Toon posts:

Studio gehuurd maar internet bij de buren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Thomas254
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-05 22:43
Beste Tweakers,

Ik huur sinds kort een studio, ik betaal de huurprijs inclusief g/w/l en internet. In het pand waarin ik woon zit nog een studio. Wij delen alleen de voordeur en meterkast. De huurprijs is dus inclusief internet, maar in het pand waar ik zit, is geen internetverbinding actief. Het pand ernaast is namelijk van dezelfde eigenaar, daar zit wel een internet aansluiting en ik heb van de huisbaas een wifi code gekregen en zit dus gewoon op de wifi van de buren.

Het eerste probleem is dat het wifi ongelooflijk langzaam is, ondanks dat de aansluiting zelf redelijk is (200 mbit, ziggo). Het lijkt mij dat dit komt omdat het access point in het huis ernaast zit met dus dikke muren ertussen. Vaak lukt verbinden met het wifi helemaal niet en als het wel lukt is de snelheid vaak minder dan 1 mbit/s en heel soms schiet hij richting de 5 mbit/s. Dit is voor mij erg lastig aangezien ik regelmatig thuis werk en ik dus van goed en snel internet afhankelijk ben.

Wellicht dat dit makkelijk opgelost is met een versterker, of mischien het kanaal of een andere optie veranderen? Of gaat het sowieso lastig worden met muren ertussen?

Verder zit het me niet echt lekker dat ik fysiek niet bij de locatie van de router kan komen. Ik zou veel liever een aansluiting in het pand hebben waarin ik woon. Lijkt me sowieso beter qua draadloze verbinding etc. Hoe zit dit contractueel? Ben ik verplicht voor het gegeven internet te betalen? Of sta ik in mijn recht om op te vragen hoeveel ik voor het internet betaal om vervolgens dat bedrag in mindering te brengen op de huur en mijn eigen aansluiting te nemen en te betalen (Uiteraard in goed overleg)?

Alle reacties

• Clavat
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:10
Heb je het er al eens met de verhuurder/ huisbaas over gehad?
Misschien heeft hij er geen idee over hoe het nu bij je is met signaal e.d.

En kunnen jullie er zelf onderling eruit komen?

PSN: McMillan0984

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:27
Zou eerst eens met je huisbaas in gesprek treden om te vragen of het probleem verholpen kan worden. Wil hij niks doen, kan je eens nadenken wat er verder mogelijk is.

Maar om alvast een paar van je vragen te beantwoorden:

1. Ja, bij de jaarafrekening is de verhuurder verplicht te specificeren hoeveel je betaalt voor alle verschillende diensten. Hij mag er ook geen winst op maken, alleen de kosten doorberekenen die hij zelf ook maakt. Weet je wel hoeveel je kale huur is?

2. Je kan niet eenzijdig besluiten niet meer te betalen voor internet en zelf wat regelen. Maar als jij het internet dat hij beschikbaar stelt niet normaal kan gebruiken kan je natuurlijk ook stellen dat hij niet de dienst levert waar je voor betaalt. Sowieso, als dat internet gedeeld wordt met meerdere panden zou je er bijzonder weinig voor moeten betalen per maand. Maar dat is natuurlijk de moeite van het controleren waard. Genoeg handige huisbaasjes die lekker de volle mep rekenen voor elke kamer, en dan gewoon maar 1x aan Ziggo betalen.

Als je naar de huurcommissie stapt (ALS je denkt dat je teveel betaalt) dan mag je huisbaas dit mooie formulier invullen met een specificatie van alle diensten die hij levert incl. de facturen daarvoor. https://www.huurcommissie...vicekosten_verhuurder.pdf

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Thomas254 Ga eerst eens in gesprek overleg. misschien kun je wel kabeltje trekken naar jouw woning.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-05 21:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Met een studio heb je vaak geen eigen huisnummer; dan is het voor bijna elke ISP administratief onmogelijk om een aparte aansluiting te realiseren. Plus als dat het wel mogelijk zou zijn, dat de aansluiting op naam van de huisbaas komt te staan (waarschijnlijk) en hij/zij de mogelijkheid heeft om de maandprijs te bepalen.

Sowieso zou ikzelf de huidige oplossing niet accepteren; je zit op de WiFi met de buren dus jouw laptop en de PC van de buurman kunnen subnet-technisch bij elkaar. Ik hoef niet met "onbekenden" op hetzelfde netwerk te zitten. Ook als de buurman (onwetend) een botnet of mail-relay heeft, sluit Ziggo de hoofdaansluiting af en heb jij de komende dagen geen internet.

Over thuiswerken; je zit op een consumenten-abbo. SLA van ongeveer 0. Dan kan je (misschien) beter aan de slag met een ISP/telco die zakelijk 4G wil leveren aan je?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Thomas254
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-05 22:43
Bedankt allen voor de reacties!
Clavat schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 16:32:
Heb je het er al eens met de verhuurder/ huisbaas over gehad?
Misschien heeft hij er geen idee over hoe het nu bij je is met signaal e.d.

En kunnen jullie er zelf onderling eruit komen?
Hackus schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 17:09:
@Thomas254 Ga eerst eens in gesprek overleg. misschien kun je wel kabeltje trekken naar jouw woning.
Ik heb het er nog niet over gehad. Ik wil eerst graag wat info verzamelen omdat ik nog nooit heb mee gemaakt dat ik op het wifi van de buren zit. Normaal gesproken heb je gewoon een eigen aansluiting in je huis. Die deel je dan wel weer met je huisgenoten, maar dan weet je in ieder geval wie dat zijn plus je hebt toch wat meer controle.

Natuurlijk zou goed wifi al redelijk zijn, liever zie ik alleen helemaal af van het aangeboden wifi en sluit ik gewoon zelf wat af.

Kabeltje trekken kan ik ook nog voorstellen. Maar lijkt me wel een erg lastige oplossing.
Hielko schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 17:04:
Zou eerst eens met je huisbaas in gesprek treden om te vragen of het probleem verholpen kan worden. Wil hij niks doen, kan je eens nadenken wat er verder mogelijk is.

Maar om alvast een paar van je vragen te beantwoorden:

1. Ja, bij de jaarafrekening is de verhuurder verplicht te specificeren hoeveel je betaalt voor alle verschillende diensten. Hij mag er ook geen winst op maken, alleen de kosten doorberekenen die hij zelf ook maakt. Weet je wel hoeveel je kale huur is?

2. Je kan niet eenzijdig besluiten niet meer te betalen voor internet en zelf wat regelen. Maar als jij het internet dat hij beschikbaar stelt niet normaal kan gebruiken kan je natuurlijk ook stellen dat hij niet de dienst levert waar je voor betaalt. Sowieso, als dat internet gedeeld wordt met meerdere panden zou je er bijzonder weinig voor moeten betalen per maand. Maar dat is natuurlijk de moeite van het controleren waard. Genoeg handige huisbaasjes die lekker de volle mep rekenen voor elke kamer, en dan gewoon maar 1x aan Ziggo betalen.

Als je naar de huurcommissie stapt (ALS je denkt dat je teveel betaalt) dan mag je huisbaas dit mooie formulier invullen met een specificatie van alle diensten die hij levert incl. de facturen daarvoor. https://www.huurcommissie...vicekosten_verhuurder.pdf
Bedankt voor de uitleg! Even over punt 2: Kan ik niet gewoon het internet dat hij aanbiedt weigeren? En het teveel betaalde bedrag voor het niet afgenomen internet terugkrijgen op de jaarafrekening? Of een lager huurbedrag in overleg overeenstemmen? Met andere woorden: ben ik verplicht de dienst van de huisbaas af te nemen? Dan is een tweede vraag natuurlijk of ik zomaar op eigen houtje een internet abonnement (op mijn naam) mag afsluiten in zijn huis.
MAX3400 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 17:11:
Met een studio heb je vaak geen eigen huisnummer; dan is het voor bijna elke ISP administratief onmogelijk om een aparte aansluiting te realiseren. Plus als dat het wel mogelijk zou zijn, dat de aansluiting op naam van de huisbaas komt te staan (waarschijnlijk) en hij/zij de mogelijkheid heeft om de maandprijs te bepalen.

Sowieso zou ikzelf de huidige oplossing niet accepteren; je zit op de WiFi met de buren dus jouw laptop en de PC van de buurman kunnen subnet-technisch bij elkaar. Ik hoef niet met "onbekenden" op hetzelfde netwerk te zitten. Ook als de buurman (onwetend) een botnet of mail-relay heeft, sluit Ziggo de hoofdaansluiting af en heb jij de komende dagen geen internet.

Over thuiswerken; je zit op een consumenten-abbo. SLA van ongeveer 0. Dan kan je (misschien) beter aan de slag met een ISP/telco die zakelijk 4G wil leveren aan je?
Klopt. Normaal gesproken ben ik wel gewend dat ik het internet deel met mijn huisgenoten, maar dan wordt er tenminste wel internet geleverd aan het adres waar ik woon. Dan kan ik in ieder geval nog fysiek bij de router, plus je kent je huisgenoten over het algemeen beter dan de buren. En dingen als wachtwoorden veranderen en een reset gaan gewoon wat makkelijker. Het wifi delen met de buren die op een compleet ander huisnummer wonen voelt in die zin wat ongemakkelijker en ook een beetje vreemd.

Op je laatste vraag: Ik werk af en toe thuis omdat het wat reistijd bespaard, plus ik vind het zelf wel prettig werken, omdat het wat rustiger is. Het is niet absoluut noodzakelijk voor mijn baan. Denk daarom ook niet dat ik een dergelijk abonnement ga krijgen van mijn baas. Ik ga er vanuit dat het flink duurder is dan een consumenten abonnement. Dus zelf heb ik dat er denk ik ook niet voor over. Als geld geen issue was dan had ik wel in een zelfstanding appartement gewoond :P .

• coolbvrobin
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20-12-2022
Ik zou eerst een gesprek doen met je verhuurder. Misschien staat hij open voor een kabeltje te trekken
En dan met je eigen router maak je een eigen subnet en klaar,

[Voor 4% gewijzigd door coolbvrobin op 20-11-2018 23:22]

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:34
Een huurcontract "inclusief g/w/l/internet" is al een hele tijd niet toegestaan.

Wel is het bij gedeelde woonruimte gebruikelijk dat je naast de kale huur een voorschot betaalt voor de kosten van g/w/l/i. Op basis van de werkelijke kosten moet de huisbaas jaarlijks een eindafrekening sturen. Wanneer de huisbaas voor beide woningen een apart abonnement moet afsluiten, zullen jouw maandelijkse kosten dus sowieso omhoog gaan.

Wat er te eisen valt aan jouw kant, is in elk geval een stabiele verbinding. Het moet dus zo zijn dat jouw apparatuur weinig tot geen moeite heeft om met de router te verbinden. Continu 1mbit/s is ook stabiel. Een hogere snelheid kun je alleen verlangen, wanneer daarover iets in je huurcontract staat.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:27
Thomas254 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 23:14:
Bedankt voor de uitleg! Even over punt 2: Kan ik niet gewoon het internet dat hij aanbiedt weigeren? En het teveel betaalde bedrag voor het niet afgenomen internet terugkrijgen op de jaarafrekening? Of een lager huurbedrag in overleg overeenstemmen? Met andere woorden: ben ik verplicht de dienst van de huisbaas af te nemen? Dan is een tweede vraag natuurlijk of ik zomaar op eigen houtje een internet abonnement (op mijn naam) mag afsluiten in zijn huis.
IANAL etc, maar volgens mij kan je dat niet zomaar weigeren. Zou ook mooie warboel opleveren als alle huurders maar een beetje gaan kiezen wat ze wel en niet willen betalen qua servicekosten. En omdat die kosten gedeeld worden met andere huisgenoten, moeten die dan ineens meer betalen omdat er iemand is die geen gebruik wil maken van het internet? Of de gedeelde magnetron? etc

En 2, als in jouw studio een aansluiting van Ziggo/KPN zit dan kan je natuurlijk altijd op eigen houtje een eigen abonnement afsluiten.

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:38

Qwerty-273

Meukposter

4G kaartje met een wireless/usb doosje om te kunnen internetten? Dan even een redelijke provider zoeken (aantal GBs en wel/geen caps).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | Met 2 armen heb je meer armen dan de gemiddelde mens.

