Hoe COP berekenen bij hogere en lagere temperaturen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paut
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 17-02 14:54
Voor de geplande installatie van een warmtepompboiler probeer ik uit te zoeken hoeveel de COP-waarde wordt als de aangezogen lucht hoger of lager is dan wat er in de opgave van de fabrikant staat. Het gaan om een MDV met de volgende COP's:

Bij 15 graden Celsius = 3,6
Bij 7 graden Celsius = 2,32

Ik wil op een of andere manier berekenen hoe hoog de COP zou zijn bij veel hogere temperaturen (+35 en +25 graden Celsius, van aangezogen lucht in de ruimte waar 's winters vaak een houtkachel brandt) en een veel lagere temperatuur (0 en -5 graden Celsius). Mede afhankelijk daarvan bepaal ik de plaats in huis.

(het apparaat, de MDV RSJ-35/300RDN3-F1 warmtepompboiler van 300L en een maximaal opgenomen vermogen van 3,0kW, staat op diverse websites, zoals https://www.vakhandeljans...armtepompboiler-300l-30kw )

Hoe bereken je zoiets?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:14

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Deze exercitie heeft volgens mij weinig nut.
Ik zou aan een eventuele schatting of extrapolatie van de opgegeven COP-waarden niet zo veel waarde hechten. Een "berekening" is dit zeker niet.

Jouw individuele COP kan je het beste en betrouwbaarste berekenen uit de ingezette elektrische energie (kWh meter) en de gegenereerde thermische energie (aantal liters water van bijvoorbeeld 15°C naar 45°C).

Het liefst wil je natuurlijk weten hoeveel thermische energie per kWh ingezette stroom uiteindelijk uit de kraan stroomt.

Maar dat valt bij een wp-boiler niet zo makkelijk te meten (buffertemperatuur, gelaagdheid?, omgevingstemperatuur => warmteverliezen!)

Kort gezegd: te veel variabelen om met de door de fabrikant opgegeven COP iets zinnigs te "berekenen".

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paut
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 17-02 14:54
Bedankt voor je antwoord, @dunklefaser. Ik begrijp dat de COP een theoretisch rendement is en dat je bij extrapolatie ook theoretische waarden krijgt, maar toch ben ik nieuwsgierig met hoeveel procent de COP daalt of stijgt als de warmteboiler lucht van -5 of +35 graden Celsius aanzuigt.