Hoe zie ik of een woningscheidende muur een spouw heeft?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Onze huidige woning is uit 2006. Het is een leuk huis. Maar een nadeel is dat, voor zover ik weet, de woningscheidende muur geen spouw heeft. Het is dus 1 dikke betonnen muur. Dit heeft gevolgen voor contactgeluid, waardoor onze buren helaas nog wel eens last hebben van onze kinderen die rondlopen, blokkentorens omgooien e.d.

Nu gaan we binnenkort kijken voor een ander huis. Ik zou wel graag weten hoe de muur daar is opgebouwd: is het 1 muur of 2 met een spouw ertussen? Is er een truc om dit van de buitenkant te herkennen?

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:38
Niet alleen de muur hoeft een probleem te zijn, ik weet dat er ook huizen zijn waarbij de vloer in 1 stuk is doorgestort. Dan kan je er wel een dubbele spouwmuur op zetten maar dat heeft geen zin want dat contactgeluid komt gewoon binnen via de vloer. Nu heeft familie in een dergelijk huis gewoond, ikzelf in een huis met een woning scheidende muur zonder spouw. Als ik moet kiezen ga ik liever voor een muur zonder spouw en een gescheiden vloer dan andersom. Hoe je daar achter gaat komen? Bouwtekening erbij pakken want anders wordt het lastig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
Je kan de vergunning opvragen bij de gemeente, dan weet je het zeker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-06 13:47
Zonder precies de dikte en het materiaal van de wanden en de dikte van een eventuele spouw te weten schiet je daar echter niet zoveel mee op. Is het beton (vaak 15-25cm dik), snelbouw (vaak 14cm), kalkzandsteen (vaak 12-15cm). Elk type muur heeft andere isolatiewaarden met betrekking tot het geluid. Een muur kan dan zonder spouw al stukken beter isoleren dan je huidige woning (weet je de huidige dikte van je woning bijvoorbeeld?). En, als er wel een spouw aanwezig is, dan isoleren twee losstaande muren het geluid beter dan muren die met ankers verbonden zijn. Van buiten dus helaas niet gelijk te zien, dat zal echt uit tekeningen moeten blijken want de huidige bewoners zullen ook geen flauw benul hebben ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Divak op 21-11-2018 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:21

CyBeRSPiN

sinds 2001

Of even vragen bij de makelaar / huidige bewoner?

Mijn woning heeft 15cm beton en een gedeelte gemetseld met spouw (uitbouw). Het contactgeluid is soms best irritant, alles wat aan een muur hangt/raakt hoor je: de klok van de buren, gerammel in de open haard, stekkers in stopcontacten. Had een center speaker die eens door de schoonmaakster per ongeluk tegen de puur was geschoven, buren stonden dag later aan de deur wat er veranderd was.. hoorden het door hun hele huis. Maar voor de rest vrij weinig, alleen bij verjaardagen als grote groep luid aan het praten is.

Maar het gekke, bij het blok verderop, met exact dezelfde bouw, speelt dit probleem totaal niet.
Het zou kunnen dat wij en onze buren allemaal stenen vloeren hebben, en verderop hebben ze veelal parket, maar denk dat er bij de bouw net wat anders is gebeurd, misschien idd wel die vloerdelen die bij ons wel en bij de ander niet tegenelkaar zitten. Vraag me dan af of zoiets in de tekening tot uiting komt of dat dat gewoon geluk/pech is hoe dat tijdens de bouw is gedaan?

[ Voor 13% gewijzigd door CyBeRSPiN op 21-11-2018 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-06 16:01
In principe kan je dat van buitenaf niet zien.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:08

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Sommige rijtjes hebben een dilatatievoeg. Sluit niet uit dat er op die plek wel een spouw zit. Maar normaal gesproken wordt dit op tussenmuren volgens mij niet toegepast.
Ga maar eens op een bouwplaats kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15:02
Een woningscheidende muur zonder spouw kan prima geluidsisolerend zijn. Het probleem is vaak dat er op andere plekken in de constructie contactgeluiden doorgegeven worden.

Bijvoorbeeld een (dek)vloer of vloerafwerking die niet geisoleerd is van de muur.

Heb je twijfels: meten is weten. Al zijn die akoestische onderzoeken niet goedkoop.

[ Voor 14% gewijzigd door Joris748 op 21-11-2018 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stonehawk
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 04-06 13:19
Is het niet gewoon het beste om het na te vragen bij de (misschien) nieuwe buren.

Zelfs als er een spouwmuur is en er op de bouw tekeningen alles goed zou moeten zijn. Is dit niet altijd zo.

Ik weet dat bij huizen waar de muren gegoten beton zijn, de gaten die erin zitten van de mallen door "idioten" gevuld werden. Waardoor er een geluidsbrug ontstond door het vulmateriaal dat er teveel in was gestopt, naar beneden viel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Dank voor alle reacties.

Jammer dat er niet een duidelijk zichtbare clue is om het type bouw te zien. Ik had daar stiekem op gehoopt :)

Maar tegelijk, het type muur blijkt dus niet zaligmakend te zijn.. Ik zal in elk geval informeren bij de verkoper, die is volgens mij eerste eigenaar wie weet heeft die iets van tekeningen. Maar belangrijker nog, zal ik via makelaar/verkoper of de buren informeren wat de ervaring is qua geluid. Van deze drie lijken de buren me het meest kansrijk om een goed antwoord te krijgen :)

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

• Jozz
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-05 10:26
Voor mijn huidige woning heb ik de bouwtekeningen opgevraagd bij de gemeente. Wel pas nadat ik er woon. Ik kom vanuit een jaren 60 appartement en woon nu, sinds een jaar, in een rijtjeshuis van 1996. Ook met een betonnen scheidingsmuur. Ik had gehoopt dat 30 jaar jonger toch wat meer verschil zou maken. Ik heb de indruk dat er ook bij mij best wel wat contactgeluid naar de buren gaat.

Ik weet niet of je ook bouwtekeningen kan opvragen van een woning waar je niet zelf woont. Ik zou als je een woning op het oog hebt wel even informeren bij de buren of ze daar wat weten, eventueel vragen of ze bouwtekeningen hebben die je mag zien.

Bij mij ziet de muur er als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2hi15as.png

Beproeft alle dingen; behoudt het goede. (1 Thessalonicensen 5: 21)

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:10

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Jozz schreef op donderdag 22 november 2018 @ 09:47:
Voor mijn huidige woning heb ik de bouwtekeningen opgevraagd bij de gemeente. Wel pas nadat ik er woon. Ik kom vanuit een jaren 60 appartement en woon nu, sinds een jaar, in een rijtjeshuis van 1996. Ook met een betonnen scheidingsmuur. Ik had gehoopt dat 30 jaar jonger toch wat meer verschil zou maken. Ik heb de indruk dat er ook bij mij best wel wat contactgeluid naar de buren gaat.

Ik weet niet of je ook bouwtekeningen kan opvragen van een woning waar je niet zelf woont. Ik zou als je een woning op het oog hebt wel even informeren bij de buren of ze daar wat weten, eventueel vragen of ze bouwtekeningen hebben die je mag zien.

Bij mij ziet de muur er als volgt uit:

[Afbeelding]
beetje offtopic, maar misschien heeft TS er iets aan

ja je kan altijd het archief raadplegen, alleen sommige stukken worden niet gecopieerd meegegeven denk dan aan de nog niet zo lang geleden geplaatste dakopbouw van de buren.
Dit heeft te maken met de auteursrechten van de architect en de onwenselijkheid dat mensen de archief stukken gebruiken om zelf een bouwaanvraag mee in te dienen.

De reden dat jij geen verbetering ervaart ten opzichte van de vorige woning komt omdat de (dek)vloer geen ontkopping kent t.o.v. de wand (je hebt geluids technisch het zelfde detail als de jaren 60 flats)
Zoek de verschillen met de tekening op pagina 8
klikerdeklik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-06 20:26

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

@ @mddd: Van buitenaf is dat inderdaad lastig te zien, tenzij er een dilatievoeg ter hoogte van de woningscheidende muur zit. Je zou kunnen proberen foto's van de bouw te vinden. Eén foto van twee woningen zonder buitenmuur en je bent erachter.
Joris748 schreef op woensdag 21 november 2018 @ 11:52:
Een woningscheidende muur zonder spouw kan prima geluidsisolerend zijn. Het probleem is vaak dat er op andere plekken in de constructie contactgeluiden doorgegeven worden.
Dat is niet mijn ervaring, gestoeld op
- jaren '30 rijtjeshuis (tussenmuur naar buren, we horen ze woordelijk praten)
- daarvoor jaren '50 appartement: zowel in gerenoveerde (met spouw, minder luidruchtig) als niet gerenoveerde staat (en zonder spouw, buitengewoon luidruchtig)

Muren met spouw waren zonder uitzondering stiller.
Er kan bij het metselen van een spouwmuur nog wel eens specie gemorst worden en/of stukken baksteen kunnen in de spouw vallen. Resultaat = contactgeluid.

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Pagina: 1