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 31-05 08:57
Qwerty-273 schreef op woensdag 21 november 2018 @ 09:53:
4G kaartje met een wireless/usb doosje om te kunnen internetten? Dan even een redelijke provider zoeken (aantal GBs en wel/geen caps).
TS betaalt voor internet. Dan gaat-ie natuurlijk geen andere provider nemen. Huurbaas moet fatsoenlijk internet regelen en anders betalen

[Voor 8% gewijzigd door Gamebuster op 21-11-2018 13:11]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

• Conget
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 28-05 14:42
Hoe goed heb je contact met de huis van de buur? Misschien is Powerline een goed optie voor je.

Ik woon op kamers, en bekabeling is in mijn geval ook niet handig. Met de Powerline adapter (1tje aansluiten bij de router, ander sluit je op de stopcontact naast je pc) kan je de ethernet via stopcontact laten lopen. Ik had zn eentje van Netgear gekocht, en toen had mn huisgenoot ook zn adapter gekocht en is al die wifi problemen verleden tijd.

Maar, test wel ff eerst of de verbinding tussen 2 huizen nog wel soepel verloopt.

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:38

Qwerty-273

Meukposter

Gamebuster schreef op woensdag 21 november 2018 @ 13:10:
TS betaalt voor internet. Dan gaat-ie natuurlijk geen andere provider nemen. Huurbaas moet fatsoenlijk internet regelen en anders betalen
Mwa hij geeft aan dat hij thuis werkt, dus dat zou dan eventueel ook op kosten van het werk kunnen natuurlijk.
Andere vraag is, hoeveel er nu in rekening wordt gebracht voor het internet. De aansluiting wordt minstens door 3'en gedeeld (2 studios in pand A, en dan de eenheden in pand B waar de aansluiting zit).
Wellicht zit iemand anders gewoon de hele dag data binnen te hengelen in pand B ? Is het niet goed ingesteld (kanaal selectie) of nog andere stoorzenders op de weg van AP tot TS.
Voor thuis werken heb je heus geen dikke verbinding nodig, wel een stabiele verbinding is wenselijk :)

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | Met 2 armen heb je meer armen dan de gemiddelde mens.

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:26

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Samen één voordeur betekent denk ik dus één adres?
Dan klopt het wel dat jullie de internetaansluiting delen.

Is het niet gewoon het makkelijkst om de router in het halletje te plaatsen, waar jullie er beiden bij kunnen?
Dan trek je een kabel en neem je je eigen WiFi AP in je eigen studio.

Mijn muziekcollectie op Discogs

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 31-05 06:06
Of zet de router in de meterkast, en leg vanaf daar twee kabeltjes naar ieders studio.eventueek met een extra kastje er tussen zodat niet de een alle bandbreedte kan opslurpen en de ander op inbel-snelheid zit te browsen.

Als je geen andere mogelijkheid hebt in de studio, wat heel goed mogelijk is door de hierboven genoemde redenen, dan zou zoiets denk ik een mooie oplossing zijn.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:22
@Conget powerline gaat niet werken: 2 verschillende panden. Als je al connectie krijgt zal de verbinding net zo slecht zijn als de huidige wifi.

@Nyarlathotep Nee, de internetaansluiting zit in het huis van de buren.

@Kapotlood Kan niet, aansluiting zit in het huis van de buren.

@TS: weet niet hoe handig je bent maar mijn voorstel naar de huurder zou als volgt zijn:
wanneer er een kruipruimte beschikbaar is, of de meterkasten zitten rug aan rug, dan een kabeltje van de ene naar de andere meterkast leggen en zelf een eigen accesspoint plaatsen.
Als de meterkasten rug aan rug zitten: 1 vet gat boren en kabeltje prikken, als t meezit uurtje werk.
Als je door de kruipruimte moet, dan kan het wat meer werk zijn. Weet niet hoe moeilijk je verhuurder is maar je zou zelfs kunnen voorstellen dat je 1 maand de halve huur betaald en dat jij dan betere wifi verzorgt, scheelt hem gezeik.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee