Toon posts:

Aanschaf nieuwe TV, advies gezocht

Pagina: 1
Acties:

• Kroepoekoe
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-06-2022
edit: Vraagstelling is veranderd dus de OP is korter gemaakt.

Ik zoek een?
Televisie voor in de woonkamer.

Wat is je budget?
+-€2000

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik zal de tv gebruiken voor het volgende (gesorteerd op frequentie):

Twitch > Netflix > YouTube > PC gaming (Steam Link) > PS4 gaming > voetbal.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb de afgelopen weken erg veel rondgekeken, en ben ook bij de MediaMarkt langs geweest om tv's in het echt te zien, maar kom er niet helemaal uit.

Na heel veel zoeken, vergelijken en prijzen checken ben ik op de volgende modellen uitgekomen:
Sony 65XF9005 - €1500.
Samsung 65Q9FN - €1650.
LG 65C8 - €2000.
Sony 75XF9005 - €2300.

Welke vragen heb je hier nog over?

Burn-in
Ik ben mij ervan bewust dat veel mensen hier vragen over hebben. En ik heb de afgelopen weken ook heel veel topics hierover gelezen. Ben ook naar de RTings burn-in test gegaan om te kijken naar de foto's i.c.m. hun kijkgedrag, maar dat is natuurlijk nooit 1-op-1 vergelijkbaar met dat van jezelf.

Wanneer ik reviews lees zegt men dat je niet te lang statische content in beeld moet hebben, en dat er bij 'normaal' (wat is normaal?) gebruik niks zal gebeuren. Dus bijvoorbeeld niet iedere dag urenlang CNN kijken. Ik vraag mij af of mijn kijkgedrag mij wellicht een grote(re) kans geeft op burn-in, en ik daarom wellicht beter af ben met een QLED. Ik vind het heel lastig om dit zelf te peilen, omdat ik geen vergelijkingsmateriaal heb,

Voorbeelden van content die ik kijk/speel, met daarin statische elementen zijn hier te vinden. De televisie zal in de zomer makkelijk overdag 10+ uur aanstaan met soortgelijke content als hierboven.

Ter vergelijking, met mijn huidige plasma (Viera TX-P42S20E) heb ik door de jaren ( 8 ) heen vaak retentie gemerkt, maar uiteindelijk trok dat meestal weer weg. Het heeft wel een heel klein beetje permanente schade, niks verschrikkelijks maarwel zodanig dat het opvalt bij normaal gebruik. Ik heb begrepen dat een OLED op dat gebied beter zou moeten presteren dan een plasma, en daarom wil ik deze niet bij voorbaat uitsluiten.

Ik vraag mij af hoe jullie hierover denken.

tl;dr: Zal een OLED gezien mijn gebruik geschikt zijn voor mij? Of loop ik te veel risico op burn-in?

Zonlicht
De tv komt zoals eerder gezegd in de woonkamer te staan. Met het huidige weer is er niet heel erg veel zon, dus nu zal er geen probleem zijn. Echter in de zomer komt er heel veel licht binnen. Aangezien ik de tv ook heel veel in de middag ga gebruiken is het voor mij zeer belangrijk dat het beeld er goed uitziet gedurende veel licht.

Ter vergelijking, mijn plasma is een ramp op dat gebied, tijdens lichtinval is er zoveel reflectie dat ik afgeleid word door de weerspiegeling, en het beeld is niet meer te volgen. Mijn angst is dat er met de OLED een soortgelijke situatie zich voor zal doen. RTings lijken hier anders over te denken, en beweren in hun review zelfs dat de C8 zeer goed presteert qua reflecties:

"great choice for watching TV in a bright room. Reflection handling is excellent, which is great for rooms with lights or glare on the screen. The TV also has a good brightness to overcome ambient light."

Echter hoe meer meningen ik lees, hoe meer dit beeld verandert. Sommige beweren overdag prima tv te kunnen kijken, maar anderen zeggen weer dat een QLED veel beter is vanwege de betere helderheid. Ook de verkopers met wie ik heb gesproken hierover adviseerden mij om een QLED te nemen bij veel lichtinval.

Mijn vraag aan jullie is daarom: Hoe ervaren jullie dat? Geeft de C8 (of een soortgelijke OLED) nog steeds uitstekend beeld met veel licht, of gaat het (bijvoorbeeld) ten koste van de HDR-ervaring?

tl;dr: Is een C8, ondanks lagere max. brightness, goed in (zeer) belichte kamers? Dus weinig reflectie en mooi beeld?

Ten slotte, het is jullie misschien opgevallen dat ik niks over de software heb gezegd. Ik weet er niet zo heel veel over, dus ik sta in principe open voor alle OS'en. Echter heb ik wel gelezen dat het Android-besturingssysteem van de XF9005 veel trager schijnt te zijn. Ik denk dat dit mij enorm zou irriteren, daarom weet ik niet of ik die wil nemen ondanks een veel groter scherm. Maar ik sta open voor advies.

