Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Jelte,89
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 04-06 20:09
Tweakers... :)

Bij een kennis met ziggo abbo de boel geinstalleerd wbt tv en internet, so far so good, Kennis heeft een groot huis en deels geen wifi. Dus besloten een powerline setje te gebruiken ( TP-Link TL-PA4010P) icm een TP Link AC750 boven achterin het huis te installeren (modem/router hangt voorin, onderin het huis).

Prima, via de modem/router (connectbox ziggo) gateway (192.168.178.1) en de dhcp range (192.168.178.10) achterhaald,

Het AP uit de doos gehaald en geconfigureerd via utp met dezelfde SSID en password als de connectbox, en nu gaat het fout:

Wat ik ook probeer... op het moment dat ik de gateway in de 2e router verander naar 192.168.178.2 (of .3 of .254) klapt hij erachter vandaan... ERR_adress_unreachable. de 2e router is niet meer te benaderen, ook niet meer via de default 192.168.0.1.

Uiteraard staat op de 2e router DHCP uit, (evenals NAT) ik zit niet in dezelfde range als de 1e, en de subnetmask staat goed op 255.255.255.0

Als ik daarna mijn telefoon erbij pak en (draadloos) verbinding maak met router 2, krijg ik als IP 169.254.193.99, en subnet van 255.255.0.0 en geen standaardgateway.

Kabels zitten gewoon in LAN op beide routers. Ook hierin nog wat geswitched, beide in poort 1, beide in poort 2 enz. enz.

Ben vanavond uurtje of 4 bezig geweest, ook met troubleshooting hier en op google maar het probleem blijft. ik doe alles goed, en toch werkt het niet... zie ik iets over het hoofd? ;w

Revive the guild!

• Will_M
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Zet die TP Link Router eens fixed op
  • P Adres - 192.168.178.254
  • Subnetmask- 255.255.255.0
  • Gateway - 192.168.178.1
DHCP uitschakelen op die TP-LINK router en vervolgens LAN/WAN / Internet van die TP-LINK router verbinden met één van de vrije LAN poorten op het Ziggo modem/router apparaat.

Welk TP Link router device heb je overigens? Als ik op de site van TP link ga zoeken naar een AC750 dan kom ik uit op een "Travel-Router" met maar één LAN/WAN poort óf een Archer-C20 :+

[Voor 39% gewijzigd door Will_M op 21-11-2018 02:05]

Why do subtitles never really tell you what's going on?

• eric.1
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 09:10
Jelte,89 schreef op woensdag 21 november 2018 @ 01:07:
Wat ik ook probeer... op het moment dat ik de gateway in de 2e router verander naar 192.168.178.2 (of .3 of .254) klapt hij erachter vandaan... ERR_adress_unreachable. de 2e router is niet meer te benaderen, ook niet meer via de default 192.168.0.1.
Je hebt het over Gateway, maar uhm, volgens mij hoef je dat helemaal niet in te stellen bij een LAN-adres... Tenminste, niet bij degene die ik heb :).

Verder is het anders vrij eenvoudig:
- Stel een correct LAN-IP-adres in (binnen het bestaande subnet, buiten de DHCP-scope)
- Je zal dan moeten rebooten
- Zet DHCP uit
- Configureer je Wireless netwerk
- Reboot
- Sluit het aan op je bestaande router gebruik makend van een LAN-poort.

Basta, het zou moeten werken.
(https://www.tp-link.com/us/faq-417.html)
Als ik daarna mijn telefoon erbij pak en (draadloos) verbinding maak met router 2, krijg ik als IP 169.254.193.99, en subnet van 255.255.0.0 en geen standaardgateway.
Dat is vrij "normaal" indien je geen reactie krijgt van een DHCP-server.

Trouwens, je bent er wel zeker van dat die powerline verbinding goed werkt?

[Voor 18% gewijzigd door eric.1 op 21-11-2018 02:23]

• Frogmen
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Ik zou eerst om het probleem powerline uit te schakelen de boel configureren zonder powerline. Die gooien te vaak roet in het eten.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• jeroen3
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 09:12
eric.1 schreef op woensdag 21 november 2018 @ 02:17:
[...]

Je hebt het over Gateway, maar uhm, volgens mij hoef je dat helemaal niet in te stellen bij een LAN-adres... Tenminste, niet bij degene die ik heb :).
Dat moet wel als je het apparaat gebruik wilt laten maken van NTP of automatische updates.

• Jelte,89
eric.1 schreef op woensdag 21 november 2018 @ 02:17:
[...]

Verder is het anders vrij eenvoudig:
- Stel een correct LAN-IP-adres in (binnen het bestaande subnet, buiten de DHCP-scope)
- Je zal dan moeten rebooten
- Zet DHCP uit
- Configureer je Wireless netwerk
- Reboot
- Sluit het aan op je bestaande router gebruik makend van een LAN-poort.

Basta, het zou moeten werken.
(https://www.tp-link.com/us/faq-417.html)

[...]

Dat is vrij "normaal" indien je geen reactie krijgt van een DHCP-server.

Trouwens, je bent er wel zeker van dat die powerline verbinding goed werkt?
Ik zal vanavond die Powerline even testen, Met gateway bedoel ik inderdaad het IP adres zoals je refereert naar de Faq van TP-Link, Dit plaatje:

Op het moment dat ik dit verander naar 192.168.178.2 (of.3 of .254) en dan save en boot ist gebeurd,
(Op dit moment zit dan weliswaar de UTP nog in de Router/Laptop maar dat zou niet uit moet maken om toegang te krijgen tot de TP Link toch?)
wimmel_1 schreef op woensdag 21 november 2018 @ 01:35:
Zet die TP Link Router eens fixed op
  • P Adres - 192.168.178.254
  • Subnetmask- 255.255.255.0
  • Gateway - 192.168.178.1
DHCP uitschakelen op die TP-LINK router en vervolgens LAN/WAN / Internet van die TP-LINK router verbinden met één van de vrije LAN poorten op het Ziggo modem/router apparaat.
Bij LAN instellingen heb je het veld gateway niet, (zie afb. hierboven)
Welk TP Link router device heb je overigens? Als ik op de site van TP link ga zoeken naar een AC750 dan kom ik uit op een "Travel-Router" met maar één LAN/WAN poort óf een Archer-C20 :+
Ik heb deze TP-Link:

De Archer C20 dus...
Frogmen schreef op woensdag 21 november 2018 @ 09:04:
Ik zou eerst om het probleem powerline uit te schakelen de boel configureren zonder powerline. Die gooien te vaak roet in het eten.
Ga ik vanavond direct even doen!

Revive the guild!

• Gunner
  • Registratie: oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Jelte,89 schreef op woensdag 21 november 2018 @ 10:05:
Als ik static IP doe, (bij WAN) dan kan ik bij LAN niet dezelfde Subnet instellen, overigens moet ik dan de DNS Servers e.d. ook instellen, Bij LAN instellingen heb je het veld gateway niet, (zie afb. hierboven)
Grappig. 20 jaar GoT bijna en dit is denk ik topic 2 miljoen van mensen die router op router willen gebruiken terwijl ze een access point nodig hadden en er dikke problemen mee hebben omdat ze niet snappen waar ze mee bezig zijn. Maar goed

Vergeet die wan poort! Die gebruik je alleen waar je internet binnen komt!

Zoals gezegd; als je dan toch die router wil gebruiken; op het apparaat wat je boven neerzet DHCP uitschakelen en alleen je LAN-poorten gebruiken.

[Voor 17% gewijzigd door Gunner op 21-11-2018 10:12]

Ezechiël 25:17 | 10x295wp Pal Zuid | PVoutput

• Jelte,89
Gunner schreef op woensdag 21 november 2018 @ 10:09:
[...]

Grappig. 20 jaar GoT bijna en dit is denk ik topic 2 miljoen van mensen die router op router willen gebruiken terwijl ze een access point nodig hadden en er dikke problemen mee hebben omdat ze niet snappen waar ze mee bezig zijn. Maar goed

Vergeet die wan poort! Die gebruik je alleen waar je internet binnen komt!
Grappig, 20 jaar GoT en elke keer kom je inhoudsloze reacties tegen. Je hebt gelijk, maar ik refereer aan de post van @wimmel_1 en het feit dat je onder het kopje LAN geen default gateway in kunt vullen. Maar ik zal mijn post even editten...

Reden voor router: stuk goedkoper en mogelijkheid voor aansluiten meerdere bedraade apparaten. Wii en Smart tv bijv:

[Voor 7% gewijzigd door Jelte,89 op 21-11-2018 10:29]

Revive the guild!

• Gunner
  • Registratie: oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Jelte,89 schreef op woensdag 21 november 2018 @ 10:16:
[...]

Grappig, 20 jaar GoT en elke keer kom je inhoudsloze reacties tegen. Je hebt gelijk, maar ik refereer aan de post van @wimmel_1 en het feit dat je onder het kopje LAN geen default gateway in kunt vullen. Maar ik zal mijn post even editten...
Ik help je he? Dat je onder LAN geen gateway kan instellen is waarschijnlijk meer omdat dat waarschijnlijk het management IP van je router is. Daar heb je inderdaad geen gateway voor nodig om hem intern te benaderen.

Ezechiël 25:17 | 10x295wp Pal Zuid | PVoutput

• Jelte,89
Gunner schreef op woensdag 21 november 2018 @ 10:09:
[...]

Zoals gezegd; als je dan toch die router wil gebruiken; op het apparaat wat je boven neerzet DHCP uitschakelen en alleen je LAN-poorten gebruiken.
Tweakers... :)

Uiteraard staat op de 2e router DHCP uit, (evenals NAT) ik zit niet in dezelfde range als de 1e, en de subnetmask staat goed op 255.255.255.0

Revive the guild!

• Frogmen
  • Niet online
Kan je de router in bridge modus zetten? Zo niet gebruik je dan ook echt alleen de lan poorten? Want als hij op zijn WAN poort een 192.168.178.x adres krijgt accepteert hij een Ip adres in die range niet op zijn LAN want dan kan hij niet routeren.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Jelte,89
Frogmen schreef op woensdag 21 november 2018 @ 10:29:
Kan je de router in bridge modus zetten? Zo niet gebruik je dan ook echt alleen de lan poorten? Want als hij op zijn WAN poort een 192.168.178.x adres krijgt accepteert hij een Ip adres in die range niet op zijn LAN want dan kan hij niet routeren.
De TP Link heeft geen bridge modus, en we gebruiken alleen de LAN poorten van de beide routers.

Revive the guild!

• Ora et Labora
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 14-06 16:28
Als je een laptop bedraad achter de powerline aansluit, dus zonder de TP link, krijg je dan wel een IP adres?
Ik denk namelijk dat daar het probleem zit.

Vervolgens:
De TP link router eerst rechtstreeks bedraad op de Ziggo aansluiten. LAN to LAN. DHCP uit, maar dat staat al uit, en eventueel gewoon een adres laten verkrijgen via DHCP.
Met een IP scanner kijken welk IP hij heeft gekregen en op dat adres inloggen op de webbrowser, daarna eventueel fixed instellen.
Vervolgens WIFI instellen en kijken of dat werkt.

Daarna pas de Powerline gaan gebruiken, eerst moet het werken rechtstreeks op de Ziggo zonder powerline.

[Voor 75% gewijzigd door Ora et Labora op 21-11-2018 11:00]

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• FreshMaker
  • Registratie: december 2003
  • Niet online

... zie ik iets over het hoofd? ;w
En op de eerste router ?
Staat DHCP daar ook uit ?

• Jelte,89
Ora et Labora schreef op woensdag 21 november 2018 @ 10:56:
Als je een laptop bedraad achter de powerline aansluit, dus zonder de TP link, krijg je dan wel een IP adres?
Ik denk namelijk dat daar het probleem zit.

Vervolgens:
De TP link router eerst rechtstreeks bedraad op de Ziggo aansluiten. LAN to LAN. DHCP uit, maar dat staat al uit, en eventueel gewoon een adres laten verkrijgen via DHCP.
Met een IP scanner kijken welk IP hij heeft gekregen en op dat adres inloggen op de webbrowser, daarna eventueel fixed instellen.
Vervolgens WIFI instellen en kijken of dat werkt.

Daarna pas de Powerline gaan gebruiken, eerst moet het werken rechtstreeks op de Ziggo zonder powerline.
Ga ik vanavond direct proberen,
FreshMaker schreef op woensdag 21 november 2018 @ 10:58:
[...]

En op de eerste router ?
Staat DHCP daar ook uit ?
Nee, op router 1 staat ie aan.

Revive the guild!

• FreshMaker
  • Niet online
Jelte,89 schreef op woensdag 21 november 2018 @ 11:24:
[...]

Nee, op router 1 staat ie aan.
Dus krijg je een probleem, want de Ziggomodem is OOK een DHCP server

Slimste in het hele spel, is het bellen van Ziggo, en het modem in Bridge laten zetten
Dan kan router 1 het verkeer regelen ( 192.168.x.x ) en heb je geen inmenging meer van de minder goed presterende Ziggo modem/router

• Ben(V)
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 14-06 21:29
Ziggo router in Bridge zetten is de slechtste oplossing, dan vervang je een prima router door zo'n pruts TPlink AC750.
Lijkt me niet slim.

Gewoon die TP link AC 750 aan je netwerk koppelen via een van z'n Lan aansluitingen in plaats van via z'n Wan aansluiting en dus niet meer als router gebruiken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 09:48
Hebben we het nu over de TP-Link AC750 (in titel en als productkoppeling genoemd) of over de C20 (die je elders in-topic noemt)?

Let bij problemen ook op de firmware van de TP-Link AC750. Toen die dingen net nieuw waren, was de firmware zacht gezegt minder goed geoptimaliseerd. Ik heb toen enorme stabiliteitsproblemen ermee gehad en features die niet werkten zoals gewenst. Later is dat allemaal gefixed - het blijft ultiem low-end prut, maar het is tenminste correct werkende low-end prut.

Maar goed, verder eens met Ben(V), niet moeilijk doen:
- zet op de AC750/C20 de DHCP server uit.
- stel LAN IP in op iets binnen de subnet van de modemrouter, maar buiten de DHCP pool.
- negeer WAN-instellingen, die gebruik je toch niet als je het niet als router gebruikt.
- sluit de AC750 via een van de LAN-poorten aan op de modemrouter.

Klaar. Moeilijker is het niet.

Soittakaa Paranoid!

• eric.1
FreshMaker schreef op woensdag 21 november 2018 @ 11:38:
[...]

Dus krijg je een probleem, want de Ziggomodem is OOK een DHCP server
Huh? Hij heeft toch 1 Connectbox van Ziggo (modem/router) en 1 TP-link AC750 welke hij als AP wilt gebruiken?

Dan klopt het toch dat die ("eerste router") connectbox de DHCP regelt.....
Slimste in het hele spel, is het bellen van Ziggo, en het modem in Bridge laten zetten
Dan kan router 1 het verkeer regelen ( 192.168.x.x ) en heb je geen inmenging meer van de minder goed presterende Ziggo modem/router
Nee, dat is typisch zo'n tweaker"oplossing" waar de TS helemaal niet om vraagt. Bridgen is super hip hier, maar niet altijd het antwoord...

[Voor 4% gewijzigd door eric.1 op 21-11-2018 14:10]

• FreshMaker
  • Niet online
eric.1 schreef op woensdag 21 november 2018 @ 14:09:
[...]

Huh? Hij heeft toch 1 Connectbox van Ziggo (modem/router) en 1 TP-link AC750 welke hij als AP wilt gebruiken?

Dan klopt het toch dat die ("eerste router") connectbox de DHCP regelt.....

[...]

Nee, dat is typisch zo'n Tweakers oplossing waar de TS helemaal niet om vraagt.
Volgens de TS heeft hij een powerline EN een C20.

Nee, een PC maakt verbinding met de eerste DHCPserver die hij tegenkomt
En als die dan al geen verbinding heeft met de buitenwereld, krijg je in veel gevallen de 169.x.x.x adressen

Door 2 DHCP servers te gebruiken, zonder de juiste route ( het echte modemadres ) krijg je rondzingen van IPadressen, en gaat je netwerk heerlijk zijn eigen gan, en nergens naartoe

- typisch een tweakers oplossing ..... waarom dat dan ?

Je haalt wel één van de grootste struikelblokken weg, en daarbij een lastig configureerbare interface.

( dan hebben we het nog niet eens over een eventueel aangesloten Horizonbox, die op zijn beurt OOK nog eens als ongewenste DHCP server gaat rondroepen )

Dat hij er niet om gevraagd heeft, kan zomaar zijn, dat hij er niet aan gedacht heeft .....
Noemen ze out of the box oplossingen.

verder voor andere inzichten :

[HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

[Voor 5% gewijzigd door FreshMaker op 21-11-2018 14:18]

• Jelte,89
dion_b schreef op woensdag 21 november 2018 @ 14:00:
Hebben we het nu over de TP-Link AC750 (in titel en als productkoppeling genoemd) of over de C20 (die je elders in-topic noemt)?

Let bij problemen ook op de firmware van de TP-Link AC750. Toen die dingen net nieuw waren, was de firmware zacht gezegt minder goed geoptimaliseerd. Ik heb toen enorme stabiliteitsproblemen ermee gehad en features die niet werkten zoals gewenst. Later is dat allemaal gefixed - het blijft ultiem low-end prut, maar het is tenminste correct werkende low-end prut.

Maar goed, verder eens met Ben(V), niet moeilijk doen:
- zet op de C20 de DHCP server uit.
- stel LAN IP in op iets binnen de subnet van de modemrouter, maar buiten de DHCP pool.
- negeer WAN-instellingen, die gebruik je toch niet als je het niet als router gebruikt.
- sluit de AC750 via een van de LAN-poorten aan op de modemrouter.

Klaar. Moeilijker is het niet.
4x check... werkt niet, vandaar dit topic. Wat ik kan doen is idd de Firmware weer even updaten idd...

Revive the guild!

• eric.1
FreshMaker schreef op woensdag 21 november 2018 @ 14:15:
[...]

Nee, een PC maakt verbinding met de eerste DHCPserver die hij tegenkomt
Snelst reagerende.
En als die dan al geen verbinding heeft met de buitenwereld, krijg je in veel gevallen de 169.x.x.x adressen
Dat betekent niets meer dan dat je geen reactie kreeg van een DHCP-server terwijl je wel via DHCP een adres wilt krijgen...wat dat met de buitenwereld te maken heeft ontgaat mij volledig? Dan kan je prima een 192.168.178.x adres krijgen - alleen kom je hooguit niet verder....?
Door 2 DHCP servers te gebruiken, zonder de juiste route ( het echte modemadres ) krijg je rondzingen van IPadressen, en gaat je netwerk heerlijk zijn eigen gan, en nergens naartoe
Hij gebruikt er geen twee?
1. Die Ziggo connectbox
2. De tplink ac750 waarvan hij de DHCP-server uit heeft gezet
Welke dhcp-server zie jij nog meer dan?
- typisch een tweakers oplossing ..... waarom dat dan ?

Je haalt wel één van de grootste struikelblokken weg, en daarbij een lastig configureerbare interface.

( dan hebben we het nog niet eens over een eventueel aangesloten Horizonbox, die op zijn beurt OOK nog eens als ongewenste DHCP server gaat rondroepen )

Dat hij er niet om gevraagd heeft, kan zomaar zijn, dat hij er niet aan gedacht heeft .....
Noemen ze out of the box oplossingen.
Het is geen oplossing? Ervan uitgaande dat hij uitsluitend die connectbox gebruikt en die tplink, dan haal je met het bridgen wel leuk je eerste wifi-netwerk onderuit, iets wat ze juist wilden uitbreiden. Dan heb je spontaan alleen achterin het huis wifi?

En welk struikelblok? Die Ziggobox kan prima als DHCP-server fungeren. Zo ingewikkeld is het allemaal niet.

Anyways; ik zou eerst gewoon proberen om een directe kabel te gebruiken ipv een powerline setje. Zal niet de eerste keer zijn dat zoiets roet in het eten gooit.

[Voor 4% gewijzigd door eric.1 op 21-11-2018 14:43]

• Brahiewahiewa
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 14-06 16:27

Brahiewahiewa

boelkloedig

Jelte,89 schreef op woensdag 21 november 2018 @ 14:25:
[...]

4x check... werkt niet, vandaar dit topic. Wat ik kan doen is idd de Firmware weer even updaten idd...
Wat werkt er nou niet?
'k Bedoel: theoretisch zou een router ook als access point moeten werken als je de WAN poort fixed op bijv. 10.10.10.10 en het LAN address op bijv. 172.16.172.16. Het regent dan misschien wel foutmeldingen in de logs maar het switch gedeelte blijft gewoon werken en daar gaat het om

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Jelte,89
De 2e router werkt niet,

LAN naar LAN, eigenlijk gaat stap 1 al direct fout, ik verander het IP in router 2 naar dezelfde range maar buiten de dhcp pool, --> save --> boot --> FOUT...

Nu is de router met geen enkele mogelijkheid meer te benaderen.

Revive the guild!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 14-06 16:27

Brahiewahiewa

boelkloedig

Jelte,89 schreef op woensdag 21 november 2018 @ 14:44:
De 2e router werkt niet,

LAN naar LAN, eigenlijk gaat stap 1 al direct fout, ik verander het IP in router 2 naar dezelfde range maar buiten de dhcp pool, --> save --> boot --> FOUT...

En waarom is het "FOUT" dat je de router niet meer kunt benaderen? Je degradeert 'm tot een switch en een switch heeft (bijna) per definitie geen IP-address

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Ben(V)
Het wordt een switch met accesspoint.

En je moet natuurlijk de dhcp in die tplink uitzetten en niet gewoon dezelfde range maken.

Leest nu eerst eens dit topic daar staat alles prima beschreven
[HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Jelte,89
Brahiewahiewa schreef op woensdag 21 november 2018 @ 14:46:
[...]

En waarom is het "FOUT" dat je de router niet meer kunt benaderen? Je degradeert 'm tot een switch en een switch heeft (bijna) per definitie geen IP-address
Nja, mee eens maar bij verbinden met de router krijg ik het volgende:

Revive the guild!

• eric.1
Jelte,89 schreef op woensdag 21 november 2018 @ 14:54:
[...]

Nja, mee eens maar bij verbinden met de router krijg ik het volgende:

[Afbeelding]
Dat betekent niet veel meer dan dat je geen verbinding hebt naar de DHCP-Server (ziggo box). Dus is die verbinding die je gebruikt (tussen de ziggo-box en de 2e router) wel goed?

Als je weer in je router wilt om deze te configureren zul je tijdelijk een statisch adres moeten configureren op je pc in dezelfde range.

[Voor 15% gewijzigd door eric.1 op 21-11-2018 14:59]

• Jelte,89
@eric.1

Ik ga vanavond even een bedraade verbinding maken met die powerline, als dit werkt ga ik de router configureren zonder tussenkomst van de powerlink.

@Ben(V) en de rest

DHCP in de TP Link staat uit!!!!

Revive the guild!

• Ben(V)
Als je schrijft dat hem in dezelfde range als de connectbox hebt geconfigureerd dan suggeert dat iets anders.
Alleen een dhcp server heeft een range ander is het gewoon een ipadres.

En blijkbaar heb je hem helemaal niet geconfigureerd want aan je plaatje te zien heeft hij een default ipadres gekregen (169.x.x.x.) en staat de wifi kant als zijnde dhcp client geconfigureerd en ontvangt hij geen ipdres van de connectbox.

Maar als je prut (AC750) verbind via prut (TL-PA4010P) dan krijg je .....

• jeroen3
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 09:12
Jelte,89 schreef op woensdag 21 november 2018 @ 14:44:
De 2e router werkt niet,

Wat als je de pc waarmee je hem instelt even een statisch ip geeft in 192.168.178.x na de wijziging van de configuratie in het apparaat?
Want het lijkt erop dat er een verbindingsprobleem is tussen de twee apparaten, en geen configuratieprobleem.

• EverLast2002
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 07-06 17:18
check in de C20 het volgende:
- meest recente firmware
- reset to factory defaults
- bij LAN settings, Enable IGMP Snooping: uitzetten.
- NAT: aanzetten (default)
- hou dat knopje aan de achterkant in de gaten van "wireless ON/OFF" als je via wifi een 169.254.x.x adres krijgt op je pc/laptop. En als je via een utp kabel werkt, zet je pc/laptop dan op een vast ip adres (zoals al werd gezegd).
- configureer de c20 eens via een andere pc/laptop als dat mogelijk is.

• Jelte,89
Ben(V) schreef op woensdag 21 november 2018 @ 15:08:
Als je schrijft dat hem in dezelfde range als de connectbox hebt geconfigureerd dan suggeert dat iets anders.
Alleen een dhcp server heeft een range ander is het gewoon een ipadres.

En blijkbaar heb je hem helemaal niet geconfigureerd want aan je plaatje te zien heeft hij een default ipadres gekregen (169.x.x.x.) en staat de wifi kant als zijnde dhcp client geconfigureerd en ontvangt hij geen ipdres van de connectbox.

Maar als je prut (AC750) verbind via prut (TL-PA4010P) dan krijg je .....
Het IP adres is buiten de (dhcp) range van de Connectbox...maar binnen hetzelfde subnet...
De reden dat ik dat plaatje mee stuur is ook om te laten zien dat het fout gaat hé... als het had gewerkt had ik dit topic niet hoeven openen.

En ik vind je een beetje kort door de bocht om het gelijk als prut te bestempelen, kennis wil gewoon wifi om te appen/filmpje kijken en in de toekomst evt een ps4/xbox/wii whatever aan te sluiten.

Jij adviseert toch ook geen vrachtwagen bij iemand die af en toe een pallet wil vervoeren?
jeroen3 schreef op woensdag 21 november 2018 @ 15:46:
[...]

Wat als je de pc waarmee je hem instelt even een statisch ip geeft in 192.168.178.x na de wijziging van de configuratie in het apparaat?
Want het lijkt erop dat er een verbindingsprobleem is tussen de twee apparaten, en geen configuratieprobleem.
Ga ik proberen, maar kreeg gisteren op mijn mobiel ook zo'n IP en een subnet van 255.255.0.0 en geen gateway. Wifi op andere apparaten gaaf ook aan: Verbonden, geen internet.
EverLast2002 schreef op woensdag 21 november 2018 @ 19:56:
check in de C20 het volgende:
- meest recente firmware
- reset to factory defaults
- bij LAN settings, Enable IGMP Snooping: uitzetten.
- NAT: aanzetten (default)
- hou dat knopje aan de achterkant in de gaten van "wireless ON/OFF" als je via wifi een 169.254.x.x adres krijgt op je pc/laptop. En als je via een utp kabel werkt, zet je pc/laptop dan op een vast ip adres (zoals al werd gezegd).
- configureer de c20 eens via een andere pc/laptop als dat mogelijk is.
Neem ik ook mee!

Uiteraard de rest ook bedankt voor het meedenken, helaas is het er vanavond niet van gekomen maar ik zal mijn bevinden hier delen! :)

Revive the guild!

• Ben(V)
Je kiest een oplossing met de meeste potentiele problemen zoals powerline en daarachter een ander lastig oplossing als een wifi router dat is vragen om problemen.

Daarnaast wordt hij eerst nog als tweede router geschakeld..
Verder wordt er de goedkoopste mogelijke apparatuur ingezet met dus bijbehorende kwaliteit.

Dan kom je hier vragen om te helpen je probleem op te lossen en alles wat je doet is agressief antwoorden op suggesties van iemand die probeert te helpen en kwaad worden als iemand de vinger op een potentieel probleem legt.

• Jelte,89
Helemaal niet @Ben(V) :(:)

Iets later dan geplanned door tijdgebrek maar vanavond/vannacht (nu net) toch de boel werkend gekregen, dankzij jullie tips de router allereerst geupdated naar de laatste firmware en achter de (ziggo)connectbox gehangen, so far so good, bedraad vanaf de laptop naar de TP-link en dan bedraad naar de connectbox gaf ie het internet prima door, DHCP uit, Lan op 192.168.178.2 en de router aan de kant gegooid...

Expres aan de kant gegooid omdat ik die powerline niet vertrouwde want die gaf ook nooit connectie dus die opnieuw gepaired en dan zou een bedraade verbinding heel simpel mogelijk zijn. niet dus, juiste pairing/connectie e.d. maar zo gauw een utp werd verbonden kreeg ik een 169.x.x.x. adres.

Nu heeft mijn kennis een flink huis en een grootte aanbouw en had hij het al over andere groepen e.d. (onder de ruimte waar de router zou komen te hangen zit de schuur en heeft ie een aparte groep krachtstroom). Prima, proef op de som en powerline mee naar binnen, willekeurig punt in de keuken en direct internet, wat random points in het huis genomen en dat ging prima, overal internet.

Weer terug naar boven, en hoewel de powerline daar wel pairde, data transfer had, (alle leds branden) weer een 169 adres. ik denk, probeer het stopcontact ernaast, (zelfde raampje, ander contact) en tada!!! internet! oOo :X

dus router uit het netwerk gehaald en aan de laptop gehangen, deze was inmiddels weer gereset omdat ie ook aan het verkeerde stopcontact heeft gehangen, weer juist geconfigureerd naar 192.168.178.2 en in weer in de powerline geprikt en we zijn online!

Het werkt! En ik ben natuurlijk na 3 avonden knooien grote blij, mede dankzij jullie hulp _/-\o_ maar blijf ik wel met twee vragen zitten:

1: Waarom als ik inlog op de default gateway 192.168.0.1 en hierin de dhcp uitzet, en de lan wijzig in 192.168.178.2 hij na een reboot mij eruit gooit, en ik niet meer via dit adres in kan loggen. (dat moet daarna via tplinkwifi.net) (als ik de connectbox uitlees is dat nog wel gewoon .2) en:

2. Waarom doet mijn kennis zijn stopcontact wel in het linker wcd van het raam, en niet in het rechter wcd?
Is gewoon doorgelust namelijk...

*edit: ik had ook niet de meest goedkope zooi gehaald, (dacht ik) ik haal mijn kabels/stekkertjes nog wel eens via allekabels.nl dus nu ook voor het coax gebeuren voor hem, (wat verloopjes, wat nieuwe f connectors) dus ik denk, bestel hier de router en powerline gebeuren ook mee, dat tientje geloof ik wel: :X :X Deze router en deze powerline hadden idd wel goedkoper gekund :'(

[Voor 11% gewijzigd door Jelte,89 op 27-11-2018 02:20]

Revive the guild!

• Frogmen
  • Niet online
Je weet nu ook waarom bij bijna alle Tweakers bij powerlines de haren overeind gaan staan. Ja het kan maar het is niet stabiel, betrouwbaar of te garanderen. Lees het kan nog 10 jaar werken of met een week klaar zijn. En dat vertellen de marketeers niet in hun reclame. Daarom met handigheid en vindingrijkheid is er altijd wel een kabel te trekken.

• valkenier
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 14-06 13:52
Jelte,89 schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 02:15:
Helemaal niet @Ben(V) :(:)

Het werkt! En ik ben natuurlijk na 3 avonden knooien grote blij, mede dankzij jullie hulp _/-\o_ maar blijf ik wel met twee vragen zitten:

1: Waarom als ik inlog op de default gateway 192.168.0.1 en hierin de dhcp uitzet, en de lan wijzig in 192.168.178.2 hij na een reboot mij eruit gooit, en ik niet meer via dit adres in kan loggen. (dat moet daarna via tplinkwifi.net) (als ik de connectbox uitlees is dat nog wel gewoon .2) en:
(
Die vraag doet mij vermoeden dat je nog steeds niet helemaal begrepen hebt wat je nu exact gedaan hebt op die router.

• Jelte,89
valkenier schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 10:57:
[...]

Die vraag doet mij vermoeden dat je nog steeds niet helemaal begrepen hebt wat je nu exact gedaan hebt op die router.
Jep, of ik zie iets gigantisch over het hoofd, Ik wil ook best wel door het stof maar ik wel graag weten wat ik dan niet goed begrijp / verkeerd doe...

Revive the guild!

• Ora et Labora
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 14-06 16:28
Jelte,89 schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 11:16:
[...]

Jep, of ik zie iets gigantisch over het hoofd, Ik wil ook best wel door het stof maar ik wel graag weten wat ik dan niet goed begrijp / verkeerd doe...
Waarom je er niet bij kan (kon) na het veranderen van het IP adres is wel te verklaren, je krijgt geen DHCP.
Je zal dan je laptop een vast IP adres moeten geven in dezelfde reeks, bijvoorbeeld de .3. Dan de laptop via LAN aansluiten op de router en je zult zien dat je er dan wel bij kunt (kon) komen.

Het meest logische stappenplan in deze zou zijn geweest: (vind ik)
- Nieuwe router DHCP uitzetten en een LAN IP adres geven in dezelfde reeks als ZIGGO. Je kunt er dan niet meer bij zonder vast IP adres op de laptop, maar dat is logisch.
- Dan aansluiten LAN to LAN op Ziggo, niet via de powerline. Dit zal dan moeten werken.
- Dan powerline ergens aansluiten en met je laptop controleren of je een DHCP adres krijgt.
- Zodra dat goed werkt, de nieuwe router op de powerline aansluiten.
2. Waarom doet mijn kennis zijn stopcontact wel in het linker wcd van het raam, en niet in het rechter wcd?
Dat is niet te verklaren, blijkbaar lopen de kabels dan toch anders. Maar Powerlines zijn sowieso niet te verklaren. Ik leg liever een lelijke kabel in het zicht dan een powerline te gebruiken.

[Voor 17% gewijzigd door Ora et Labora op 27-11-2018 12:31]

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• Jelte,89
Ora et Labora schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 12:28:
[...]

Waarom je er niet bij kan (kon) na het veranderen van het IP adres is wel te verklaren, je krijgt geen DHCP.
Soms kan ik mezelf wel eens dom voelen, nu is ook weer zo'n momentje...
Je zal dan je laptop een vast IP adres moeten geven in dezelfde reeks, bijvoorbeeld de .3. Dan de laptop via LAN aansluiten op de router en je zult zien dat je er dan wel bij kunt (kon) komen.

Het meest logische stappenplan in deze zou zijn geweest: (vind ik)
- Nieuwe router DHCP uitzetten en een LAN IP adres geven in dezelfde reeks als ZIGGO. Je kunt er dan niet meer bij zonder vast IP adres op de laptop, maar dat is logisch.
- Dan aansluiten LAN to LAN op Ziggo, niet via de powerline. Dit zal dan moeten werken.
- Dan powerline ergens aansluiten en met je laptop controleren of je een DHCP adres krijgt.
Dank... tot zover heb ik dit ook gedaan, maar elke keer het rechter wcd gebruikt. Ik had dus veel eerder een andere wcd moeten proberen.
- Zodra dat goed werkt, de nieuwe router op de powerline aansluiten.

[...]
Dat is niet te verklaren, blijkbaar lopen de kabels dan toch anders. Maar Powerlines zijn sowieso niet te verklaren. Ik leg liever een lelijke kabel in het zicht dan een powerline te gebruiken.
Neem ik mee voor de toekomst! Danku!

Revive the guild!

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True