Toon posts:

Ervaring met Watts systeem (433MHz RF)

Pagina: 1
Acties:

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:32
In onze woning hebben we een optie voor vloerverwarming op elke verdieping aangestuurd middels een master - master regeling van een rf systeen van Watts (https://www.watts-klimaat...systeem-433-mhz-verwarmen) gekoppeld aan een Intergas Extreme 36 HR-ketel. Heeft iemand ervaring met dit systeem van Watts?

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 28-01 14:02
@witterholt
geen ervaring met watts, wel met vloerverwarming.

vloerverwarming is een traag systeem, afhankelijk hoe diep de leidingen zitten de trager het word.
doordat het zo traag is, heeft het regelen weinig nut.
je kunt gewoon weg niet even een ruimte verwarmen voor een paar uurtjes als je dat wil.
en daar na duurt het best veel uurtjes voordat het weer is afgekoeld.
(dit loopt bij mij al op tot 24 uur voor 1 graad verschil om af te koelen. ;)
en het duurt 4 uur voordat er 1 graad is opgewarmd. )
dus regelen is vrij snel zinloos.

een goed geïnstalleerd systeem heeft geen regeling nodig, alleen als ze er een zooitje van maken dan is het wel eens nodig om iets na te regelen. (maar vaak hoeft dat niet zo ingewikkeld als een watt systeem.)

wil je geld besparen op stookkosten, dan zijn er 3 dingen belangrijk: isoleren , isoleren en heb ik al gezegd isoleren. ;)
wil je nog goedkoper stoken, dan eens kijken naar een warmtepomp zij het standallone of hybride. ;)
de meeste warmtepompen stoken ook luxer als een gasketel, vermogen is minder dus je hebt vaker een warme vloer. ;)

(natuurlijk als je nog meer besparen wil, dan ruimtes niet verwarmen, ik verwarm mijn slaapkamer niet, vind ik zelf prettiger en bespaart in kosten. gewoon kraantje dicht van die lus en klaar.)

maar mischien ben je een controle freak, en dan lijkt zo een systeem me wel gaaf. ;)

[Voor 7% gewijzigd door migjes op 21-11-2018 10:22]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:32
@migjes , het betreft hier een nog te bouwen nieuwbouwwoning, dus met isolatie zit het wel goed. Het Watts systeem wordt gebruikt door de installateur. Op zich ben ik wel blij dat het draadloos is en dat in elke ruimte m.b.v. een thermostaat de temperatuur te regelen is. Maar ik ben verder niet bekend met het betreffende systeem.

• migjes
@witterholt
nieuwbouw, dus een redelijke isolatie.
(ik vind de regels voor isolatie nog best laf om eerlijk te zijn, kan beter. ;)
je ziet nog steeds huizen gebouwd worden met een paar PV panelen om zo de EPC omlaag te krijgen.
door die panelen kunnen ze bezuinigen op de isolatie b.v.
best dom eigenlijk. ;) )

met een juist aangelegde vloerverwarming, zijn gewoon alle ruimtes op de zelfde temperatuur als de referentie ruimte (vaak huiskamer).
(badkamer is dan vaak 1 graad warmer als ze de juiste regels hebben gebruikt)
dan is de vraag wil je het wel warmer of kouder hebben op de andere ruimtes als de huiskamer?
en hoeveel geld wil je daar voor uitgeven of hoeveel controle wil je daar nog over hebben. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• ranzige pad
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:00

ranzige pad

kwaaak kwaak

migjes schreef op woensdag 21 november 2018 @ 10:44:
@witterholt
nieuwbouw, dus een redelijke isolatie.
(ik vind de regels voor isolatie nog best laf om eerlijk te zijn, kan beter. ;)
je ziet nog steeds huizen gebouwd worden met een paar PV panelen om zo de EPC omlaag te krijgen.
door die panelen kunnen ze bezuinigen op de isolatie b.v.
best dom eigenlijk. ;) )

met een juist aangelegde vloerverwarming, zijn gewoon alle ruimtes op de zelfde temperatuur als de referentie ruimte (vaak huiskamer).
(badkamer is dan vaak 1 graad warmer als ze de juiste regels hebben gebruikt)
dan is de vraag wil je het wel warmer of kouder hebben op de andere ruimtes als de huiskamer?
en hoeveel geld wil je daar voor uitgeven of hoeveel controle wil je daar nog over hebben. ;)
precies, dat hoef ik niet op een slaapkamer. Misschien wil ik de badkamer wel 3 graad warmer hebben.

Zit en beetje met het zelfde, ook wij hebben een nieuwbouw woning waarbij we wel gekeken hebben naar isolatie, de muren, vloer en dak zijn standaard volgens bouw besluit, maar hebben wel tripple glas laten monteren en kunststof kozijnen, daarmee hebben we net weer een stuk minder warmte verlies.

De vloer merk ik vooral dat per lus/kern er echt wel verschil in zit. De badkamer heeft bijvoorbeeld 2 lussen. Denk ook dat het systeem niet goed ingeregeld is door de installateur.(is trouwens niet meer welkom bij ons)

Dus ook ik overweeg een watts vision systeem alleen zie ik wel dat het en prijzige aangelegenheid wordt, alleen al voor de 17 ventiel kleppen.

Heeft iemand misschien een schematisch overzicht met 2 verdelers (verwarmen/koelen) hoe het bij hem thuis geïnstalleerd is?

HT & NAS & Inventaris

• migjes
ranzige pad schreef op woensdag 21 november 2018 @ 10:59:
[...]

precies, dat hoef ik niet op een slaapkamer. Misschien wil ik de badkamer wel 3 graad warmer hebben.
als je dat wil, dan is zo een systeem wel leuk.
maar je zou ook iets meer doorstroming kunnen geven aan de lus die door de badkamer gaat.
(die kraan iets meer open als andere kranen)
en dan heb je eigenlijk al niets anders nodig als je waarschijnlijk al hebt. ;)
Zit en beetje met het zelfde, ook wij hebben een nieuwbouw woning waarbij we wel gekeken hebben naar isolatie, de muren, vloer en dak zijn standaard volgens bouw besluit, maar hebben wel tripple glas laten monteren en kunststof kozijnen, daarmee hebben we net weer een stuk minder warmte verlies.
ik heb geen nieuwbouw maar renovatie. (jaren 80 huis, met isolatie maar wel bagger)
dus ik heb enkelglas (u-waarde gewoon weg ...), oud dubbel glas (u-waarde 2,8) en nieuw glas (u-waarde 0,8).
en ik kan duidelijk zeggen, een u-waarde van 0,8, je kunt het glas aanraken en je voelt amper verschil.
maar sta je 50 cm van het enkel glas of oud dubbelglas af, dan voel je de kou.
dus leuk dat het minder warmte verliest, maar de luxe van geen koude plek in huis is voor mij eigenlijk al veel belangrijker. ;)
isolatie is luxe en gewoon weg prettig, je kunt er niet genoeg van hebben. >:)
De vloer merk ik vooral dat per lus/kern er echt wel verschil in zit. De badkamer heeft bijvoorbeeld 2 lussen. Denk ook dat het systeem niet goed ingeregeld is door de installateur.(is trouwens niet meer welkom bij ons)
zelf doen is dat geen optie. :?
(zo heel moeilijk is het nu ook weer niet.
en zelf kun je er veel langer over doen, waardoor het ook gewoon beter gebeurd. ;) )

• ranzige pad
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:00

ranzige pad

kwaaak kwaak

migjes schreef op woensdag 21 november 2018 @ 11:14:
[...]

als je dat wil, dan is zo een systeem wel leuk.
maar je zou ook iets meer doorstroming kunnen geven aan de lus die door de badkamer gaat.
(die kraan iets meer open als andere kranen)
en dan heb je eigenlijk al niets anders nodig als je waarschijnlijk al hebt. ;)