Bedankt voor het lezen en de reacties :)

[Voor 88% gewijzigd door Kroepoekoe op 23-11-2018 20:00]

• Beyond
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-06 19:18

Beyond

Dussssss.......

Ik ben zelf ook geïnteresseerd in de Sony 55XF9005. Er worden verschillende typenummers gehanteerd voor dezelfde tv. Wist je dat?

Reviews
https://www.rtings.com/tv/reviews/sony/x900f
https://www.hdtvtest.co.uk/reviews/Sony/xf90
https://www.avforums.com/...xf9005-x900f-review.14564

Al het goeie.......

• Kroepoekoe
Beyond schreef op woensdag 21 november 2018 @ 21:21:
Ik ben zelf ook geïnteresseerd in de Sony 55XF9005. Er worden verschillende typenummers gehanteerd voor dezelfde tv. Wist je dat?

Reviews
https://www.rtings.com/tv/reviews/sony/x900f
https://www.hdtvtest.co.uk/reviews/Sony/xf90
https://www.avforums.com/...xf9005-x900f-review.14564
Ik begrijp denk ik niet helemaal wat je bedoelt, waar moet ik precies opletten?

In die link van RTings wordt de US-versie X900F genoemd, en de EU-versie XF9005. Bedoelde je dat? Maar daar zit op de naam na voor de rest geen verschil tussen volgens mij.

[Voor 15% gewijzigd door Kroepoekoe op 21-11-2018 22:01]

• Beyond
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-06 19:18

Beyond

Dussssss.......

Kroepoekoe schreef op woensdag 21 november 2018 @ 21:59:
[...]

Ik begrijp denk ik niet helemaal wat je bedoelt, waar moet ik precies opletten?

In die link van RTings wordt de US-versie X900F genoemd, en de EU-versie XF9005. Bedoelde je dat? Maar daar zit op de naam na voor de rest geen verschil tussen volgens mij.
Jij gaf aan dat er vrijwel geen reviews waren. Ik gaf aan dat hij in andere landen een ander nummer kan hebben plus een aantal grondige reviews.

[Voor 3% gewijzigd door Beyond op 21-11-2018 22:05]

Al het goeie.......

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:44

JvS

Ik heb hem zelf ook

Een plasma is niet te vegelijken met een oled. Een tien jaar oude plasma al helemaal niet. Ik kom van een vt50 plasma en heb nu een oled, daar kan ik zomers prima f1 op kijken om twee uur smiddags.

Qua inbranden is het probleem kleiner dan met plasma.

Lcd moet je alleen nemen als je in fel zonlicht hdr wilt kunnen zien of als je niet kan slapen van inbranden (maar dat lijkt me als plasma bezitter niet nodig).
OLED als je gewoon het beste beeld wilt.

De rest zijn gewoon "zelf beslissen" punten.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Kroepoekoe
Beyond schreef op woensdag 21 november 2018 @ 22:04:
[...]

Jij gaf aan dat er vrijwel geen reviews waren. Ik gaf aan dat hij in andere landen een ander nummer kan hebben plus een aantal grondige reviews.
Oh sorry, dat was dan mijn fout. Ik had duidelijker moeten zijn. Ik bedoelde dat het hier op Tweakers amper reviews heeft, wat ik vreemd vond aangezien het mij een uitstekende tv lijkt.
JvS schreef op woensdag 21 november 2018 @ 22:55:
Een plasma is niet te vegelijken met een oled. Een tien jaar oude plasma al helemaal niet. Ik kom van een vt50 plasma en heb nu een oled, daar kan ik zomers prima f1 op kijken om twee uur smiddags.

Qua inbranden is het probleem kleiner dan met plasma.

Lcd moet je alleen nemen als je in fel zonlicht hdr wilt kunnen zien of als je niet kan slapen van inbranden (maar dat lijkt me als plasma bezitter niet nodig).
OLED als je gewoon het beste beeld wilt.

De rest zijn gewoon "zelf beslissen" punten.
Bedankt voor je reactie. Fijn om te horen dat de OLED goed presteert met veel zonlicht. Dat was met mijn plasma echt een gigantische ramp. Daarnaast komt de C8 ook nog met 5 jaar garantie bij niet al teveel bijbetaling (+- €50?) van wat ik begrepen heb, en ik neem aan dat inbranding inbegrepen is, dus in dat geval is dat sowieso geruststellend.

Dan is er nog wel de kwestie 55" OLED vs 65" LED. Op diverse plekken lees ik dat de extra 10" meer oplevert (qua immersion) dan een OLED-scherm, vooral op een afstand van 3 meter. Heb jij daar misschien nog een mening over?

