Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jandesmelter
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-07-2022
Beste forumlezers,

Ik sta voor een lastig dilemma in mijn loopbaan waar ik nog niet uit ben. Wellicht dat enkele forumlezers mij kunnen adviseren?

Ruim 2 jaar geleden heb ik besloten om als back-end developer (PHP) voor mijzelf te starten. Hiervoor heb ik ruim 10 jaar in loondienst gewerkt bij 2 verschillende bedrijven. Ik merkte dat de uitdaging bij het laatste bedrijf steeds minder werd en ik werd het daarnaast met de beslissingen op leiding gevendgebied ook meer oneens. 2 (ex)collega's bij het bedrijf had ik al voor zichzelf zien starten en waren hier enthousiast over. Ik dacht waarom probeer ik dat ook niet. Het eerste jaar was eerlijk gezegd vrij moeizaam (verdiende minder dan in loondienst onderaan de streep), maar het 2de jaar verloopt een stuk beter. Inmiddels verdien ik beter dan in de loondienst als ik het gemiddelde bekijk over 2018 en zijn de afgelopen maanden echt exceptioneel goed. Mooi nieuws toch!?

Het dillema is dat ik vorige week op kennismakingsgesprek ben geweest bij een grote bankier in Nederland voor een functie in loondienst. Zij zaten al een tijdje achter mij aan en ik dacht een gesprek kan nooit kwaad... Nu hebben zij mij gisteren een voorstel gedaan welke ik nu beraad heb. Het is een mooi voorstel, maar dat zou wel betekenen dat ik mijn freelance-periode moet beëindigen, net nu het de afgelopen 2,5 maand goed loopt. Voorstel betekent o.a. een salaris €3.9K bruto, 29 vakantiedagen, 13e maand, winstuitkering, 1 dag remote werken, goede pensioenregeling. Om te vergelijken de afgelopen 2 maanden heb ik rond de 5.2K bruto omzet gedraaid en werk ik 3 dagen remote en 2 op kantoor bij mijn huidige opdrachtgever. Daarentegen heb ik ook maanden gehad met 2.5K omzet, waarna nog de inkomstenbelasting etc eraf moesten. Deze opdracht zou ook even 2 maanden beëindigd kunnen worden indien er iemand in loondienst is gevonden en ik weer op zoek moet naar een nieuwe opdracht.

Ik zal even de voordelen en nadelen uitwerken:

Voordelen huidige situatie:
- Salaris bovengemiddeld (op dit moment zeker)
- Vrijheid in kiezen van opdrachten
- Ondernemerschap spreekt mij aan

Nadelen huidige situatie:
- Onzekerheid met toekomst
- Pensioen zelf regelen
- Mis soms collega's

Voordelen van potentieel nieuwe werkgever
- Stabiel vast inkomen iedere maand
- Goede primaire en secondaire voorwaarden
- Doorgroeimogelijkheden in bedrijf

Nadelen van potentieel nieuwe werkgever
- 9 tot 5 baan kan snel als loonslaaf aanvoelen
- Opdracht klinkt uitdagend, maar anderzijds ook saai gezien het interne bedrijfssoftware is
- Geen gratis parkeermogelijkheden nabij

Iemand eerder een vergelijkbare situatie gezeten en/of heeft advies voor mij?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:43

SeatRider

Hips don't lie

Ik ben nu een klein jaar ZZP-er, en kijk met een schuin oog wel terug naar een "lekker rustig" dienstverband. Maar no way dat ik dat doe voor 3900 bruto (maar mijn jaaromzet bedraagt dit jaar dan ook bijna 2 ton).

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:39
Als je het de afgelopen maanden druk hebt gehad en daar 5200/maand uithaalt aan omzet dan is je tarief te laag. Het aanbod van de bank is dan zeker beter dan wat je nu krijgt en waarschijnlijk ook voor minder uren.