[...]

ik heb geen nieuwbouw maar renovatie. (jaren 80 huis, met isolatie maar wel bagger)
dus ik heb enkelglas (u-waarde gewoon weg ...), oud dubbel glas (u-waarde 2,8) en nieuw glas (u-waarde 0,8).
en ik kan duidelijk zeggen, een u-waarde van 0,8, je kunt het glas aanraken en je voelt amper verschil.
maar sta je 50 cm van het enkel glas of oud dubbelglas af, dan voel je de kou.
dus leuk dat het minder warmte verliest, maar de luxe van geen koude plek in huis is voor mij eigenlijk al veel belangrijker. ;)
isolatie is luxe en gewoon weg prettig, je kunt er niet genoeg van hebben. >:)

[...]

zelf doen is dat geen optie. :?
(zo heel moeilijk is het nu ook weer niet.
en zelf kun je er veel langer over doen, waardoor het ook gewoon beter gebeurd. ;) )
bij ons is de U zelf 0,6, daarmee voel je echte kou ook niet. Door de aannemer zijn op ons verzoek nog 3 extra tochtstrips geplaatst waarmee er nog minder kou binnen komt.

zelf doen heeft zeker de voorkeur, zo moeilijk lijkt het niet, alleen wat heb je nodig.

de situatie nu is dat we 2 verdelers hebben een 8 en 9 poort verdeler. beide hebben een WCD geplaatst gekregen en tevens loopt er een elektra leiding van de ene naar de andere verdeler.

en wat doe je daarna met je ruimte thermostaat, die zit er nu ook redelijk voor de show (Stiebel Eltron L/W warmtepomp)

HT & NAS & Inventaris

• Kapt.Mobylette
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 25-01 23:20
Beter laat dan nooit: ik heb (veel) (nare) ervaring met Watts Vision klimaatregeling in mijn huis. Het is mij verkocht als "vele malen" beter dan Evohome waar ik slechte recensies over gelezen had.

Na 4 jaar: dit systeem doet (kan?) niet wat het belooft. De (dunne deklaag) vloerverwarming maakt de kamer of te koud of te warm (1-2 graden over- en undershoot in PID taal). De app werkt niet meer (na 3 jaar), er is gelukkig nog een website (die alleen met Chrome werkt). De user interface is uitermate belabberd en de Watts spullen zijn behoorlijk duur.

Als tweaker val ik nu door de mand: alles (Remeha, leidingen, radiatoren en vloerverwarming) is nieuw aangelegd door de Erkende Installateur. Watts Vision Benelux zelf is langs geweest om de problemen op te lossen.

Tevergeefs.

• Voxxie
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-01 12:24
Kapt.Mobylette schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 09:24:
Beter laat dan nooit: ik heb (veel) (nare) ervaring met Watts Vision klimaatregeling in mijn huis. Het is mij verkocht als "vele malen" beter dan Evohome waar ik slechte recensies over gelezen had.

Na 4 jaar: dit systeem doet (kan?) niet wat het belooft. De (dunne deklaag) vloerverwarming maakt de kamer of te koud of te warm (1-2 graden over- en undershoot in PID taal). De app werkt niet meer (na 3 jaar), er is gelukkig nog een website (die alleen met Chrome werkt). De user interface is uitermate belabberd en de Watts spullen zijn behoorlijk duur.

Als tweaker val ik nu door de mand: alles (Remeha, leidingen, radiatoren en vloerverwarming) is nieuw aangelegd door de Erkende Installateur. Watts Vision Benelux zelf is langs geweest om de problemen op te lossen.

Tevergeefs.
Wat zou jij adviseren?
Toch Evohome ipv Watts Vision?

Of een compleet ander merk (homematic, danfoss icon)

• Lange Herman
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 27-01 12:05
@Kapt.Mobylette Misschien moet je de app updaten? Dat heeft bij mij ook het probleem van een niet werkende app opgelost.
(Neem even contact op met Watts over hoe dat in zijn werk gaat.)