[Voor 56% gewijzigd door Kroepoekoe op 21-11-2018 23:41]

• Kroepoekoe
Sorry voor het dubbel posten, maar ik wilde een kleine update plaatsen als dat mag. Dit leek mij als aparte post duidelijker dan in de OP zelf.

Ben langs meerdere winkels gegaan om de verschillende modellen te checken, zowel 55" als 65", en moet zeggen dat de 65" mij echt veel beter lijkt dan de 55". Dus ik wil nu eigenlijk wel echt een 65" i.p.v. een 55".

Dan kom ik dus uit op deze opties:
65XF9005: €1500 (MediaMarkt).
65Q9F: €1650 (Apollo).
65C8: €2000 (FOKA).

Ik zei dat mijn budget tussen de €1000 en €1500 lag, nou met een beetje speling past die Q9F er ook nog wel in. Maar ik was wel erg onder de indruk van de kleuren van de C8, waardoor ik ga twijfelen of ik dan mijn budget toch maar wel even moet verhogen. Echter zeiden meerdere medewerkers dat ik bij veel licht toch beter voor een non-OLED kan gaan.

En nu ben ik dus toch weer aan het twijfelen. Zucht :N

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 00:58
Als je veel donkere beelden kijkt dan zou ik met enorm veel lichtinval geen oled nemen. Ik heb beneden ook veel licht en merk met de zon dat donkere scenes moeilijker te zien zijn door de reflectie. Alle andere beelden nergens last van.

Wij hebben er donkere gordijnen gehangen zodat als we er last van hebben de lichtinval kunnen beperken.

De beeldkwaliteit en de tv zelf blijft zo gruwelijk mooi hè ;-)

Lichtpuntje... (Xbox: LuisjeNL)

• Kroepoekoe
Vraagstelling is veranderd en de OP is ingekort (en budget is verhoogd :$). Ik hoop dat er nog wat mensen zijn die advies/ervaringen willen delen voordat ik mijn beslissing maak. De LG-actie loopt nog maar 2 dagen, dus dat wordt kort dag!
LuisjeNL schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 00:48:
Als je veel donkere beelden kijkt dan zou ik met enorm veel lichtinval geen oled nemen. Ik heb beneden ook veel licht en merk met de zon dat donkere scenes moeilijker te zien zijn door de reflectie. Alle andere beelden nergens last van.

Wij hebben er donkere gordijnen gehangen zodat als we er last van hebben de lichtinval kunnen beperken.

De beeldkwaliteit en de tv zelf blijft zo gruwelijk mooi hè ;-)
Bedankt voor je reactie! Gek genoeg kreeg ik geen melding, dus ik zag hem niet eerder.

Ja en nee. Ik heb mijn OP aangepast met voorbeelden van het soort content dat ik kijk. De ene keer is het wat donkerder (bijv. Stranger Things of Haunting of Hill House), en de andere keer is het juist weer helder (bijv. Twitch streams of YT-vlogs). Het varieert enorm.

Heb je voorbeelden van donkere beelden waarbij jij last had? Dat ik een beetje een idee krijg wanneer het problematischer wordt.

Helpen de donkere gordijnen heel erg? Ik heb het zelf eerder geprobeerd met mijn plasma, maar de gordijnen waren toen niet echt een succes. Misschien had ik de verkeerde gekocht of zo. Daarnaast vind ik het ook wel weer fijn om te kunnen zien dat het overdag is :P

Ja! Ik heb er maar heel weinig van gezien, maar het beeld is wel echt heel mooi. Daarom wil ik het eigenlijk gewoon proberen. En het feit dat de Q9FN geen Dolby ondersteunt is mij een doorn in het oog, aangezien deze het lijkt te 'winnen' van HDR10+.

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 00:58
[b]

Heb je voorbeelden van donkere beelden waarbij jij last had? Dat ik een beetje een idee krijg wanneer het problematischer wordt.

Helpen de donkere gordijnen heel erg?
Haunting of hill house merk ik dat wel bij, hebben wij enkel savonds gekeken maar is vergelijkbaar met andere donkere content natuurlijk,.

Wij hebben simpele donkere gordijnen van de kwantum opgehangen (niet eens verduisterende;) )
Dat zorgt er gewoon voor dat als we overdag wat donkers kijken met felle zon dat we nergens last van hebben. Blijft gewoon persoonlijk of het je stoort ja of nee, hoort gewoon bij de techniek aangezien geen verlichte pixel voor meer reflectie zorgt.

Voor mij is de beeldkwaliteit gewoon het belangrijkste, op zolder is de bioscoop en daar kijken we ook op oled geheel verduisterd, dan is het helemaal tof!

Lichtpuntje... (Xbox: LuisjeNL)

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee