Helium laat iPhones crashen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• picobyte
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-05 17:13
Mems chip in IPhone blijkt niet zo best tegen gassen met erg kleine moleculen te kunnen. Hier een video met meer uitleg. YouTube: MEMs oscillator sensitivity to helium (helium kills iPhones)
Uitkijken dus als je met helium bezig bent. Er is maar heel weinig van nodig om je telefoon te slopen.

Powered bij meergranenbrood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Hier nog een stukje in het Nederlands er over.

Helaas is hier niet een berichtje over verschenen op Tweakers, wel op een andere "nieuws site" van Apple adepten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Hier is de oorspronkelijke bron:

https://www.reddit.com/r/...y_ios_device_in_facility/

Tevens hebben mensen het getest:

We were running into this issue at my old work, and so we actually tested exactly your suggested experiment. We found that, in a 100% He environment, iPhones would die in about 90 minutes (and eventually would recover). We were also looking at a bunch of MEMS oscillators in helium directly, and found that 1) an hour in 100% He would be sufficient to get the oscillation to drift out of spec (as measured by a network analyzer) and that 2) the oscillators would return to normal after about 16 hours. We also found that the drift was dependent on partial pressure of He in the atmosphere -- i.e., at 20% He, oscillators would take longer to drift out of spec than at 100% He. All of this is to say that /u/captaincool has got it exactly right.
A few tenths of a percentage point of He in the atmosphere wouldn't be noticeable to people, but could definitely cause problems with the oscillators (and any CPU depending on it for timing) once enough He had diffused into the oscillator.
/u/harritaco, helium can get through plastic bags incredibly easily -- you've seen balloons deflate after a day despite being sealed, right? Helium is literally diffusing straight through the balloon material. (Yes, there's an ever-so-slight pressure difference, but it's not the main driver, there.)

ze gaan dus niet kapot maar werken niet zolang het helium er nog in zit. Hier hebben ze over 16 uur en dan werken de apparaten weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

picobyte schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 01:20:
Mems chip in IPhone blijkt niet zo best tegen gassen met erg kleine moleculen te kunnen.
Ik snap de link met iPhone's niet helemaal. Zijn het echt specifiek de memory chips van iPhone's die niet goed tegen helium kunnen, of gewoon memory chips in z'n algemeen?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Zoals ik het lees gaat de oscillator over de zeik en valt de rest dan uit doordat de frequentie out of spec gaat. In theorie is dan alles met een mems oscillator vatbaar.

Waarom er niet gekozen is voor een quartz oscillator in de iphone is een andere discussie.
Quartz oscillators are sold in much larger quantities than MEMS oscillators, and are widely used and understood by electronics engineers. Therefore, quartz oscillators provide the baseline from which MEMS oscillators are compared.
bron:
Wikipedia: Microelectromechanical system oscillator

Maar vanwaar dit topic? liep je hier tegenaan?

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
fsfikke schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 09:54:
[...]

Ik snap de link met iPhone's niet helemaal. Zijn het echt specifiek de memory chips van iPhone's die niet goed tegen helium kunnen, of gewoon memory chips in z'n algemeen?
Heeft niet iets met memory te maken, maar met een MEMS component, de klokgenerator in dit geval, die niet werkt als er helium in komt. Geen klok betekent geen draaiende CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:18
pyrofielo schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 10:03:
In theorie is dan alles met een mems oscillator vatbaar.
Alle MEMS devices in een vacuum of controlled gas chamber met een seal dat permeabel is voor mono-atomische He moleculen, om iets preciezer te zijn.
Waarom er niet gekozen is voor een quartz oscillator in de iphone is een andere discussie.
Omdat zuiniger.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:03
Iedereen zit uiteraard anderhalf uur met zijn gsm in een ruimte volledig gevuld met helium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmkuipers
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-06 18:34
Uitkijken dus als je met helium bezig bent. Er is maar heel weinig van nodig om je telefoon te slopen.
Nou slopen valt wel mee, paar dagen luchten en hij doet het weer, immers is Helium een inert gas
fsfikke schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 09:54:
[...]

In het filmpje van TS wordt dit genoemd, dan weet je wat het "probleem" is.
cadsite schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 10:48:
Iedereen zit uiteraard anderhalf uur met zijn gsm in een ruimte volledig gevuld met helium.
Een 1 tot 2 % in de atmosfeer is genoeg (zie filmpje), dit is dus relatief makkelijk te bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Hoeveel scheelt het eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:54
Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Dit artikel (waarbij de schrijver overduidelijk partijdig is) suggereert juist dat ze onzuiniger zijn, met een factor 5 tot 20.

En dit (wel wat gedateerde) artikel noemt vooral het kostenaspect: "Because these devices are made with standard CMOS silicon techniques, they are easier and cheaper to make than crystal oscillators that require specialized manufacturing and packaging techniques."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• picobyte
@pyrofielo Ik kwam dit idd random tegen en dacht wtf das echt iets voor tweakers.
De oscilator kan permanente schade oplopen. Omdat de helium moleculen kunnen blijven plakken in de micro ruimte rond de stemvork. Waarschijnlijk door vanderwaalskrachten. Ook blijkt het om echt heel weinig helium te gaan. Er lekte helium uit een mri en zelfs op de verdiepingen onder en boven het mri apparaat faalden vele apple producten. Ligt puur aan de gebruikte chip,android toestellen gebruiken blijkbaar een chip van ander merk die er geen last van heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
picobyte schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 13:27:
@pyrofielo Ik kwam dit idd random tegen en dacht wtf das echt iets voor tweakers.
De oscilator kan permanente schade oplopen. Omdat de helium moleculen kunnen blijven plakken in de micro ruimte rond de stemvork. Waarschijnlijk door vanderwaalskrachten. Ook blijkt het om echt heel weinig helium te gaan. Er lekte helium uit een mri en zelfs op de verdiepingen onder en boven het mri apparaat faalden vele apple producten. Ligt puur aan de gebruikte chip,android toestellen gebruiken blijkbaar een chip van ander merk die er geen last van heeft.
zeker iets voor tweakers inderdaad.

Vond nog een ander artikel erover:
http://file.scirp.org/Html/1-4200102_40952.htm

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:18
vanaalten schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 12:59:
[...]

Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Dit artikel (waarbij de schrijver overduidelijk partijdig is) suggereert juist dat ze onzuiniger zijn, met een factor 5 tot 20.

En dit (wel wat gedateerde) artikel noemt vooral het kostenaspect: "Because these devices are made with standard CMOS silicon techniques, they are easier and cheaper to make than crystal oscillators that require specialized manufacturing and packaging techniques."
Je kunt natuurlijk je MEMS design tunen op jitter, cost, power, size etc. Dat ligt aan de applicatie.
Dat Epson artikel is uit 2014, beetje outdated. Wij van WCeend, ook. MEMS oscillators zijn echt wel volwassen ondertussen.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12:14

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

vanaalten schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 12:59:
[...]

Ze zijn veel kleiner dan quartz oscillators. En ruimte is iets dat Apple graag over houdt in zijn devices. Gisteren gehoord in een Youtube filmpje hierover, maar die kan ik nu niet meer terugvinden gek genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Klopt. Al zijn quartz oscillatoren wel de defacto standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:11
pyrofielo schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 13:36:
[...]

zeker iets voor tweakers inderdaad.

Vond nog een ander artikel erover:
http://file.scirp.org/Html/1-4200102_40952.htm
Behalve dat t.net bijna geen items maakt waarbij Apple negatief uit de bus komt. Vorige week heb ik de redactie nog getipt over de iPhone X hack over WiFi maar die werd ook niet opgepakt, als er iets negatiefs in een reactie staat wordt je standaard gedown mod.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mstx
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Icephase schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 13:55:
[...]

Ze zijn veel kleiner dan quartz oscillators. En ruimte is iets dat Apple graag over houdt in zijn devices. Gisteren gehoord in een Youtube filmpje hierover, maar die kan ik nu niet meer terugvinden gek genoeg.
YouTube: Does Helium Break iPhones?!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
gielie schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 18:19:
[...]

Behalve dat t.net bijna geen items maakt waarbij Apple negatief uit de bus komt. Vorige week heb ik de redactie nog getipt over de iPhone X hack over WiFi maar die werd ook niet opgepakt, als er iets negatiefs in een reactie staat wordt je standaard gedown mod.
Onzin, er wordt vaak zat dingen geplaatst die negatief kunnen zijn. Trouwens, in dat artikel gaat het om Apple, Samsung en Xiaomi - ze publiceren over geen van de drie dit “negatieve verhaal”. ;)

Ik zou dat artikel ook niet overnemen tot de details bekend zijn. Op een hacking contest zijn kwetsbaarheden gevonden in smartphones van alle merken, wie had dat gedacht? :P Het is imho pas interessant als de methode en gebruikte lekken worden gepubliceerd; wat pas na release van de patch zal zijn. Dan nog eens kijken hoe en wat en of ‘t interessant genoeg is. :)

Mbt dit helium probleem: tja, balen. Mocht ik er last van krijgen dan swap ik hem wel voor een nieuwe onder garantie, kan me niet voorstellen dat ik het vaak mee zal maken; maar zal oppassen de volgende x dat iemand leuk gaat zitten doen met Helium :P

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• picobyte
Dit gaat niet om negatief nieuws. Het is gewoon een zeer oscuur probleem dat mijn aandacht trekt. En ik ben heel benieuwd of mijn vermoeden over plakkende helium atomen door vanderwaalskrachten er ook de oorzaak van zijn. Er word aan gewerkt dus we gaan dat vast nog wel te horen krijgen.

Pagina: 1