Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Game PC ~1600 euro

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• VipeV
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 27-05 17:22
Hi allemaal,

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil gaan gamen op mijn nieuwe systeem en daarnaast de PC gebruiken voor de normale huis-tuin-keuken zaken (maar dit laatste is natuurlijk gecovered met een goede game pc). Qua games valt er te denken aan Battlefield en Cities: Skylines (vandaar ook de 32gb RAM in mijn voorstel).

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ongeveer 1500 a 1600 euro, maar ik heb geen absoluut maximum (oftewel als een prijsverhoging voldoende te verdedigen valt wil ik daar eventueel wel in meegaan).

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Randapparatuur blijf ik gebruiken (monitor: Dell UltraSharp U2412M).

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zelf had ik vooralsnog het volgende in gedachte:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed€ 326,-€ 326,-
1MSI B450 Tomahawk€ 106,99€ 106,99
1Gigabyte GeForce RTX 2070 Windforce€ 525,05€ 525,05
1Seagate Barracuda, 2TB€ 58,-€ 58,-
1Fractal Design Define S - Window€ 61,-€ 61,-
1Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3000C15€ 264,50€ 264,50
1Seasonic Focus Plus 550 Gold€ 79,95€ 79,95
1Crucial MX500 m.2 1TB€ 140,-€ 140,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.561,49

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Lichte voorkeur voor AMD ten opzichte van Intel qua processor.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Liefst tamelijk stille PC aangezien die onder mijn bureau komt te staan.

Ga je overklokken?
Op dit moment heb ik een systeem dat onder andere bestaat uit een Intel i5-3570k en AMD Sapphire 7950. Zowel de CPU en GPU hebben een overklok gekregen. Ik merkte dat mijn CPU een tijd terug (~2j) kracht tekort begon te komen waardoor ik 'm van 3.4GHz naar 4.1GHz heb overgeklokt. Mijn verwachting is dat ik het nieuwe systeem op termijn ook wil overklokken om de gebruiksduur te verlengen.

Wat verwacht je van ons?
Ik zou graag advies willen krijgen op het door mij voorgestelde systeem. Hierbij heb ik specifiek in ieder geval de volgende vragen:

1. Is een aparte CPU koeler nog aan te raden? Dan een Scythe Mugen 5 PCGH Edition?
2. Is een 550W voeding ruim voldoende?
3. Wat is nou het precieze voordeel van een B450 vs een X470 bord? Ik lees wisselende verhalen overal. Zou ik moeten nadenken over een X470 bord?
4. Zit er nog een voordeel in het kiezen van een Samsung 870 EVO ten opzichte van de nu door mij gekozen Crucial MX500? Of is dat snelheidsverschil totaal niet merkbaar en daardoor weggegooid geld?

Overige opmerkingen zijn natuurlijk ook welkom!

Alvast bedankt!

Alle reacties

• Inrage
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 08-06 09:03
Je wil waarschijnlijk Samsung 970 EVO zeggen, dat is idd weggesmeten geld.

Een RTX2070 is wel een vrij heftige investering voor een FullHD scherm. Eventueel gewoon een RX580 (of RX590 +3 gratis games) kopen. Pak voordeliger, en later eens upgraden is veel toekomstbestendiger dan nu een erg dure GPU te kopen die je niet helemaal benut.

Als je gaat overclocken dan zou ik het direct doen. Waarom extra uitgeven en het dan niet gebruiken.
Als je dat doet dan neem je idd best wel een deftige koeler er bij. Die mugen of een BeQuiet Dark Rock zijn beide populaire keuzes.

Beter een goed B450 mobo dan een basic X470, dus eigenlijk maakt het niet zoveel uit.
Het bord uit je lijstje is vrij goed. Deze ook, maar heeft een betere audiochip (voor zij die het verschil horen...)
pricewatch: MSI B450 Gaming Pro Carbon AC

Voeding is voldoende.

• MadMarky
  • Registratie: augustus 2001
  • Niet online
Weet je heel zeker dat je 32GB ram wilt? 16GB is nog steeds gangbaar voor high-end systemen en het geheugen is momenteel nog steeds erg prijzig. Misschien beter voor 16GB kiezen en later evt uitbreiden.

Verder neem ik aan dat je deze al hebt gezien?
reviews: Desktop Best Buy Guide - November 2018 - High-end gamesysteem

🖥️ | 🚗

• VipeV
Inrage schreef op woensdag 21 november 2018 @ 13:13:
Je wil waarschijnlijk Samsung 970 EVO zeggen, dat is idd weggesmeten geld.

