Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Aankoopadvies 27" 1440P Freesync monitor gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Slupor
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 12:44
Beste Tweakers,

Dit is mijn eerste forumbericht hier. Bij voorbaat excuses voor de lange post! Ik hou al een tijdje het GOT in de gaten en heb vele reviews gelezen/gekeken maar blijf toch met een aantal vragen zitten. Met Black Friday wil ik eindelijk de knoop doorhakken.

In eerste instantie was ik me aan het oriënteren op 75hz Freesync schermen, aangezien ik vermoedelijk toch zelden hogere framerates ga halen en 144hz 1440P monitoren aanzienlijk prijziger zijn. Door verdere research ben ik echter heel erg gaan twijfelen of een 144hz scherm niet toch beter zal zijn met het hoog op de toekomst (scherm zou de komende 10 jaar mee moeten gaan + mogelijk toekomstige upgrade videokaart). Vooral de meerwaarde van LFC (Low Framerate Compensation) bij 144hz schermen lijkt me een groot pluspunt.
Over dit laatste wel een vraag: stel ik heb een scherm met een Freesync range van 48-144hz. Als de framerate dropt naar 40 fps, zal de effectieve framerate dankzij LFC opschalen naar 80hz. Als ik dan een paar frames later weer op 50fps zit, is LFC niet meer van toepassing en zit ik effectief op 50hz , een drop van 30hz. Klopt mijn redenering? Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben; ga ik hier iets van merken?

Wat wil je bereiken?
Comfortabel gamen op een 27” 1440P scherm. Daarbij vind ik een goede beeldkwaliteit belangrijker dan een hoge refreshrate. Ik speel uitsluitend single player games als The Witcher 3, Skyrim, de Tomb Raider reboot en de AC serie. Daarnaast sporadisch een racegame of een FPS (enkel singleplayer).
Doel is dat ik de meeste games op redelijke settings (medium-high) in combinatie met mijn RX580 op 1440P dankzij Freesync toch soepel kan draaien op een voor mij acceptabele framerate (gemiddeld 45-60 fps).

Wat mag het gaan kosten?
Rond de 400 euro maximaal, mag ook minder.

Heb je nog bepaalde voorkeuren? Waarom?
Indien de conclusie is dat ik beter een 144hz monitor kan aanschaffen, kom ik tot de volgende selectie:

Edit: ik kom van een 22" 60hz full HD scherm, dus alle schermen hieronder zijn sowieso vele malen beter dan ik gewend ben :P

#ProductPrijsSubtotaal
1Acer XF270HUA Zwart€ 464,49€ 464,49
1AOC AG271QX Zwart, Rood€ 399,-€ 399,-
1Asus MG278Q Zwart€ 438,50€ 438,50
1Iiyama G-Master GB2760QSU-B1 Zwart€ 391,-€ 391,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.692,99

Voor- en nadelen Acer:

Voordelen:
- Freesync range 40-144hz
- Beste beeldkwaliteit vanwege IPS (?)
- In aanbieding bij Amazon.de https://www.amazon.de/Ace...fRID=X90X89MJWA3VRQAH9DS0

Nadelen:
- Niet goedkoop (behalve bij Amazon)
- Slecht verkrijgbaar in NL (edit: ik zie dat deze nu ook bij Otto.nl https://www.otto.nl/p/100...pdeals&itemId=10086726554 wordt aangeboden voor 379,99 wat 'm wel interessant maakt :P )

Voor- en nadelen AOC:

Voordelen:
- Beste Freesync range (30-144hz)
- Redelijk aantrekkelijke prijs
- Goed verkrijgbaar (o.a. bij Coolblue)
- HW info excellent choice

Nadelen:
- Niet het beste kwaliteit paneel (?)

Voor- en nadelen Asus:

Voordelen:
- Freesync range 40-144hz
- HW info excellent choice

Nadelen:
- Niet goedkoop

Voor- en nadelen Iiyama:

Voordelen:
- Redelijke prijs
- Persoonlijk vind ik dit het mooiste scherm
- HW info great value
- Verkrijgbaar bij o.a. Coolblue

Nadelen:
- Slechtste Freesync range (48-144hz)

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.
Ik heb kort geleden een pricewatch: Sapphire Nitro+ Radeon RX 580 8GD5 (11265-01) aangeschaft ter vervanging van mijn oude GTX780.
Mijn antieke pricewatch: Intel Core i5 2500K Boxed vormt nu vaak nog de bottleneck, maar ik ben van plan om op korte termijn te upgraden naar een Ryzen-systeem pricewatch: AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed.

Bij voorkeur schaf ik het scherm aan bij een betrouwbare webwinkel als Coolblue i.v.m. eventueel retourneren, in het geval ik een matige kwaliteit paneel ontvang (backlight bleeding, dode pixels o.i.d.). Maar de prijs speelt ook wel mee, als ik een beter scherm bv bij Amazon veel goedkoper kan krijgen, wil ik dit ook overwegen.

Alle advies is welkom!

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True