Dat gezegd hebbende zijn er wel wat andere dingen:
- Hoe bevalt het leven als zelfstandige je? Het geeft namelijk buiten extra geregel ook vrijheid. Wil je eigenlijk wel weer in loondienst?
- 3900/maand voor 36 uur vind ik niet een geweldig aanbod voor 10+ jaar ervaring en als zij jou benaderd hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Laatst online: 16:08
Je moet je wel realiseren dat je als zzp'er best weinig omzet draait. Daar zit nog onwijze groei in.

Wat is je uurtarief als ik vragen mag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:33
Uhm, als ik het zo omreken zit je op een uurtarief van met iets meer dan €30? Dat is echt bizar laag, je zou minstens het dubbele moeten vragen met zoveel ervaring. Dan kom je met je freelance-werk op meer dan 10K per maand aan omzet uit. Vergeleken daarmee is een aanbod van 3900 wel heel summier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:37
Ik heb een aanbod van 4k netto per maand (alles meegerekend) afgeslagen, krijg als freelancer nu het dubbele...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maaark
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 04-07 14:12
Vind je je zelf een ondernemer? Je omzet is vrij laag, dusdat kan aan 2 dingen liggen:

- Je kennis
- Je kunt je niet goed in de markt plaatsen

Aangezien de bank je wilt hebben ligt het denk ik niet aan de kennis. Als je niet wilt/kunt verbeteren in je zelf verkopen en je zit niet op tussenpartijen te wachten dan zou ik gewoon lekker in loondienst gaan - misschien dat je er nog wat meer uit kunt halen dan het huidige aanbod wat het verschil iets kleiner maakt.

Maar als je wel een ondernemer bent dan zou ik dit lekker naast je neerleggen, je begint het net wat drukker te krijgen en begint omzet te maken, niet het moment om te stoppen lijkt mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10:01
kortom we hebben te weinig informatie.

Wat is je uurtarief, hoeveel uur besteed je per week als zelfstandige en hoeveel daarvan zijn declarabel?

Hoe ga je op zoek naar opdrachten? Naar wat voor opdrachten zoek je?
Wat voor opdrachten zie je voorbij komen maar reageer je niet op en waarom niet?

Star Citizen Referral Code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Eens met de rest hierboven. Als je een goede developer bent en niet een veredelde Wordpress hacker dan hoor je in de regio randstad toch makkelijk €80 tot €90 per uur te kunnen vragen. Ik ken ook PHPers (bij o.a. TMG) die het voor €70 per uur doen, maar ook developers in Amsterdam die freelance voor €110 in de markt zitten.

Gezien je loondienst salaris lijkt het erop dat jij nooit echt grote stappen in je salaris hebt gemaakt sinds het begin van je carrière, de standaard +4% per jaar zogezegd.

Mijn tip: Leer bluffen. Ga de markt op, faal een aantal keren, en ga ergens werken waar ze een contract aanbieden voor €5000 per maand. Of blijf freelance werken en stel je uurtarief eens in op €70 tot €80 per uur, afhankelijk van de lengte van het contract.

Je zit echt véél te laag. Althans, er vanuit gaande dat je daadwerkelijk goed bent in je werk ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-07 19:35
5200 per maand bruto-omzet, dat is een bruto jaaromzet van 62k. Als jij en je klanten gewoon BTW plichtig zijn, is dat een netto omzet van 51k. Uurtarief 30 euro ofzo.

Dat soort tarieven is de moeite van het freelancen niet waard. Ik zou kijken of je in loondienst kan groeien naar een wat meer senior niveau en dan opnieuw overwegen om te gaan freelancen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jandesmelter
Oké, ik ben zo te lezen nog een aantal cruciale zaken vergeten te benoemen: :-)

- Mijn uurtarief bedraagt op dit moment € 65,-
- Ik tracht ernaar om 3 dagen per week fulltime bezig te zijn (afhankelijk van opdrachten), daarnaast 1 dag per week wil ik mijn kennis up-to-date houden (zelfstudie), bezoeken seminars etc. en 1 dag per week aan een nieuw project dat nog gelanceerd moet worden (hier verwacht ik samen met een andere developer inkomsten binnenkort uit te halen). Bij het aangaan van het contract breng ik het laatste op een lager pitje.

Over het leven als ZZP-er heb ik weinig te klagen. Werken voelt wel minder als werk, doordat je geen baas boven je hebt staan.

Het aanbod van 3900 geldt voor 38-urige werkweek i.p.v. een 36-urige @celshof .

Thanks voor de bruikbare tips @Blue-eagle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
65 per uur is excl btw neem ik aan?

dat maakt het ook lastig vergelijken want je vergelijkt dus ZZP-en voor 24 uur tegen een tarief waar nog aardig wat groei in zit tegen loondienst van 38 uur. Bij die loondienst doe je dan ook niks meer aan je eigen productontwikkeling noch aan zelfstudie.

persoonlijk houd ik na tussen personen ook zo'n 65 euro per uur over, maar daartegenover staat dat ik 32-36 uur per week declarabel ben en daarnaast ook nog 8-12 uur besteed aan kennisverruiming en andere projecten.

Je lijkt naar mijn idee erg van een 40 urige werk/studie week uit te gaan, maar misschien moet je daar wat mee spelen. Stel je besluit om 32 uur per week declarabel proberen te zijn en die studie uren over de avonden te verdelen of onderweg (voordeel van openbaar vervoer), dan heb je een omzet van 90k (uitgaande van 44 weken a 32 uur) en dat is netto zo'n 5k per maand. Behoorlijk netjes dus.

Op dit moment ziet het er naar uit dat je weinig overhoudt en niet in staat bent om een buffer op te bouwen als je slechts 24 uur per week declarabel bent, terwijl je 16 uur per week besteed aan zelf ontwikkeling. Dat is leuk als je een uurtarief hebt van 90 euro of meer, maar 65 geeft je dan te weinig ruimte om klappen op te vangen

[ Voor 1% gewijzigd door Metaalhoofd op 21-11-2018 11:59 . Reden: Zpelvauten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Eens met @Metaalhoofd hierboven. De vergelijking in je TS is niet eerlijk opgesteld. Iedereen gaat uit van een 40-urige werkweek waar jij gewoon 40 uurtjes schrijft en factureert, wat binnen ons vakgebied helemaal niet raar is.

1 Dag per week zelfstudie? Als software developer? Je bent toch lid van nieuwsbrieven, volgt blogs, luistert af en toe een podcast op de achtergrond, en je werkt toch simpelweg met nieuwe tech? Die 32 uur per 4 weken zou je ook kunnen werken en factureren, dat is een netto +€2080 erbij.

Je kennis up-to-date houden hoort bij je werk. En als je het zonodig in je eigen tijd moet doen dan ga je een paar uur per week op de bank thuis wat bijspijkeren. Een hele dag per week is extreme overkill.

Seminars: idem-dito. Ik kan in heel Nederland met moeite front-end gerelateerde meetings vinden die mij iedere week zouden kunnen boeien. Interessante seminars/meetups/conferenties zie ik hooguit eens in de 3 maanden voorbij komen. En dat kost dan inderdaad een dag of twee. Maar zeker geen hele dag per week.

Ik zou adviseren minimaal 4 dagen (32 uur) te gaan werken als freelancer. Stop met onbetaalde zelfstudie tijdens kantooruren; werkgevers behoren personeel te willen wat zich blijft ontwikkelen, en productief zijn is niet noodzakelijk zonder educatieve waarde. Pas je uurtarief aan naar iets wat meer aansluit bij de markt (afhankelijk van je regio natuurlijk, Amsterdam ligt hoger dan Groningen).

Als je écht een extra dag nodig hebt eens in de zoveel tijd zou ik inzetten op één werkdag per maand dat jij contractueel hebt afgetimmerd dat jij kan werken aan whatever. Zelfstudie, seminars. Stel ook contractueel vast dat als jij die dag gewoon werkt je deze uren tegen normaal tarief zal factureren. Dat geeft je ruimte als je het nodig hebt, en geld als je het niet nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jandesmelter
Bedankt voor jullie antwoorden @Metaalhoofd en @Blue-eagle . Ik ben ook voornemens om in de toekomst voor 4 dagen aan de slag te gaan bij de opdrachtgever waar ik nu voor werk, indien ik het voorstel afwijs van loondienst bij de bank. Ik merk dat deze discussie nu meer gaat richting hetgeen ik méér kan verdienen dan of het aanbod serieus genoeg is om op in te gaan.

Stel dat ik 4 dagen per week zou werken voor € 65,- en gemiddeld 21 dagen per maand werk (8 uur per dag) dan levert mij dat € 10.920 op. Dat is inderdaad een mooi bedrag, maar er gaan nog wel zaken als inkomstenbelasting etc. vanaf. Is het een beetje kort door de bocht als ik hier de helft netto van over hou? Volgens de standaardberekening op https://www.berekenhet.nl...netto-inkomen-zzp-er.html zou ik € 4.138 netto overhouden. Dit is wel gebaseerd op hun standaard met 1200 uur. Met 1760 uur (44 weken per jaar) komt dit netto neer op € 5.722.

Ik wil alleen niet teveel kijken naar het bedrag dat op mijn rekening wordt overgemaakt. De bank biedt ook allemaal andere arbeidsvoorwaarden aan die ik als freelancer niet heb. Of laat ik mij teveel verblinden door deze voorwaarden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
4 dagen per week werken is minder dan 21 dagen per maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jandesmelter
Ja, klopt @Metaalhoofd . Excusses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maaark
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 04-07 14:12
jandesmelter schreef op woensdag 21 november 2018 @ 14:15:
Bedankt voor jullie antwoorden @Metaalhoofd en @Blue-eagle . Ik ben ook voornemens om in de toekomst voor 4 dagen aan de slag te gaan bij de opdrachtgever waar ik nu voor werk, indien ik het voorstel afwijs van loondienst bij de bank. Ik merk dat deze discussie nu meer gaat richting hetgeen ik méér kan verdienen dan of het aanbod serieus genoeg is om op in te gaan.

Stel dat ik 4 dagen per week zou werken voor € 65,- en gemiddeld 21 dagen per maand werk (8 uur per dag) dan levert mij dat € 10.920 op. Dat is inderdaad een mooi bedrag, maar er gaan nog wel zaken als inkomstenbelasting etc. vanaf. Is het een beetje kort door de bocht als ik hier de helft netto van over hou? Volgens de standaardberekening op https://www.berekenhet.nl...netto-inkomen-zzp-er.html zou ik € 4.138 netto overhouden. Dit is wel gebaseerd op hun standaard met 1200 uur. Met 1760 uur (44 weken per jaar) komt dit netto neer op € 5.722.

Ik wil alleen niet teveel kijken naar het bedrag dat op mijn rekening wordt overgemaakt. De bank biedt ook allemaal andere arbeidsvoorwaarden aan die ik als freelancer niet heb. Of laat ik mij teveel verblinden door deze voorwaarden?
Om welke voorwaarden gaat het? Om een paar k netto per maand goed te maken moeten het wel goede voorwaarden zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Maaark op 21-11-2018 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain

Als je 80% werkt, zul je per maand gemiddeld 107 a 117 uur schrijven (full time 1600-1760 uur per jaar, afhankelijk van hoeveel dagen opgaan aan vakantie, ziekte en leegloop). Dat is een netto maandomzet van 6900-7600. Pakweg 5200-5500 euro netto.
Kwantificeer wat de WIA, WW, pensioen en overige voordelen je waard zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metaalhoofd

Als freelancer doe je er goed aan om er van uit te gaan dat je ca 42-44 weken per maand werkt en niet 50 weken of zo. (ivm vakantie en tussen opdrachten in zitten)
Dat lijk je nu ook wel te doen, maar ga dan even uit van 32 uur per week (immers je wil nog een dag besteden aan eigen productontwikkeling) = 1408 uur per jaar

Dan kom je in die rekenmodule uit op maandelijks € 5114 netto
Hier heb je dan nog geen extra aftrekposten gebruikt (zoals pensioen inleg, aftrek van je AOV premie, bedrijfskosten)
als freelancer verzorg je je eigen arbeidsvoorwaarden en je kan het beste naar het jaarpakket kijken.
Wat voor arbeidsvoorwaarden bied een werkgever?
- vakantiedagen
- doorbetaling bij ziekte
- pensioen inleg
- laptop/gsm van de zaak
- reiskostenvergoeding

als je deze als freelancer doet:
vakantiedagen: Als je in je berekening van 44 weken uitgaat, dan heb je eigenlijk je kort verzuim en vakantiedagen wel afgedekt, immers je gaat er dan van uit dat je 8 weken niet werkt (vakantie/geen opdracht/ziekte)
ziekte: kortstondige ziektes van een paar dagen heb je met bovenstaande ook wel afgedekt, voor langer (tot 2 jaar) kan je kijken naar broodfondsen, voor lange termijn naar een arbeidsongeschiktheidsverzekering. De kosten voor een broodfonds en AOV kan je ook weer aftrekken van je winst.
pensioen: als freelancer regel je zelf je pensioen. Dit bedrag kan je ook weer aftrekken van je winst, dus dat scheelt weer wat belasting dat je moet betalen (uiteindelijk betaal je die belasting als het pensioen vrijvalt)
- laptop/gsm van de zaak: die koop je zelf, btw kan je terugvragen en de kosten schrijf je in een aantal jaar af en trek je af van je winst, dus netto kost het ongeveer de helft van de consumentenprijs
- reiskosten: moet je zelf ophoesten, maar kan je weer aftrekken van je winst

Stel dat je 10k per jaar aan bedrijfskosten hebt (6k reiskosten, 2,5k aov, 1,5k afschrijvingen/abonnementen) en je kiest ervoor om gebruik te maken van de FOR (oudedagsreserve), dan houdt je netto 4.281 over.
Dan heb je al de bovenstaande punten afgedekt.

tenslotte nog de WW:
per jaar dat je werkt in loondienst, bouw je 1 maand WW-rechten op. Hiervoor geld ook een maximum dagtarief, dus erg veel is het niet.
als zelfstandige moet je zelf een buffer/spaarpotje opbouwen voor dit soort gevallen. Stel je wil 6k per jaar apart leggen voor ruim 2 maanden per jaar (veel meer dan WW dus), dan houd je netto nog 3781 over.

Dus wat voor meesterlijke arbeidsvoorwaarden kan een werkgever je bieden om nog eens 1000 netto in te laten leveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jandesmelter
Maaark schreef op woensdag 21 november 2018 @ 14:33:
[...]

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Om welke voorwaarden gaat het? Om een paar k netto per maand goed te maken moeten het wel goede voorwaarden zijn.
Voorwaarden zijn o.a.:
- 13e maand
- winstuitkering
- uitstekende pensioenregeling
- goede opleidingsmogelijkheden
- aanvullende zorgverzekering vergoed
- 1 dag remote werken
- mobiel en laptop van de zaak
- de leukste collega's (althans volgens de mensen die er werken ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jandesmelter
@Metaalhoofd in jouw goed beredeneerde argumentatie kom je neer op een bedrag rond de 3800 euro netto. Stel dat met het contract 3900 bruto x 13 + 3.744 (vakantiegeld) + 3000 (winstuitkering > Volgens bank was dit ietsje minder dan een maandsalaris). Volgens https://www.berekenhet.nl/werk-en-inkomen/nettoloon.html komt mijn netto salaris dan uit op € 3.146. Het verschil is dus zo ongeveer € 650,- per maand. De vraag is of ik daarvoor het ondernemersrisico wil dragen of zie ik het verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metaalhoofd
jandesmelter schreef op woensdag 21 november 2018 @ 14:42:
[...]

Voorwaarden zijn o.a.:
- 13e maand
- winstuitkering
- uitstekende pensioenregeling
- goede opleidingsmogelijkheden
- aanvullende zorgverzekering vergoed
- 1 dag remote werken
- mobiel en laptop van de zaak
- de leukste collega's (althans volgens de mensen die er werken ;) )
- Die dag remote en de leukste collega's heb je ook als ze jou als freelancer in huren ;)
- mobiel en laptop had ik al afgedekt in mijn rekenvoorbeeld.
- 13e maand zal netto iets van 200 per maand zijn
- winstuitkering: hoeveel was dat de afgelopen 5 jaar?
- aanvullende zorgverzekering is misschien 2 tientjes
- opleidingsmogelijkheden vind ik altijd een wassen neus. In de 12 jaren die ik als loonslaaf heb gewerkt heb ik per jaar gemiddeld misschien 5 cursusdagen gehad, waarvan 80% van die weinigzeggende softskill trainingen zijn. (ok om te volgen onder de baas zijn tijd, maar zelf zou ik als freelancer er geen geld aan uitgeven). ik heb vrij weinig technische cursussen kunnen volgen, omdat die in verhouding altijd veel duurder waren. Daarnaast merk ik als zelfstandige dat er veel goedkope online omgevingen zijn om mijn kennis te verbreden. Ik zou nu niet zo snel een cursus boeken a 700 per dag, terwijl ik dezelfde informatie ook prima tot mij kan nemen in een online leeromgeving dat vaak gratis is.

Alleen pensioen regeling kan interessant zijn: mijn huidige opdrachtgever is ook een bank en de HR manager is ook erg trots op hun pensioenregeling. Inleg is iets van 2 keer de FOR (heb ik mij laten vertellen). laten we zeggen dat dit in het rekenvoorbeeld nog eens 500-600 netto waard is.

Als ouder van jonge kinderen heb ik nu die extra ruimte meer nodig dan als ik 67 ben met een afbetaalde hypotheek, dus persoonlijk heb ik liever die 500-600 netto nu ipv over 30 jaar.

3900 bruto per maand is iets van 2700 netto (al weet ik niet hoe hoog de eigen pensioenbijdrage is, dus kan zijn dat die ook nog 100 euro per maand eraf snoept). Tov mijn eerder genoemde rekenvoorbeeld met bovengenoemde correcties zit daar nog steeds een verschil van zo'n 300 euro netto tussen. Niet veel, maar dat komt omdat je dan alsnog een loondienst van 38 uur ergelijk met 32 uur als zelfstandige.
Die extra dag per week is mij persoonlijk ook wat waard, dus in mijn geval zou die 3900 bruto * 32/38 = 3284 bruto zijn, wat netto iets van 2400 is (waarschijnlijk wat minder ivm eigen pensioen bijdrage),
jandesmelter schreef op woensdag 21 november 2018 @ 15:07:
@Metaalhoofd in jouw goed beredeneerde argumentatie kom je neer op een bedrag rond de 3800 euro netto. Stel dat met het contract 3900 bruto x 13 + 3.744 (vakantiegeld) + 3000 (winstuitkering > Volgens bank was dit ietsje minder dan een maandsalaris). Volgens https://www.berekenhet.nl/werk-en-inkomen/nettoloon.html komt mijn netto salaris dan uit op € 3.146. Het verschil is dus zo ongeveer € 650,- per maand. De vraag is of ik daarvoor het ondernemersrisico wil dragen of zie ik het verkeerd?
Dat klopt, maar je vergelijkt een loondienst van 38 uur met zzp-erschap van 32 uur. Als je toch je extra dag per week op wil offeren kan je ook als zelfstandige 38 uur per week gaan werken en dat levert je: 44x6x65 = 17160 bruto per jaar op. (maar er dan maar gelijk 40 van zou ik zeggen, want hoe werkt 38 uur per week in de praktijk) Dat is per maand netto ook zo'n 1000 euro

Oftewel: als je 38 urig loondienst vergelijkt met 38 urig zzp-erschap dan levert zzp-erschap je per maand ongeveer 1200 netto meer op (alle arbeidsvoorwaarden meegeteld)
Als je 32 urig loondienst vergelijkt met 32 zzp-erschap is dat verschil ongeveer 1000 per maand netto

Let op, dit gaat allemaal uit van het niet al te hoge uurtarief van € 65.
Als jij jezelf voor meer weet te verkopen dan gaat je netto-maandinkomen als zzp-er ook enorm stijgen (zo'n 1000 euro netto per tientje uurtarief stijging)

In loondienst ga je qua loongroei geen grote stappen meer maken, misschien 2-3 procent per jaar, maar als zzp-er zit je met jouw tarief nog redelijk aan de onderkant van de markt.
Het loont de moeite om te onderzoeken wat gangbare tarieven zijn voor een ervaren PHP-er.

