Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Gasverbruik veel te hoog

Pagina: 1
Acties:

• St@m
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 20:46

St@m

@ Your Service

Topicstarter
Vanmorgen een mailtje van Essent, of ik weer even ~300 euro wil bijlappen voor dit jaar.
Daar schrok ik best wel van. Dat ik wat meer stroom verbruik dan het gemiddelde huishouden, soit. Maar mijn gasverbruik :?

Ik heb een nieuwe HR-ketel. Type weet ik even niet, maar die is december 2016 geïnstalleerd. Een Intergas nog wat.
Daarnaast heb ik een Nest thermostaat, en krijg ik iedere maand netjes een rapportje.
Bijvoorbeeld het rapport van augustus:
Je hebt deze en vorige maand helemaal geen energie gebruikt om te verwarmen.
Keurig, lijkt me. Zo hoor ik iedere maand bij de "beste x% Nestgebruikers" en zit ik altijd onder het gemiddelde.

Maar als ik nu bij de verbruiksmanager kijk van Essent schrik ik.. hier gaat iets niet goed.

We koken via inductie, dus het enige waar de ketel in de zomermaanden voor gebruikt wordt is douchen.
Ik douche iedere ochtend, max 5 minuten op een graad of 36
Mijn vrouw doucht iedere avond ~15 minuten op een graad of 38/40 (maar natuurlijk niet in de zomer zo heet).
Dan heb ik nog twee kinderen en die douchen samen, 2x per week 15 minuten per keer op een graad of 37.

Niet heel schokkende cijfers en ik denk ook niet dat ons douchepatroon bovenstaande grafiek kan veroorzaken. Maar wat dan wel? Iemand een idee? Hoe kom ik hier achter?

[Voor 3% gewijzigd door St@m op 20-11-2018 08:36]

• Gunner
  • Registratie: oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Is dit consistent met de waardes op je gasmeter? Je verbruik in de zomermaanden is wel erg hoog volgens je staatje.

Je hebt er niets aan, maar dit is precies de reden dat ik maandelijks in een Excel-sheet alle meterstanden bijhoudt direct vanaf de meter. Zo heb ik al eens een lekkage kunnen constateren en verdere kosten kunnen voorkomen. Nu kom jij er pas in november achter terwijl dat al in maart had gekund. Wellicht in de toekomst.

[Voor 5% gewijzigd door Gunner op 20-11-2018 08:40]

Ezechiël 25:17 | 10x295wp Pal Zuid | PVoutput

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
Gunner schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 08:40:
Is dit consistent met de waardes op je gasmeter? Je verbruik in de zomermaanden is wel erg hoog volgens je staatje.

Je hebt er niets aan, maar dit is precies de reden dat ik maandelijks in een Excel-sheet alle meterstanden bijhoudt direct vanaf de meter. Zo heb ik al eens een lekkage kunnen constateren en verdere kosten kunnen voorkomen. Nu kom jij er pas in november achter terwijl dat al in maart had gekund. Wellicht in de toekomst.
Precies, de zomermaanden zijn heel raar. Ik heb sinds september een slimme meter, en dat lijkt wel te kloppen. Een lekkage lijkt me dus niet. Zou er iets misgegaan zijn met de meterstanden?

Wat ik allemaal had kunnen doen is natuurlijk de koe in de kont kijken :P
Ik ben een hele naïeve gebruiker wat dat betreft. Gelukkig zie ik het nu.

[Voor 4% gewijzigd door St@m op 20-11-2018 08:44]

• prein2
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 19:42

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Heb je een slimme meter?

Het kan zijn dat essent de waarden niet per maand weet en dus een inschatting maakt. Dat zou betekenen dat het ook mogelijk is dat je in ja - april veel meer gebruikt en in de zomer niet. Waar haalt essent deze waarden vandaan?

Edit: per Sept een slimme meter dus. Daarvoor heeft essent geen idee van je gebruik per maand. Dus vandaar dat het zo evenredig verdeeld is over de maanden.
Je hebt bij de meter wissel getekend voor de eindstand van je oude meter. Als het goed is moet je op de afrekening kunnen zien of ze de goede eindstand hebben gebruikt.