Verder werkt het bij ons thuis prima. Beneden uitsluitend vloerverwarming (4 zones), boven uitsluitend radiatoren (4 zones).
Elke zone een eigen ruimte thermostaat en de radiatoren ook nog een radiografische knop.
Of andere merken beter of slechter zijn? Dat vraag ik me af. Als je installatie niet klopt dan werkt niets goed.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:18
Mijn broertje en ik hebben absoluut geen probleem met Watts Vision...

Enige waar ik niet over te spreken ben zijn de handleidingen... die zijn niet best... En dan kan ik me voorstellen dat dingen niet goed geconfigureerd worden...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17:08
Vrijwel iedereen heeft het over het Watts Vision system, TS heeft het over het 433 MHz systeem.

Hier een nieuwbouwhuis met het 433Mhz systeem: werkt zoals het moet. Valt verder weinig over te zeggen denk ik: verwarming staat vrijwel altijd op dezelfde temperatuur. Wel fijn om per ruimte een temperatuur te kunnen instellen.

Als je 'slimme' verwarming wil dan moet je wat anders nemen maar daar zie ik persoonlijk de toegevoegde waarde bij vloerverwarming niet zo in.

Edit: zie nu pas dat het een oud topic betreft :9

[Voor 5% gewijzigd door kever678 op 14-11-2021 23:48]

• Voxxie
Toch maar de keuze gemaakt voor Homematic.

Systeem met een handleiding 😉
Maar al je het eenmaal door hebt, top systeem.

• Kapt.Mobylette
Voxxie schreef op zondag 14 november 2021 @ 21:38:
[...]

Wat zou jij adviseren?
Toch Evohome ipv Watts Vision?

Of een compleet ander merk (homematic, danfoss icon)
Ik wou dat ik het wist. Ik kan je niet adviseren. Wat ik weet:

Ik was (ben) van Evohome weg gebleven door de negatieve recensies die ik (anno 2017) las. Ik las niks over Watts (en nog steeds niet btw) en iets anders zag ik toen niet. Nu is Evohome misschien toch niet zo gek?

Ik heb naar Homematic IP (van EQ-3) gekeken, Made in Germany (of in elk geval daar bedacht), cloud niet verplicht, actieve user community, cloud niet verplicht, bedrijf lijkt zelfs een open source centrale toe te staan. Maar hun thermostaat spreekt geen Opentherm. Ik heb dan het idee dat ik iets mis - FOMO? Oh ja: en geen cloud nodig.

Tado heb ik ook nog bekeken, Fransen als ik het wel heb, maar volgens mij moet je daarbij met een wolk verbinden. Zut alors. Wel mooi spul.

Danfoss heb ik nog niet onderzocht.

Homeassistant: nah. Vind weinig over de thermostaatroutine in h.a., en een heel domotica-systeem voor de cv is ook weer zo wat. Maar: ha draait hier wel, ik heb een opentherm controller in huis dus wie weet.

Zelfbouw: verleidelijk maar tijdrovend.

Mijn allerbelangrijkste punt met Watts is: het stomme ding kan de temperatuur niet regelen. Staat op 19, we zien alles van 18 tot en met 21,5 de dag door. We hebben een dunne dekvloer die snel warm is, het hele systeem (van leidingen tot en met de ketel) is nieuw door een en dezelfde erkende installateur aangelegd, hij is heel vaak teruggekomen - Watts Benelux zelf is zelfs langs geweest. En. Het. Lukt. Niet.

• Kapt.Mobylette
Lange Herman schreef op zondag 14 november 2021 @ 22:58:
@Kapt.Mobylette Misschien moet je de app updaten? Dat heeft bij mij ook het probleem van een niet werkende app opgelost.
(Neem even contact op met Watts over hoe dat in zijn werk gaat.)

Verder werkt het bij ons thuis prima. Beneden uitsluitend vloerverwarming (4 zones), boven uitsluitend radiatoren (4 zones).
Elke zone een eigen ruimte thermostaat en de radiatoren ook nog een radiografische knop.
Of andere merken beter of slechter zijn? Dat vraag ik me af. Als je installatie niet klopt dan werkt niets goed.
Hoi, dank voor het meedenken. App is uptodate, de centrale ook. Wat jij beschrijft hebben wij ook (nou ja, onlangs heb ik alles van de muur gerukt omdat het niet meer werkt), en dat was ook de droom: in de slaap/speel/werkkamers de temperatuur kunnen regelen onafhankelijk van de thermostaat beneden. Maar daar de 6zoneaansluitkast (die de kranen op de verdeler bedient) de draad(loze link) kwijtraakte, en omdat alleen daar de ketelsturing aan moet worden gekoppeld, deed op het laatst de cv niets meer. Dat scheelt gas maar is wel koud.

Je laatste zin is uiteraard de crux, maar daarom hebben we de installatie door 1 bedrijf nieuw laten aanleggen en inregelen. De installateur adviseerde en installeerde ook de Watts spullen.

• Kapt.Mobylette
Ronald schreef op zondag 14 november 2021 @ 23:41:
Mijn broertje en ik hebben absoluut geen probleem met Watts Vision...

Enige waar ik niet over te spreken ben zijn de handleidingen... die zijn niet best... En dan kan ik me voorstellen dat dingen niet goed geconfigureerd worden...
Ik ben zelf beslist feilbaar, maar dat speelt hier niet, de erkende installateur heeft alles aangelegd en Watts Vision Benelux zelf is langs geweest om de problemen op te lossen (tevergeefs: systeem kon/kan niet de temperatuur enigszins constant houden).

• Kapt.Mobylette
kever678 schreef op zondag 14 november 2021 @ 23:47:
Vrijwel iedereen heeft het over het Watts Vision system, TS heeft het over het 433 MHz systeem.
Ja, maar de link die TS opnam, linkt naar het Watts Vision systeem. Wat volgens Watts zelf trouwens 868MHz is.
kever678 schreef op zondag 14 november 2021 @ 23:47:Edit: zie nu pas dat het een oud topic betreft :9
Dat is mijn schuld. :)

• Kapt.Mobylette
Voxxie schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 22:51:
Toch maar de keuze gemaakt voor Homematic.

Systeem met een handleiding 😉
Maar al je het eenmaal door hebt, top systeem.
Mooi! Laat vooral hier weten waar je tegenaan loopt en wat er bevalt.

• Voxxie
Kapt.Mobylette schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 09:45:
[...]

Mooi! Laat vooral hier weten waar je tegenaan loopt en wat er bevalt.
Ik draai het nu een aantal dagen, moet zeggen hij houdt het huis netjes op temperatuur.

Waar ik tegenaan liep is dat er geen duidelijke Engelse handleiding is omtrent hoe alles te configureren.
Ik heb een CCU3 en een Multi IO Box, 6 draadloze themostaten en de nieuwe vloer verdeler (HMIP FALMOT-C12)

De Multi IO Box stuurt mijn ketel, maar voordat ik doorhad hoe je per kamer een group aanmaakt en dan de multi IO box koppelt aan de verdeler was ik wel twee uurtjes google'en verder ;)

De CCU3 interface ziet er een beetje gedateerd uit, maar doet prima wat het moet doen.

Iedere verdieping heeft vloer verwarming in mijn huis, en ben aan het kijken naar een hybrid warmtepomp (ook met koel functie).
Dit systeem samen met de Multi IO Box kan daar prima mee overweg.

Ik heb het hele systeem gekoppeld aan mijn Home Assistant installatie, dus kan vanuit daar ook mooi alles regelen en inzien.

Dus al met al na een paar dagen testen ben ik tot nu toe nog steeds prima tevreden.

• Kapt.Mobylette
Top, dank voor je uitgebreide reactie. Food for thought.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee