Ik wil zelf eens een keer een PC gaan bouwen, met name bedoeld voor de kinderen.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Game PC voor de kinderen, ik verwacht voorlopig vooral Fortnite, Minecraft, FIFA en browser-games. Verder zullen wij (de ouders) er ook af en toe op browsen en Office willen gebruiken. Zelf zal ik af en toe wat licht Visual Studio werk willen doen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ongeveer € 500,-.
Ik wil het systeem zelf bouwen (nooit eerder gedaan)
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb al veel topics en adviezen hier gelezen en dit zijn mijn bevindingen (en aannames) tot nu toe:
Geen voorkeur
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil wel de optie houden om over 1 of 2 jaar een videokaart te kunnen plaatsen. Zodoende kan ik evt. later toch nog een flinke upgrade doen om toekomstige games redelijk te kunnen spelen.
De computer moet op het bureau komen te staan, dus eigenlijk wil ik het liefste een zo compact en stil mogelijke behuizing. Met dit budget snap ik echter dat ik concessies zal moeten doen aan de behuizing.
Ga je overklokken?
Nee.
Wat verwacht je van ons?
Feedback op mijn bevindingen en aannames (zoals bovenin omschreven).
En daarnaast advies op het gebied van de te kiezen componenten en algemeen advies in mijn twijfels:
Hopelijk kunnen jullie mij de goede richting in helpen, alvast bedankt (ook namens de kinderen)!
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Game PC voor de kinderen, ik verwacht voorlopig vooral Fortnite, Minecraft, FIFA en browser-games. Verder zullen wij (de ouders) er ook af en toe op browsen en Office willen gebruiken. Zelf zal ik af en toe wat licht Visual Studio werk willen doen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ongeveer € 500,-.
Ik wil het systeem zelf bouwen (nooit eerder gedaan)
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
- Monitor HP E231 (VGA, DVI-D, DisplayPort), niet ideaal voor gaming, maar voorlopig okay denk ik. Later wil ik deze vervangen door een 27" monitor.
- Harde schijf 1TB Samsung EcoGreen HD103SI (langzaam, uit oude mediaplayer)
- Controller Xbox 360 Windows USB
- Speakerset Logitech Z523
Ik heb al veel topics en adviezen hier gelezen en dit zijn mijn bevindingen (en aannames) tot nu toe:
- AMD Ryzen 5 2400G zou volgens mij moeten voldoen
- Met bovenstaande CPU kan ik starten zonder aparte videokaart.
- MicroATX moederbord ivm. verhouding prijs vs features
- Moederbord B450 chipset zodat ik geen BIOS upgrade hoef te doen voor processor
- Optische drive. Ik doe nu al een paar jaar zonder ook maar 1 enkele in huis, maar dat is heel af en toe toch een gemis.
- SSD minimaal 500 GB
- Geheugen minimaal 8 GB
- Toetsenbord + muis (geschikt voor gaming en kidsproof)
Geen voorkeur
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil wel de optie houden om over 1 of 2 jaar een videokaart te kunnen plaatsen. Zodoende kan ik evt. later toch nog een flinke upgrade doen om toekomstige games redelijk te kunnen spelen.
De computer moet op het bureau komen te staan, dus eigenlijk wil ik het liefste een zo compact en stil mogelijke behuizing. Met dit budget snap ik echter dat ik concessies zal moeten doen aan de behuizing.
Ga je overklokken?
Nee.
Wat verwacht je van ons?
Feedback op mijn bevindingen en aannames (zoals bovenin omschreven).
En daarnaast advies op het gebied van de te kiezen componenten en algemeen advies in mijn twijfels:
- Kiezen voor AMD Ryzen 5 2400G zonder aparte videokaart of andere CPU mét videokaart?
- Als ik nu een PC koop zonder aparte videokaart, is het dan nog zinvol om over enkele jaren een videokaart te plaatsen? Of is de rest dan alweer te zeer achterhaald en kan ik dan beter uitgaan van een nieuwe PC (en dus nu voor een compactere behuizing kiezen)
- Behuizing: is stil én compact (én geschikt voor een newbie bouwer) mogelijk bij dit budget?
- Welk moederbord? Ik zie door de bomen het bos niet meer in alle verschillende merken en types.
- Voedingen: waar op letten? Is modulair nou echt zoveel handiger? Ook in deze situatie? Nu al rekening houden met evt. uitbreiding videokaart later?
- Geheugen: ik las ergens dat die Ryzen 5 2400G een bepaalde geheugenconfiguratie of snelheid nodig heeft. Waar moet ik op letten? En 2x4 GB of 1x8 GB?
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | AMD Ryzen 5 2400G Boxed | € 150,- | € 150,- |
1 | MSI B450M Pro-VDH | € 72,28 | € 72,28 |
1 | Fractal Design Focus G Mini | € 46,99 | € 46,99 |
1 | be quiet! Pure Rock Slim | € 22,90 | € 22,90 |
1 | Cooler Master Devastator 3 (Qwerty US) | € 32,99 | € 32,99 |
1 | Kingston HyperX Predator HX430C15PB3K2/8 | € 80,34 | € 80,34 |
1 | LG GH24NSD1 | € 12,79 | € 12,79 |
1 | be quiet! Pure Power 10 400W | € 49,87 | € 49,87 |
1 | Samsung 860 EVO 500GB | € 80,28 | € 80,28 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 548,44 |
Hopelijk kunnen jullie mij de goede richting in helpen, alvast bedankt (ook namens de kinderen)!