En tenslotte heb ik in mijn berekeningen al rekening gehouden met ondernemers risico's als arbeidsongeschiktheid, ziekte en werkloosheid.

[ Voor 26% gewijzigd door Metaalhoofd op 21-11-2018 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Metaalhoofd schreef op woensdag 21 november 2018 @ 14:41:
[...]

Dus wat voor meesterlijke arbeidsvoorwaarden kan een werkgever je bieden om nog eens 1000 netto in te laten leveren?
Dat was ook altijd mijn uitkomst. De voordelen van een werknemer zijn waardevol, wat mij betreft honderden euro's per maand waard.

Helaas kosten ze enkele duizenden euro's per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Laatst online: 13:39
jandesmelter schreef op woensdag 21 november 2018 @ 15:07:
Ook dat is geen faire berekening, omdat je bovenop je loon nog een pensioenbijdrage krijgt die nog wel eens meer dan €650 is. Daarnaast ben je voor van alles en nog wat verzekerd zonder dat je er over moet nadenken en krijg je reiskostenvergoeding. En opleidingen volg je bij een bank gewoon in de tijd van de baas met doorbetaling van loon.

Maar dat is helemaal niet de vraag die je moet stellen. De vraag is of je ondernemer wilt zijn of in loondienst! Kies en ga dan vol voor die keuze.
En als je in loondienst wilt, ga onderhandelen over het loon en bekijk hun CAO.
En als je ondernemer wilt blijven, lees de tips hierboven, want 24 uur/week vind ik ook wel weinig als je er je carriere van wilt maken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
No offence, maar als alle berekeningen aan TS moeten worden voorgekauwd, in hoeverre ben je dan ondernemer :? 80% van deze berekeningen moet je als ondernemer vrij vlot uit je mouw kunnen schudden.
Misschien gestrekt been, misschien een eye-opener...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jandesmelter
Ter info: Ik heb voor mij zelf besloten om mij volledig te richten op freelance. Afgelopen week nog 3 freelance-opdrachten aangeboden gekregen.

Desalniettemin is het voorstel met € 300 verhoogd naar € 4200 en blijkt de eigen bijdrage pensioen € 0,-. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
jandesmelter schreef op maandag 26 november 2018 @ 17:55:
Ter info: Ik heb voor mij zelf besloten om mij volledig te richten op freelance. Afgelopen week nog 3 freelance-opdrachten aangeboden gekregen.

Desalniettemin is het voorstel met € 300 verhoogd naar € 4200 en blijkt de eigen bijdrage pensioen € 0,-. :/
Wat je nu bruto aangeboden krijgt hark je straks fluitend netto binnen. Maak je niet druk.
En, dan is het gros van je premies, auto en overige kosten al betaald!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miena21
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 04-07 08:54
ybos schreef op woensdag 21 november 2018 @ 20:43:
No offence, maar als alle berekeningen aan TS moeten worden voorgekauwd, in hoeverre ben je dan ondernemer :? 80% van deze berekeningen moet je als ondernemer vrij vlot uit je mouw kunnen schudden.
Misschien gestrekt been, misschien een eye-opener...
Inderdaad wellicht kort door de bocht, maar zo voelde ik het ook toen ik dit topic las.
Wellicht toch niet zo gek dat de Overheid sommige freelancers probeert te beschermen ;-)

Maar on-topic: Als ik je vraag en antwoorden zo lees zou ik lekker in loondienst gaan voor die €4200. De reden dat je überhaupt twijfelt over hun voorstel zegt mij al genoeg.
Pagina: 1