Twee weken geleden heb ik een gokje genomen door een 10 tal VM's die op een nieuwe set servers moesten worden geïnstalleerd alvast met Windows Server 2019 te installeren. Vanwege het terugtrekken van Windows 10 en Server 2019 zijn destijds de final ISO's niet beschikbaar gemaakt, maar is alleen de evaluation edition beschikbaar gesteld. Die had ik gedownload, dus mazzel. Met nieuwe machines heb je sowieso geen last van de data corruption bug, dus dat durfde ik wel aan. Wetende dat je server 2016 van evaluation naar retail kunt converteren, dacht ik hiermee toch deze servers nog op 2019 te kunnen krijgen voor ingebruikname en me dus een upgrade later te kunnen besparen.
De VM's zijn deels geïnstalleerd als Server Standard Core en Deels als Server Standard met Desktop Experience. Nou doet zich iets curieus voor bij het omzetten naar de niet evaluation version van Windows 2019:
De servers met Desktop experience laten zich prima converteren van Standard Evaluation naar Standard via:
echter de core servers weigeren dienst bij conversie:
Het tonen van de Target-Editions laat zien dat er alleen geupgrade kan worden naar DataCenterCor:
Huidige Editie:
Dit lijkt me een foutje van Microsoft toch? Afwachten? Opnieuw installeren met de Standard ISO? Andere tips?
Ik heb 1 VM gesnapshot en ff doorgeduwd naar ServerDatacenterCor en dat werkt inderdaad prima, maar lijkt me niet de bedoeling.
FF werk besparen leidt hiermee al snel tot extra werk helaas
. Ik kan wel een support case aanmaken bij Microsoft, maar gezien de route (installeren met een teruggetrokken evaluation ISO) verwacht ik niet al teveel clementie ;-)
De VM's zijn deels geïnstalleerd als Server Standard Core en Deels als Server Standard met Desktop Experience. Nou doet zich iets curieus voor bij het omzetten naar de niet evaluation version van Windows 2019:
De servers met Desktop experience laten zich prima converteren van Standard Evaluation naar Standard via:
code:
1
| DISM /online /Set-Edition:ServerStandard /ProductKey:XXXXX-XXXXX-XXXXX-XXXXX-XXXXX /AcceptEula |
echter de core servers weigeren dienst bij conversie:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
| DISM /online /Set-Edition:ServerStandardCor /ProductKey:XXXXX-XXXXX-XXXXX-XXXXX-XXXXX /AcceptEula Deployment Image Servicing and Management tool Version: 10.0.17763.1 Image Version: 10.0.17763.1 Starting to update components... Starting to install product key... Finished installing product key. Finished updating components. Starting to apply edition-specific settings... Error: 1168 An error occurred while applying target edition component settings. The upgrade cannot proceed. For more information, review the log file. The DISM log file can be found at C:\Windows\Logs\DISM\dism.log |
Het tonen van de Target-Editions laat zien dat er alleen geupgrade kan worden naar DataCenterCor:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| Dism /online /Get-TargetEditions Deployment Image Servicing and Management tool Version: 10.0.17763.1 Image Version: 10.0.17763.1 Editions that can be upgraded to: Target Edition : ServerDatacenterCor The operation completed successfully. |
Huidige Editie:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| Dism /online /Get-CurrentEdition Deployment Image Servicing and Management tool Version: 10.0.17763.1 Image Version: 10.0.17763.1 Current edition is: Current Edition : ServerStandardEvalCor The operation completed successfully. |
Dit lijkt me een foutje van Microsoft toch? Afwachten? Opnieuw installeren met de Standard ISO? Andere tips?
Ik heb 1 VM gesnapshot en ff doorgeduwd naar ServerDatacenterCor en dat werkt inderdaad prima, maar lijkt me niet de bedoeling.
FF werk besparen leidt hiermee al snel tot extra werk helaas