scsi+IDE HDD su0013 fout bij win98se install

Pagina: 1
Acties:

• ijzer7
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-01 12:48
Hi allemaal, (lang verhaal, maar is tamelijk complex uit te leggen)

Ik heb zojuist een nieuw mobo geinstalleerd. Een soltek KAV-75.

Ik heb daarin, zoals in mijn oude systeem, 2 harde schijven: een IBM 9.1 GB U2W SCSI HDD en een IBM 45GB IDE HDD.

De 9.1GB Heeft 2 partities (3.5GB + 5GB), en de IDE ook (15+30).

Met Fdisk heb ik de eerste partitie van de SCSI harde schijf (waarvan ik wil booten) "actief gemaakt".

Volgende is nu het probleem:

- Fdisk ziet de IDE HDD als "disk 1", zelfs als ik hem op IDE channel 2 zet.
- de 2e partitie op schijf 1 (SCSI) wordt gezien als "f:" ipv "d:". De IDE partities "propt" ie ertussen als D + E. Terwijl ik dat helemaal niet wil.
- En... wanneer ik windows 98 Se installeer geeft hij een foutmelding SU0013 aan met de melding dat de partitie NTFS of HTFSD is (niet dus) en dat ie daar niet op kan installeren.

Vraag: Wat is er aan de hand, en waarom kan ik mijn SCSI HDD niet "disk 1" maken? Ik vermoed namelijk dat het daaarmee te maken heeft.

New feature in Windows 10: Do You want your "Screens of Death" to appear in Yellow, Green, Red or traditional Blue?

• ijzer7
Dit is de exacte boodschap:

Message SU0013
To set up Windows 98, your startup drive must be an MS-DOS boot partition. If your startup drive is formatted as HPFS or NTFS, you must create an MS-DOS boot partition before running Setup. For more information about creating an MS-DOS boot partition, see your computer documentation.

You may also receive this error if you have third-party partitioning software such as EZ drive or Disk Manager installed. If so, reboot your system and run Setup from an MS-DOS command prompt.

- Maar ik heb geen HTFS/NTFS of Diskmanager geinstalleerd.

Heeeelp!! :'(

New feature in Windows 10: Do You want your "Screens of Death" to appear in Yellow, Green, Red or traditional Blue?

• ijzer7
Hoi Oeteldonk,

Ik heb die site bekeken, maar daar staan alleen maar vage aanwijzingen in. Ik heb geen ntfs noch htfs draaien. Ik snp er niets van, omdat het met het andere mobo wel draaide.

WAAROM is de IDE disk "disk 1", en hoe kan ik dat veranderen?

Verwijderd

Heb je in de Bios van je moederbord de volgorde van booten aangegeven?
Floppy, SCSI, IDE ?
En de Bios van je SCSI-kaart, booten van je SCSI-HD ?

• LG_Greenman
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-01 20:24
Maak je SCSI disk eens bootable, zodat je van je SCSI harddisk kan booten en vanaf daar Windows installeren.

HX45/300w/Epox 8KHA+/XP1800@1620/768mb@2x143mhz Apacer/17"@Asus V6600 GF1/17"@ S3trio64V/SB1024 Live player/Kingston 110TX/20gig@7200rpm Maxtor/40gig@5400rpm Maxtor/27gig@5400 WD/JustCool CPUcooler/2x120mm en 3x80mm casefans/Plextor 40x/DVDR4x

• ijzer7
Volgorde in bios staat ok, da's het vreemde.

Ik ga inderdaad proberen of SCSI HDD bootable maken effect heeft. Nu is hij alleen "kaal" geformateerd".

Laat het nog even weten, wellicht dat iemand anders er later ook nog wat aan heeft. Als dit de oplossing is natuurlijk.

Verwijderd

Had je de SCSI-HD dan niet bootable gemaakt?

Met de DiskWizard-floppy van Seagate en IBM kan je een HD partioneren en bootable maken.
Met het floppy de PC opstarten en de rest wijst zich vanzelf uit.

• ijzer7
Ik wist niet dat dat nodig was; ik dacht dat de installprocedure van windows 98 dat ook kon regelen.

Je kan een HDD toch ook bootable maken door sys c: te doen? Daar heb ik toch geen thirdparty software voor nodig?

Verwijderd

Trek eerst ff je IDE schijf eraf, daarna in fdisk aangeven dat je um als primaire partitie wilt indelen, formateren en windows installen, daarna IDE schijf er weer aanhangen en fdisken als secundair en formateren en windows opstarten ?

Als het goed is moet het zo werken ...

* correct me if I'm wrong *
suc6

• ijzer7
Op maandag 23 juli 2001 13:39 schreef knutsel het volgende:
Trek eerst ff je IDE schijf eraf, daarna in fdisk aangeven dat je um als primaire partitie wilt indelen, formateren en windows installen, daarna IDE schijf er weer aanhangen en fdisken als secundair en formateren en windows opstarten ?

Als het goed is moet het zo werken ...

* correct me if I'm wrong *
suc6
Well, you're kinda wrong and not ;)

De IDE HDD bevat nogal wat data (downloads etc) die ik niet graag kwijtraak. Dus fdisken is geen optie. Ik heb met Partition magic wel de schijf "niet actief" gemaakt/niet primair, maar dat lost niets op. In mijn vorige systeem werkte het prima. :?

Verwijderd

Op maandag 23 juli 2001 13:57 schreef ijzer7 het volgende:

[..]

Well, you're kinda wrong and not ;)

De IDE HDD bevat nogal wat data (downloads etc) die ik niet graag kwijtraak. Dus fdisken is geen optie. Ik heb met Partition magic wel de schijf "niet actief" gemaakt/niet primair, maar dat lost niets op. In mijn vorige systeem werkte het prima. :?
De data op je IDE HDD backuppen en dan Fdisken.

• ijzer7
Hoe backup ik ±30GB onder DOS? Ik heb hier ook Partion magic 6, maar dat werkt volgens mij niet goed (Daar heb ik de IDE HDD mee van "actief afgehaald).

Ik heb net ook contact gehad met de Soltek boys, maar die wisten het 1-2-3- ook niet. Heeft misschien ook wel te maken met dat ze daar niet zo bijster goed engels spreken (je wordt via nederland naar Taiwan doorverbonden, of ze hebben er een paar hier naartoe gehaald.

Ik ben dus niet verder ondanks goedbedoelde pogingen en adviesen.

help.

Verwijderd

Backuppen onder DOS kan zeker.
Maar dat moet je aan een DOS-expert onder de Tweakers vragen, ik weet daar niet zoveel vanaf.

Verwijderd

Ik moet zeggen ik heb hetzelfde voor
Ik heb 2 snelle SCSI schijven voor daily usage en 1 tragere IDE voor data-storage (divx en consoorten)
Ik gebruik linux en win98se maar iedere keer ik de MBR wil wijzigen (met lilo of fdisk /mbr) moet ik mijn IDE controller disablen wil ik de SCSI-disk primair hebben

om je IDE partities achteraan in je explorer te zien moet je ervoor zorgen dat deze schijf extended partitie's bevat. Aangezien je hierveel data op staan zou ik aanraden van Powerquest Partitionmagic. Deze kan primaire parties extended maken en omgekeerd.

• ijzer7
Ik heb mijn partities op mijn IDe schijf al extended gemaakt. In Explorer zie ik nog niets omdat ik nog niet in windows ben gekomen.

Saillant detail: ik heb net een half uurtje met iemand van adaptec gesproken, en zij wisten mij te vertellen dat de hdd-numerator (qie of wat geeft welke HDD de volgorde / een nummer) vanaf het mobo gebeurt; Soltek zegt dus dat mijn IDE HDD nummer 1 is en mijn SCSI nummer 2.

Hopelijk weten de SOltek boys hier raadt mee.

Nog iets leuks: ik kan Windows nu wel installeren wanneer ik de IDE schijf losruk, maar ik ben bang dat ik wanneer ik de ide er weer tussen gooi windows in de war raakt. Maar het hoort zo ook niet te werken.

Ter info ook nog dit:
Nu is dit de partitievolgorde:

SCSI part 1 - c:
SCSI part 2 - d:

Maar wanneer IDE ook aangesloten is:

SCSI part 1 - c:
IDE part 1 - d:
IDE part 2 - e:
SCSI part 2 - f:

Zucht... welke merlijn helpt me? :?

Verwijderd

Het is niet eens zo'n slecht idee om alleen de SCSI-HD aan te sluiten en Windows te installeren.
Gewoon doen, want wat heb je te verliezen.

• ijzer7
Ja, maar daarna moet ik die IDE ertussen proppen, en da's vragen om problemen. Ik ga het wel ff testen, en dan kom ik er later op terug. Het moet ook niet zo moeten werken...

• ijzer7
Wellicht dat iemand er wat aan heeft:

Na lang overleg met Adaptec & Soltek ben ik samen met topzaak Eynstein (St. Noud) tot de volgende technische conclusie gekomen:

- Adaptec USA (kost wat, maar dan heb je ook wat) wist te vertellen dat de adaptec 2940 U2W adapter slecht een I/O interface is.
- Het moederbord bepaald welke HDD device welk nummer krijgt, wat de volgorde is
- Normaal gesproken krijgt de SCSI HDD numemr een, en de IDE nummer 2.
- Nu niet. Dat betekent dat er in de bios van de Soltek iets niet klopt.
- Er zijn blijkbaar meer mensen met Soltek vs SCSI problemen
- Ergo, het werkt niet zoals ik wil (SCSI HDD "disk 1" IDE HDD "disk2") totdat Soltek een nieuwe bios uitbrengt.

That's it.

Misschien heeft iemand er nog wat aan via de search of zo.

In ieder geval onwijs bedankt voor julie hulp en inlevingsvermogen. *D

Pagina: 1