Een RTX2070 is wel een vrij heftige investering voor een FullHD scherm. Eventueel gewoon een RX580 (of RX590 +3 gratis games) kopen. Pak voordeliger, en later eens upgraden is veel toekomstbestendiger dan nu een erg dure GPU te kopen die je niet helemaal benut.

Als je gaat overclocken dan zou ik het direct doen. Waarom extra uitgeven en het dan niet gebruiken.
Als je dat doet dan neem je idd best wel een deftige koeler er bij. Die mugen of een BeQuiet Dark Rock zijn beide populaire keuzes.

Beter een goed B450 mobo dan een basic X470, dus eigenlijk maakt het niet zoveel uit.
Het bord uit je lijstje is vrij goed. Deze ook, maar heeft een betere audiochip (voor zij die het verschil horen...)
pricewatch: MSI B450 Gaming Pro Carbon AC

Voeding is voldoende.
Ja, excuus, bedoel inderdaad een 970 (typo).

Ah oke, ja misschien is die 2070 dan overkill. Maar ik lees ook dat die RX580 eigenlijk al outdated is en te duur voor wat je krijgt? Zou ik dan bijvoorbeeld ook een tweedehands 1070 kunnen pakken? (Tweedehands 1070 = nieuwprijs RX580; of zit daar een te groot risico aan, aangezien je niet weet wat er mee gedaan is?)

Verder duidelijk! Dank.
MadMarky schreef op woensdag 21 november 2018 @ 13:17:
Weet je heel zeker dat je 32GB ram wilt? 16GB is nog steeds gangbaar voor high-end systemen en het geheugen is momenteel nog steeds erg prijzig. Misschien beter voor 16GB kiezen en later evt uitbreiden.

Verder neem ik aan dat je deze al hebt gezien?
reviews: Desktop Best Buy Guide - November 2018 - High-end gamesysteem
Tja, ik weet dat de prijzen voor RAM hoog zijn, maar dat zijn ze volgens mij al een tijdje. En een game als Cities: Skylines heeft veel RAM nodig zodra er veel mods & assets ingevoegd worden. Liever wat meer zekerheid direct, dan gokken op een stevige prijsdaling in de (nabije) toekomst.

• DaniëlWW2
  • Registratie: november 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dit is echt compleet zinloze overkill. :P
Zo lang als je een 1920x1200p scherm met 60Hz verversingssnelheid wil blijven gebruiken, is alles sneller dan een RX580 zware overkill. Zelfs BF5 zal 60fps+ moeten halen.

Verder is City Skylines een bizar slecht geoptimaliseerde game. Of je nu 16GB, 32GB of 64GB hebt maakt niks uit, het zal slecht draaien. Een beetje ontwikkelde stad zorgt er al voor dat je framerate naar 30fps a 40fps zal zakken, en daar blijft het ook. Dat is een enorme CPU bottleneck die je zelfs met een 5GHz 7700K of 8700K niet kan overbruggen. Extra RAM is zinloos omdat een beetje videokaart al niks doet in die game. 20 a 30% GPU load is normaal. :P

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 164,90€ 164,90
1MSI B450-A PRO€ 89,90€ 89,90
1Sapphire Nitro+ Radeon RX 580 8GD5 (11265-01)€ 243,94€ 243,94
1Seagate Barracuda, 2TB€ 58,-€ 58,-
1Fractal Design Define S€ 69,90€ 69,90
1G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 118,50€ 118,50
1BitFenix Formula Gold 450W€ 62,50€ 62,50
1Crucial MX500 m.2 1TB€ 140,-€ 140,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 947,64

Dan je vragen. :)
1) Nee, die Mugen 5 is bedoeld voor overclocking. De stock koeler van de R5 2600 is acceptabel dus je hebt geen betere nodig.
2) 450W is zelfs voldoende, als de voeding zelf maar deugt. CPU zal in de regel niet veel meer dan 100W verbruiken, videokaart niet meer dan 200W en de rest van je computer enkele tientallen watts.
3) Als je die vraag stelt, dan weet ik al dat je niks aan een X470 hebt. X470 heeft meer aansluitingen voor zaken zoals harde schijven, ondersteunt crossfire en SLI setup's en is bedoeld voor overclocking. Geen van dit alles zie ik je doen. ;)
4) Nope. De MX500 is al dusdanig snel dat een snellere SSD geen praktische prestatiewinst oplevert als het gaat om W10 opstarten, browser openen of een game opstarten.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• VipeV
Dank, dan schroef ik even flink terug in mijn eisenpakket en ga ik op dit moment voor een Ryzen 2600 in combination met een RX580. En zodra mijn scherm een keer aan vervanging toe is (duurt nog wel even aangezien ik er zeer tevreden mee ben) kijk ik dan weer wat de beste opties zouden zijn.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True