Vraag

• maximaal_11
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-11-2018
Mijn vraag:
Wat is de beste compactcamera voor een budget van 400 euro?
Ik wil goede foto's maken van mijn reizen en vind het volgende belangrijk:
- Goede optische zoom voor het fotograferen van dieren
- Kantelbaar beeldscherm
- Wifi
- Goede foto's met weinig licht
- Hij moet HD filmpjes kunnen maken

Ook zou ik graag willen weten naar welke specificaties ik moet kijken om te weten wat voor kwaliteit een compactcamera kan leveren?
Uiteraard naar het aantal megapixel, maar hoe zit het met het type sensor of andere specificaties die te maken hebben met een scherpe en goede foto?
En uit welke specificatie(s) kan ik opmaken of een compactcamera goede foto's maakt met weinig licht?

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via maximaal_11 op 21-11-2018 21:14)

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-05 22:27
Ik denk dat je met jouw budget uitkomt bij een Panasonic FZ300. Die zal je geen geweldige beelden geven bij weinig licht, maar er zit een flinke zoomlens op die lichtsterk is. Als je met minder zoom genoegen neemt, want je vindt de beeldkwaliteit belangrijker, dan zou ik kijken naar de Sony RX100 serie. De RX100II heeft wifi en kost iets meer dan 400 euro. De al genoemde Panasonic TZ100 heeft meer zoom en kost ook meer, net geen 500.
Het belangrijkste verschil is de sensorgrootte en de lichtsterkte van de lens. De beeldkwaliteit wordt bepaald door de hoeveelheid licht dat op de sensor valt. Een grotere sensor vangt meer licht en dus zijn de foto's daarmee meestal mooier. Overdag bij zonlicht, zie je dat verschil niet zo, behalve in het dynamische bereik, dat is het aantal stapjes tussen wit en zwart dat de sensor in 1 keer aankan. Bij grotere sensors is dat meer dan bij kleinere sensors. Je ziet dat bijvoorbeeld bij een landschapfoto in vol zonlicht. Met een kleine sensor, is de lucht vaak wit, met een grote sensor, zie je nog blauw.
Een grote sensor is dus fijn, maar als de lens die ervoor zit maar weinig licht door kan laten, verlies je het voordeel ten op zichte van een kleine sensor met een lichtsterke lens ervoor.
Bijvoorbeeld: de Canon G5X heeft een kleinere sensor dan de Canon G1XIII. Maar de G5X heeft een lichtsterkere lens. Het gevolg: in de praktijk is de kwaliteit van de foto's van beide camera's bij weinig licht praktisch hetzelfde. Want de G1XIII moet een hogere iso gebruiken om te compenseren voor de lens die minder lichtsterk is.

Mijn advies: bedenk wat je belangrijker vindt: veel zoom voor op vakantie, of een hoge beeldkwaliteit bij weinig licht. Als je foto's toch alleen op je telefoon bekijkt, zou ik lekker gaan voor de FZ300, ook de foto's bij weinig licht zijn dan goed genoeg. Anders moet je inleveren op zoombereik en kijken naar een camera met minimaal een 1 inch sensor.

Alle reacties

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-05 21:44
maximaal_11 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 18:47:
En uit welke specificatie(s) kan ik opmaken of een compactcamera goede foto's maakt met weinig licht?
De grootte van de sensor voornamelijk. Hoe groter de sensor, des te meer licht deze op kan vangen. Let op, sensorgrootte is niet hetzelfde als aantal megapixels (die kunnen gelijk zijn of zelfs lager, de pixels zijn dan effectief dus groter op de sensor). Het nadeel van een grote sensor daarentegen is weer dat de zoom vaak minder ver is, vanwege de zogenaamde crop factor. Grotere sensoren hebben grotere lenzen nodig om ver te kunnen zoomen.

Daarnaast is het probleem wel dat je dus een keuze moet maken tussen veel zoom of een grote sensor bij dit budget. Dus, waar hecht je meer waarde aan?

• JoStad
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20:28
Een budget van 400 Euro is helaas niet toereikend om een camera te kopen die voldoet aan de hier gestelde eisen. Voor ongeveer 100 Euro meer zijn de Panasonic Lumix TZ100 of de Canon PowerShot G7 X Mark II misschien een optie. zie ook:
reviews: Compactcamera's met 1"-sensor: wat is de beste broekzakcamera?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Kwintessens
Ik denk dat je met jouw budget uitkomt bij een Panasonic FZ300. Die zal je geen geweldige beelden geven bij weinig licht, maar er zit een flinke zoomlens op die lichtsterk is. Als je met minder zoom genoegen neemt, want je vindt de beeldkwaliteit belangrijker, dan zou ik kijken naar de Sony RX100 serie. De RX100II heeft wifi en kost iets meer dan 400 euro. De al genoemde Panasonic TZ100 heeft meer zoom en kost ook meer, net geen 500.
Het belangrijkste verschil is de sensorgrootte en de lichtsterkte van de lens. De beeldkwaliteit wordt bepaald door de hoeveelheid licht dat op de sensor valt. Een grotere sensor vangt meer licht en dus zijn de foto's daarmee meestal mooier. Overdag bij zonlicht, zie je dat verschil niet zo, behalve in het dynamische bereik, dat is het aantal stapjes tussen wit en zwart dat de sensor in 1 keer aankan. Bij grotere sensors is dat meer dan bij kleinere sensors. Je ziet dat bijvoorbeeld bij een landschapfoto in vol zonlicht. Met een kleine sensor, is de lucht vaak wit, met een grote sensor, zie je nog blauw.
Een grote sensor is dus fijn, maar als de lens die ervoor zit maar weinig licht door kan laten, verlies je het voordeel ten op zichte van een kleine sensor met een lichtsterke lens ervoor.
Bijvoorbeeld: de Canon G5X heeft een kleinere sensor dan de Canon G1XIII. Maar de G5X heeft een lichtsterkere lens. Het gevolg: in de praktijk is de kwaliteit van de foto's van beide camera's bij weinig licht praktisch hetzelfde. Want de G1XIII moet een hogere iso gebruiken om te compenseren voor de lens die minder lichtsterk is.

Mijn advies: bedenk wat je belangrijker vindt: veel zoom voor op vakantie, of een hoge beeldkwaliteit bij weinig licht. Als je foto's toch alleen op je telefoon bekijkt, zou ik lekker gaan voor de FZ300, ook de foto's bij weinig licht zijn dan goed genoeg. Anders moet je inleveren op zoombereik en kijken naar een camera met minimaal een 1 inch sensor.

• maximaal_11
Bedankt voor de reacties en jullie waardevolle adviezen.

Nog één vraag aan @Kwintessens : Welke specificaties bepalen de lichtsterkte van de lens?

[Voor 1% gewijzigd door maximaal_11 op 21-11-2018 21:34. Reden: spelfaut]

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:15

Wormaap

Moderator Foto & Video
maximaal_11 schreef op woensdag 21 november 2018 @ 21:16:
Bedankt voor de reacties en jullie waardevolle adviezen.

Nog één vraag aan @Kwintessens : Welke specificaties bepalen de lichtsterkte van de lens?
Ik ben niet Kwintessens, maar dat kun je afleiden aan de grootte van het diafragma. Dat wordt aangegeven met 'f/getal' of 'Fgetal'. De G5X, bijvoorbeeld, heeft een lens met een diafragma van f/1.8 tot f/2.8, afhankelijk van waar je in het zoombereik zit. Lagere nummers betekent een lichtsterkere lens.

Voor de volledigheid: het is het getal waardoor je de brandpuntafstand moet delen om de grootte van de lensopening te krijgen. 100mm f/2.8 betekent dus een lensopening van 100mm/2.8 = 35.7mm. Een grotere opening betekent natuurlijk meer licht, vandaar dat een lager getal een grotere opening betekent.

Ticking away, the moments that make up a dull day

• Kwintessens
Wat @Wormaap zegt. 😉

• maximaal_11
@Wormaap @Kwintessens Heel erg bedankt!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee