Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Audio "gekraak" in gamen na +-30 minuten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Witte_200
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 12:10
Hoi iedereen,

Ondertussen heb ik hier al een aantal maanden een irritant probleem met audio in games:

Na +-30 minuten gamen begint mijn audio te kraken op bepaalde frequenties. Als ik dan door blijf spelen word dit erger en erger tot ik op de duur niets anders meer hoor dan gekraak.

Dit issue valt momenteel voor in alle games die ik speel. (wat op dit ogenblik Far Cry 5, AC:Odyssey & Cities Skylines is).
...

Relevante software en hardware die ik gebruik:

- Intel 6600K op een Asus Z170-A Moederbord. (op dit ogenblik niet overclocked)
- AMD R390 videokaart (ook niet overclocked)
- Windows 10 Pro

Voor geluid maak ik gebruik van twee verschillende "geluidskaarten". ééntje is gewoon onboard. Hier zijn de luidsprekers op aangesloten. Hiernaast maak ik ook gebruik van de USB "geluidskaart" die bij de HyperX Cloud 2 zit. Beide audiobronnen vertonen dit probleem.
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

- Herinstallatie audiodrivers
- Herinstallatie AMD video drivers (clean install)
- Uitschakelen Windows Game mode
- Audio quality naar 48000Hz gezet op beide playback Devices.

Dit zijn zowat de dingen die ik bij het Googlen gevonden heb. Jammer genoeg geen enkele verbetering.
...

Heeft iemand zoiets al meegemaakt? Zo ja wat was bij jou de oplossing? Het probleem is afgelopen zomer begonnen en ben er nu wel klaar mee... Een Windows herinstallatie is mijn volgende optie. Maar omdat dit nogal extreem is (en geen garantie bied op oplossing) wil ik de vraag hier nog even neerleggen.

Alvast bedankt iedereen!

PS: Dit probleem komt niet voor buiten games. Ik kan uren spotify streamen zonder enig issue.

Alle reacties

• Wylana
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 11:05
Chipset drivers bijwerken nog?
Verder kijken of je kast niet ergens statisch geladen door wordt?
Temperaturen nagekeken tijdens het spelen?

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

• Desiler
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 14-06 00:25
Klinkt als een DPC Latency issue, ik heb dit probleem zelf ook (Alleen op Windows 10 1803 of hoger)
Zou je eens het programma LatencyMon willen downloaden en draaien terwijl je aan het gamen bent?

EDIT: Probeer ook eens in Device Manager de audiodrivers van de luidspreker tijdelijk te disabelen. Heb je dan nog gekraak?

[Voor 44% gewijzigd door Desiler op 22-11-2018 15:44]

Intel Core i7 9700K | GIGABYTE Z390 Aorus Elite | 16GB DDR4 3200MHz | NVIDIA GeForce 1080 GTX 8GB

• Witte_200
- Kan ik inderdaad ook nog proberen. Maar volgens mij zijn deze mooi meegekomen bij Windows updates. Maar kan ik zeker nog eens checken.
- Lijkt me niet, Kast staat op rubberen pootjes en ik krijg ook geen statische lading wanneer ik deze aanraak...
- deze zijn allemaal OK. (Is al wel even geleden dat ik dit heb nagekeken.)
Daar zeg je zoiets... Alleen Windows 10 1803 en hoger... Zou inderdaad rond die periode wel eens begonnen kunnen zijn.

Je bedoeld de audiodriver van de onboard geluidskaart uitschakelen en enkel op de USB van de HyperX Cloud II verder gaan?

Thx voor de input!

[Voor 44% gewijzigd door Witte_200 op 22-11-2018 16:02]

• Desiler
Witte_200 schreef op donderdag 22 november 2018 @ 15:55:
[...]

- Kan ik inderdaad ook nog proberen. Maar volgens mij zijn deze mooi meegekomen bij Windows updates. Maar kan ik zeker nog eens checken.
- Lijkt me niet, Kast staat op rubberen pootjes en ik krijg ook geen statische lading wanneer ik deze aanraak...
- deze zijn allemaal OK. (Is al wel even geleden dat ik dit heb nagekeken.)

[...]

Daar zeg je zoiets... Alleen Windows 10 1803 en hoger... Zou inderdaad rond die periode wel eens begonnen kunnen zijn.

Je bedoeld de audiodriver van de onboard geluidskaart uitschakelen en enkel op de USB van de HyperX Cloud II verder gaan?

Thx voor de input!
Yes, zo bedoelde ik het. Ik heb zelf vanaf 1803 ook veel problemen, lijkt net alsof m'n pc voor 1 seconde vasthangt. De audio stuttert en dan is het weer weg. Kan je eens kijken in Task manager hoeveel standby memory je hebt? Daar kan het ook mee te maken hebben. Er is namelijk een bug in 1803 waardoor Windows zijn standby memory niet cleaned. Hier zijn diverse fixes voor te vinden online (Windows een custom task aan laten maken)

Intel Core i7 9700K | GIGABYTE Z390 Aorus Elite | 16GB DDR4 3200MHz | NVIDIA GeForce 1080 GTX 8GB

• Witte_200
OK. Zal dit komend weekend eens nakijken. Echt vast hangen kan ik wel niet over meespreken. Games draaien nog steeds zeer vlot (in hoever dat kan natuurlijk met een R9 390.)

Thx alvast!

• Desiler
Witte_200 schreef op donderdag 22 november 2018 @ 16:37:
[...]

OK. Zal dit komend weekend eens nakijken. Echt vast hangen kan ik wel niet over meespreken. Games draaien nog steeds zeer vlot (in hoever dat kan natuurlijk met een R9 390.)

Thx alvast!
Dit is nog wel een handige link daarvoor; https://wj32.org/wp/software/empty-standby-list/

Succes, en laat je het weten of het is gefixed? :)

• Witte_200
Update:

Het lijkt inderdaad een Latency issue te zijn. LatencyMon gaf problemen aan met Netwerk driver, dxgkrnl.sys (directX) en Storport.sys.

Die met de Netwerk kaart heb ik opgelost gekregen maar de andere nog niet... Heb laatste nieuwe bios, chipset drivers, ... enz al geprobeerd... Ook power settings to High performance lost het niet op.

Ik heb ook nog een ander forum gevonden met iemand met hetzelfde moederbord (Asus Z170-A) die hetzelfde probleem heeft....

https://www.sysnative.com...tml?highlight=#post220259

Ideeën?

Bedankt!

• Desiler
Witte_200 schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 12:07:
Update:

Het lijkt inderdaad een Latency issue te zijn. LatencyMon gaf problemen aan met Netwerk driver, dxgkrnl.sys (directX) en Storport.sys.

Die met de Netwerk kaart heb ik opgelost gekregen maar de andere nog niet... Heb laatste nieuwe bios, chipset drivers, ... enz al geprobeerd... Ook power settings to High performance lost het niet op.

Ik heb ook nog een ander forum gevonden met iemand met hetzelfde moederbord (Asus Z170-A) die hetzelfde probleem heeft....

https://www.sysnative.com...tml?highlight=#post220259

Ideeën?

Bedankt!
Draai eens Snappy Origin (https://www.snappy-driver-installer.org/)

Vind Snappy nog updates?

• Wylana
Storport.sys is onderdeel voor je storage (HDD) aansluitingen.

Je kan eens proberen om de SATA drivers (opniew) te installeren: https://dlcdnets.asus.com...987-1972896355.1542105682

• Mmore
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 14-06 21:18
Heb dit probleem ook, precies zoals jij het beschrijft. Kraakt/geluid loopt even een seconde vast en dan gaat alles weer goed, video blijft gewoon goed werken en hangt niet. LatencyMon geeft ook aan problemen te hebben, net bios firmware geupdate en via Snappy Origin (gaaf programma, thanks @Desiler) alle drivers. Probleem *lijkt* nu verholpen te zijn maar treed meestal pas op na een dag of twee uptime (systeem staat altijd aan of in slaap, reboot zelden). Sinds 1809 aanwezig, daarvoor nooit problemen gehad.

Zelfde chipset als jij dus zou mij niets verbazen als het daarmee te maken heeft.

[Voor 7% gewijzigd door Mmore op 27-11-2018 20:06]

AMD Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus X570 ELITE | Ballistix Elite 2x8GB @3600Mhz CL16 | Samsung 950 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | EVGA GTX1070 FTW | 2x Dell U2715H | OnePlus 3

• Witte_200
Update:

Gisteren avond heb ik Snappy Origins geprobeerd. Deze heeft een hele hoop drivers geüpdate. Bij het updaten van de Storage & USB drivers zorgde deze voor Bluescreens. (Gelukkig hiervoor een restore point gemaakt)

Na dus enkel de drivers te updaten die geen bluescreens veroorzaakte (Chipset, Audio, Video, ...) heb ik nog eens wat getest. jammer genoeg geen verschil. Het leek zelfs erger te zijn.

Het probleem lijkt mij dus niet echt in drivers te zitten...

Ach, ik heb nog ergens een SSD gevonden waar ik eens een nieuwe windows installatie op ga proberen. Hopelijk heb ik dan zekerheid dat een clean install het probleem oplost. Wel nog geen idee wanneer ik dit ga proberen.

Ik houd jullie op de hoogte! Nogmaals bedankt voor jullie input!

• Wylana
Witte_200 schreef op woensdag 28 november 2018 @ 11:50:
Update:

Gisteren avond heb ik Snappy Origins geprobeerd. Deze heeft een hele hoop drivers geüpdate. Bij het updaten van de Storage & USB drivers zorgde deze voor Bluescreens. (Gelukkig hiervoor een restore point gemaakt)

Na dus enkel de drivers te updaten die geen bluescreens veroorzaakte (Chipset, Audio, Video, ...) heb ik nog eens wat getest. jammer genoeg geen verschil. Het leek zelfs erger te zijn.
Kennelijk zit er dus iets niet lekker met je storage/USB aansluiting/drivers. Je kan eens kijken in de map c:\Windows\Minidump en kijken met een tool als BlueScreenView wat de BSOD triggerde. Mogelijk dat je hier ook een oplossing dan voor kan vinden.
Het probleem lijkt mij dus niet echt in drivers te zitten...
Ik zou juist zeggen dat het aan de drivers ligt. Als die een Bluescreen geven met installeren, dan is het dus toch de driver/hardware die niet lekker is.

• Witte_200
Wylana schreef op woensdag 28 november 2018 @ 11:58:

Ik zou juist zeggen dat het aan de drivers ligt. Als die een Bluescreen geven met installeren, dan is het dus toch de driver/hardware die niet lekker is.
OK. Zal dan eerst eens testen met alle onnodige USB/Sata apparaten disconnected...

Thx voor de tip!

• Mmore
@Witte_200 - probleem sindsdien nog gehad? Ik zit er nog steeds mee namelijk, inmiddels moederbord vervangen (waarbij Windows ook weer clean install) en allerlei testen verder maar nog steeds niet de oorzaak gevonden. Gekraak af en toe bij muziek en nu zelfs volledige freezes waarover niets in de event viewer te vinden valt ;(

AMD Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus X570 ELITE | Ballistix Elite 2x8GB @3600Mhz CL16 | Samsung 950 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | EVGA GTX1070 FTW | 2x Dell U2715H | OnePlus 3

• Witte_200
Hoi,

Nee... :/ Ik heb afgelopen weekend wel een aantal dingen ontdekt:

- Rede dat ik USB/Storage drivers niet kon updaten: Rotte SATA kabel. Heb deze vervangen en drivers geupdate. Geen verbetering.
- Mijn user profile staat op een RAID 1 volume op trage WD Green disken... (Dit gemerkt wanneer ik bij het gamen Disk IO aan het monitoren was). Heb dit dus verplaatst zodat alles op de NVMe SSD staat... Geen verbetering.
- Game eens opgestart met alleen USB controller, scherm & Audio aangesloten. Het probleem leek dan wel minder te zijn maar nog steeds aanwezig.

Dus een clean install (op andere SSD) is nog steeds mijn volgende stap. Alleen baart het mij wel zorgen dat dit bij jou niets oplost...

Windows 10... Zucht!

• Desiler
Mmore schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 04:28:
@Witte_200 - probleem sindsdien nog gehad? Ik zit er nog steeds mee namelijk, inmiddels moederbord vervangen (waarbij Windows ook weer clean install) en allerlei testen verder maar nog steeds niet de oorzaak gevonden. Gekraak af en toe bij muziek en nu zelfs volledige freezes waarover niets in de event viewer te vinden valt ;(
Installeer voor de grap eens Windows 10 1607, kan je garanderen dat je geen problemen meer hebt. Zo sluit je ook het probleem met hardware uit. Ik weet namelijk zeker dat het Windows is.

• Dhrax
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 09:12

Dhrax

Prog Lord

Heb je 44Khz al eens geprobeert ? Bepaalde chipsets geven problemen op een hogere bitrate.
Mijn Focusrite kraakt ook op 48 en werkt prima op 44 (met games).

