 2017  iPhone 12 Pro Pacific Blue  Apple Watch Series 6 Product Red  Apple TV 4K & HD  HomePod Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

• bjorn1
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 07-06 06:43
Vind het geen vergelijk om eerlijk te zijn, persoonlijk is het voor mij hetzelfde als een fiets of een auto brengt me beiden van a naar b. Also je de ruimte hebt zou ik zeggen ga voor 5.1.

Dali weet ik niet zo goed hoe of wat weet alleen wel dat de q acoustics redelijk wat prijzen en goede reviews hebben gekregen.
Kijk ook eens op whathifi.com voor reviews.

Wat betreft het atmos probleem, tsja dat hangt ervan af of je dat graag wil of niet, persoonlijk vind ik het niet waard in ieder geval.

De Denon val je je sowieso geen buil aan maar vraag jezelf wel af waarom je een 3500h zou nemen in plaats van de 2500h. Als het alleen om het vermogen gaat zou ik het niet doen. Heb ze nog niet naar elkaar gezet maar denk dat er voor de rest niet veel verschil zal zijn tussen die 2.

• Tribunus
  • Nu online
Qua opening aan de achterkant, hoeveel ruinte zou ik dan vanaf de box gezien vrij moeten houden? Hoef ze niet persee tegen de muur aan te zetten.

En juist die vergelijking is voor mij wel belangrijk. Als de soundbar 90% van de kwaliteit van de 5.1 set heeft zou ik dat serieus gaan overwegen. Dus met name prijs kwaliteit is belangrijk.

En iemand die weet of de subwoofer evt mee kan? Deze lijkt van beduidend betere kwaliteit dan de kleinere q acoustic.

• bjorn1
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 07-06 06:43
Als je er even over nadenkt denk ik niet dat een soundbar ook maar een beetje in de buurt komt van 5 normale speakers.
Daarbij om een soundbar aan zo'n receiver te hangen is ook overkill...
Subwoofer weet ik niet maar ik denk dat de q acoustics woofer het een stuk beter zal doen dan die van een compleet setje. Niet denegerend bedoelt.
Denk dat de subwoofer alleen al net zo veel kost als het kant en klare setje?
Qua ruimte achter de speakers zal even spelen worden tot je tevreden bent en het zal om een paar centimeters gaan.

• Tribunus
  • Nu online
Nou ik ben er uit wat betreft een volledige 5.1 set. Paar soundbars aangehoord inmiddels maar kan niet aan het idee wennen. Gezien mijn budget redelijk ruim is lijkt me dit een goede keuze!

Ik twijfel echt enorm over de speakers. De receiver is bekend, ik ben voor de Denon AVR-X3500H gegaan. Goede aanbieding en ik geloof dat ik daar niet zozeer een breuk aan kan vallen.

Dan de speakers, man wat lastig! Ik heb nu een aantal opties voor ogen:

Q Acoustics 3050i 5.1 Cinema Pack.
Dali zensor series met de zensor 5 of 7.
Dali Oberon serie ook erg veel belovend!
KEF Q serie spreekt me ook erg aan!

Ik ga er van uit dat alle sets goed werken met de denon maar ik twijfel heel erg over de sub van QA. En of de 3500 ook geschikt is voor de Oberon serie.

Iemand bekend met deze setup’s of 1 van deze combinaties?
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True