[Voor 39% gewijzigd door prein2 op 20-11-2018 08:46]

PVoutput

• Qaatloz
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 16-06 18:49
Is er bij de meterwissel wel een goede eindwaarde voor de gasmeter opgenomen? Ik weet eerlijk gezegd niet of je daar ook voor tekent als ze de meter wisselen. Het lijkt erop alsof ze een (heel slechte) benadering doen van de eindstand van de oude meter.

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
prein2 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 08:44:
Heb je een slimme meter?

Het kan zijn dat essent de waarden niet per maand weet en dus een inschatting maakt. Dat zou betekenen dat het ook mogelijk is dat je in ja - april veel meer gebruikt en in de zomer niet. Waar haalt essent deze waarden vandaan?
Dat zou een logische verklaring kunnen zijn. Sinds september heb ik inderdaad een slimme meter.
Dan neem ik het advies van @Gunner ter harte en ga ik iedere maand maar controleren wat er gebeurd vanaf nu en dan kan ik het volgend jaar wel verklaren :P
Qaatloz schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 08:46:
Is er bij de meterwissel wel een goede eindwaarde voor de gasmeter opgenomen? Ik weet eerlijk gezegd niet of je daar ook voor tekent als ze de meter wisselen. Het lijkt erop alsof ze een (heel slechte) benadering doen van de eindstand van de oude meter.
Pfoe, wellicht dat mijn vrouw dat weet, die was die dag thuis.

Als het al verkeerd is gegaan wordt het een welles nietes spelletje ben ik bang. Daar heb ik niet zo'n zin in voor dit bedrag :P

[Voor 30% gewijzigd door St@m op 20-11-2018 08:48]

• prein2

prein2

Lees ook even mijn edit 😊

PVoutput

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

prein2 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 08:44:
Edit: per Sept een slimme meter dus. Daarvoor heeft essent geen idee van je gebruik per maand. Dus vandaar dat het zo evenredig verdeeld is over de maanden.
Nu je het zegt; die waardes zijn wel erg gelijk aan elkaar.
St@m schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 08:47:
Dat zou een logische verklaring kunnen zijn. Sinds september heb ik inderdaad een slimme meter.
Dan neem ik het advies van @Gunner ter harte en ga ik iedere maand maar controleren wat er gebeurd vanaf nu en dan kan ik het volgend jaar wel verklaren :P
Eigenlijk heel stom om te doen in deze digitale tijd maar het kan je goed helpen om een trend te kunnen ontdekken en/of een probleem constateren.

@St@m Wat ik wel vreemd vind; waarom zegt je Nest dat je geen energieverbruik hebt om te verwarmen? dat klopt dan toch per definitie niet?

[Voor 50% gewijzigd door Gunner op 20-11-2018 08:49]

• Sander
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 20:41
St@m schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 08:43:
[...]

Precies, de zomermaanden zijn heel raar. Ik heb sinds september een slimme meter, en dat lijkt wel te kloppen. Een lekkage lijkt me dus niet. Zou er iets misgegaan zijn met de meterstanden?

Wat ik allemaal had kunnen doen is natuurlijk de koe in de kont kijken :P
Weet je zeker dat de eindstand van je oude meter klopte? Want het lijkt er wel op dat sinds je slimme meter hebt je verbruik veel lager ligt. Kan dus zijn dat ze je verbruik sinds laatste keer opgeven tot einde gewoon over de periode hebben uitgesmeerd en dat er dus ergens een kee reen stand verkeer was.

• emnich
  • Registratie: november 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Ze zijn helemaal gelijk, het enige verschil is het aantal dagen en daardoor wijken ze iets van elkaar af.

• celshof
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 14:57
edit: spuit 11

[Voor 91% gewijzigd door celshof op 20-11-2018 08:50]

• Qaatloz
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 16-06 18:49
er zijn wel meer van dat verhalen. In redelijk overleg moet je met de energieleverancier er wel uit kunnen komen, ook als er voor een verkeerde meterstand getekend is. https://www.klachtenkompa...78-488f-bf66-fd0e4c9ab066

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
Qaatloz schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 08:50:
er zijn wel meer van dat verhalen. In redelijk overleg moet je met de energieleverancier er wel uit kunnen komen, ook als er voor een verkeerde meterstand getekend is. https://www.klachtenkompa...78-488f-bf66-fd0e4c9ab066
Tja.. hoe kom ik achter de juiste meterstanden ;)
Die had ik waarschijnlijk zelf moeten noteren. Ik kan je vertellen, dat is niet gebeurd.
Gunner schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 08:48:
[...]

@St@m Wat ik wel vreemd vind; waarom zegt je Nest dat je geen energieverbruik hebt om te verwarmen? dat klopt dan toch per definitie niet?
Dat is wel raar, al ging ik er vanuit dat Nest alleen meet als er gestookt wordt voor de verwarming.Maar nu je het zegt..

[Voor 26% gewijzigd door St@m op 20-11-2018 08:53]

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
Dat moest een edit zijn

[Voor 90% gewijzigd door St@m op 20-11-2018 08:53]

• Speedy-Andre
  • Registratie: maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL-XA, Nokia 7 plus

Pak de overzichten van een paar jaar er bij, de meterstanden kan je dan beter inschatten.
Toen ze mijn gasmeter mee namen (geen nieuwe nodig) :w kreeg ik de eindstanden op een briefje.

PVoutput Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp WU IALMER88

• Duci
  • Registratie: mei 2011
  • Niet online
Je hoort inderdaad de standen op een briefje te krijgen. Kreeg ik ook toen mijn meter vervangen werd.

Dat je bij de "laagste X procent van de Nest gebruikers" hoort hoeft overigens niet veel te zeggen. Nest wordt volgens mij vooral in Amerika verkocht, en die stoken over het algemeen als een bezetene, is wat ik op sommige forums meekrijg.

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Nu online

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica
Pak Gas besparen door middel van CV tuning deel II erbij en tweaken maar.

150m3 in de zomermaanden is bizar, normaal is dat misschien 10-20m3 ofzo.
Staat je ketel boiler warm te houden 24/7?

Noteer eens de gasmeterstand als je gaat slapen en dan 's ochtends gelijk weer. Ben wel benieuwd wat hij 's nachts verbruikt. Als het echt verbruikt wordt dan moet je nodig de boel tweaken, anders zal het misschien toch een administratieve fout zijn.

[Voor 35% gewijzigd door ThinkPad op 20-11-2018 10:08]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• BlueTooth76
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 14:54

BlueTooth76

Let the sun shine!

Kan het zijn dat je vóór vervanging van je gasmeter je stand een keer niet hebt doorgegeven, dat het toen geschat is en dat het daardoor na vervanging zo hoog uitviel?

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• Nijl
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 19:11

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Welke ketel/type heb je? Misschien kan je er ook een slimme meter monitor aan hangen (rapsberry met software) die meet je dagelijks verbruik ook.

[Voor 71% gewijzigd door Nijl op 20-11-2018 10:20]

You are NIJL-ed!

• mikerosauer
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 23-03-2020
Hier elke dag met 5 man douche gemiddeld 10min per ma kook op gas verwarm op gas en heb nog niet eens de helft van jou gas verbruik

leef vandaag,want niemand heeft je de morgen belooft.....

• Supertip
  • Registratie: november 2006
  • Niet online
Ik houd het er ook op dat je oude meterstand niet correct is overgenomen.
Offffff je hebt al jaren geen meter opnemer aan de deur gehad, en je bent jaren afgerekend op geschat gebruik.
En dat wordt nu in één klap gecorrigeerd.

ik had de dag voor vervanging een foto gemaakt van mijn gasmeter, scheelt weer in een evt discussies.

[Voor 20% gewijzigd door Supertip op 20-11-2018 10:41]

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

• Supertip
  • Registratie: november 2006
  • Niet online
. Dubbel

[Voor 97% gewijzigd door Supertip op 20-11-2018 10:40]

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
Ik zal thuis eens in de administratie zoeken. Ik heb zelf de meterstand in november 2017 doorgegeven zie ik.
Ik woon er overigens nog geen 2 jaar, dus meer historie is er niet.
https://tweakers.net/ext/f/iuKYK2qNEHGUbThsTeDGdDpd/thumb.png

Dat ze het gasgebruik gewoon hebben uitgesmeerd over de maanden, daar ga ik wel in mee.

Als ik het zo eens bekijk heb ik dus in ~10 maanden 1.171m3 gas verbruikt. Wat neerkomt op ~171.7p/m en 5,72p/d

Volgens mij valt dat allemaal nog wel mee als ik even google. Wellicht ben ik te kort door de bocht gegaan bij het zien van de grafiekjes.

Er is denk ik meer winst te behalen in de apparaten die hier altijd maar aanstaan ;)
Dank allen voor de snelle reacties! Gelukkig hadden jullie het snel door.

[Voor 66% gewijzigd door St@m op 20-11-2018 10:59]

• prein2

prein2

1800 kuub van november 2017 tot augustus 2018 is wel te verwachten hoor als je in de maand oktober 100 kuub gas hebt verstookt. mijn conclusie: niets aan de hand, je hebt gewoon een gasverbruik van zo'n 2100 kuub per jaar. Daarmee gebruik je voor tweakers begrippen veel gas, maar zit je op het gemiddelde voor een vrijstaand huis. Blijkbaar is je voorschot te laag en moet je daarom bijbetalen. Het mooie is dat je vanaf nu wel maandelijks een overzicht krijgt van je slimme meter op die site.

https://www.energiesite.n...en-gemiddeld-gasverbruik/

PVoutput

• zetje01
  • Registratie: augustus 1999
  • Laatst online: 12:35
Er zijn mensen die een heel jaar doen met 150 kuub
(valt of staat natuurlijk met hoeveel je moet stoken om je huis warm te houden)

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
zetje01 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 11:04:
Dat kan :P Ik heb een vrouw die het altijd koud heeft.

• zetje01
  • Registratie: augustus 1999
  • Laatst online: 12:35
St@m schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 11:05:
[...]

Dat kan :P Ik heb een vrouw die het altijd koud heeft.
:)
Oh, mijn opmerking was ook niet lullig bedoeld.
Het hangt gewoon van je huis af,
(heb ik gemerkt toen ik verhuisd was en mijn nutsrekening 75% goedkoper werd)

• Helixes
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 15:52
Hahahaha

Ligt het aan mij, of varieert het gasverbruik precies met het aantal dagen in de maand?

Januari; Maart; Mei; Juli en Augustus laten precies het zelfde verbruik zien. April en Juni ook. Februari, gek genoeg, is de maand met het minste verbruik.

Het.... lijkt me hier te gaan om een extrapolatie :+

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 19:12
Kom op mensen zeg, leest hier iemand de eerdere reacties? Hij heeft in September een slimme meter gekregen, alles daarvoor is dus gewoon interpolatie.

Dan de vraag, is de eindstand verkeerd overgenomen? Als je nu kijkt naar zijn verbruik in de twee maanden met slimme meter zit hij 10-20% boven gemiddeld. Volgens Essent is gemiddeld gasverbruik in Nederland 1500m3. Nu zover ik heb gelezen noemt TS nergens hoeveel m3 gas hij heeft gebruikt, maar als ik beetje af lees kom ik op 10 maanden van 165m3 uit, een maandje 40m3 en een maand 110m3. Dat is totaal ruwweg 1800m3, wat 20% boven het gemiddelde gebruik is. Vergelijken we dit met wat de slimme meter de afgelopen 2 maanden heeft gemeten dan ligt dat makkelijk binnen de foutmarge.

Oftewel uiteraard kan ik niet uitsluiten dat de meter niet goed is afgelezen bij installatie van de nieuwe, maar ik zie ook geen enkele reden om aan te nemen van wel. TS gebruikt gewoon 20% meer gas dan het gemiddelde huishouden. Zijn verbruik is niet laag, maar het is ook niet idioot hoog oid.

• JKen
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 17-06 22:29
zetje01 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 11:04:
Zou zet ik vandaag net voor het eerste de kachel weer eens aan sinds April ;) .

• Coennos
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 06-09-2020
Mijn verwarming staat eigenlijk nu pas aan..

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

JKen schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 18:42:
[...]

Zou zet ik vandaag net voor het eerste de kachel weer eens aan sinds April ;) .
Coennos schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 18:57:
Mijn verwarming staat eigenlijk nu pas aan..
Erg fijn voor jullie. Maar wat heeft TS daar aan?

[Voor 33% gewijzigd door Gunner op 20-11-2018 19:01]

• Coennos
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 06-09-2020
Een gegeven,wanneer bij welke temperatuur er gestookt wordt.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Coennos schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 19:03:
Een gegeven,wanneer bij welke temperatuur er gestookt wordt.
Hij heeft er niets aan want elk huis(houden) is anders qua isolatie, woongedrag, type woning, hebben de bewoners het snel koud etc etc.

• Ivysaur
  • Registratie: augustus 2014
  • Niet online
-

[Voor 100% gewijzigd door Ivysaur op 13-01-2020 10:12]

• fastedje
  • Registratie: oktober 2016
  • Laatst online: 17-06 22:12
Jet lijkt me ook verstamdig om een logboekje op de ouderwetse manier bij te houden: schrijf de meterstand op voor en na een douchebeurt. Als er een gaslek is heb je een bijna constant verbruik per uur tussen je douchebeurten door.

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 19:12
Ivysaur schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 19:05:
Heb je al iemand laten kijken of er misschien geen stroom wordt afgetapt.
Hij verbruikt iets meer stroom dan gemiddeld en meteen wordt het afgetapt? Terwijl hij zelf aangeeft dat dit niet onverwacht is?
fastedje schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 19:37:
Jet lijkt me ook verstamdig om een logboekje op de ouderwetse manier bij te houden: schrijf de meterstand op voor en na een douchebeurt. Als er een gaslek is heb je een bijna constant verbruik per uur tussen je douchebeurten door.
Hij verbruikt iets meer gas dan gemiddeld, en meteen moet hij opletten voor een gaslek? Overigens met slimme meter moet dat toch eenvoudiger kunnen? Daarnaast als je naar de twee maanden met slimme meter kijkt volgt het patroon netjes het Nederlands gemiddelde (alleen wat erboven), dus ik zie geen enkele reden om aan te nemen dat hij een gaslek heeft.

• JKen
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 17-06 22:29
Noteer anders je meter stand, zet gaskraan bij je CV een nachtje op dicht en kijk of je gasmeter op de zelfde stand blijft staan.

• Nice Guy Eddie
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 19:53
Ik heb ook een Intergas. In het begin had ik ook veel verbruik, tot ik er achter kwam dat hij het water altijd warm hield voor bijvoorbeeld kraan en douche (dus meer stookkosten). Hierna knopje ingedrukt dat die dat niet meer moet doen, et voila, daarna verbruik bijna gehalveerd.

World of Trucks

• Vissa66
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 20:27
Zeker even kijken op welke stand je ketel staat. Bij mij stond de ketel ingesteld om het warm water op een graad of 60 te houden door de vorige eigenaar, eigenlijk sloeg die dus heel vaak aan om dat zo te houden. Zelfde voor het CV water.

Beide standen op ,,ECO'' gezet en nu slaat de ketel alleen aan als er warmte wordt gevraagd. Scheelt echt ENORM.

[Voor 3% gewijzigd door Vissa66 op 21-11-2018 05:34]

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True