• Witte_200
Dhrax schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 16:47:
Heb je 44Khz al eens geprobeert ? Bepaalde chipsets geven problemen op een hogere bitrate.
Mijn Focusrite kraakt ook op 48 en werkt prima op 44 (met games).
Bedankt voor de tip, afgelopen weekend geprobeerd op beide geluidskaarten. jammer genoeg geen enkele verbetering...
Desiler schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 16:40:
[...]

Installeer voor de grap eens Windows 10 1607, kan je garanderen dat je geen problemen meer hebt. Zo sluit je ook het probleem met hardware uit. Ik weet namelijk zeker dat het Windows is.
Ik denk dat je helemaal gelijk hebt. Maar dit kan toch geen permanente oplossing zijn? Als ik wat meer tijd vind zal ik een clean install testen op deze build.

• Mmore
@Desiler ben maar eens bezig geweest. ISO van 2016 van Microsoft gedownload, ethernet kabel eruit, updates geblokkeerd en een clean install gedaan, nog steeds hetzelfde probleem hier.. Sindsdien ook van 3.5mm naar s/pdif gegaan, daar is het probleem ook aanwezig en nog veel meer herkenbaar door een hoge "squeeze" in plaats van gekraak op de 3.5mm. USB headset zelfde probleem, front planel 3.5mm ook.

@Witte_200 gebruik je toevallig ook Hyper-V of Linux Subsystem for Windows?

• Witte_200
Mmore schreef op woensdag 12 december 2018 @ 03:36:

@Witte_200 gebruik je toevallig ook Hyper-V of Linux Subsystem for Windows?
Nope. Windows staat gewoon geïnstalleerd op een Samsung 960 SSD en word als enigste geboot.

Even nog een update:

Ik heb afgelopen weekend de laatste AMD video drivers "clean" geïnstalleerd en ben hierna een uurtje AC:Odyssey aan het spelen geweest. Geen last gehad van gekraak in de audio!

Ik ga nog niet te vroeg juichen want heb nog niet voldoende kunnen testen, maar een uurtje zonder gekraak in games is al lang geleden... _/-\o_

• Witte_200
Ik heb na lang zoeken vorige week wat vooruitgang geboekt. En het was niet eens zo heel moeilijk.

Update dus:

Had eerst getest met een nieuwe kale Windows 10 installatie op een andere SSD na het installeren van de nodige drivers AC: odyssey opgestart. Jammer genoeg geen verbetering.Nog steeds een hoop gekraak. Begon dus gelijk aan hardware te denken. Na deze ontdekking weer even laten liggen.

Een paar weken geleden begon de PC ook last te krijgen van heel trage shutdowns, startups & reboots. En elke keer melde de AMD adrenaline dat de standaard instellingen weer waren geactiveerd na een system crash. En inderdaad. na het uitpluizen van de Event viewer leek het er op dat bij elke shutdown & reboot het systeem een Bluscreen had. (Deze kon ik echter niet zien omdat de monitor al in slaapstand was geschoten, dus ook geen video output meer.)

Na wat google werk merkte ik dat meerdere mensen met ASUS moederborden hier last van hadden, en waar dus ook vele melde dat na het wisselen van moederbord naar Gigabyte of andere dit probleem opgelost was... Opnieuw hardware dus... Dacht ik...

Ik kwam op 1 enkel forum iemand tegen die melde dat na het verwijderen van Fan Xpert het probleem bij hem opgelost was. Dus heb ik hetzelfde gedaan. ASUS AI suite, NZXT CAM & Corsair link verwijderd. (gebruik behalve de CAM software (Hue+) hier eigenlijk toch niets van.)

En ja hoor. Systeem herstart en het gekraak was weg (of ja toch veel minder tot bijna onbestaand) Ook de trage reboots & crashes bij shutdowns waren verdwenen...

Als ik DPC lantency monitor opstart zie ik wel nog steeds dat er hier en daar te hoge latencies zijn, maar vermits ik bijna geen last meer heb van gekraak ga ik het hier bij laten...

Dus samengevat, heb je een ASUS moederbord dan zou de AI suite dit misschien wel eens kunnen verklaren... Geen idee wat er bij mij juist aan de hand is/was. En ga er voorlopig ook niet verder op zoeken...

*Nu nog opzoek naar een nieuw videokaartje, want m'n R9 390 begint de laatste games nogal moeilijk te slikken... Maar met de huidige Nvidia strategie ga ik het nog even afwachten denk ik...*

bedankt voor jullie meedenken in alle geval!
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True